Sobota, 5 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíNěkteří polští protestující autodopravci brali úplatky od Ukrajinců

Někteří polští protestující autodopravci brali úplatky od Ukrajinců

Za peníze je vyváděli z fronty a zajistili jim rychlé odbavení na hranici. Dnes o tom píše polský deník Gazeta Wyborcza.

„Na ukrajinských komunikačních platformách se objevovaly návrhy, jak se vyhnout dvoutýdenní frontě kamionů. Přicházely také od účastníků protestu. Přijel polský průvodce, zinkasoval 300 až 400 eur (7552 až 10 070 korun) a během několika hodin jsi stál před samotnou hraniční závorou,“ popsali autodopravci.

Kamionovou dopravu na velkých hraničních přechodech z Polska na Ukrajinu polští autodopravci blokovali od začátku loňského listopadu. Stěžovali si, že kvůli ukrajinským společnostem ztrácejí zakázky, a chtěli, aby Evropská unie požadovala od ukrajinských firem povolení pro vjezd na své území, tak jak to bylo před začátkem ruské invaze na Ukrajinu.

Koncem listopadu se kolona kamionů před hraničním přechodem v Dorohusku táhla v délce skoro 40 kilometrů a přednost dostávaly transporty s humanitární pomocí, zbraněmi nebo pohonnými hmotami. Do tíživé situace se dostali ukrajinští řidiči, kteří nejsou placeni podle dnů strávených na cestě, ale za odvedenou práci. „Udělali by všechno pro to, aby se z fronty dostali a mohli zase jezdit,“ řekl informátor deníku Gazeta Wyborcza, podnikatel z okolí Chelmu, který také v minulosti řídil kamiony. Tehdy se na komunikačních platformách objevovaly nabídky „vysvobození“ od čekání za úplatu i poptávka po něm.

Zájemci pak předávali registrační značky svých vozidel a po setmění se u nich objevilo osobní auto s chelmskou poznávací značkou, které je po několika desítkách kilometrů dovedlo k hraniční závoře. Když takový konvoj zastavila policie, dostalo se jí vysvětlení, že nejede k hranici, ale do Chelmu na parkoviště nebo na čerpací stanici.

Řidiči v koloně, kteří byli svědky těchto praktik, zpravidla neprotestovali, protože se báli, že by za trest mohli ztratit pořadí ve frontě. Dohlíželi na ni totiž ve velké míře sami protestující. Policie prý měla neoficiální instrukce shora, aby v kolonách před přechody zasahovala jen v krajních případech.

Snímky z loňské blokády:

Podle polského listu se každou noc z kolony „vykoupilo“ šest až 12 kamionů. Trvalo to přibližně od poloviny listopadu do začátku ledna, kdy proevropská vláda premiéra Donalda Tuska zahájila jednání s protestujícími autodopravci a ti blokády začali ukončovat. Tuskův kabinet v prosinci po osmi letech vystřídal u moci národněkonzervativní stranu Právo a spravedlnost.

Korupční systém v koloně kamionů fungoval nejen v Dorohusku, ale také v Korczové dále na jih, kde končí dálnice A4.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Někteří polští protestující autodopravci brali úplatky od Ukrajinců

Za peníze je vyváděli z fronty a zajistili jim rychlé odbavení na hranici. Dnes o tom píše polský deník Gazeta Wyborcza.

„Na ukrajinských komunikačních platformách se objevovaly návrhy, jak se vyhnout dvoutýdenní frontě kamionů. Přicházely také od účastníků protestu. Přijel polský průvodce, zinkasoval 300 až 400 eur (7552 až 10 070 korun) a během několika hodin jsi stál před samotnou hraniční závorou,“ popsali autodopravci.

Kamionovou dopravu na velkých hraničních přechodech z Polska na Ukrajinu polští autodopravci blokovali od začátku loňského listopadu. Stěžovali si, že kvůli ukrajinským společnostem ztrácejí zakázky, a chtěli, aby Evropská unie požadovala od ukrajinských firem povolení pro vjezd na své území, tak jak to bylo před začátkem ruské invaze na Ukrajinu.

Koncem listopadu se kolona kamionů před hraničním přechodem v Dorohusku táhla v délce skoro 40 kilometrů a přednost dostávaly transporty s humanitární pomocí, zbraněmi nebo pohonnými hmotami. Do tíživé situace se dostali ukrajinští řidiči, kteří nejsou placeni podle dnů strávených na cestě, ale za odvedenou práci. „Udělali by všechno pro to, aby se z fronty dostali a mohli zase jezdit,“ řekl informátor deníku Gazeta Wyborcza, podnikatel z okolí Chelmu, který také v minulosti řídil kamiony. Tehdy se na komunikačních platformách objevovaly nabídky „vysvobození“ od čekání za úplatu i poptávka po něm.

Zájemci pak předávali registrační značky svých vozidel a po setmění se u nich objevilo osobní auto s chelmskou poznávací značkou, které je po několika desítkách kilometrů dovedlo k hraniční závoře. Když takový konvoj zastavila policie, dostalo se jí vysvětlení, že nejede k hranici, ale do Chelmu na parkoviště nebo na čerpací stanici.

Řidiči v koloně, kteří byli svědky těchto praktik, zpravidla neprotestovali, protože se báli, že by za trest mohli ztratit pořadí ve frontě. Dohlíželi na ni totiž ve velké míře sami protestující. Policie prý měla neoficiální instrukce shora, aby v kolonách před přechody zasahovala jen v krajních případech.

Snímky z loňské blokády:

Podle polského listu se každou noc z kolony „vykoupilo“ šest až 12 kamionů. Trvalo to přibližně od poloviny listopadu do začátku ledna, kdy proevropská vláda premiéra Donalda Tuska zahájila jednání s protestujícími autodopravci a ti blokády začali ukončovat. Tuskův kabinet v prosinci po osmi letech vystřídal u moci národněkonzervativní stranu Právo a spravedlnost.

Korupční systém v koloně kamionů fungoval nejen v Dorohusku, ale také v Korczové dále na jih, kde končí dálnice A4.

RELATED ARTICLES