Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíKomentář: Západ prý nemá dost odvahy. Jak na to Putin přišel?

Komentář: Západ prý nemá dost odvahy. Jak na to Putin přišel?

„Úpadek odvahy může být nejnápadnějším rysem, kterého si vnější pozorovatel všimne na dnešním Západě.“ Kdo je autorem tohoto citátu, kdy ho vyřkl, a proč je zrovna nyní citovaný v tweetech, které mají často i miliony zhlédnutí? Dobrá otázka, složitá odpověď.

V červnu 1978 pronesl Alexandr Solženicyn na Harvardu k tehdejším absolventům projev, který je označován za jeden z nejdůležitějších druhé poloviny 20. století. Slavný ruský spisovatel, po čtyřech letech života v exilu na Západě, podle očekávání zmínil hrůzy a nefunkčnost komunistického systému. Ale v zásadě jen okrajově. Těžiště řeči bylo v kritice Západu. Mluvil o „úpadku odvahy“, nebezpečí materialismu a duchovní prázdnotě konzumu.

V té době to intelektuální elita nechtěla slyšet, dvacetitisícové publikum na Solženicyna dokonce několikrát nesouhlasně „bučelo“. I v následné veřejné debatě (a vyšla o ní dokonce celá kniha) byly jeho myšlenky odloženy jako příliš radikální, v kontextu doby nevhodné a hlavně nevděčné. Copak Západ spisovateli nenabídl možnost svobodně žít a tvořit?

Následné desetiletí dalo kritikům v podstatě za pravdu. Západ a zejména USA totiž měly dost energie a odvahy, aby porazily Sovětský svaz i celý komunistický blok. Berlínská zeď padla, impérium zla se rozpadlo a Francis Fukuyama mohl vyhlásit „konec dějin“. Zdálo se potvrzené, že Solženicynova kritika Západu byla jen mrzutým mručením starého muže, kterému se přestává líbit doba i svět kolem něj.

Necelé dvě dekády od pádu Berlínské zdi až po Solženicynovu smrt v roce 2008 byly ve znamení globálního směřování k prosperitě. Jak ukazují statistiky (například v Roslingově knize Faktomluva), svět se v tomto období bezprecedentně zlepšil, a to ať si vezmeme na pomoc jakékoli kritérium: míru chudoby, gramotnost či počet lidí na planetě žijících v demokratických zemích.

Solženicyn zemřel v devadesáti letech s rozporuplnou pověstí. Jako jeden z největších autorů 20. století, který přesně popsal kořeny a fungování zla ve společnosti, a komunismus analyzoval jako systém, kde se zlu daří lépe než kdekoli jinde. Ale zároveň jako kritik západní svobody a volného trhu, poháněného materialismem. Navíc byl nepochybně příznivcem silného a sebevědomého Ruska, tedy nacionalistou.

Už v době jeho života to bylo problematické, jako každý nacionalismus. Ale v zásadě akceptovatelné. Ostatně mnozí jsme tehdy tvrdili, a možná oprávněně, že silný ruský stát je lepší než slabý, bez kontroly nad napůl kriminálními oligarchy, extremisty a jaderným arzenálem. „Rusko potřebuje pevnou ruku,“ je jedna z těch pitomých myšlenek, kterou říkala spousta chytrých lidí.

Rok 2008 byl zároveň koncem „milostné aféry“ části západních elit. Válka v Jižní Osetii a ruská invaze do Gruzie definitivně škrtly iluzi snaživého a polepšeného agenta KGB, který klidně zazpívá Blueberry Hill pro hollywoodské celebrity (skoro se to dnes zdá, jako že se to ani nestalo, že ano?). A ukázaly Putina jako nebezpečného populistu a diktátora.

Jedním z inspiračních zdrojů Putinova myšlenkového světa se stal právě Solženicyn a jeho nacionalismus. Což se často děje, že si politici půjčují myšlenky intelektuálů, pokud možno už nežijících, aby jimi zdůvodnili své pohnutky. Jednou z vlastností myšlenek je, že šikovně vytrženy z kontextu či debaty mohou posloužit jakýmkoli cílům, klidně i zločinným.

Tak je to i se Solženicynovými názory na ruské dějiny a vztahy s Ukrajinou. Spisovatel byl jako nacionalista proti ukrajinské nezávislosti, v posledním roce svého života dokonce zpochybnil hladomor z počátku 30. let, psal o ukrajinské nenávisti vůči Rusům. V té době to byly myšlenky provokující, vedené osobní zatrpklostí a možná i snahou být ideologem sílícího ruského státu.

Ale stále jen myšlenky. Není součástí západního liberalismu přesvědčení, že špatné myšlenky je třeba porazit lepšími myšlenkami? A nebylo to právě tohle, co Solženicyn vlastně v roce 1978 kritizoval?

Ukázalo se (obrazně řečeno), že Putin byl pozornějším čtenářem Solženicyna než západní elity. Dočetl se v něm to, co potřeboval vědět: že si může dělat, co chce, protože Západ nemá dost odvahy. A vlastně ani chuti postavit se myšlenkám, s kterými nesouhlasí. Takže Putin si je vzal, pomohl s nimi podepřít své zločinné úmysly a vyrostl v diktátora, který je největší hrozbou světu od Hitlera.

Není to chyba Solženicyna ani jeho projevu z Harvardu. Byl napsaný víc s obavami o Západ než hnaný nenávistí vůči němu. A byl pokusem o diagnózu, která se minimálně v některých bodech ukázala přesná. A po více než čtyřiceti letech ji můžeme číst jako výzvu k větší odvaze a hledání hlubšího smyslu.

Jiný oblíbený citát, dnes často citovaný (a bez jednoznačně určeného autora), je spíše bonmot: špatné časy plodí silné lidi, silní lidé dělají ze špatných časů dobré časy, dobré časy plodí slabé lidi a slabí lidé pak vytvářejí špatné časy.

Zní to logicky, ale jako většina bonmotů je to spíš atraktivní a zajímavé než pravdivé. Svět se mění k lepšímu a dobré časy nemohou za to, že se z nás někdy stávají slabí lidé. A nemusí to tak být: jen nesmíme zapomenout dělat i v dobrých časech obtížné a těžké věci.

Zatím jsou stále dobré časy, takže není zbytečné si to připomenout.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Komentář: Západ prý nemá dost odvahy. Jak na to Putin přišel?

„Úpadek odvahy může být nejnápadnějším rysem, kterého si vnější pozorovatel všimne na dnešním Západě.“ Kdo je autorem tohoto citátu, kdy ho vyřkl, a proč je zrovna nyní citovaný v tweetech, které mají často i miliony zhlédnutí? Dobrá otázka, složitá odpověď.

V červnu 1978 pronesl Alexandr Solženicyn na Harvardu k tehdejším absolventům projev, který je označován za jeden z nejdůležitějších druhé poloviny 20. století. Slavný ruský spisovatel, po čtyřech letech života v exilu na Západě, podle očekávání zmínil hrůzy a nefunkčnost komunistického systému. Ale v zásadě jen okrajově. Těžiště řeči bylo v kritice Západu. Mluvil o „úpadku odvahy“, nebezpečí materialismu a duchovní prázdnotě konzumu.

V té době to intelektuální elita nechtěla slyšet, dvacetitisícové publikum na Solženicyna dokonce několikrát nesouhlasně „bučelo“. I v následné veřejné debatě (a vyšla o ní dokonce celá kniha) byly jeho myšlenky odloženy jako příliš radikální, v kontextu doby nevhodné a hlavně nevděčné. Copak Západ spisovateli nenabídl možnost svobodně žít a tvořit?

Následné desetiletí dalo kritikům v podstatě za pravdu. Západ a zejména USA totiž měly dost energie a odvahy, aby porazily Sovětský svaz i celý komunistický blok. Berlínská zeď padla, impérium zla se rozpadlo a Francis Fukuyama mohl vyhlásit „konec dějin“. Zdálo se potvrzené, že Solženicynova kritika Západu byla jen mrzutým mručením starého muže, kterému se přestává líbit doba i svět kolem něj.

Necelé dvě dekády od pádu Berlínské zdi až po Solženicynovu smrt v roce 2008 byly ve znamení globálního směřování k prosperitě. Jak ukazují statistiky (například v Roslingově knize Faktomluva), svět se v tomto období bezprecedentně zlepšil, a to ať si vezmeme na pomoc jakékoli kritérium: míru chudoby, gramotnost či počet lidí na planetě žijících v demokratických zemích.

Solženicyn zemřel v devadesáti letech s rozporuplnou pověstí. Jako jeden z největších autorů 20. století, který přesně popsal kořeny a fungování zla ve společnosti, a komunismus analyzoval jako systém, kde se zlu daří lépe než kdekoli jinde. Ale zároveň jako kritik západní svobody a volného trhu, poháněného materialismem. Navíc byl nepochybně příznivcem silného a sebevědomého Ruska, tedy nacionalistou.

Už v době jeho života to bylo problematické, jako každý nacionalismus. Ale v zásadě akceptovatelné. Ostatně mnozí jsme tehdy tvrdili, a možná oprávněně, že silný ruský stát je lepší než slabý, bez kontroly nad napůl kriminálními oligarchy, extremisty a jaderným arzenálem. „Rusko potřebuje pevnou ruku,“ je jedna z těch pitomých myšlenek, kterou říkala spousta chytrých lidí.

Rok 2008 byl zároveň koncem „milostné aféry“ části západních elit. Válka v Jižní Osetii a ruská invaze do Gruzie definitivně škrtly iluzi snaživého a polepšeného agenta KGB, který klidně zazpívá Blueberry Hill pro hollywoodské celebrity (skoro se to dnes zdá, jako že se to ani nestalo, že ano?). A ukázaly Putina jako nebezpečného populistu a diktátora.

Jedním z inspiračních zdrojů Putinova myšlenkového světa se stal právě Solženicyn a jeho nacionalismus. Což se často děje, že si politici půjčují myšlenky intelektuálů, pokud možno už nežijících, aby jimi zdůvodnili své pohnutky. Jednou z vlastností myšlenek je, že šikovně vytrženy z kontextu či debaty mohou posloužit jakýmkoli cílům, klidně i zločinným.

Tak je to i se Solženicynovými názory na ruské dějiny a vztahy s Ukrajinou. Spisovatel byl jako nacionalista proti ukrajinské nezávislosti, v posledním roce svého života dokonce zpochybnil hladomor z počátku 30. let, psal o ukrajinské nenávisti vůči Rusům. V té době to byly myšlenky provokující, vedené osobní zatrpklostí a možná i snahou být ideologem sílícího ruského státu.

Ale stále jen myšlenky. Není součástí západního liberalismu přesvědčení, že špatné myšlenky je třeba porazit lepšími myšlenkami? A nebylo to právě tohle, co Solženicyn vlastně v roce 1978 kritizoval?

Ukázalo se (obrazně řečeno), že Putin byl pozornějším čtenářem Solženicyna než západní elity. Dočetl se v něm to, co potřeboval vědět: že si může dělat, co chce, protože Západ nemá dost odvahy. A vlastně ani chuti postavit se myšlenkám, s kterými nesouhlasí. Takže Putin si je vzal, pomohl s nimi podepřít své zločinné úmysly a vyrostl v diktátora, který je největší hrozbou světu od Hitlera.

Není to chyba Solženicyna ani jeho projevu z Harvardu. Byl napsaný víc s obavami o Západ než hnaný nenávistí vůči němu. A byl pokusem o diagnózu, která se minimálně v některých bodech ukázala přesná. A po více než čtyřiceti letech ji můžeme číst jako výzvu k větší odvaze a hledání hlubšího smyslu.

Jiný oblíbený citát, dnes často citovaný (a bez jednoznačně určeného autora), je spíše bonmot: špatné časy plodí silné lidi, silní lidé dělají ze špatných časů dobré časy, dobré časy plodí slabé lidi a slabí lidé pak vytvářejí špatné časy.

Zní to logicky, ale jako většina bonmotů je to spíš atraktivní a zajímavé než pravdivé. Svět se mění k lepšímu a dobré časy nemohou za to, že se z nás někdy stávají slabí lidé. A nemusí to tak být: jen nesmíme zapomenout dělat i v dobrých časech obtížné a těžké věci.

Zatím jsou stále dobré časy, takže není zbytečné si to připomenout.

RELATED ARTICLES