Čtvrtek, 24 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíSázka na Afriku. Aircraft Industries hledá cestu k novým zákazníkům

Sázka na Afriku. Aircraft Industries hledá cestu k novým zákazníkům

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

V jedné z výrobních hal Aircraft Industries v moravských Kunovicích stojí bílý letoun L-410 nové generace s firemním logem. Před necelými dvěma týdny se vrátil z cesty po afrických zemích, kde se představil potenciálním zákazníkům.

„Byla to zajímavá cesta, trvala téměř měsíc. Letadlo jsme po cestě na veletrh v Jihoafrické republice prezentovali v několika zemích. Největší pozornost jsme asi vzbudili v Ugandě a na Seychelských ostrovech,“ popisuje africkou tour vedoucí zkušební pilot firmy Vojtěch Karlík.

„Několikrát jsme letadlo prezentovali i na nezpevněných dráhách, se kterými se člověk v Evropě moc nesetká,“ dodává Karlík. S velkým zájmem se podle Karlíka setkala prezentace letounu také na veletrhu Africa Aerospace and Defence v jihoafrickém Centurionu.

„Na naše letadlo se na veletrhu přišli podívat lidé z různých afrických států. Pro řadu z nich není lehké získat evropská víza a přijet sem, je pro ně jednodušší zajet do Jihoafrické republiky,“ dodává pilot.

Afrika a Latinská Amerika místo Ruska

Aircraft Industries vlastnil do roku 2022 ruský koncern UGMK. V důsledku ruské agrese vůči Ukrajině a uvalení sankcí na Rusko přišel podnik o svůj dominantní trh. Skupině Omnipol, která podnik od ruských vlastníků před dvěma lety získala, se ale daří hledat jiná odbytiště.

Senegal je aktuálně největším zákazníkem letadla 410 nové generace, stavíme pro něj celkem pět letadel. Dvě letadla už jsou v Senegalu a další bychom měli předávat v následujících měsících, takže jsme strašně rádi, že si Air Senegal vybral nás a naše letadla,“ říká v Agendě SZ Byznys předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.

Africká tour letounu L-410 NG byla další v řadě prezentačních akcí, které Aircraft Industries uspořádal v různých zemích světa. „Během dvou let, kdy podnik nově patří do skupiny Omnipol, jsme podnikli řadu takových cest na různé výstavy. Letadlo jsme ukazovali v Dubaji, Paříži, Singapuru, Indonésii, Malajsii nebo například i ve Vietnamu,“ popisuje Medová.

V Kunovicích právě dokončili tréninkový kurz piloti chilské společnosti Aerocardal, která zakoupila jeden letoun L-410 NG. Aircraft Industries doufá, že jde o první krok při návratu kunovických strojů do Jižní Ameriky, kam v minulosti letecký výrobce své produkty dodával.

„Věříme, že Jižní Amerika je pro nás opravdu velmi slibný trh a jsme nadšení, že jsme našli takového partnera, jako je právě Aerocardal. Věříme, že tohle letadlo není poslední a že i díky našemu partnerství se podaří prorazit i v té Jižní Americe,“ říká šéfka podniku.

Návrat do černých čísel

Kvůli výpadku ruského trhu se společnost Aircraft Industries před dvěma lety propadla do více než dvousetmilionové ztráty. Loni se ztrátu podařilo vyrovnat a letos vedení očekává návrat k zisku.

„Vlastně jsme začínali úplně od nuly, ale nakonec se to podařilo a v roce 2024 už očekáváme na konci kladný hospodářský výsledek. I počtem vyrobených letadel jsme se vrátili do období před covidem a válkou na Ukrajině,“ uvádí Medová s tím, že letos by zákazníkům mělo z Kunovic odletět až 13 nových letounů.

Zákazníky hledají Aircraft Industries také v Asii, Severní Americe a v Evropě. Několik letadel z Kunovic provozuje například Armáda České republiky nebo polská pohraniční stráž, která je používá v rámci evropské agentury ochrany hranic Frontex.

Kromě výroby osvědčeného modelu L-410 a inovovaného stroje L-410 NG a jejich úprav a vylepšení uvažují v Aircraft Industries také o nových letounech. Největší potenciál má podle Aleny Medové případná produkce dopravního letadla L-410 s přetlakovou kabinou nebo vetší letadlo L-610 pro 40 cestujících.

„Tento stroj už létal, ale produkce bohužel skončila těsně před finální certifikací. K tomuto letadlu proto existují historické dokumenty, záznamy, návrhy a podobně, i když všechno by se samozřejmě muselo upravit,“ uvažuje Medová.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Sázka na Afriku. Aircraft Industries hledá cestu k novým zákazníkům

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

V jedné z výrobních hal Aircraft Industries v moravských Kunovicích stojí bílý letoun L-410 nové generace s firemním logem. Před necelými dvěma týdny se vrátil z cesty po afrických zemích, kde se představil potenciálním zákazníkům.

„Byla to zajímavá cesta, trvala téměř měsíc. Letadlo jsme po cestě na veletrh v Jihoafrické republice prezentovali v několika zemích. Největší pozornost jsme asi vzbudili v Ugandě a na Seychelských ostrovech,“ popisuje africkou tour vedoucí zkušební pilot firmy Vojtěch Karlík.

„Několikrát jsme letadlo prezentovali i na nezpevněných dráhách, se kterými se člověk v Evropě moc nesetká,“ dodává Karlík. S velkým zájmem se podle Karlíka setkala prezentace letounu také na veletrhu Africa Aerospace and Defence v jihoafrickém Centurionu.

„Na naše letadlo se na veletrhu přišli podívat lidé z různých afrických států. Pro řadu z nich není lehké získat evropská víza a přijet sem, je pro ně jednodušší zajet do Jihoafrické republiky,“ dodává pilot.

Afrika a Latinská Amerika místo Ruska

Aircraft Industries vlastnil do roku 2022 ruský koncern UGMK. V důsledku ruské agrese vůči Ukrajině a uvalení sankcí na Rusko přišel podnik o svůj dominantní trh. Skupině Omnipol, která podnik od ruských vlastníků před dvěma lety získala, se ale daří hledat jiná odbytiště.

Senegal je aktuálně největším zákazníkem letadla 410 nové generace, stavíme pro něj celkem pět letadel. Dvě letadla už jsou v Senegalu a další bychom měli předávat v následujících měsících, takže jsme strašně rádi, že si Air Senegal vybral nás a naše letadla,“ říká v Agendě SZ Byznys předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.

Africká tour letounu L-410 NG byla další v řadě prezentačních akcí, které Aircraft Industries uspořádal v různých zemích světa. „Během dvou let, kdy podnik nově patří do skupiny Omnipol, jsme podnikli řadu takových cest na různé výstavy. Letadlo jsme ukazovali v Dubaji, Paříži, Singapuru, Indonésii, Malajsii nebo například i ve Vietnamu,“ popisuje Medová.

V Kunovicích právě dokončili tréninkový kurz piloti chilské společnosti Aerocardal, která zakoupila jeden letoun L-410 NG. Aircraft Industries doufá, že jde o první krok při návratu kunovických strojů do Jižní Ameriky, kam v minulosti letecký výrobce své produkty dodával.

„Věříme, že Jižní Amerika je pro nás opravdu velmi slibný trh a jsme nadšení, že jsme našli takového partnera, jako je právě Aerocardal. Věříme, že tohle letadlo není poslední a že i díky našemu partnerství se podaří prorazit i v té Jižní Americe,“ říká šéfka podniku.

Návrat do černých čísel

Kvůli výpadku ruského trhu se společnost Aircraft Industries před dvěma lety propadla do více než dvousetmilionové ztráty. Loni se ztrátu podařilo vyrovnat a letos vedení očekává návrat k zisku.

„Vlastně jsme začínali úplně od nuly, ale nakonec se to podařilo a v roce 2024 už očekáváme na konci kladný hospodářský výsledek. I počtem vyrobených letadel jsme se vrátili do období před covidem a válkou na Ukrajině,“ uvádí Medová s tím, že letos by zákazníkům mělo z Kunovic odletět až 13 nových letounů.

Zákazníky hledají Aircraft Industries také v Asii, Severní Americe a v Evropě. Několik letadel z Kunovic provozuje například Armáda České republiky nebo polská pohraniční stráž, která je používá v rámci evropské agentury ochrany hranic Frontex.

Kromě výroby osvědčeného modelu L-410 a inovovaného stroje L-410 NG a jejich úprav a vylepšení uvažují v Aircraft Industries také o nových letounech. Největší potenciál má podle Aleny Medové případná produkce dopravního letadla L-410 s přetlakovou kabinou nebo vetší letadlo L-610 pro 40 cestujících.

„Tento stroj už létal, ale produkce bohužel skončila těsně před finální certifikací. K tomuto letadlu proto existují historické dokumenty, záznamy, návrhy a podobně, i když všechno by se samozřejmě muselo upravit,“ uvažuje Medová.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

RELATED ARTICLES