Čtvrtek, 3 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíVýborný i kvůli tlakům aktivistů stáhl návrh na jednodušší rituální porážky

Výborný i kvůli tlakům aktivistů stáhl návrh na jednodušší rituální porážky

Zatímco zástupci masného průmyslu jeli osobně lobbovat mezi poslance za schválení mírnějších pravidel pro rituální porážky zvířat, aktivisté ochránci zvířat dosáhli opačného cíle i díky mobilizaci svých příznivců, kteří zahltili e-mailové schránky zákonodárců.

Ještě v úterý dopoledne ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) na Facebooku hájil pozměňovací návrh k novele Veterinárního zákona s tím, že je občas nutné prosazovat nepopulární návrhy. Návrh, o němž byla řeč, měl rozvolnit výjimky pro povolování rituálních porážek. To znamená takové usmrcení zvířat, které je v souladu s náboženskými zvyky muslimů a židů.

Zjednodušeně řečeno, možnosti rituálně porážet zvířata tak, aby maso bylo halal či košer, by se rozšířily z registrovaných náboženských společností a církví také na provozovatele podniků, tedy komerční jatka.

Lidovecký ministr to zdůvodňoval argumentací, že je lepší, když se zvířata porazí za přísných podmínek v České republice a do třetích zemí se exportuje spíše hotové maso nežli živá zvířata, která se pravděpodobně v mimo EU porazí za horších podmínek.

„Nově tedy bude umožněno porážení zvířat bez omráčení za účelem vývozu produktů zvířat do zahraničí nebo za účelem ekonomického zisku provozovatele jatek nebo zemědělce, který zvířata chová,“ psala v pozměňovacím návrhu skupina poslanců a členů sněmovního Zemědělského výboru. Spoluautory jsou kromě ministra Výborného šéf výboru Michal Kučera (TOP-09), Karel Smetana (KDU-ČSL), Petr Bendl (ODS), Tomáš Dubský (STAN) a Josef Kott (ANO).

Za svůj post na Facebooku to ministr Výborný těžce schytával od ochránců zvířat, kteří mobilizovali síly a hromadně psali poslancům kritické e-maily. Kromě zmínky o utrpení zvířat, podřezávaných zaživa, ministrovi vyčetli, že se snaží nahrát obchodním zájmům masokombinátů.

O pár hodin později už šéf zemědělského resortu příspěvek na sociální síti smazal a oznámil, že bude raději usilovat o celoevropské řešení toho, jak zabránit dlouhým transportům zvířat do zemí, kde se rituálně porážejí. „Část veřejnosti však toto řešení odmítá, rozhodl jsem se proto, že pozměňovací návrh, který jsme spolu s dalšími poslanci připravili, stáhneme a změnu pravidel v tomto smyslu na národní úrovni dělat nebudeme,“ napsal.

Rituální porážky jako byznys

Aktivní v boji proti rozvolnění halal a košer porážek byla organizace OBRAZ – Obránci zvířat, známá například díky zveřejňování záběrů z tuzemských chovů slepic, a také tuzemská pobočka mezinárodní organizace Compassion in World Farming (CIWF).

Podle Romany Šonkové z CIWF je zarážející, že návrh prošel v Zemědělském výboru přes řadu vážných nedostatků. Podle ní počítá jen s možností usmrcovat zvířata bez omráčení, přičemž už se v zahraničí běžně využívá humánnější metoda tzv. reverzibilního omráčení. A ta je v souladu s náboženskými tradicemi, kdy je zvíře omráčeno, čímž se zmírňuje jeho utrpení, ale zároveň je živé, jak si žádají pravidla rituální porážky.

Jinak řečeno, zvíře se nemusí podříznout při plném vědomí. Při samotném usmrcení zvířete, které provádí vyškolený žid či muslim, platí v případě rituálních porážek také další striktní pravidla. Podle židovských tradic je například přesně dán druh nože i provádění řezu, kdy se přeruší tepny a měkké tkáně tak, aby se nůž nedotkl obratlů. U halal porážky muslim v přesně určenou chvíli vysloví jméno Alláha.

Z dat Státní veterinární správy vyplývá, že se loni v České republice rituálně porazilo 144 kusů skotu, 119 ovcí, 135 kachen a přes 61 tisíc kuřat. Aktivisté se obávají, že by rozvolnění odstartovalo komercionalizaci těchto porážek a čísla by byla násobně vyšší.

Nemyslím, že by se z toho stal velký byznys. Ale mohli bychom vyvážet vlastní košer a halal maso, které dnes vyrábějí Poláci z českých zvířat.

Karel Pilčík, majitel MP Krásno

„Hrozí, že zvířata z jiných zemí budou dovážena do České republiky k porážce bez omráčení, pokud to bude ekonomicky výhodné,“ uvedla Šonková. Podle ní navíc neexistuje povinnost označovat maso z neomráčených zvířat, a mohlo by se tak dostat k tuzemským spotřebitelům.

„Nevěřím tomu, že by se do ČR začala zvířata dovážet k rituálním porážkám. Ale mohla by tu vzniknout příležitost pro export halal masa do Turecka, kam se dnes transportuje velké množství zvířat,“ uvedl pod podmínkou anonymity manažer významného tuzemského zpracovatele masa. Tento byznys by se mohl rozjet zejména se zamýšleným omezením převozu živých zvířat, o němž se v rámci EU diskutuje.

Za přijetí pozměňovacího návrhu u poslanců bojoval například Karel Pilčík, majitel zpracovatele masa MP Krásno a bývalý šéf Českého svazu zpracovatelů masa. „Nemyslím, že by se z toho stal velký byznys. Ale mohli bychom vyvážet vlastní košer a halal maso, které dnes vyrábějí Poláci z českých zvířat,“ uvedl Pilčík. Situaci přirovnal k situaci, kdy se z Česka vyváží dřevo v podobě kulatiny, místo aby se z něj rovnou vyrobil nábytek.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Výborný i kvůli tlakům aktivistů stáhl návrh na jednodušší rituální porážky

Zatímco zástupci masného průmyslu jeli osobně lobbovat mezi poslance za schválení mírnějších pravidel pro rituální porážky zvířat, aktivisté ochránci zvířat dosáhli opačného cíle i díky mobilizaci svých příznivců, kteří zahltili e-mailové schránky zákonodárců.

Ještě v úterý dopoledne ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) na Facebooku hájil pozměňovací návrh k novele Veterinárního zákona s tím, že je občas nutné prosazovat nepopulární návrhy. Návrh, o němž byla řeč, měl rozvolnit výjimky pro povolování rituálních porážek. To znamená takové usmrcení zvířat, které je v souladu s náboženskými zvyky muslimů a židů.

Zjednodušeně řečeno, možnosti rituálně porážet zvířata tak, aby maso bylo halal či košer, by se rozšířily z registrovaných náboženských společností a církví také na provozovatele podniků, tedy komerční jatka.

Lidovecký ministr to zdůvodňoval argumentací, že je lepší, když se zvířata porazí za přísných podmínek v České republice a do třetích zemí se exportuje spíše hotové maso nežli živá zvířata, která se pravděpodobně v mimo EU porazí za horších podmínek.

„Nově tedy bude umožněno porážení zvířat bez omráčení za účelem vývozu produktů zvířat do zahraničí nebo za účelem ekonomického zisku provozovatele jatek nebo zemědělce, který zvířata chová,“ psala v pozměňovacím návrhu skupina poslanců a členů sněmovního Zemědělského výboru. Spoluautory jsou kromě ministra Výborného šéf výboru Michal Kučera (TOP-09), Karel Smetana (KDU-ČSL), Petr Bendl (ODS), Tomáš Dubský (STAN) a Josef Kott (ANO).

Za svůj post na Facebooku to ministr Výborný těžce schytával od ochránců zvířat, kteří mobilizovali síly a hromadně psali poslancům kritické e-maily. Kromě zmínky o utrpení zvířat, podřezávaných zaživa, ministrovi vyčetli, že se snaží nahrát obchodním zájmům masokombinátů.

O pár hodin později už šéf zemědělského resortu příspěvek na sociální síti smazal a oznámil, že bude raději usilovat o celoevropské řešení toho, jak zabránit dlouhým transportům zvířat do zemí, kde se rituálně porážejí. „Část veřejnosti však toto řešení odmítá, rozhodl jsem se proto, že pozměňovací návrh, který jsme spolu s dalšími poslanci připravili, stáhneme a změnu pravidel v tomto smyslu na národní úrovni dělat nebudeme,“ napsal.

Rituální porážky jako byznys

Aktivní v boji proti rozvolnění halal a košer porážek byla organizace OBRAZ – Obránci zvířat, známá například díky zveřejňování záběrů z tuzemských chovů slepic, a také tuzemská pobočka mezinárodní organizace Compassion in World Farming (CIWF).

Podle Romany Šonkové z CIWF je zarážející, že návrh prošel v Zemědělském výboru přes řadu vážných nedostatků. Podle ní počítá jen s možností usmrcovat zvířata bez omráčení, přičemž už se v zahraničí běžně využívá humánnější metoda tzv. reverzibilního omráčení. A ta je v souladu s náboženskými tradicemi, kdy je zvíře omráčeno, čímž se zmírňuje jeho utrpení, ale zároveň je živé, jak si žádají pravidla rituální porážky.

Jinak řečeno, zvíře se nemusí podříznout při plném vědomí. Při samotném usmrcení zvířete, které provádí vyškolený žid či muslim, platí v případě rituálních porážek také další striktní pravidla. Podle židovských tradic je například přesně dán druh nože i provádění řezu, kdy se přeruší tepny a měkké tkáně tak, aby se nůž nedotkl obratlů. U halal porážky muslim v přesně určenou chvíli vysloví jméno Alláha.

Z dat Státní veterinární správy vyplývá, že se loni v České republice rituálně porazilo 144 kusů skotu, 119 ovcí, 135 kachen a přes 61 tisíc kuřat. Aktivisté se obávají, že by rozvolnění odstartovalo komercionalizaci těchto porážek a čísla by byla násobně vyšší.

Nemyslím, že by se z toho stal velký byznys. Ale mohli bychom vyvážet vlastní košer a halal maso, které dnes vyrábějí Poláci z českých zvířat.

Karel Pilčík, majitel MP Krásno

„Hrozí, že zvířata z jiných zemí budou dovážena do České republiky k porážce bez omráčení, pokud to bude ekonomicky výhodné,“ uvedla Šonková. Podle ní navíc neexistuje povinnost označovat maso z neomráčených zvířat, a mohlo by se tak dostat k tuzemským spotřebitelům.

„Nevěřím tomu, že by se do ČR začala zvířata dovážet k rituálním porážkám. Ale mohla by tu vzniknout příležitost pro export halal masa do Turecka, kam se dnes transportuje velké množství zvířat,“ uvedl pod podmínkou anonymity manažer významného tuzemského zpracovatele masa. Tento byznys by se mohl rozjet zejména se zamýšleným omezením převozu živých zvířat, o němž se v rámci EU diskutuje.

Za přijetí pozměňovacího návrhu u poslanců bojoval například Karel Pilčík, majitel zpracovatele masa MP Krásno a bývalý šéf Českého svazu zpracovatelů masa. „Nemyslím, že by se z toho stal velký byznys. Ale mohli bychom vyvážet vlastní košer a halal maso, které dnes vyrábějí Poláci z českých zvířat,“ uvedl Pilčík. Situaci přirovnal k situaci, kdy se z Česka vyváží dřevo v podobě kulatiny, místo aby se z něj rovnou vyrobil nábytek.

RELATED ARTICLES