Pondělí, 28 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíCo si pojišťovny ve 21. století neřeknou. Třeba kdo řídí pod vlivem

Co si pojišťovny ve 21. století neřeknou. Třeba kdo řídí pod vlivem

Kdo způsobí dopravní nehodu pod vlivem návykových látek, zaplatí vysokou pokutu, přijde o řidičský průkaz a může být i obviněn z trestného činu. Ani to však není pro řadu českých řidičů dostatečnou hrozbou.

Češi dál berou řízení pod vlivem na lehkou váhu, k řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek se v průzkumu České asociace pojišťoven přiznalo šest procent respondentů.

Mladí za volantem

Padesát sedm procent nehod zaviněných řidičem pod vlivem drog se týká lidí ve věku 18 až 31 let. Dokonce na 62 procent tento poměr narůstá, jde-li o kombinaci drog s alkoholem.

Alarmující je, že ve statistikách se objevuje, byť minimálním procentem, i věková skupina od 15 do 17 let.

Na začátku roku vstoupila v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která tresty za řízení pod vlivem návykových látek znovu zpřísnila. Pokuta se dnes může vyšplhat na 25 tisíc korun, za odmítnutí zkoušky na alkohol či drogy dokonce hrozí finanční postih až 75 tisíc korun.

Na tažení proti zneužívání omamných látek při řízení motorových vozidel se letos opět vydala i asociace pojišťoven. Kampaň Zkratky byla v médiích hodně viditelná, její součástí byly i diskutované videospoty s pro někoho šokujícím rozuzlením. Ředitel České asociace pojišťoven Jan MatoušekByznys Clubu Seznam Zpráv řekl, že je s vyzněním kampaně spokojený. Výzkumy asociaci potvrdily, že více než 80 procent lidí ve věku 15 až 54 let zaznamenalo, že se o nebezpečí drog za volantem více mluví.

Piješ, řídíš, zaplatíš

Pojišťovny by na neukázněné řidiče mohly platit. Potřebuje je každý, kdo má auto. A zdražit pojistku těm, kdo opakovaně porušují zákon, zní jako logický a zdánlivě jednoduchý krok. Pojišťovnám k tomu však chybějí potřebná data.

Hlavní příčiny nehod s přítomností alkoholu/drog v krvi řidiče

Způsob jízdy (téměř 56 procent) – řidič se plně nevěnuje řízení vozidla, jízda po nesprávné straně vozovky, také ale nesprávné otáčení či couvání.

Rychlost (až 30 procent) – nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu.

Řeší-li dopravní policie nehodu, při níž byl u řidiče zjištěn vliv alkoholu nebo jiných omamných látek, předává tuto informaci pojišťovně. „Ve spojitosti se škodní událostí to je ze zákona možné. Pokud jde o dopravní nehodu, zde pojišťovny informace dostávají a je na pojišťovně, jakým způsobem s touto informací naloží,“ potvrzuje ředitel služby Dopravní policie ČR Michal Hodboď.

Praxe je taková, že pojišťovna nezaplatí plnění z havarijní pojistky (v případě povinného ručení zaplatí poškozenému, ale následně peníze vymáhá po viníkovi nehody), protože tak to stojí v pojistných podmínkách, a také mu pojistku napříště zdraží. To se neukázněnému řidiči nebude líbit, a tak změní pojišťovnu.

A má po problému. O „škraloupu“, kterým řízení pod vlivem je, už se nikdo nedozví.

K menším nehodám policie většinou nejezdí, účastníci si vše vyřídí mezi sebou a se svou pojišťovnou. Pojišťovny tak o poměrně velkém podílu nehod s alkoholem ani nevědí a řeší je jako standardní kolize.

Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa

Informace o tom, kdo boural, přesněji tedy zavinil dopravní nehodu a tím způsobil pojistnou událost, si přitom pojišťovny sdílejí. Měníme-li pojišťovnu, běžně si přece můžeme „přenést“ i slevu na pojistném – bonus za bezškodní průběh pojistky.

„To není úplně správná formulace,“ namítá tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa a vysvětluje. „Registr škodních událostí vede Česká kancelář pojistitelů, my jako pojišťovna do něj můžeme nahlížet.“ O tom, co bylo příčinou vzniku pojistné události, zda to bylo řízení pod vlivem návykových látek, se v tomto registru nic nepíše.

„Databáze obsahuje informace o minulých škodách a minulé době pojištění každého klienta tak, aby pojistitelé mohli zohlednit v povinném ručení jeho rizikovost na základě minulé škodní historie. Přestupky tam nejsou, rizikové znaky jsou spojené se škodami,“ potvrdil tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů Tomáš Pavlík.

Ukážu vám, jak řídím

Jako vysvědčení každého řidiče by mohla sloužit evidenční karta řidiče, kterou nám vede Centrální registr řidičů, spravovaný Ministerstvem dopravy. Evidenční karta řidiče kromě informací o řidičském oprávnění obsahuje také stav „bodového skóre“, a dokonce soupis přestupků, kterých se řidič od získání řidičského průkazu dopustil.

Lze tu najít také informace o tom, kdo a jak rozhodl a jaká byla za přestupek udělena sankce (bloková pokuta, zákaz řízení motorových vozidel atd.). Tedy v podstatě vše potřebné k tomu, abychom si o kázni či nekázni řidiče dokázali udělat dobrou představu. A třeba ji následně využili při stanovování ceny pojistného.

„Souhlasím s tím, že by informace z evidenční karty řidiče mohly při nastavení pojištění pozitivně motivovat jednání některých osob,“ potvrdil ředitel služby Dopravní policie.

Potíž je v tom, že kromě samotného řidiče, jemuž je evidenční karta vedena, a Policie ČR toto vysvědčení nikdo jiný vidět nemůže. Jak píše Portál řidiče, „(…) žádost o výpis z evidenční karty řidiče může dále podat i jiná fyzická či právnická osoba, která bude mít písemný souhlas osoby, o jejíž údaje jiná fyzická nebo právnická osoba žádá“.

Stát v tomto případě upřednostňuje svobodné rozhodnutí občana, s kým bude informace o své osobě sdílet. „Díky digitalizaci Ministerstva dopravy už je možné, aby si řidič stáhl evidenční kartu řidiče z Portálu dopravy a poskytl ji pojišťovně, která mu dle toho upraví pojištění,“ říká Jan Jakovljevič z tiskového oddělení Ministerstva dopravy. Ministerstvo je toho názoru, že takovýto mechanismus si mohou pojišťovny lehce promítnout do svých smluvních podmínek a není třeba měnit zákon.

Tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa to odmítá. „O něčem takovém jsme zatím neuvažovali. Mimo jiné by to prodloužilo dobu potřebnou pro sjednání pojištění, když trend je přesně opačný. Pojistku si dnes můžete sjednat online během pár vteřin, což se cení.“

Ekonomické sankce však podle zástupce Ministerstva dopravy na pachatele, kteří jezdí pod vlivem drog a alkoholu, stejně nefungují.

„Takovým je třeba znemožnit řízení nebo s nimi pracovat v rámci terapeutických programů. Je to lepší než zvyšovat sazby pojištění provozovateli, na kterého je vázáno pojištění. Který je navíc i velmi často odlišnou osobou od řidiče,“ míní Jan Jakovljevič.

Není jediný, kdo je k ekonomickým sankcím uplatňovaným na řidiče opakovaně trestané za řízení pod vlivem návykových látek skeptický. Také ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek v Byznys Clubu Seznam Zpráv poukázal na výsledky průzkumů asociace, podle kterých sankce na neukázněné řidiče prostě nefungují. Pozornost by tak podle Matouška měla být zaměřena především na prevenci zneužívání návykových látek.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Co si pojišťovny ve 21. století neřeknou. Třeba kdo řídí pod vlivem

Kdo způsobí dopravní nehodu pod vlivem návykových látek, zaplatí vysokou pokutu, přijde o řidičský průkaz a může být i obviněn z trestného činu. Ani to však není pro řadu českých řidičů dostatečnou hrozbou.

Češi dál berou řízení pod vlivem na lehkou váhu, k řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek se v průzkumu České asociace pojišťoven přiznalo šest procent respondentů.

Mladí za volantem

Padesát sedm procent nehod zaviněných řidičem pod vlivem drog se týká lidí ve věku 18 až 31 let. Dokonce na 62 procent tento poměr narůstá, jde-li o kombinaci drog s alkoholem.

Alarmující je, že ve statistikách se objevuje, byť minimálním procentem, i věková skupina od 15 do 17 let.

Na začátku roku vstoupila v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která tresty za řízení pod vlivem návykových látek znovu zpřísnila. Pokuta se dnes může vyšplhat na 25 tisíc korun, za odmítnutí zkoušky na alkohol či drogy dokonce hrozí finanční postih až 75 tisíc korun.

Na tažení proti zneužívání omamných látek při řízení motorových vozidel se letos opět vydala i asociace pojišťoven. Kampaň Zkratky byla v médiích hodně viditelná, její součástí byly i diskutované videospoty s pro někoho šokujícím rozuzlením. Ředitel České asociace pojišťoven Jan MatoušekByznys Clubu Seznam Zpráv řekl, že je s vyzněním kampaně spokojený. Výzkumy asociaci potvrdily, že více než 80 procent lidí ve věku 15 až 54 let zaznamenalo, že se o nebezpečí drog za volantem více mluví.

Piješ, řídíš, zaplatíš

Pojišťovny by na neukázněné řidiče mohly platit. Potřebuje je každý, kdo má auto. A zdražit pojistku těm, kdo opakovaně porušují zákon, zní jako logický a zdánlivě jednoduchý krok. Pojišťovnám k tomu však chybějí potřebná data.

Hlavní příčiny nehod s přítomností alkoholu/drog v krvi řidiče

Způsob jízdy (téměř 56 procent) – řidič se plně nevěnuje řízení vozidla, jízda po nesprávné straně vozovky, také ale nesprávné otáčení či couvání.

Rychlost (až 30 procent) – nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu.

Řeší-li dopravní policie nehodu, při níž byl u řidiče zjištěn vliv alkoholu nebo jiných omamných látek, předává tuto informaci pojišťovně. „Ve spojitosti se škodní událostí to je ze zákona možné. Pokud jde o dopravní nehodu, zde pojišťovny informace dostávají a je na pojišťovně, jakým způsobem s touto informací naloží,“ potvrzuje ředitel služby Dopravní policie ČR Michal Hodboď.

Praxe je taková, že pojišťovna nezaplatí plnění z havarijní pojistky (v případě povinného ručení zaplatí poškozenému, ale následně peníze vymáhá po viníkovi nehody), protože tak to stojí v pojistných podmínkách, a také mu pojistku napříště zdraží. To se neukázněnému řidiči nebude líbit, a tak změní pojišťovnu.

A má po problému. O „škraloupu“, kterým řízení pod vlivem je, už se nikdo nedozví.

K menším nehodám policie většinou nejezdí, účastníci si vše vyřídí mezi sebou a se svou pojišťovnou. Pojišťovny tak o poměrně velkém podílu nehod s alkoholem ani nevědí a řeší je jako standardní kolize.

Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa

Informace o tom, kdo boural, přesněji tedy zavinil dopravní nehodu a tím způsobil pojistnou událost, si přitom pojišťovny sdílejí. Měníme-li pojišťovnu, běžně si přece můžeme „přenést“ i slevu na pojistném – bonus za bezškodní průběh pojistky.

„To není úplně správná formulace,“ namítá tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa a vysvětluje. „Registr škodních událostí vede Česká kancelář pojistitelů, my jako pojišťovna do něj můžeme nahlížet.“ O tom, co bylo příčinou vzniku pojistné události, zda to bylo řízení pod vlivem návykových látek, se v tomto registru nic nepíše.

„Databáze obsahuje informace o minulých škodách a minulé době pojištění každého klienta tak, aby pojistitelé mohli zohlednit v povinném ručení jeho rizikovost na základě minulé škodní historie. Přestupky tam nejsou, rizikové znaky jsou spojené se škodami,“ potvrdil tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů Tomáš Pavlík.

Ukážu vám, jak řídím

Jako vysvědčení každého řidiče by mohla sloužit evidenční karta řidiče, kterou nám vede Centrální registr řidičů, spravovaný Ministerstvem dopravy. Evidenční karta řidiče kromě informací o řidičském oprávnění obsahuje také stav „bodového skóre“, a dokonce soupis přestupků, kterých se řidič od získání řidičského průkazu dopustil.

Lze tu najít také informace o tom, kdo a jak rozhodl a jaká byla za přestupek udělena sankce (bloková pokuta, zákaz řízení motorových vozidel atd.). Tedy v podstatě vše potřebné k tomu, abychom si o kázni či nekázni řidiče dokázali udělat dobrou představu. A třeba ji následně využili při stanovování ceny pojistného.

„Souhlasím s tím, že by informace z evidenční karty řidiče mohly při nastavení pojištění pozitivně motivovat jednání některých osob,“ potvrdil ředitel služby Dopravní policie.

Potíž je v tom, že kromě samotného řidiče, jemuž je evidenční karta vedena, a Policie ČR toto vysvědčení nikdo jiný vidět nemůže. Jak píše Portál řidiče, „(…) žádost o výpis z evidenční karty řidiče může dále podat i jiná fyzická či právnická osoba, která bude mít písemný souhlas osoby, o jejíž údaje jiná fyzická nebo právnická osoba žádá“.

Stát v tomto případě upřednostňuje svobodné rozhodnutí občana, s kým bude informace o své osobě sdílet. „Díky digitalizaci Ministerstva dopravy už je možné, aby si řidič stáhl evidenční kartu řidiče z Portálu dopravy a poskytl ji pojišťovně, která mu dle toho upraví pojištění,“ říká Jan Jakovljevič z tiskového oddělení Ministerstva dopravy. Ministerstvo je toho názoru, že takovýto mechanismus si mohou pojišťovny lehce promítnout do svých smluvních podmínek a není třeba měnit zákon.

Tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa to odmítá. „O něčem takovém jsme zatím neuvažovali. Mimo jiné by to prodloužilo dobu potřebnou pro sjednání pojištění, když trend je přesně opačný. Pojistku si dnes můžete sjednat online během pár vteřin, což se cení.“

Ekonomické sankce však podle zástupce Ministerstva dopravy na pachatele, kteří jezdí pod vlivem drog a alkoholu, stejně nefungují.

„Takovým je třeba znemožnit řízení nebo s nimi pracovat v rámci terapeutických programů. Je to lepší než zvyšovat sazby pojištění provozovateli, na kterého je vázáno pojištění. Který je navíc i velmi často odlišnou osobou od řidiče,“ míní Jan Jakovljevič.

Není jediný, kdo je k ekonomickým sankcím uplatňovaným na řidiče opakovaně trestané za řízení pod vlivem návykových látek skeptický. Také ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek v Byznys Clubu Seznam Zpráv poukázal na výsledky průzkumů asociace, podle kterých sankce na neukázněné řidiče prostě nefungují. Pozornost by tak podle Matouška měla být zaměřena především na prevenci zneužívání návykových látek.

RELATED ARTICLES