Sobota, 26 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíKáva a hry. E-shopy zjistily, čeho se už Češi nabažili

Káva a hry. E-shopy zjistily, čeho se už Češi nabažili

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejdřív v letech 2020 a 2021 díky „covidovým samotkám“ vystřelily online nákupy o desítky procent nahoru. E-shopy se odvázaly a investovaly do technologií, logistiky i skladového zboží. V roce 2022 přišlo vystřízlivění, trh se zčásti nasytil a zákazníci začali v nejistotě, kterou přiživila válka na Ukrajině i výrazná inflace, počítat každou korunu.

Ve skutečnosti to bylo složitější, protože pravidla hry nepředvídatelně měnilo mnohem víc faktorů včetně zablokované námořní přepravy, nedostatku kontejnerů apod. Výsledkem byl silný propad (viz následující graf), který pokračoval ještě v roce 2023.

Letos však nastal obrat, e-commerce zažívá opět docela normální rok. Podle analýzy Boston Consulting Group letos český trh vyroste z loňských 6,1 na 6,5 miliardy, tedy ze 154 na 164 miliard korun. Na svém vrcholu byl přitom v roce 2021, kdy dosáhl v přepočtu 182 miliard korun.

Další roky se podle BCG ponesou v duchu mírného růstu, přičemž nad covidový vrchol by se měl online trh dostat až v roce 2026, kdy dosáhne předpokládaných 7,5 miliardy eur, tedy v přepočtu 189 miliard korun.

Pokud se to vyplní, poroste v příštích letech český svět e-shopů pomaleji než v „nejlepších“ letech pandemie, ale i dobách konjunktury před ní. E-commerce se na celkovém maloobchodu podílí méně než sedmnácti procenty a má stále velký prostor, kam se posunout.

Zatím jen vlažný růst ukazuje také pravidelná analýza Heureka eCommerce Insider, z níž je vidět, že oživení (2 %) přišlo v posledním loňském čtvrtletí a v letošním roce pokračuje tempem čtyři, tři a pět procent v prvním, druhém a třetím kvartále.

Táhnou mazlíčci i soláry

V posledním měřeném období od července do září bylo vidět, že oživení pomohly některé trendy a také teplé počasí na sklonku léta, kdy se prodávaly komponenty na domácí fotovoltaiku, klimatizace a ventilátory nebo káva. Na druhé straně je vidět propad v prodejích některé elektroniky.

„Největší pokles zaznamenaly herní konzole s propadem o 48 procent. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika,“ uvádí analýza.

Některou elektronikou se spotřebitelé nasytili v minulých pandemických letech, plných uzavírek a práce z domova. Také analýzy předchozích kvartálů ukazují, že propad zažívají prodeje konzolí, automatických kávovarů, notebooků, sluchátek, chytrých hodinek, grafických karet, robotických vysavačů nebo elektrokoloběžek.

Rozhovor s Petrem Benou

Podle generálního ředitele Heureka Group Davida Chmelaře je z dat cenového srovnávače zároveň vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy.

Celkově však analýzy Heureky i společnosti BCG ukazují na mírné oživení internetového trhu. Některé společnosti na tom budou hůř, jiné lépe.

Růst potvrzuje i ředitel divize e-commerce ve společnosti Seznam Lukáš Behúň. „Vnímáme oživení e-commerce, zejména ve třetím čtvrtletí roku 2024, které zatím představuje nejsilnější období letošního roku. Tento vývoj nám dodává mírný optimismus směrem k nadcházející sezoně. I přes veškeré výzvy, kterými česká e-commerce prochází, očekáváme, že trh jako celek v roce 2024 zaznamená mírný růst.“

Měsíc nahoru, měsíc dolů

„Trh pomalu oživuje. Od loňského třetího čtvrtletí se nám daří růst, letos za prvních devět měsíců přibližně o 15 procent. Pozitivní je vývoj na všech trzích, kde působíme,“ říká Pavel Vopařil, ředitel e-shopu Bonami s nábytkem a doplňky pro domácnosti. Přestože Bonami roste nad průměrem trhu, ambice má dvojnásobné – růst chce až o 30 procent.

Podle Vopařila byl trh před pandemií více homogenní, dnes je naopak velmi dynamický. Poptávka měsíc od měsíce kolísá nahoru i dolů. A hůř se proto v byznysu plánuje.

„V našem segmentu je oživení pomalejší a odvíjí se primárně od trhu nemovitostí, kde jsou stále vysoké úrokové sazby a relativně pomalý prodej nových bytů. Je to hlavní motor našeho byznysu, který je stále zadrhlý,“ dodal.

Silně (o 80 procent) rostly v letních měsících internetové obchody s chovatelskými potřebami. Dodavatel e-shopových řešení Upgates nabízí jednoduché vysvětlení: „Tento trend odráží vyšší počet domácích mazlíčků, kteří se během pandemických let stali nedílnou součástí mnoha domácností,“ uvedl marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.

Poznámka: Seznam Zprávy patří do skupiny Seznam

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Káva a hry. E-shopy zjistily, čeho se už Češi nabažili

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejdřív v letech 2020 a 2021 díky „covidovým samotkám“ vystřelily online nákupy o desítky procent nahoru. E-shopy se odvázaly a investovaly do technologií, logistiky i skladového zboží. V roce 2022 přišlo vystřízlivění, trh se zčásti nasytil a zákazníci začali v nejistotě, kterou přiživila válka na Ukrajině i výrazná inflace, počítat každou korunu.

Ve skutečnosti to bylo složitější, protože pravidla hry nepředvídatelně měnilo mnohem víc faktorů včetně zablokované námořní přepravy, nedostatku kontejnerů apod. Výsledkem byl silný propad (viz následující graf), který pokračoval ještě v roce 2023.

Letos však nastal obrat, e-commerce zažívá opět docela normální rok. Podle analýzy Boston Consulting Group letos český trh vyroste z loňských 6,1 na 6,5 miliardy, tedy ze 154 na 164 miliard korun. Na svém vrcholu byl přitom v roce 2021, kdy dosáhl v přepočtu 182 miliard korun.

Další roky se podle BCG ponesou v duchu mírného růstu, přičemž nad covidový vrchol by se měl online trh dostat až v roce 2026, kdy dosáhne předpokládaných 7,5 miliardy eur, tedy v přepočtu 189 miliard korun.

Pokud se to vyplní, poroste v příštích letech český svět e-shopů pomaleji než v „nejlepších“ letech pandemie, ale i dobách konjunktury před ní. E-commerce se na celkovém maloobchodu podílí méně než sedmnácti procenty a má stále velký prostor, kam se posunout.

Zatím jen vlažný růst ukazuje také pravidelná analýza Heureka eCommerce Insider, z níž je vidět, že oživení (2 %) přišlo v posledním loňském čtvrtletí a v letošním roce pokračuje tempem čtyři, tři a pět procent v prvním, druhém a třetím kvartále.

Táhnou mazlíčci i soláry

V posledním měřeném období od července do září bylo vidět, že oživení pomohly některé trendy a také teplé počasí na sklonku léta, kdy se prodávaly komponenty na domácí fotovoltaiku, klimatizace a ventilátory nebo káva. Na druhé straně je vidět propad v prodejích některé elektroniky.

„Největší pokles zaznamenaly herní konzole s propadem o 48 procent. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika,“ uvádí analýza.

Některou elektronikou se spotřebitelé nasytili v minulých pandemických letech, plných uzavírek a práce z domova. Také analýzy předchozích kvartálů ukazují, že propad zažívají prodeje konzolí, automatických kávovarů, notebooků, sluchátek, chytrých hodinek, grafických karet, robotických vysavačů nebo elektrokoloběžek.

Rozhovor s Petrem Benou

Podle generálního ředitele Heureka Group Davida Chmelaře je z dat cenového srovnávače zároveň vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy.

Celkově však analýzy Heureky i společnosti BCG ukazují na mírné oživení internetového trhu. Některé společnosti na tom budou hůř, jiné lépe.

Růst potvrzuje i ředitel divize e-commerce ve společnosti Seznam Lukáš Behúň. „Vnímáme oživení e-commerce, zejména ve třetím čtvrtletí roku 2024, které zatím představuje nejsilnější období letošního roku. Tento vývoj nám dodává mírný optimismus směrem k nadcházející sezoně. I přes veškeré výzvy, kterými česká e-commerce prochází, očekáváme, že trh jako celek v roce 2024 zaznamená mírný růst.“

Měsíc nahoru, měsíc dolů

„Trh pomalu oživuje. Od loňského třetího čtvrtletí se nám daří růst, letos za prvních devět měsíců přibližně o 15 procent. Pozitivní je vývoj na všech trzích, kde působíme,“ říká Pavel Vopařil, ředitel e-shopu Bonami s nábytkem a doplňky pro domácnosti. Přestože Bonami roste nad průměrem trhu, ambice má dvojnásobné – růst chce až o 30 procent.

Podle Vopařila byl trh před pandemií více homogenní, dnes je naopak velmi dynamický. Poptávka měsíc od měsíce kolísá nahoru i dolů. A hůř se proto v byznysu plánuje.

„V našem segmentu je oživení pomalejší a odvíjí se primárně od trhu nemovitostí, kde jsou stále vysoké úrokové sazby a relativně pomalý prodej nových bytů. Je to hlavní motor našeho byznysu, který je stále zadrhlý,“ dodal.

Silně (o 80 procent) rostly v letních měsících internetové obchody s chovatelskými potřebami. Dodavatel e-shopových řešení Upgates nabízí jednoduché vysvětlení: „Tento trend odráží vyšší počet domácích mazlíčků, kteří se během pandemických let stali nedílnou součástí mnoha domácností,“ uvedl marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.

Poznámka: Seznam Zprávy patří do skupiny Seznam

RELATED ARTICLES