Neděle, 13 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíElektromobily budou levnější než tradiční auta, míní expert. Výrobci neslaví

Elektromobily budou levnější než tradiční auta, míní expert. Výrobci neslaví

Na přechod ze spalovacích motorů k elektromobilům si ještě počkáme, míní člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Cíl Evropské unie zakázat prodej nových benzinových a naftových aut v EU od roku 2035 v rámci úsilí o dosažení klimatické neutrality do roku 2050, podle něj není v současnosti naplnitelný.

Dosažení cílů Evropské unie podle něj brání pokles zájmu o elektromobily. „V posledních letech stoupal, dostal se z nějakých 14 na 16 procent, my jsme očekávali, že to v Evropě bude 20 procent v letošním roce, ale dostali jsme se zpátky na 14 a neočekáváme, že přirozená poptávka bude v příštím roce příliš větší,“ uvedl Jahn v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

K nalezení řešení budoucnosti automobilů v Evropě bude podle Jahna potřeba jednu z hlavních politik Evropské komise přehodnotit. „Pokud se to nepodaří, příští roky budou opravdu bolestné, budeme muset buď platit pokuty, nebo si kupovat kredity od jiných automobilek, které dělají jen elektrické vozy, například od čínských,“ řekl.

Jak popisuje ekonom a zástupce Pirátů ve výboru zastupitelstva hl. m. Prahy pro energetiku Václav Vislous, elektromobilita bude už v dohledné době levnější, než tradiční automobily.

Podle ekonoma se navíc do roku 2035 technologie elektromobilů ještě významně vyvine, podobně jako za posledních pět let. „Pokud jste chtěli pět let zpátky elektromobil s delším dojezdem, jediná vaše volba tady v Evropě byla Tesla model 3, která stála 1,5 milionu korun. Dnes si ten elektromobil s o něco delším dojezdem můžete koupit za méně než milion,“ popisuje Vislous.

„Vozy budou levnější, ale my nebudeme vydělávat,“ míní naopak Jahn. „Na elektrických vozech dnes nevydělává nikdo. Počet automobilek, které šly do elektromobility a zkrachovaly, je velmi velký,“ dodal.

Podle průmyslové výzkumné a prognostické skupiny AutoForecast Solutions v posledním desetiletí pozastavilo činnost nebo čelilo riziku úpadku nejméně 30 společností specializujících se na výrobu elektromobilů, jak uvádí CNBC.

Společnost Škoda Auto mezitím přemýšlí, jak cílů EU řádně dosáhnout. „Můžeme buď dát ještě větší slevy na elektrické vozy, což nás přivede do hlubokého minusu, nebo naopak snížit prodej vozů se spalovacími motory, ale budeme zákazníky ochuzovat o technologii, kterou mají rádi, což způsobí propad naší profitability,“ vysvětlil Jahn.

Některé automobilky se nevyhnou pokutám

Tradiční automobilky přechod k ekologičtějším variantám spalovacím automobilům zpomalují. Naráží totiž na to, že vysokými investicemi do výroby elektromobilů předběhly růst poptávky, jak uvádí americká organizace PBS. A to logicky zvyšovalo koncovou cenu vozů.

Podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) Jana Marušince poptávka sice opravdu neroste tak strmě, jak výrobci očekávali, s problémem se ovšem potýkají právě tradiční automobilky, nikoliv celé odvětví. Poptávka totiž neklesá, ale přelévá se, jak nedávno popsal SZ Byznys.

Lidé, kteří jsou u tradičních automobilek zvyklí na auta poháněná naftou nebo benzinem, totiž zůstávají věrní jejich nabídce vozů se spalovacím motorem. A elektromobily hledají u těch výrobců, které se na elektromobily specializují, například u Tesly.

Přechod automobilek k výrobě výhradně alternativ spalovacích motorů doprovází řada evropských norem, které podle europoslance Filipa Turka (Přísaha a Motoristé) z frakce Patriotů pro Evropu můžou výrobcům ztížit existenci.

Problematické je podle něj například stanovení limitu flotilových emisí. V roce 2025 by se pro automobilky v EU měla snížit jejich povolená hranice, jak popsala ČTK. Současná hodnota emisí 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km. A i když se automobilky snaží postupně průměrné emise všech prodaných vozů snižovat, pro některé bude nemožné limity splnit, což povede k obrovským pokutám. Ty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.

„Hrozí nám, že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur jen proto, že lidé nechtějí kupovat elektroauta,“ tvrdil už dříve Turek.

V případě snížení výroby automobilů se spalovacími motory by se výrobci sice pokutám vyhnuli, řada lidí by ovšem mohla přijít o práci, jak popsal v nedělním pořadu Otázky Václava Moravce.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Elektromobily budou levnější než tradiční auta, míní expert. Výrobci neslaví

Na přechod ze spalovacích motorů k elektromobilům si ještě počkáme, míní člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Cíl Evropské unie zakázat prodej nových benzinových a naftových aut v EU od roku 2035 v rámci úsilí o dosažení klimatické neutrality do roku 2050, podle něj není v současnosti naplnitelný.

Dosažení cílů Evropské unie podle něj brání pokles zájmu o elektromobily. „V posledních letech stoupal, dostal se z nějakých 14 na 16 procent, my jsme očekávali, že to v Evropě bude 20 procent v letošním roce, ale dostali jsme se zpátky na 14 a neočekáváme, že přirozená poptávka bude v příštím roce příliš větší,“ uvedl Jahn v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

K nalezení řešení budoucnosti automobilů v Evropě bude podle Jahna potřeba jednu z hlavních politik Evropské komise přehodnotit. „Pokud se to nepodaří, příští roky budou opravdu bolestné, budeme muset buď platit pokuty, nebo si kupovat kredity od jiných automobilek, které dělají jen elektrické vozy, například od čínských,“ řekl.

Jak popisuje ekonom a zástupce Pirátů ve výboru zastupitelstva hl. m. Prahy pro energetiku Václav Vislous, elektromobilita bude už v dohledné době levnější, než tradiční automobily.

Podle ekonoma se navíc do roku 2035 technologie elektromobilů ještě významně vyvine, podobně jako za posledních pět let. „Pokud jste chtěli pět let zpátky elektromobil s delším dojezdem, jediná vaše volba tady v Evropě byla Tesla model 3, která stála 1,5 milionu korun. Dnes si ten elektromobil s o něco delším dojezdem můžete koupit za méně než milion,“ popisuje Vislous.

„Vozy budou levnější, ale my nebudeme vydělávat,“ míní naopak Jahn. „Na elektrických vozech dnes nevydělává nikdo. Počet automobilek, které šly do elektromobility a zkrachovaly, je velmi velký,“ dodal.

Podle průmyslové výzkumné a prognostické skupiny AutoForecast Solutions v posledním desetiletí pozastavilo činnost nebo čelilo riziku úpadku nejméně 30 společností specializujících se na výrobu elektromobilů, jak uvádí CNBC.

Společnost Škoda Auto mezitím přemýšlí, jak cílů EU řádně dosáhnout. „Můžeme buď dát ještě větší slevy na elektrické vozy, což nás přivede do hlubokého minusu, nebo naopak snížit prodej vozů se spalovacími motory, ale budeme zákazníky ochuzovat o technologii, kterou mají rádi, což způsobí propad naší profitability,“ vysvětlil Jahn.

Některé automobilky se nevyhnou pokutám

Tradiční automobilky přechod k ekologičtějším variantám spalovacím automobilům zpomalují. Naráží totiž na to, že vysokými investicemi do výroby elektromobilů předběhly růst poptávky, jak uvádí americká organizace PBS. A to logicky zvyšovalo koncovou cenu vozů.

Podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) Jana Marušince poptávka sice opravdu neroste tak strmě, jak výrobci očekávali, s problémem se ovšem potýkají právě tradiční automobilky, nikoliv celé odvětví. Poptávka totiž neklesá, ale přelévá se, jak nedávno popsal SZ Byznys.

Lidé, kteří jsou u tradičních automobilek zvyklí na auta poháněná naftou nebo benzinem, totiž zůstávají věrní jejich nabídce vozů se spalovacím motorem. A elektromobily hledají u těch výrobců, které se na elektromobily specializují, například u Tesly.

Přechod automobilek k výrobě výhradně alternativ spalovacích motorů doprovází řada evropských norem, které podle europoslance Filipa Turka (Přísaha a Motoristé) z frakce Patriotů pro Evropu můžou výrobcům ztížit existenci.

Problematické je podle něj například stanovení limitu flotilových emisí. V roce 2025 by se pro automobilky v EU měla snížit jejich povolená hranice, jak popsala ČTK. Současná hodnota emisí 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km. A i když se automobilky snaží postupně průměrné emise všech prodaných vozů snižovat, pro některé bude nemožné limity splnit, což povede k obrovským pokutám. Ty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.

„Hrozí nám, že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur jen proto, že lidé nechtějí kupovat elektroauta,“ tvrdil už dříve Turek.

V případě snížení výroby automobilů se spalovacími motory by se výrobci sice pokutám vyhnuli, řada lidí by ovšem mohla přijít o práci, jak popsal v nedělním pořadu Otázky Václava Moravce.

RELATED ARTICLES