Pátek, 25 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíLidé jezdí stále častěji vlakem a dopravci se radují z rostoucích zisků

Lidé jezdí stále častěji vlakem a dopravci se radují z rostoucích zisků

České Dráhy, RegiojetLeo Express jsou tři největší firmy, které v Česku zajišťují železniční dopravu. Všechny tyto společnosti se za minulý rok chlubí výbornými zisky a předpoklady pro letošní rok jsou také optimistické. Ukazují to jejich výroční zprávy.

Například Regiojet v roce 2023 své zisky zdvojnásobil a i České Dráhy a Leo Express v loňském roce hlásí dobrá čísla.

Za těmito výdělky stojí samozřejmě vyšší zájem lidí jezdit vlakem. Meziroční nárůst počtu cestujících v letech 2022 a 2023 činil v průměru 10 procent a po covidovém propadu je osobní železniční doprava nejrychleji rostoucím druhem osobní dopravy osob v České republice. Stále se však čísla nedostala na úroveň z roku 2019.

Podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) rostou nejrychleji počty přepravených cestujících v regionální dopravě. Za poslední tři roky se jedná o třiceti procentní nárůst.

„Nejvíce lidé využívají příměstské linky kolem velkých aglomerací. Lidé totiž zjistili, že i přes občasná zpoždění, je spolehlivost včasné dopravy do zaměstnání po železnici oproti autu spolehlivější,“ říká výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Dálková a meziregionální doprava roste také, ale o něco pomaleji. „Lidé vlaky cestují i na delší vzdálenost a stále raději i využívají první třídu. Automobily v české dopravě sice stále suverénně vládnou, ale jsou místa, kde je to už naopak. Například v úseku Pardubice – Praha, Ostrava – Brno nebo Praha – Ostrava,“ dodává Moravec.

Železničním dopravcům se daří, mají spoustu plánů

Po velmi slabých letech během pandemie COVID-19 se v roce 2023 podařilo všem dopravcům dosáhnout pozitivních čistých zisků. Například České dráhy, které v roce 2022 vykázaly ztrátu 139 milionů Kč, se v loňském roce vrátily do zisku s částkou 3,2 miliardy Kč. Zároveň se jim zvýšil počet cestujících. V roce 2023 přepravily 164 miliónů cestujících, tedy o 7 miliónů více než rok předtím.

České dráhy zaměřují svou činnost na tři hlavní oblasti – osobní dopravu, nákladní dopravu a servis.“ V oblasti obnovy železničních vozidel jsme již investovali desítky miliard korun a v příští dekádě jsme připraveni investovat dalších až 160 miliard korun do nákupu nových vlaků podle požadavku našich zákazníků,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí Českých Drah Filip Medelský.

„Pokud jde o rozvoj služeb, jedná se například o rozvoj nabídky „poslední míle“, tedy zajištění servisu při cestě z a na nádraží nebo zajištění přenosu signálu mobilních operátorů do interiéru vozidel pomocí speciálních propustných oken,“ pokračuje.

V oblasti servisu usilují Dráhy především o modernizaci a výstavbu nových hal pro údržbu vlaků a technologického vybavení pro jejich údržbu do kterého plánují investovat až 10 miliónů korun. „Výstavba nových hal pro servisování vlaků probíhá například v Chebu a v Havlíčkově Brodě, další projekty připravujeme v Olomouci, České Třebové nebo v Českých Budějovicích,“ dodal.

Loňský zisk firmy RegioJet se ve srovnání s rokem 2022 zdvojnásobil na 337 milionů korun. Stejně jako České dráhy, i RegioJet přepravil více cestujících, a to o milion více než v předchozím roce, kdy byl počet cestujících 11 milionů.

Rok 2023 byl přitom pro firmu s ikonickými žlutými vlaky klíčový, firma totiž získala řadu významných zakázek. Jednou z nich je převzetí dopravy od Českých Drah na trase R9. Jedná se o úsek z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna nebo Jihlavy. Tam v prosinci roku 2026 plánuje nasadit nové moderní rychlovlaky, které pojedou i rychlostí 200 kilometrů v hodině.

RegioJet se dále od prosince připravuje na provoz pražských městských železničních linek S49 a S61. „Na 15 let převezmeme stávající linku S49 z Hostivaře do Roztok a také novou linku S61 z Hlavního nádraží nebo Vršovic do Úval. Pro tyto linky pořizujeme 7 nových nízkopodlažních elektrických jednotek,“ uvedla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Seznam Zprávám dále potvrdila, že se RegioJet plánuje do budoucna účastnit všech vypsaných tendrů na dopravní spojení, jako v případě trasy R9 z Prahy do Brna. Jednotlivé dopravní společnosti si totiž nemůžou jezdit kde se jim zachce. Toho kdo bude smět na trase svými vlaky jezdit vybírá prostřednictvím soutěží Ministerstvo dopravy.

I Leo Express upevňuje svými kroky pozici na dopravním trhu. Dokazují to zisky ve výší 4 miliónů korun, v roce 2022 přitom byla společnost v záporných číslech. Meziročně přepravil Leo Express o 200 tisíc cestujících více. Dopravce spoléhá zejména na kvalitu služeb a jejich efektivitu.

„Cílem Leo Express je nadále zkvalitňovat služby, v letošním roce dopravce spustil například 5G síť, díky čemuž se pokrytí na vlacích zvýšilo téměř na 100 %. Zároveň chystá zavedení on-line systému objednávek občerstvení,“ popsal budoucí cíle mluvčí firmy Emil Sedlařík a dodal: „Leo Express má v budoucnu zájem provozovat další tratě nejen v Česku, ale i v zahraničí.“

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Lidé jezdí stále častěji vlakem a dopravci se radují z rostoucích zisků

České Dráhy, RegiojetLeo Express jsou tři největší firmy, které v Česku zajišťují železniční dopravu. Všechny tyto společnosti se za minulý rok chlubí výbornými zisky a předpoklady pro letošní rok jsou také optimistické. Ukazují to jejich výroční zprávy.

Například Regiojet v roce 2023 své zisky zdvojnásobil a i České Dráhy a Leo Express v loňském roce hlásí dobrá čísla.

Za těmito výdělky stojí samozřejmě vyšší zájem lidí jezdit vlakem. Meziroční nárůst počtu cestujících v letech 2022 a 2023 činil v průměru 10 procent a po covidovém propadu je osobní železniční doprava nejrychleji rostoucím druhem osobní dopravy osob v České republice. Stále se však čísla nedostala na úroveň z roku 2019.

Podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) rostou nejrychleji počty přepravených cestujících v regionální dopravě. Za poslední tři roky se jedná o třiceti procentní nárůst.

„Nejvíce lidé využívají příměstské linky kolem velkých aglomerací. Lidé totiž zjistili, že i přes občasná zpoždění, je spolehlivost včasné dopravy do zaměstnání po železnici oproti autu spolehlivější,“ říká výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Dálková a meziregionální doprava roste také, ale o něco pomaleji. „Lidé vlaky cestují i na delší vzdálenost a stále raději i využívají první třídu. Automobily v české dopravě sice stále suverénně vládnou, ale jsou místa, kde je to už naopak. Například v úseku Pardubice – Praha, Ostrava – Brno nebo Praha – Ostrava,“ dodává Moravec.

Železničním dopravcům se daří, mají spoustu plánů

Po velmi slabých letech během pandemie COVID-19 se v roce 2023 podařilo všem dopravcům dosáhnout pozitivních čistých zisků. Například České dráhy, které v roce 2022 vykázaly ztrátu 139 milionů Kč, se v loňském roce vrátily do zisku s částkou 3,2 miliardy Kč. Zároveň se jim zvýšil počet cestujících. V roce 2023 přepravily 164 miliónů cestujících, tedy o 7 miliónů více než rok předtím.

České dráhy zaměřují svou činnost na tři hlavní oblasti – osobní dopravu, nákladní dopravu a servis.“ V oblasti obnovy železničních vozidel jsme již investovali desítky miliard korun a v příští dekádě jsme připraveni investovat dalších až 160 miliard korun do nákupu nových vlaků podle požadavku našich zákazníků,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí Českých Drah Filip Medelský.

„Pokud jde o rozvoj služeb, jedná se například o rozvoj nabídky „poslední míle“, tedy zajištění servisu při cestě z a na nádraží nebo zajištění přenosu signálu mobilních operátorů do interiéru vozidel pomocí speciálních propustných oken,“ pokračuje.

V oblasti servisu usilují Dráhy především o modernizaci a výstavbu nových hal pro údržbu vlaků a technologického vybavení pro jejich údržbu do kterého plánují investovat až 10 miliónů korun. „Výstavba nových hal pro servisování vlaků probíhá například v Chebu a v Havlíčkově Brodě, další projekty připravujeme v Olomouci, České Třebové nebo v Českých Budějovicích,“ dodal.

Loňský zisk firmy RegioJet se ve srovnání s rokem 2022 zdvojnásobil na 337 milionů korun. Stejně jako České dráhy, i RegioJet přepravil více cestujících, a to o milion více než v předchozím roce, kdy byl počet cestujících 11 milionů.

Rok 2023 byl přitom pro firmu s ikonickými žlutými vlaky klíčový, firma totiž získala řadu významných zakázek. Jednou z nich je převzetí dopravy od Českých Drah na trase R9. Jedná se o úsek z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna nebo Jihlavy. Tam v prosinci roku 2026 plánuje nasadit nové moderní rychlovlaky, které pojedou i rychlostí 200 kilometrů v hodině.

RegioJet se dále od prosince připravuje na provoz pražských městských železničních linek S49 a S61. „Na 15 let převezmeme stávající linku S49 z Hostivaře do Roztok a také novou linku S61 z Hlavního nádraží nebo Vršovic do Úval. Pro tyto linky pořizujeme 7 nových nízkopodlažních elektrických jednotek,“ uvedla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Seznam Zprávám dále potvrdila, že se RegioJet plánuje do budoucna účastnit všech vypsaných tendrů na dopravní spojení, jako v případě trasy R9 z Prahy do Brna. Jednotlivé dopravní společnosti si totiž nemůžou jezdit kde se jim zachce. Toho kdo bude smět na trase svými vlaky jezdit vybírá prostřednictvím soutěží Ministerstvo dopravy.

I Leo Express upevňuje svými kroky pozici na dopravním trhu. Dokazují to zisky ve výší 4 miliónů korun, v roce 2022 přitom byla společnost v záporných číslech. Meziročně přepravil Leo Express o 200 tisíc cestujících více. Dopravce spoléhá zejména na kvalitu služeb a jejich efektivitu.

„Cílem Leo Express je nadále zkvalitňovat služby, v letošním roce dopravce spustil například 5G síť, díky čemuž se pokrytí na vlacích zvýšilo téměř na 100 %. Zároveň chystá zavedení on-line systému objednávek občerstvení,“ popsal budoucí cíle mluvčí firmy Emil Sedlařík a dodal: „Leo Express má v budoucnu zájem provozovat další tratě nejen v Česku, ale i v zahraničí.“

RELATED ARTICLES