Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíDrahá elektromobilita táhne ke dnu akcie VW. Škodovce se problémy vyhýbají

Drahá elektromobilita táhne ke dnu akcie VW. Škodovce se problémy vyhýbají

Tradiční výrobci automobilů se ocitli mezi mlýnskými kameny. Z jedné strany řeší klesající zájem o nové vozy, zatímco musí v rámci konkurenceschopnosti a snaze splnit přísné unijní požadavky vyrábět (a prodávat) elektromobily. Takové problémy řeší například německý automobilový koncern Volkswagen.

Problém je v tom, že elektromobily vyrobené v Evropě jsou drahé a nedostupné, tudíž se z evropského trhu přelévají zákazníci na konkurenční trhy v Číně, kde je prodejci nabízejí levněji.

Automobilkám tak uchází značná část příjmů, což ale není jediná jejich starost. Do hry totiž v případě nedodržení výroby požadovaného počtu elektromobilů (respektive nedodržení průměrné výše emisí) vstupují tučné pokuty od EU, které mohou dosahovat až 376 miliard korun. Jedná se o částku, kterou vyčíslil šéf Renaultu Luca de Meo.

Podíl elektromobilů na celkové výrobě v zemích EU je nyní navíc pouze poloviční v porovnání s množstvím, které by musely automobilky vyrobit, aby se pokutám z Bruselu vyhnuly. V praxi to znamená, že aby výrobci dodrželi stanovené poměry mezi výrobou elektrických vozů a těmi se spalovacími motory, museli by ročně vyrobit o 2,5 milionu benzinových a naftových vozů méně, dodává de Meo.

A trh na to reaguje. Akcie Volkswagenu jsou doposud na nejnižší hodnotě od roku 2011. Lepší byly i v roce 2015, kdy koncern čelil aféře Dieselgate, nebo během pandemie covidu-19. Poprvé v historii by navíc firma mohla zavřít dvě německé továrny. Vedení Volkswagenu se proto uchýlilo k řadě opatření, od kterých si slibuje úspory i vyšší příjmy. Jedním z nich je zvýšení cen automobilů se spalovacím motorem. Od 12. září tak na německém trhu stojí modely o 2,1 až 4,2 procenta více.

Vozy s VW na masce v Česku zatím nezdražují. „Importér značky Volkswagen pro Českou republiku, společnost Porsche Česká republika, aktuálně nechystá žádné zdražení,“ potvrdila pro SZ Byznys Lenka Vaňková z tiskového oddělení firmy Volkswagen.

Škodovka zůstává v černých číslech, plánuje elektrické kompaktní SUV

V černých číslech zatím zůstává tuzemská Škodovka. „Škoda Auto v prvním pololetí roku 2024 vykázala vynikající finanční a prodejní výsledky po již tak silných výnosech v roce 2023. Provozní zisk v prvním pololetí vzrostl o 26 % na 1,149 miliardy eur a rentabilita tržeb dosáhla 8,4 %. Tyto údaje prokazují značnou odolnost a flexibilitu navzdory náročnému tržnímu prostředí,“ komentuje dosavadní výsledky mluvčí Škoda Auto Ivana Povolná s tím, že firma nehodlá omezovat výrobu či zavírat továrny.

Škoda Auto se navíc v prvním pololetí letošního roku poprvé umístila na čtvrtém místě v celkových registracích nových vozů v Evropě.

„Letos na podzim automobilka představí plně elektrický model Elroq, který náleží do segmentu kompaktních SUV, objemově největší části trhu v Evropě,“ dodala mluvčí.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Drahá elektromobilita táhne ke dnu akcie VW. Škodovce se problémy vyhýbají

Tradiční výrobci automobilů se ocitli mezi mlýnskými kameny. Z jedné strany řeší klesající zájem o nové vozy, zatímco musí v rámci konkurenceschopnosti a snaze splnit přísné unijní požadavky vyrábět (a prodávat) elektromobily. Takové problémy řeší například německý automobilový koncern Volkswagen.

Problém je v tom, že elektromobily vyrobené v Evropě jsou drahé a nedostupné, tudíž se z evropského trhu přelévají zákazníci na konkurenční trhy v Číně, kde je prodejci nabízejí levněji.

Automobilkám tak uchází značná část příjmů, což ale není jediná jejich starost. Do hry totiž v případě nedodržení výroby požadovaného počtu elektromobilů (respektive nedodržení průměrné výše emisí) vstupují tučné pokuty od EU, které mohou dosahovat až 376 miliard korun. Jedná se o částku, kterou vyčíslil šéf Renaultu Luca de Meo.

Podíl elektromobilů na celkové výrobě v zemích EU je nyní navíc pouze poloviční v porovnání s množstvím, které by musely automobilky vyrobit, aby se pokutám z Bruselu vyhnuly. V praxi to znamená, že aby výrobci dodrželi stanovené poměry mezi výrobou elektrických vozů a těmi se spalovacími motory, museli by ročně vyrobit o 2,5 milionu benzinových a naftových vozů méně, dodává de Meo.

A trh na to reaguje. Akcie Volkswagenu jsou doposud na nejnižší hodnotě od roku 2011. Lepší byly i v roce 2015, kdy koncern čelil aféře Dieselgate, nebo během pandemie covidu-19. Poprvé v historii by navíc firma mohla zavřít dvě německé továrny. Vedení Volkswagenu se proto uchýlilo k řadě opatření, od kterých si slibuje úspory i vyšší příjmy. Jedním z nich je zvýšení cen automobilů se spalovacím motorem. Od 12. září tak na německém trhu stojí modely o 2,1 až 4,2 procenta více.

Vozy s VW na masce v Česku zatím nezdražují. „Importér značky Volkswagen pro Českou republiku, společnost Porsche Česká republika, aktuálně nechystá žádné zdražení,“ potvrdila pro SZ Byznys Lenka Vaňková z tiskového oddělení firmy Volkswagen.

Škodovka zůstává v černých číslech, plánuje elektrické kompaktní SUV

V černých číslech zatím zůstává tuzemská Škodovka. „Škoda Auto v prvním pololetí roku 2024 vykázala vynikající finanční a prodejní výsledky po již tak silných výnosech v roce 2023. Provozní zisk v prvním pololetí vzrostl o 26 % na 1,149 miliardy eur a rentabilita tržeb dosáhla 8,4 %. Tyto údaje prokazují značnou odolnost a flexibilitu navzdory náročnému tržnímu prostředí,“ komentuje dosavadní výsledky mluvčí Škoda Auto Ivana Povolná s tím, že firma nehodlá omezovat výrobu či zavírat továrny.

Škoda Auto se navíc v prvním pololetí letošního roku poprvé umístila na čtvrtém místě v celkových registracích nových vozů v Evropě.

„Letos na podzim automobilka představí plně elektrický model Elroq, který náleží do segmentu kompaktních SUV, objemově největší části trhu v Evropě,“ dodala mluvčí.

RELATED ARTICLES