Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíSebevražda a údajná šikana. Inspekce potvrdila problémy, řešení se odkládá

Sebevražda a údajná šikana. Inspekce potvrdila problémy, řešení se odkládá

O problémech na Základní škole Kotlářská v Brně se začalo mluvit po lednové sebevraždě tamního deváťáka. Učitelé upozorňovali na neřešenou šikanu a další konflikty. Situace eskalovala. Část učitelů v souvislosti s údajně neřešenou šikanou podala výpověď. V pondělí se proto podněty zabývala i Rada městské části Brno-střed, která je zřizovatelem školy.

Po spekulacích, že by rada už nyní mohla navrhnout odvolání ředitele Libora Zřídkaveselého, ovšem k ničemu takovému nedošlo.

Inspekce potvrdila problémy

Z předběžných závěrů České školní inspekce (ČŠI) přitom vyplývá, že stížnosti jsou opodstatněné.

„Aktuálně se výsledek šetření zpracovává, ale již v této fázi lze konstatovat, že ČŠI zjistila nedostatky, které budou konkretizovány ve výsledku šetření stížnosti. Výsledek šetření bude následně předán zřizovateli a škole k přijetí opatření k odstranění nedostatků,“ sdělil Seznam Zprávám náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář.

Zpráva inspekce bude pro radní města rozhodující. „(Zpráva) bude důležitým podkladem. V mezičase se ale zároveň budeme nadále setkávat s rodiči a s dalšími učiteli, zvlášť s těmi, kteří odchází, a budeme se ptát na důvod jejich odchodu,“ uvedl místostarosta Martin Vrubel, do jehož působnosti spadá oblast školství. Podle něj jich totiž část odchází i z úplně jiných důvodů.

Podle mluvčího radnice Michala Šťastného ale jednání o situaci teprve začalo a řešení bude mít vývoj.

„Vedení městské části je nadále v kontaktu s Českou školní inspekcí, s níž spolupracuje na řešení záležitosti. Současně připravuje opatření a kroky, které budou jednoznačně ve prospěch žáků, jejich rodičů a učitelů základní školy,“ uvedl Šťastný.

Sebevraždu údajně ředitel neřešil

Na pondělní dopolední zasedání byl přizván ředitel Zřídkaveselý, aby vše popsal ze svého pohledu. Podle informací médií z posledních týdnů to byl údajně on, kdo konflikty na škole dlouhodobě ignoroval, což se dle médií nejvíc projevilo právě po lednové sebevraždě.

Tehdy situace eskalovala, když se Zřídkaveselý údajně odmítal jí zabývat. Podle vyjádření jednoho z učitelů pro server iDNES.cz prý proto, že k sebevraždě nedošlo přímo ve škole, „a tak se to školy netýká“.

Motiv, příčiny a okolnosti události nadále řeší Policie ČR.

Terčem šikany byl údajně i zemřelý chlapec, jehož spolužáci na to upozornili vedení školy. Ředitel tvrdí, že škola neměla informace, jež by mohly sebevraždě zabránit, a stojí si za tím, že nic nezanedbali.

„Všechny podněty jsme řešili,“ tvrdí. Podle médií ze školy odchází 12 pedagogů. Zřídkaveselý tento počet považuje za zavádějící. „Je smíchaných víc věcí dohromady. Potřebujeme šest nových učitelů a ty máme. Všechno je zabezpečené a připravujeme příští školní rok,“ dodal pro ČTK.

Radní se v pondělí později sešli i se zástupci rodičů, jejichž děti jsou žáky Základní školy Kotlářské, a s jedním z odcházejících učitelů. Setkání trvalo přes dvě hodiny a vedení městské části tu především sbíralo další podněty, které by mohly přispět k řešení. Místostarosta Vrubel zdůraznil, že se na schůzce ozývaly i hlasy obhajující vedení školy.

Prázdniny mají přinést řešení

„Jakmile budeme mít rozhodnutí inspekce a dostatek podkladů, rozhodneme o následujícím postupu. Ten může být dvojí. Buď rozhodneme o setrvání pana ředitele ve funkci, nebo naopak o jeho odvolání. V tom druhém případě bychom chtěli, aby škola zpracovala nový systém podpory žáků, aby posílila poradenské služby a aby zlepšila komunikaci jak s rodiči, tak s žáky,“ vysvětlil Vrubel.

Kovář dodává, že k výskytu šikany může dojít téměř v jakémkoli kolektivu, ale stěžejní je problém včas identifikovat a nezavírat před ním oči.

„K pochybení pak dochází tak, že škola buď šikanu neidentifikuje, tedy nemá vytvořeny nebo nepoužívá vhodně nástroje jako anonymní dotazníkové šetření, komunikace třídního učitele a další, nebo podceňuje signály o šikaně a nepřijímá účinná opatření,“ osvětluje Kovář.

Za volbu nástrojů prevence je pak podle něj plně odpovědná škola. „Pro tuto oblast je zpracovaná metodická podpora včetně možnosti spolupráce s externími odborníky a organizacemi.“

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Sebevražda a údajná šikana. Inspekce potvrdila problémy, řešení se odkládá

O problémech na Základní škole Kotlářská v Brně se začalo mluvit po lednové sebevraždě tamního deváťáka. Učitelé upozorňovali na neřešenou šikanu a další konflikty. Situace eskalovala. Část učitelů v souvislosti s údajně neřešenou šikanou podala výpověď. V pondělí se proto podněty zabývala i Rada městské části Brno-střed, která je zřizovatelem školy.

Po spekulacích, že by rada už nyní mohla navrhnout odvolání ředitele Libora Zřídkaveselého, ovšem k ničemu takovému nedošlo.

Inspekce potvrdila problémy

Z předběžných závěrů České školní inspekce (ČŠI) přitom vyplývá, že stížnosti jsou opodstatněné.

„Aktuálně se výsledek šetření zpracovává, ale již v této fázi lze konstatovat, že ČŠI zjistila nedostatky, které budou konkretizovány ve výsledku šetření stížnosti. Výsledek šetření bude následně předán zřizovateli a škole k přijetí opatření k odstranění nedostatků,“ sdělil Seznam Zprávám náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář.

Zpráva inspekce bude pro radní města rozhodující. „(Zpráva) bude důležitým podkladem. V mezičase se ale zároveň budeme nadále setkávat s rodiči a s dalšími učiteli, zvlášť s těmi, kteří odchází, a budeme se ptát na důvod jejich odchodu,“ uvedl místostarosta Martin Vrubel, do jehož působnosti spadá oblast školství. Podle něj jich totiž část odchází i z úplně jiných důvodů.

Podle mluvčího radnice Michala Šťastného ale jednání o situaci teprve začalo a řešení bude mít vývoj.

„Vedení městské části je nadále v kontaktu s Českou školní inspekcí, s níž spolupracuje na řešení záležitosti. Současně připravuje opatření a kroky, které budou jednoznačně ve prospěch žáků, jejich rodičů a učitelů základní školy,“ uvedl Šťastný.

Sebevraždu údajně ředitel neřešil

Na pondělní dopolední zasedání byl přizván ředitel Zřídkaveselý, aby vše popsal ze svého pohledu. Podle informací médií z posledních týdnů to byl údajně on, kdo konflikty na škole dlouhodobě ignoroval, což se dle médií nejvíc projevilo právě po lednové sebevraždě.

Tehdy situace eskalovala, když se Zřídkaveselý údajně odmítal jí zabývat. Podle vyjádření jednoho z učitelů pro server iDNES.cz prý proto, že k sebevraždě nedošlo přímo ve škole, „a tak se to školy netýká“.

Motiv, příčiny a okolnosti události nadále řeší Policie ČR.

Terčem šikany byl údajně i zemřelý chlapec, jehož spolužáci na to upozornili vedení školy. Ředitel tvrdí, že škola neměla informace, jež by mohly sebevraždě zabránit, a stojí si za tím, že nic nezanedbali.

„Všechny podněty jsme řešili,“ tvrdí. Podle médií ze školy odchází 12 pedagogů. Zřídkaveselý tento počet považuje za zavádějící. „Je smíchaných víc věcí dohromady. Potřebujeme šest nových učitelů a ty máme. Všechno je zabezpečené a připravujeme příští školní rok,“ dodal pro ČTK.

Radní se v pondělí později sešli i se zástupci rodičů, jejichž děti jsou žáky Základní školy Kotlářské, a s jedním z odcházejících učitelů. Setkání trvalo přes dvě hodiny a vedení městské části tu především sbíralo další podněty, které by mohly přispět k řešení. Místostarosta Vrubel zdůraznil, že se na schůzce ozývaly i hlasy obhajující vedení školy.

Prázdniny mají přinést řešení

„Jakmile budeme mít rozhodnutí inspekce a dostatek podkladů, rozhodneme o následujícím postupu. Ten může být dvojí. Buď rozhodneme o setrvání pana ředitele ve funkci, nebo naopak o jeho odvolání. V tom druhém případě bychom chtěli, aby škola zpracovala nový systém podpory žáků, aby posílila poradenské služby a aby zlepšila komunikaci jak s rodiči, tak s žáky,“ vysvětlil Vrubel.

Kovář dodává, že k výskytu šikany může dojít téměř v jakémkoli kolektivu, ale stěžejní je problém včas identifikovat a nezavírat před ním oči.

„K pochybení pak dochází tak, že škola buď šikanu neidentifikuje, tedy nemá vytvořeny nebo nepoužívá vhodně nástroje jako anonymní dotazníkové šetření, komunikace třídního učitele a další, nebo podceňuje signály o šikaně a nepřijímá účinná opatření,“ osvětluje Kovář.

Za volbu nástrojů prevence je pak podle něj plně odpovědná škola. „Pro tuto oblast je zpracovaná metodická podpora včetně možnosti spolupráce s externími odborníky a organizacemi.“

RELATED ARTICLES