Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíJak se nezbláznit ze všech těch krizí? Učitel sází na dobrou literaturu

Jak se nezbláznit ze všech těch krizí? Učitel sází na dobrou literaturu

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když Rusko v únoru 2022 napadlo Ukrajinu, byla jsem v posledním ročníku gymnázia. Druhý den ráno za námi přišel třídní učitel a několik minut vedl klidný monolog o zneužívání moci a utlačování slabších. Všichni už jsme díky aktuálním zprávám z internetu věděli, co se děje. Nikdo v tu dobu ale nevěděl, co hrozí nám v Česku. Nakonec nám třídní nabídl tykání se slovy: „Teď nevíme, co se každou chvílí může stát. Není na co čekat.“

Pamatuji si, jak zvláštní atmosféra ve třídě zůstala. Pak jsme se ale vrátili ke klasické výuce a čas běžel dál, zatímco někteří z nás čekali na další zprávy z médií. Jiní učitelé se o problému nezmiňovali.

Podobná témata – současné krize – jsou ve školách mnohdy zametána pod koberec. Někdy jde o snahu nenarušit učební plán, jindy má pedagog své vlastní důvody. Ve výsledku si však žáci či studenti musí hledat k problematice cestu sami.

„Děje se to však izolovaně od ostatních a nereflektovaně, což může vést k vážným psychickým stavům, zvláště když vidí netečnost společnosti například tváří v tvář každodenním zprávám o rostoucích dopadech klimatických změn,“ soudí Martin Tomášek, vyučující na Filozofické fakultě Ostravské univerzity, který se tímto trendem zabývá.

„Dnes, když se poškozování přírody stupňuje, bychom mohli čekat zvýšený zájem o environmentální otázky, snahu o nápravu i zvýšení senzitivity pro přírodu,“ souhlasí socioložka Hana Librová. „Prosté pozorování i výzkumy však naopak dokládají pokles zájmu veřejnosti, provázený a posilovaný nezájmem médií, mluví se o zelené únavě.“

Tomášek proto na Ostravské univerzitě rozvinul vzdělávací projekt nazvaný Učit literaturu v době krize podle stejnojmenné knihy švédské vědkyně Sofie Ahlberg. Ta se v ní snaží povzbudit učitele, aby cíleně budovali čtenářskou gramotnost svých studentů s pomocí klasických i nových textů. Má za to, že prostřednictvím literárních hrdinů dokážou lépe pochopit krizové situace i jejich možná řešení.

Rozhovor

Uznávaný psychiatr Cyril Höschl mluví v rozhovoru, který je součástí projektu Seznam Zpráv Galerie osobností, o strastech mladých lidí, své nemoci, velké kariéře i minulosti a také o svém pacientovi Miloši Kopeckém.

Knihy nejsou jen ke čtení

Pedagog Tomášek uvádí, že jednou z nejdůležitějších součástí procesu porozumění je čtenářská schopnost vcítit se do situace v knize, což umožní správně zvolená literatura.

V projektu Učit literaturu v době krize proto provádí učitele metodami čtení a studia literatury, které studentům pomohou zvýšit jejich odolnost a rozvinout vynalézavost. Romány jako Cesta od Cormaca McCarthyho nebo Flight Behavior od Barbary Kingsolver mohou studentům pomoci pochopit možné důsledky klimatických změn.

Dobré knihy navíc v jistém smyslu spouštějí kritické myšlení a schopnost hledat nové cesty.

Před posluchárnou plnou studentů promítá Martin Tomášek QR kód odkazující na webovou stránku, na níž jsou vložené materiály k dnešní výuce i zbytek jeho prezentace. Mezi doporučenými knihami je třeba Naslouchání mechu od Robin Wall Kimmererové nebo Kouzlo smyslů Stávat se zvířetem od Davida Abrama.

V posluchárně se společně čte literární úryvek, následuje diskuse. Studenti ve skupinách rozebírají hlavní myšlenku a své závěry prezentují ostatním skupinám. Nakonec pro přečtený text s pomocí různých argumentů navrhují titulek.

„Je těžké pojmenovat pár slovy to, co ve mně výuka zanechala. Hodiny s panem doktorem se nesly v duchu vzájemného sdílení a velkého množství nových podnětů od všech zúčastněných,“ popisuje své pocity studentka filozofické fakulty Zdeňka Peigerová.

Jako budoucí pedagožka ocenila příležitost vyzkoušet nové způsoby, jak se studenty mluvit o současných krizích. „Bylo to učení prostřednictvím prožitků, převyprávěných zážitků, kolegiálních výstupů a vřelé sebereflexe,“ komentuje studentka výuku.

Planeta a klima

Na první pohled se to tak nemusí zdát, ale změna klimatu na naší planetě v posledních asi 150 letech je zcela výjimečná.

Zásadní je sdílení

Velkým problémem v hodinách literatury je malá aktuálnost probíraného materiálu.

„Výuka literatury se na středních školách v Česku tradičně soustřeďuje na chronologicky převyprávěné dějiny velkých literatur a té naší. Současnost je minulostí prakticky vytlačována za horizont. Literatura v době krize neodvrací oči od světa, který prostřednictvím médií volá o naši pozornost. Nenabízí řešení problémů, ale zkoumá jejich podhoubí a dopady, otvírá cestu k porozumění těm, kterých se změna klimatu, války, nemoci, nesvoboda, nerovnost, chudoba, rasismus a další dotýkají, včetně samotných studentů,“ popisuje své záměry Martin Tomášek.

Mezi doporučení pro učitele vkládá aktivity ve formě rozhovorů, vytváření podcastů, plnění úkolů v přírodě a další aktivity, které vytvářejí mezi mladými lidmi velmi přitažlivý kolektivní prožitek.

„Klimatické změny jsou spojeny s migrací, s fakenews, ale i se sociálními médii a kulturními válkami na sítích. A o tom všem vychází poměrně dost zajímavých románů či nonfiction knih, které nabízí možnost uchopit tato témata. Někdy slouží i jako zdroj postojů a myšlenek, která mohou posloužit jako dobrý rádce, jak všechny ty často negativní informace zpracovat a nezbláznit se,“ doplňuje své zkušenosti literární kritik a středoškolský učitel literatury Jakub Kára.

Oslovení pedagogové se shodují, že se se studenty nejen v hodinách literatury stále častěji na téma takzvaného environmentálního žalu dostávají. „Zajímají mě jejich postoje či reakce na dané problémy. Reakce a odpovědi jsou rozličné, od lhostejnosti po intenzivní prožívání,“ popisuje Kára. Každý z nás má svůj vlastní životní příběh a zkušenosti, takže hledat univerzální recepty na jakýkoliv psychický problém včetně environmentálního žalu nedává smysl.

„Je to jako ptát se: Existuje nějaký zaručený recept na nemoc? Neexistuje. Na druhou stranu víme docela dobře, co téměř s jistotou nebude fungovat. Nefunguje, když budeme někoho, kdo trpí environmentálním žalem, ujišťovat o tom, že všechno je v pořádku, svět má řád a dobře to dopadne. Tím totiž úplně ignorujeme skutečnost, kde se ten druhý nachází a jak mu je,“ vysvětluje environmentální etik a filozof Bohuslav Binka.

Podle Binky ale nepomáhá ani ryzí důraz na akci nebo pozitivní řešení. Nejdůležitější je sdílení s těmi, kteří si závažnost problému také uvědomují, důležité je i přijetí vlastních emocí a v neposlední řadě snaha o dosažitelné místní řešení.

Použití literatury k vedení konverzace o klimatické krizi může být velmi efektivní, protože literatura nabízí způsob, jak se emocionálně a intelektuálně napojit na téma. Podle Binky mohou příběhy a eseje přiblížit složité vědecké koncepty, ukázat dopady na jednotlivce a komunity a povzbudit empatii a osobní zodpovědnost. „Na druhou stranu zde vnímám nebezpečí určitého zranění a zároveň riziko, že skončím u určitého povrchního vidění a napojení. Ale za zkoušku to jistě stojí,“ dodává.

Text vznikl v univerzitním kurzu Žurnalistika zaměřená na změnu klimatu Katedry žurnalistiky a mediálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, s níž redakce Seznam Zpráv spolupracuje.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Jak se nezbláznit ze všech těch krizí? Učitel sází na dobrou literaturu

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když Rusko v únoru 2022 napadlo Ukrajinu, byla jsem v posledním ročníku gymnázia. Druhý den ráno za námi přišel třídní učitel a několik minut vedl klidný monolog o zneužívání moci a utlačování slabších. Všichni už jsme díky aktuálním zprávám z internetu věděli, co se děje. Nikdo v tu dobu ale nevěděl, co hrozí nám v Česku. Nakonec nám třídní nabídl tykání se slovy: „Teď nevíme, co se každou chvílí může stát. Není na co čekat.“

Pamatuji si, jak zvláštní atmosféra ve třídě zůstala. Pak jsme se ale vrátili ke klasické výuce a čas běžel dál, zatímco někteří z nás čekali na další zprávy z médií. Jiní učitelé se o problému nezmiňovali.

Podobná témata – současné krize – jsou ve školách mnohdy zametána pod koberec. Někdy jde o snahu nenarušit učební plán, jindy má pedagog své vlastní důvody. Ve výsledku si však žáci či studenti musí hledat k problematice cestu sami.

„Děje se to však izolovaně od ostatních a nereflektovaně, což může vést k vážným psychickým stavům, zvláště když vidí netečnost společnosti například tváří v tvář každodenním zprávám o rostoucích dopadech klimatických změn,“ soudí Martin Tomášek, vyučující na Filozofické fakultě Ostravské univerzity, který se tímto trendem zabývá.

„Dnes, když se poškozování přírody stupňuje, bychom mohli čekat zvýšený zájem o environmentální otázky, snahu o nápravu i zvýšení senzitivity pro přírodu,“ souhlasí socioložka Hana Librová. „Prosté pozorování i výzkumy však naopak dokládají pokles zájmu veřejnosti, provázený a posilovaný nezájmem médií, mluví se o zelené únavě.“

Tomášek proto na Ostravské univerzitě rozvinul vzdělávací projekt nazvaný Učit literaturu v době krize podle stejnojmenné knihy švédské vědkyně Sofie Ahlberg. Ta se v ní snaží povzbudit učitele, aby cíleně budovali čtenářskou gramotnost svých studentů s pomocí klasických i nových textů. Má za to, že prostřednictvím literárních hrdinů dokážou lépe pochopit krizové situace i jejich možná řešení.

Rozhovor

Uznávaný psychiatr Cyril Höschl mluví v rozhovoru, který je součástí projektu Seznam Zpráv Galerie osobností, o strastech mladých lidí, své nemoci, velké kariéře i minulosti a také o svém pacientovi Miloši Kopeckém.

Knihy nejsou jen ke čtení

Pedagog Tomášek uvádí, že jednou z nejdůležitějších součástí procesu porozumění je čtenářská schopnost vcítit se do situace v knize, což umožní správně zvolená literatura.

V projektu Učit literaturu v době krize proto provádí učitele metodami čtení a studia literatury, které studentům pomohou zvýšit jejich odolnost a rozvinout vynalézavost. Romány jako Cesta od Cormaca McCarthyho nebo Flight Behavior od Barbary Kingsolver mohou studentům pomoci pochopit možné důsledky klimatických změn.

Dobré knihy navíc v jistém smyslu spouštějí kritické myšlení a schopnost hledat nové cesty.

Před posluchárnou plnou studentů promítá Martin Tomášek QR kód odkazující na webovou stránku, na níž jsou vložené materiály k dnešní výuce i zbytek jeho prezentace. Mezi doporučenými knihami je třeba Naslouchání mechu od Robin Wall Kimmererové nebo Kouzlo smyslů Stávat se zvířetem od Davida Abrama.

V posluchárně se společně čte literární úryvek, následuje diskuse. Studenti ve skupinách rozebírají hlavní myšlenku a své závěry prezentují ostatním skupinám. Nakonec pro přečtený text s pomocí různých argumentů navrhují titulek.

„Je těžké pojmenovat pár slovy to, co ve mně výuka zanechala. Hodiny s panem doktorem se nesly v duchu vzájemného sdílení a velkého množství nových podnětů od všech zúčastněných,“ popisuje své pocity studentka filozofické fakulty Zdeňka Peigerová.

Jako budoucí pedagožka ocenila příležitost vyzkoušet nové způsoby, jak se studenty mluvit o současných krizích. „Bylo to učení prostřednictvím prožitků, převyprávěných zážitků, kolegiálních výstupů a vřelé sebereflexe,“ komentuje studentka výuku.

Planeta a klima

Na první pohled se to tak nemusí zdát, ale změna klimatu na naší planetě v posledních asi 150 letech je zcela výjimečná.

Zásadní je sdílení

Velkým problémem v hodinách literatury je malá aktuálnost probíraného materiálu.

„Výuka literatury se na středních školách v Česku tradičně soustřeďuje na chronologicky převyprávěné dějiny velkých literatur a té naší. Současnost je minulostí prakticky vytlačována za horizont. Literatura v době krize neodvrací oči od světa, který prostřednictvím médií volá o naši pozornost. Nenabízí řešení problémů, ale zkoumá jejich podhoubí a dopady, otvírá cestu k porozumění těm, kterých se změna klimatu, války, nemoci, nesvoboda, nerovnost, chudoba, rasismus a další dotýkají, včetně samotných studentů,“ popisuje své záměry Martin Tomášek.

Mezi doporučení pro učitele vkládá aktivity ve formě rozhovorů, vytváření podcastů, plnění úkolů v přírodě a další aktivity, které vytvářejí mezi mladými lidmi velmi přitažlivý kolektivní prožitek.

„Klimatické změny jsou spojeny s migrací, s fakenews, ale i se sociálními médii a kulturními válkami na sítích. A o tom všem vychází poměrně dost zajímavých románů či nonfiction knih, které nabízí možnost uchopit tato témata. Někdy slouží i jako zdroj postojů a myšlenek, která mohou posloužit jako dobrý rádce, jak všechny ty často negativní informace zpracovat a nezbláznit se,“ doplňuje své zkušenosti literární kritik a středoškolský učitel literatury Jakub Kára.

Oslovení pedagogové se shodují, že se se studenty nejen v hodinách literatury stále častěji na téma takzvaného environmentálního žalu dostávají. „Zajímají mě jejich postoje či reakce na dané problémy. Reakce a odpovědi jsou rozličné, od lhostejnosti po intenzivní prožívání,“ popisuje Kára. Každý z nás má svůj vlastní životní příběh a zkušenosti, takže hledat univerzální recepty na jakýkoliv psychický problém včetně environmentálního žalu nedává smysl.

„Je to jako ptát se: Existuje nějaký zaručený recept na nemoc? Neexistuje. Na druhou stranu víme docela dobře, co téměř s jistotou nebude fungovat. Nefunguje, když budeme někoho, kdo trpí environmentálním žalem, ujišťovat o tom, že všechno je v pořádku, svět má řád a dobře to dopadne. Tím totiž úplně ignorujeme skutečnost, kde se ten druhý nachází a jak mu je,“ vysvětluje environmentální etik a filozof Bohuslav Binka.

Podle Binky ale nepomáhá ani ryzí důraz na akci nebo pozitivní řešení. Nejdůležitější je sdílení s těmi, kteří si závažnost problému také uvědomují, důležité je i přijetí vlastních emocí a v neposlední řadě snaha o dosažitelné místní řešení.

Použití literatury k vedení konverzace o klimatické krizi může být velmi efektivní, protože literatura nabízí způsob, jak se emocionálně a intelektuálně napojit na téma. Podle Binky mohou příběhy a eseje přiblížit složité vědecké koncepty, ukázat dopady na jednotlivce a komunity a povzbudit empatii a osobní zodpovědnost. „Na druhou stranu zde vnímám nebezpečí určitého zranění a zároveň riziko, že skončím u určitého povrchního vidění a napojení. Ale za zkoušku to jistě stojí,“ dodává.

Text vznikl v univerzitním kurzu Žurnalistika zaměřená na změnu klimatu Katedry žurnalistiky a mediálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, s níž redakce Seznam Zpráv spolupracuje.

RELATED ARTICLES