Čtvrtek, 19 září, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíOmbudsman má výhrady k připravované změně školského zákona, chce diskuzi

Ombudsman má výhrady k připravované změně školského zákona, chce diskuzi

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček a jeho zástupce Vít Alexander Schorm mají výhrady k připravované změně školského zákona.

Nesouhlasí především s navrhovaným zrušením jednoho z podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, a to využití dalšího pedagogického pracovníka. Chtějí o tom vést diskuzi, a proto oslovili ministra školství Mikuláše Beka (STAN). Kancelář veřejného ochránce práv o tom v úterý informovala na svém webu.

Změna se do návrhu dostala až po skončení připomínkového řízení. „Neproběhla široká odborná diskuze, a tedy ani důkladné posouzení dopadů do života dětí, jejich rodičů a škol. Změna působí jako nepřiměřený zásah do práva dětí s postižením na vzdělání,“ míní Schorm.

Dotyčné podpůrné opatření se podle dat Ministerstva školství přitom využívá stále častěji. V roce 2019 dostaly doporučení na dalšího pedagogického pracovníka téměř dvě stovky dětí. Do roku 2023 se ale počet více než zdvojnásobil bezmála na 500.

Podle informací ze škol je možné děti využívající dalšího pedagoga rozdělit do čtyř skupin. První jsou děti s poruchou autistického spektra, které mají obtíže fungovat v třídním kolektivu. Druhá skupina jsou děti s logopedickými vadami, pro které není dostupná speciální škola. Asistent pedagoga v těchto případech nestačí.

„Asistenti pedagoga nemohou sami učit. Proto je některým žákům se speciálními vzdělávacími potřebami doporučen přímo další pedagog–učitel. Ideálně takový, který zvládne v praxi použít konkrétní výukové metody odpovídající potřebám těchto žáků: dokáže upravit obsah učiva, připravit pomůcky, individuálně učivo vysvětlit a procvičit i žáky vhodně motivovat,“ uvedla předsedkyně Asociace pracovníků speciálně pedagogických center Zuzana Žampachová.

Dalšího pedagoga využívají také žáci po úrazu nebo nemoci, kteří se musí vzdělávat doma. Za těmi druhý pedagog dochází na několik hodin týdně. Ani v jejich případě nemůže práci učitele nahradit například asistent. V neposlední řadě potřebují dalšího pedagoga žáci s těžkým kombinovaným postižením ve speciálních školách. Na jejich individuální potřeby kvůli změně financování z roku 2020 někdy nestačí počet asistentů, proto dítěti pomáhá právě druhý pedagog.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Ombudsman má výhrady k připravované změně školského zákona, chce diskuzi

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček a jeho zástupce Vít Alexander Schorm mají výhrady k připravované změně školského zákona.

Nesouhlasí především s navrhovaným zrušením jednoho z podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, a to využití dalšího pedagogického pracovníka. Chtějí o tom vést diskuzi, a proto oslovili ministra školství Mikuláše Beka (STAN). Kancelář veřejného ochránce práv o tom v úterý informovala na svém webu.

Změna se do návrhu dostala až po skončení připomínkového řízení. „Neproběhla široká odborná diskuze, a tedy ani důkladné posouzení dopadů do života dětí, jejich rodičů a škol. Změna působí jako nepřiměřený zásah do práva dětí s postižením na vzdělání,“ míní Schorm.

Dotyčné podpůrné opatření se podle dat Ministerstva školství přitom využívá stále častěji. V roce 2019 dostaly doporučení na dalšího pedagogického pracovníka téměř dvě stovky dětí. Do roku 2023 se ale počet více než zdvojnásobil bezmála na 500.

Podle informací ze škol je možné děti využívající dalšího pedagoga rozdělit do čtyř skupin. První jsou děti s poruchou autistického spektra, které mají obtíže fungovat v třídním kolektivu. Druhá skupina jsou děti s logopedickými vadami, pro které není dostupná speciální škola. Asistent pedagoga v těchto případech nestačí.

„Asistenti pedagoga nemohou sami učit. Proto je některým žákům se speciálními vzdělávacími potřebami doporučen přímo další pedagog–učitel. Ideálně takový, který zvládne v praxi použít konkrétní výukové metody odpovídající potřebám těchto žáků: dokáže upravit obsah učiva, připravit pomůcky, individuálně učivo vysvětlit a procvičit i žáky vhodně motivovat,“ uvedla předsedkyně Asociace pracovníků speciálně pedagogických center Zuzana Žampachová.

Dalšího pedagoga využívají také žáci po úrazu nebo nemoci, kteří se musí vzdělávat doma. Za těmi druhý pedagog dochází na několik hodin týdně. Ani v jejich případě nemůže práci učitele nahradit například asistent. V neposlední řadě potřebují dalšího pedagoga žáci s těžkým kombinovaným postižením ve speciálních školách. Na jejich individuální potřeby kvůli změně financování z roku 2020 někdy nestačí počet asistentů, proto dítěti pomáhá právě druhý pedagog.

RELATED ARTICLES