Čtvrtek, 24 října, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíExperti na reklamu čistili na Ostravsku i silnice. Policie je vyšetřuje

Experti na reklamu čistili na Ostravsku i silnice. Policie je vyšetřuje

O reklamí agentuře Marvio agency a jejích mladých manažerech veřejně přístupné rejstříky řeknou dvě věci.

Jednak to, že za posledních několik let prožili rychlý vzestup. Jejich obrat stoupl podle uzávěrek zveřejněných v rejstříku firem desetinásobně – z vyššího milionu v roce 2019 na více než 10 milionů v roce 2022.

Ale také to, že před několika týdny narazili.

Vyšetřuje je policie v nejnovější regionální kauze kolem veřejných zakázek na Ostravsku. Jedenatřicetiletý jednatel Lukáš Chrobáček, který před necelými deseti lety s o rok mladším Pavlem Hulvou reklamní agenturu Marvio agency založil, je mezi obviněnými a policie už v katastru nemovitostí zablokovala jeho dva byty .

Policie v kauze prověřuje podezření na korupci, která podle detektivů ovlivňovala rozdělování veřejných zakázek Moravskoslezského energetického centra a Správy silnic Moravskoslezského kraje.

„Výběrová řízení, zčásti financovaná z fondů Evropské unie, byla určena na čištění komunikací a marketingové služby a má se za to, že výběrové řízení bylo zmanipulováno tak, aby zvýhodnilo předem vybrané uchazeče, kteří zaplatili úplatky za zajištění zakázek,“ uvedl o tom na svém webu Úřad evropského veřejného žalobce.

Marvio agency přitom inkasovala veřejné peníze nejen ve svém oboru – od roku 2020 vytvářela webové stránky Moravskoslezskému energetickému centru a za to a další marketinkové služby inkasovala v celkovém objemu přes 2,6 milionu korun.

Kromě toho však agentura opakovaně dostala zakázky spadající i zcela mimo reklamní sféru.

Z registru smluv lze zjistit, jak už uvedla také MF Dnes, že Marvio agency zajišťovala pro správu silnic čištění propustí na komunikacích druhých a třetích tříd. Nebo odstraňovala nánosy v korytech potoků pod mosty. Dostala za to z veřejných zdrojů zaplaceno přes 1,5 milionu korun.

Proč si Správa silnic Moravskoslezského kraje vybrala na čištění komunikací právě reklamní agenturu a proč právě Marvio agency, není jasné. Seznam Zprávám se sice podařilo položit tuto otázku řediteli správy silnic Tomáši Böhmovi, ale on k tomu jenom odepsal, že se nemůže nyní vyjadřovat.

„Na dotazy nemůžu odpovědět, neboť jsou předmětem policejního vyšetřování a podléhají po dobu vyšetřování i povinnosti mlčenlivosti,“ uvedl Böhm. Neřekl tak ani, zda správa silnic zadala firmě Marvio agency zakázky napřímo, nebo zda v tomto případě probíhala výběrová řízení. V registru smluv je přitom jen uvedeno, že tato společnost získala čtyři zakázky malého rozsahu. Každá byla v objemu okolo 400 tisíc korun.

Ani jednatelé Marvio agency Chrobáček s Hulvou se k průběhu zadání těchto veřejných zakázek nevyjádřili. „Z důvodu probíhající vyšetřování se nemohu k žádným věcem vyjadřovat,“ napsal Seznam Zprávám Hulva. Chrobáček pak mobilní telefon nezvedal vůbec a neodpověděl ani na otázky zaslané SMS zprávou či e-mailem.

Podrobnosti k této kauze neuvedl ani žalobce Vít Koupil.

Kromě toho redakce zjistila, že příjmy společnosti Marvio agency plynuly také ze spolupráce s regionálními politiky – z hnutí ANO nebo z ODS.

Třeba pro starostu městské části Ostrava-Jih Martina Bednáře z hnutí ANO připravili Chrobáček a Hulva kampaň pro letošní senátní volby. A úspěšnou, neboť Bednář uspěl už v prvním kole a se ziskem 51,8 procent hlasů se stal senátorem.

Seznam Zprávám nyní popsal, že s výběrem Marvio agency šlo o standardní věc. „Oslovil jsem více agentur. Nakonec jsem preferoval někoho, kdo sídlil blízko, abychom byli častěji v kontaktu a mohli řešit záležitost kampaně operativně. Proto jsem zvolil společnost Marvio agency. Nikdo mi ji nedoporučil,“ uvedl Bednář.

Marvio agency pro něho spravovala nejen sociální sítě, ale připravila mu také volební noviny, letáky nebo grafiku na billboardy. „S tím vším mi pomáhali,“ uvedl Bednář.

Že pracuje také pro ODS zveřejnila sama Marvio agency.

Na sociální síti Instagram publikovala v červenci 2020 příspěvek, že pro ODS v Moravskoslezském kraji udělala nové webové stránky. Na fotografii doprovázející toto sdělení je zachycen i bývalý náměstek hejtmana za ODS Jakub Unucka, který je nyní v korupční kauze obviněn stejně jako jednatel Marvio agency Lukáš Chrobáček.

„To, že dělali pro ODS, jsem nevěděl,“ říká na to už citovaný novopečený senátor ANO Bednář. „Ale nevadí mi to, protože to ukazuje, že tu kampaň pro politiky umí,“ dodává politik, jehož hnutí podle transparentního účtu za služby kolem letošní kampaně zaplatilo Marvio agency přes 64 tisíc. Za spolupráci v kampaně přede dvěma lety pak ANO zaplatilo přes 115 tisíc.

Kolik za služby Marvio agency zaplatili občanští demokraté, známo není. V transparentním účtu ODS již tyto informacie nejsou k dispozici. Mluvčí ODS Jakub Skyva pak na dotaz Seznam Zpráv od minulého čtvrtka nereagoval.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Experti na reklamu čistili na Ostravsku i silnice. Policie je vyšetřuje

O reklamí agentuře Marvio agency a jejích mladých manažerech veřejně přístupné rejstříky řeknou dvě věci.

Jednak to, že za posledních několik let prožili rychlý vzestup. Jejich obrat stoupl podle uzávěrek zveřejněných v rejstříku firem desetinásobně – z vyššího milionu v roce 2019 na více než 10 milionů v roce 2022.

Ale také to, že před několika týdny narazili.

Vyšetřuje je policie v nejnovější regionální kauze kolem veřejných zakázek na Ostravsku. Jedenatřicetiletý jednatel Lukáš Chrobáček, který před necelými deseti lety s o rok mladším Pavlem Hulvou reklamní agenturu Marvio agency založil, je mezi obviněnými a policie už v katastru nemovitostí zablokovala jeho dva byty .

Policie v kauze prověřuje podezření na korupci, která podle detektivů ovlivňovala rozdělování veřejných zakázek Moravskoslezského energetického centra a Správy silnic Moravskoslezského kraje.

„Výběrová řízení, zčásti financovaná z fondů Evropské unie, byla určena na čištění komunikací a marketingové služby a má se za to, že výběrové řízení bylo zmanipulováno tak, aby zvýhodnilo předem vybrané uchazeče, kteří zaplatili úplatky za zajištění zakázek,“ uvedl o tom na svém webu Úřad evropského veřejného žalobce.

Marvio agency přitom inkasovala veřejné peníze nejen ve svém oboru – od roku 2020 vytvářela webové stránky Moravskoslezskému energetickému centru a za to a další marketinkové služby inkasovala v celkovém objemu přes 2,6 milionu korun.

Kromě toho však agentura opakovaně dostala zakázky spadající i zcela mimo reklamní sféru.

Z registru smluv lze zjistit, jak už uvedla také MF Dnes, že Marvio agency zajišťovala pro správu silnic čištění propustí na komunikacích druhých a třetích tříd. Nebo odstraňovala nánosy v korytech potoků pod mosty. Dostala za to z veřejných zdrojů zaplaceno přes 1,5 milionu korun.

Proč si Správa silnic Moravskoslezského kraje vybrala na čištění komunikací právě reklamní agenturu a proč právě Marvio agency, není jasné. Seznam Zprávám se sice podařilo položit tuto otázku řediteli správy silnic Tomáši Böhmovi, ale on k tomu jenom odepsal, že se nemůže nyní vyjadřovat.

„Na dotazy nemůžu odpovědět, neboť jsou předmětem policejního vyšetřování a podléhají po dobu vyšetřování i povinnosti mlčenlivosti,“ uvedl Böhm. Neřekl tak ani, zda správa silnic zadala firmě Marvio agency zakázky napřímo, nebo zda v tomto případě probíhala výběrová řízení. V registru smluv je přitom jen uvedeno, že tato společnost získala čtyři zakázky malého rozsahu. Každá byla v objemu okolo 400 tisíc korun.

Ani jednatelé Marvio agency Chrobáček s Hulvou se k průběhu zadání těchto veřejných zakázek nevyjádřili. „Z důvodu probíhající vyšetřování se nemohu k žádným věcem vyjadřovat,“ napsal Seznam Zprávám Hulva. Chrobáček pak mobilní telefon nezvedal vůbec a neodpověděl ani na otázky zaslané SMS zprávou či e-mailem.

Podrobnosti k této kauze neuvedl ani žalobce Vít Koupil.

Kromě toho redakce zjistila, že příjmy společnosti Marvio agency plynuly také ze spolupráce s regionálními politiky – z hnutí ANO nebo z ODS.

Třeba pro starostu městské části Ostrava-Jih Martina Bednáře z hnutí ANO připravili Chrobáček a Hulva kampaň pro letošní senátní volby. A úspěšnou, neboť Bednář uspěl už v prvním kole a se ziskem 51,8 procent hlasů se stal senátorem.

Seznam Zprávám nyní popsal, že s výběrem Marvio agency šlo o standardní věc. „Oslovil jsem více agentur. Nakonec jsem preferoval někoho, kdo sídlil blízko, abychom byli častěji v kontaktu a mohli řešit záležitost kampaně operativně. Proto jsem zvolil společnost Marvio agency. Nikdo mi ji nedoporučil,“ uvedl Bednář.

Marvio agency pro něho spravovala nejen sociální sítě, ale připravila mu také volební noviny, letáky nebo grafiku na billboardy. „S tím vším mi pomáhali,“ uvedl Bednář.

Že pracuje také pro ODS zveřejnila sama Marvio agency.

Na sociální síti Instagram publikovala v červenci 2020 příspěvek, že pro ODS v Moravskoslezském kraji udělala nové webové stránky. Na fotografii doprovázející toto sdělení je zachycen i bývalý náměstek hejtmana za ODS Jakub Unucka, který je nyní v korupční kauze obviněn stejně jako jednatel Marvio agency Lukáš Chrobáček.

„To, že dělali pro ODS, jsem nevěděl,“ říká na to už citovaný novopečený senátor ANO Bednář. „Ale nevadí mi to, protože to ukazuje, že tu kampaň pro politiky umí,“ dodává politik, jehož hnutí podle transparentního účtu za služby kolem letošní kampaně zaplatilo Marvio agency přes 64 tisíc. Za spolupráci v kampaně přede dvěma lety pak ANO zaplatilo přes 115 tisíc.

Kolik za služby Marvio agency zaplatili občanští demokraté, známo není. V transparentním účtu ODS již tyto informacie nejsou k dispozici. Mluvčí ODS Jakub Skyva pak na dotaz Seznam Zpráv od minulého čtvrtka nereagoval.

RELATED ARTICLES