Pondělí, 28 října, 2024
Google search engine
DomůSportMotorsportSainz na vrcholu, Norris a Leclerc limitují škody. VC Mexika opět s...

Sainz na vrcholu, Norris a Leclerc limitují škody. VC Mexika opět s nádechem kontroverze, Verstappen vyfasoval dvojnásobný trest

728x90

VC Mexika na okruhu Hermanos Rodríguez nabídla parádní podívanou, ze které vítězně vzešel Carlos Sainz na Ferrari. Druhý jezdec v celkovém pořadí MS Lando Norris dojel druhý před Charlesem Leclercem, jenž po dramatické jezdecké chybě propadl v cíli za pilota McLarenu. Sám Norris se v úvodních kolech potýkal s nevybíravým počínáním lídra šampionátu Maxem Verstappenem, který dokončil závod šestý po dvojité 10sekundové penalizaci za agresivní vytlačování Norrise z trati.

Carlos Sainz ovládl VC Mexika, triumfoval podruhé v letošní sezóně

Lando Norris a Charles Leclerc se druhým a třetím místem drží v boji o titul mistra světa

Lídr MS a šestý v cíli Max Verstappen rozohnil svět F1 agresivní jízdou, za níž obdržel společný trest 20 sekund

Dvacátým podnikem letošní sezóny Formule 1 pokračuje šňůra velkých cen na americkém kontinentu VC Mexika. Okruh Hermanos Rodríguez patří mezi tradičně nejspecifičtější závodní okruhy v kalendáři, zejména nadmořskou výškou tratě, jež leží více než dva kilometry nad mořskou hladinou.

Zároveň se jedná o velkou cenu, která upírá znaky mnohých na jednoho muže. Domácí jezdec Sergio Pérez patří mezi miláčky většinového mexického publika i přes jeho letošní neutěšitelnou mizérii.

Tréninkové jízdy se zařadily mezi ty nejchaotičtější, co se týče havárií a překvapivých kolizí. V bariérách během pátku a soboty sebe sami našli nejprve v FP1 Alex Albon po divné bouračce s Oliverem Bearmanem a George Russell v FP2. Sobotní kvalifikaci ovlivnila nehoda Júkiho Cunody v nájezdu do stadionu.

V jejím závěru nicméně příjemně překvapilo Ferrari Carlose Sainze, jenž uzmul své první pole position letošního MS před Maxem Verstappenem a Landem Norrisem. Naopak ani z Q1 se nevymanila dvě velká jména top týmů, a to Oscar Piastri a Checo Pérez. Na týmového kolegu Verstappena tak dopadla ještě větší kritika umocněna významností domácí velké ceny.

Postartovní havárie Cunody a Albona, Verstappen do čela

Sainz sice vyjížděl do VC Mexika na pole position, kilometr dlouhá startovní rovinka ovšem nabízí obrovské možnosti i pro jezdce z nižších pozic dostat se do vedení. Vítězem „dragsterského“ závodu do T1 se nakonec stal Verstappen, zejména díky lepšímu odpichu z roštu. Lídr šampionátu chytře vyvezl Španěla na vnějšek, což přinutilo Sainze vyjet mimo trať a střihnout si úvodní šikanu.

Start do závodu nicméně ovlivnila velká nehoda Júkiho Cunody a Alexandra Albona. Thajský pilot Williamsu se v brzdném prostoru octl v sendviči mezi Japoncem nalevo a Pierrem Gaslym napravo. Francouz z kolize vyšel nejlépe bez výrazného poškození, to samé neplatilo ale pro Cunodu a Albona.

První jmenovaný skončil v bariéře na výjezdu z první zatáčky, druhý jmenovaný zastavil svůj vůz při straně trati u třetí zatáčky vlivem ulomeného levého předního zavěšení.

Na trať po postartovní havárii vyjel safety car, během jehož fáze kroužení po okruhu kamery zachytily Pérezův Red Bull příliš vysoko na svém grid slotu. Černobílý prohřešek potrestali komisaři penalizací pěti sekund i přes Mexičanovo zmatení.

Restart na konci šestého okruhu si nový lídr závodu Verstappen mistrně pohlídal a vedl Sainze a Norrise. Monopost Red Bullu na první pozici ovšem nevydržel dlouho. Ferrari Sainze si díky systému DRS vyšláplo na Verstappena a do první zatáčky devátého kola se stalo novým lídrem GP Mexika. Vzájemný souboj o čelo velké ceny vytvořilo těsný DRS vláček s Norrisem a Leclercem těsně za Verstappenem.

Bouřlivé drama rivalů o titul, Ferrari vstříc opakovanému doublu

Netrvalo ani do desátého kola závodu, aby došlo na dramatické pokračování velkosouboje Maxe Verstappena a Landa Norrise. Brit zaútočil s přispěním DRS na Nizozemce vnější stopou do čtvrté zatáčky. Verstappen ovšem zopakoval svůj kontroverzní přístup zvýrazněný incidentem s Norrisem při VC USA a vytlačil jezdce McLarenu mimo trať.

Norris se zařadil před Verstappena, který agresivně a bez okolků poslal svůj vůz do sedmé zatáčky pod svého rivala, aniž by se oba vlezli na trať. Norris nicméně opustil trať velmi nedobrovolně, aby nedopustil kolizi a možné dvojí vyřazení ze závodu.

Oba těsné momenty v čtvrté, respektive sedmé zatáčce vyhodnotilo ředitelství závodu jako jednoznačný prohřešek Verstappena, kterého „odměnili“ dvojitou desetisekundovou penalizací. VC Mexika se tak otevřela směrem k druhému doublu Ferrari za sebou se Sainzem v pohodlném vedení před Leclercem. Norris prozatím kroužil na třetím místě před tvrdě bojující dvojicí Mercedesu Georgem Russellem a Lewisem Hamiltonem.

Do úvodních (a podle plánu jediných) zastávek se již intenzivní průběh VC Mexika relativně uklidnil. V šestnáctém kole ze závodu odstoupil Fernando Alonso, jenž absolvoval svou 400. účast ve víkendu F1. O nějaké drama na trati se ještě postarala dvojice Pérez a Liam Lawson, kteří se vzájemně v druhém sektoru vyháněli mimo trať. Ředitelství závodu nicméně nijak souboje zvláště neřešilo.

Stíhací jízda Verstappena, končí však utábořením na šesté pozici

Sérii pitstopů otevřel Verstappen v 27. kole poté, co se na něj znovu přitáhl Norris. Rodák z Hasseltu si vlivem dvojí penalizace vyčkal ve svém boxovém stání 20 sekund, což jej seslalo až na konec pole, nicméně před kolegu Péreze. Následujících několik kol se Verstappen prodíral polem a již po 30. kole atakoval příčky v top 10.

V 31. okruhu zamířil k mechanikům Norris z třetí pozice. V následujících dvou kolech jej následovali postupně Leclerc, Russell a lídr závodu Sainz. Za nimi se na alternativní strategii potloukal čtvrtý na trati Liam Lawson na voze RB. Novozélanďan potrápil dotírající rychlejší monoposty v podobě Russella, Piastriho a Hamiltona, kteří se museli zároveň soustředit i na soupeře kolem sebe.

Verstappen mezitím dále předjížděl pomalejší vozy a 38. kole se ustálil jeho progres překonáním Lawsona o sedmou pozici, ze které se stala po pitstopu Piastriho příčka šestá. Tento progres však narazil na dvojitou bariéru Mercedesu, které se ale Verstappen nepřiblížil. Dokonce po stěžování na nedostatek gripu do vysílačky postupně narůstala ztráta na pátého Hamiltona.

Leclerc dramaticky přepouští Norrisovi druhé místo, Sainz vítězem

Před Verstappenem se rozdíly v trojici Sainz, Russell a Norris ustálily bez prozatímních šancí na přímý souboj na trati. Přesný opak platil nicméně pro duo Mercedesu, které se okolo 50. kola scvaklo k sobě. Pronásledovatel Hamilton tlačil na kolegu Russella, mimo přitáhnutí v nájezdu do T1 se však nic zásadního neodehrávalo.

Životnost pneumatik se každopádně krátila a jezdci Ferrari, zejména Sainz, se začali obávat o udržení konkurenceschopného tempa až do konce. Sám Sainz ale pokračoval ve vyvážené jízdě a nijak nedovoloval Leclerovi stáhnout ztrátu na něj. Kdo ovšem nebezpečně stahoval ztrátu, byl Norris, který v 59. kole se dotáhl na rozdíl jedné sekundy za Monačana.

Jenže závěrečnou bitvu o druhou pozici utnul samotný Leclerc dramatickou chybou v poslední zatáčce, ve které vyjel mimo stopu, nabral špínu a div nezamířil ve vysoké rychlosti do bariér. Leclerca sice zachránila asfaltová výjezdová zóna na výjezdu, Norris se zato bez boje prodral na druhou příčku, ovšem již bez šance ještě zaútočit na Sainze. Leclerc nakonec zkrátil ztráty zastávkou pro pokus o zisk bodu za nejrychlejší kolo, který nakonec získal.

Vítězem GP Mexika se tak po 71 kolech plných kontroverzních a jiných dechberoucích momentů stal Sainz před Norrisem a Leclercem. Hamilton v závěru závodu udolal kolegu Russella v boji o čtvrté místo, Verstappen dokroužil na šesté příčce. Rozdíl v čele MS mezi Verstappenem a Norrisem tak nyní činí 47 bodů, třetí Leclerc s 71bodovou ztrátou ještě živí slabé naděje.

Výsledky Velké ceny Mexiko City Formule 1 (závod 20/24, 71 kol = 305,354 km; pouze top 10):

1. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 1:40:55.8002. Lando Norris (Brit., McLaren) +4.7053. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) +34.3874. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +44.7805. George Russell (Brit., Mercedes) +48.5366. Max Verstappen (Niz., Red Bull) +59.5587. Kevin Magnussen (Dán., Haas) +1:03.6428. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +1:04.9289. Nico Hülkenberg (Něm., Haas) +1 kolo10. Pierre Gasly (Fra., Alpine) +1 kolo

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 20/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 362 bodů2. Lando Norris (Brit., McLaren) 3153. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 2914. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 2515. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 2406. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 1897. George Russell (Brit., Mercedes) 1778. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 1509. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 6210. Nico Hülkenberg (Něm., Haas) 31

Zdroje: F1, X

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Sainz na vrcholu, Norris a Leclerc limitují škody. VC Mexika opět s nádechem kontroverze, Verstappen vyfasoval dvojnásobný trest

728x90

VC Mexika na okruhu Hermanos Rodríguez nabídla parádní podívanou, ze které vítězně vzešel Carlos Sainz na Ferrari. Druhý jezdec v celkovém pořadí MS Lando Norris dojel druhý před Charlesem Leclercem, jenž po dramatické jezdecké chybě propadl v cíli za pilota McLarenu. Sám Norris se v úvodních kolech potýkal s nevybíravým počínáním lídra šampionátu Maxem Verstappenem, který dokončil závod šestý po dvojité 10sekundové penalizaci za agresivní vytlačování Norrise z trati.

Carlos Sainz ovládl VC Mexika, triumfoval podruhé v letošní sezóně

Lando Norris a Charles Leclerc se druhým a třetím místem drží v boji o titul mistra světa

Lídr MS a šestý v cíli Max Verstappen rozohnil svět F1 agresivní jízdou, za níž obdržel společný trest 20 sekund

Dvacátým podnikem letošní sezóny Formule 1 pokračuje šňůra velkých cen na americkém kontinentu VC Mexika. Okruh Hermanos Rodríguez patří mezi tradičně nejspecifičtější závodní okruhy v kalendáři, zejména nadmořskou výškou tratě, jež leží více než dva kilometry nad mořskou hladinou.

Zároveň se jedná o velkou cenu, která upírá znaky mnohých na jednoho muže. Domácí jezdec Sergio Pérez patří mezi miláčky většinového mexického publika i přes jeho letošní neutěšitelnou mizérii.

Tréninkové jízdy se zařadily mezi ty nejchaotičtější, co se týče havárií a překvapivých kolizí. V bariérách během pátku a soboty sebe sami našli nejprve v FP1 Alex Albon po divné bouračce s Oliverem Bearmanem a George Russell v FP2. Sobotní kvalifikaci ovlivnila nehoda Júkiho Cunody v nájezdu do stadionu.

V jejím závěru nicméně příjemně překvapilo Ferrari Carlose Sainze, jenž uzmul své první pole position letošního MS před Maxem Verstappenem a Landem Norrisem. Naopak ani z Q1 se nevymanila dvě velká jména top týmů, a to Oscar Piastri a Checo Pérez. Na týmového kolegu Verstappena tak dopadla ještě větší kritika umocněna významností domácí velké ceny.

Postartovní havárie Cunody a Albona, Verstappen do čela

Sainz sice vyjížděl do VC Mexika na pole position, kilometr dlouhá startovní rovinka ovšem nabízí obrovské možnosti i pro jezdce z nižších pozic dostat se do vedení. Vítězem „dragsterského“ závodu do T1 se nakonec stal Verstappen, zejména díky lepšímu odpichu z roštu. Lídr šampionátu chytře vyvezl Španěla na vnějšek, což přinutilo Sainze vyjet mimo trať a střihnout si úvodní šikanu.

Start do závodu nicméně ovlivnila velká nehoda Júkiho Cunody a Alexandra Albona. Thajský pilot Williamsu se v brzdném prostoru octl v sendviči mezi Japoncem nalevo a Pierrem Gaslym napravo. Francouz z kolize vyšel nejlépe bez výrazného poškození, to samé neplatilo ale pro Cunodu a Albona.

První jmenovaný skončil v bariéře na výjezdu z první zatáčky, druhý jmenovaný zastavil svůj vůz při straně trati u třetí zatáčky vlivem ulomeného levého předního zavěšení.

Na trať po postartovní havárii vyjel safety car, během jehož fáze kroužení po okruhu kamery zachytily Pérezův Red Bull příliš vysoko na svém grid slotu. Černobílý prohřešek potrestali komisaři penalizací pěti sekund i přes Mexičanovo zmatení.

Restart na konci šestého okruhu si nový lídr závodu Verstappen mistrně pohlídal a vedl Sainze a Norrise. Monopost Red Bullu na první pozici ovšem nevydržel dlouho. Ferrari Sainze si díky systému DRS vyšláplo na Verstappena a do první zatáčky devátého kola se stalo novým lídrem GP Mexika. Vzájemný souboj o čelo velké ceny vytvořilo těsný DRS vláček s Norrisem a Leclercem těsně za Verstappenem.

Bouřlivé drama rivalů o titul, Ferrari vstříc opakovanému doublu

Netrvalo ani do desátého kola závodu, aby došlo na dramatické pokračování velkosouboje Maxe Verstappena a Landa Norrise. Brit zaútočil s přispěním DRS na Nizozemce vnější stopou do čtvrté zatáčky. Verstappen ovšem zopakoval svůj kontroverzní přístup zvýrazněný incidentem s Norrisem při VC USA a vytlačil jezdce McLarenu mimo trať.

Norris se zařadil před Verstappena, který agresivně a bez okolků poslal svůj vůz do sedmé zatáčky pod svého rivala, aniž by se oba vlezli na trať. Norris nicméně opustil trať velmi nedobrovolně, aby nedopustil kolizi a možné dvojí vyřazení ze závodu.

Oba těsné momenty v čtvrté, respektive sedmé zatáčce vyhodnotilo ředitelství závodu jako jednoznačný prohřešek Verstappena, kterého „odměnili“ dvojitou desetisekundovou penalizací. VC Mexika se tak otevřela směrem k druhému doublu Ferrari za sebou se Sainzem v pohodlném vedení před Leclercem. Norris prozatím kroužil na třetím místě před tvrdě bojující dvojicí Mercedesu Georgem Russellem a Lewisem Hamiltonem.

Do úvodních (a podle plánu jediných) zastávek se již intenzivní průběh VC Mexika relativně uklidnil. V šestnáctém kole ze závodu odstoupil Fernando Alonso, jenž absolvoval svou 400. účast ve víkendu F1. O nějaké drama na trati se ještě postarala dvojice Pérez a Liam Lawson, kteří se vzájemně v druhém sektoru vyháněli mimo trať. Ředitelství závodu nicméně nijak souboje zvláště neřešilo.

Stíhací jízda Verstappena, končí však utábořením na šesté pozici

Sérii pitstopů otevřel Verstappen v 27. kole poté, co se na něj znovu přitáhl Norris. Rodák z Hasseltu si vlivem dvojí penalizace vyčkal ve svém boxovém stání 20 sekund, což jej seslalo až na konec pole, nicméně před kolegu Péreze. Následujících několik kol se Verstappen prodíral polem a již po 30. kole atakoval příčky v top 10.

V 31. okruhu zamířil k mechanikům Norris z třetí pozice. V následujících dvou kolech jej následovali postupně Leclerc, Russell a lídr závodu Sainz. Za nimi se na alternativní strategii potloukal čtvrtý na trati Liam Lawson na voze RB. Novozélanďan potrápil dotírající rychlejší monoposty v podobě Russella, Piastriho a Hamiltona, kteří se museli zároveň soustředit i na soupeře kolem sebe.

Verstappen mezitím dále předjížděl pomalejší vozy a 38. kole se ustálil jeho progres překonáním Lawsona o sedmou pozici, ze které se stala po pitstopu Piastriho příčka šestá. Tento progres však narazil na dvojitou bariéru Mercedesu, které se ale Verstappen nepřiblížil. Dokonce po stěžování na nedostatek gripu do vysílačky postupně narůstala ztráta na pátého Hamiltona.

Leclerc dramaticky přepouští Norrisovi druhé místo, Sainz vítězem

Před Verstappenem se rozdíly v trojici Sainz, Russell a Norris ustálily bez prozatímních šancí na přímý souboj na trati. Přesný opak platil nicméně pro duo Mercedesu, které se okolo 50. kola scvaklo k sobě. Pronásledovatel Hamilton tlačil na kolegu Russella, mimo přitáhnutí v nájezdu do T1 se však nic zásadního neodehrávalo.

Životnost pneumatik se každopádně krátila a jezdci Ferrari, zejména Sainz, se začali obávat o udržení konkurenceschopného tempa až do konce. Sám Sainz ale pokračoval ve vyvážené jízdě a nijak nedovoloval Leclerovi stáhnout ztrátu na něj. Kdo ovšem nebezpečně stahoval ztrátu, byl Norris, který v 59. kole se dotáhl na rozdíl jedné sekundy za Monačana.

Jenže závěrečnou bitvu o druhou pozici utnul samotný Leclerc dramatickou chybou v poslední zatáčce, ve které vyjel mimo stopu, nabral špínu a div nezamířil ve vysoké rychlosti do bariér. Leclerca sice zachránila asfaltová výjezdová zóna na výjezdu, Norris se zato bez boje prodral na druhou příčku, ovšem již bez šance ještě zaútočit na Sainze. Leclerc nakonec zkrátil ztráty zastávkou pro pokus o zisk bodu za nejrychlejší kolo, který nakonec získal.

Vítězem GP Mexika se tak po 71 kolech plných kontroverzních a jiných dechberoucích momentů stal Sainz před Norrisem a Leclercem. Hamilton v závěru závodu udolal kolegu Russella v boji o čtvrté místo, Verstappen dokroužil na šesté příčce. Rozdíl v čele MS mezi Verstappenem a Norrisem tak nyní činí 47 bodů, třetí Leclerc s 71bodovou ztrátou ještě živí slabé naděje.

Výsledky Velké ceny Mexiko City Formule 1 (závod 20/24, 71 kol = 305,354 km; pouze top 10):

1. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 1:40:55.8002. Lando Norris (Brit., McLaren) +4.7053. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) +34.3874. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +44.7805. George Russell (Brit., Mercedes) +48.5366. Max Verstappen (Niz., Red Bull) +59.5587. Kevin Magnussen (Dán., Haas) +1:03.6428. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +1:04.9289. Nico Hülkenberg (Něm., Haas) +1 kolo10. Pierre Gasly (Fra., Alpine) +1 kolo

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 20/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 362 bodů2. Lando Norris (Brit., McLaren) 3153. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 2914. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 2515. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 2406. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 1897. George Russell (Brit., Mercedes) 1778. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 1509. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 6210. Nico Hülkenberg (Něm., Haas) 31

Zdroje: F1, X

RELATED ARTICLES