Úterý, 22 října, 2024
Google search engine
DomůOstatníÚOHS šetří Seznam kvůli způsobu dělení reklamních příjmů s vydavateli i

ÚOHS šetří Seznam kvůli způsobu dělení reklamních příjmů s vydavateli i

Kvůli službě Seznam Newsfeed. Šetření regulátora se zaměřuje na to, zda největší tuzemský internetový portál nezneužil své dominantní postavení vůči ostatním online titulům, se kterými se prostřednictvím Newsfeedu dělí o reklamní příjmy. Newsletteru 11AM to pod podmínkou anonymity řekly dva vysoce postavené zdroje obeznámené se situací.

ÚOHS již několik měsíců před neohlášenou inspekcí v Seznamu obesílal v rámci šetření menší vydavatele, kteří díky službě publikují svůj obsah na domovské stránce prohlížeče Seznam.cz, s dotazy, jak k nim Seznam přistupuje z hlediska dělby reklamních příjmů. Třídenní šetření antimonopolního úřadu v sídle internetové společnosti Iva Lukačeviče, která provozuje zpravodajský portál, prohlížeč a vyhledávací služby, začalo minulé úterý. Úřad potvrdil, že zkoumá možné zneužití dominantního postavení firmy, nespecifikoval však, jaké oblasti se toto podezření týká. 

Služba Seznam Newsfeed má výrazný vliv na čtenost obsahu i externích tvůrců obsahu. Na tuto čtenost je pak navázána i reklamní monetizace. Zapojení do tohoto ekosystému je pro řadu online titulů klíčovým příjmem, a to i přesto, že většina těchto příjmů jde Seznamu. Podle dat z roku 2021 bylo do služby zapojeno přes 324 partnerských webů, které na domovskou stránku Seznamu denně umisťovaly přes 1400 článků. Data z minulého měsíce pak ukazují, že průměrná denní návštěvnost webu Seznam.cz dosahuje téměř čtyř milionů unikátních uživatelů. Podle dostupných informací si Seznam bere z výnosů reklamy v Newsfeedu zpravidla kolem 70 procent, zatímco na tvůrce obsahu zbývá 30 procent. Pokud by podmínky pro jednotlivé partnery byly odlišné a ÚOHS takovou praxi prokázal, mohl by tím Seznam porušovat zákon o ochraně hospodářské soutěže.

Konkrétně by podle obou informovaných zdrojů šlo o „uplatňování rozdílných podmínek při shodném nebo srovnatelném plnění vůči jednotlivým účastníkům trhu, jimiž jsou tito účastníci v hospodářské soutěži znevýhodňováni“. Sankce je v takovém případě až 10 milionů korun nebo 10 procent z čistého obratu za poslední účetní období.

ÚOHS připustil, že Seznam prověřuje, už letos v září. Učinil tak ovšem poměrně nezvykle zmínkou v tiskové zprávě, která reagovala na článek zpravodajského serveru Seznam Zprávy o spolupráci šéfa ÚOHS Petra Mlsny s podnikatelem Michalem Petříkem, obžalovaným v kauze dotačního podvodu. ÚOHS tehdy naznačil, že zveřejnění článku může být „výstražným gestem“  kvůli tomu, že se úřad o působení Seznamu začal zajímat.

Text je součástí chystaného newsletteru 11AM, který přinese analýzu pěti TOP byznysových zpráv z domova i ze světa pro daný den.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

ÚOHS šetří Seznam kvůli způsobu dělení reklamních příjmů s vydavateli i

Kvůli službě Seznam Newsfeed. Šetření regulátora se zaměřuje na to, zda největší tuzemský internetový portál nezneužil své dominantní postavení vůči ostatním online titulům, se kterými se prostřednictvím Newsfeedu dělí o reklamní příjmy. Newsletteru 11AM to pod podmínkou anonymity řekly dva vysoce postavené zdroje obeznámené se situací.

ÚOHS již několik měsíců před neohlášenou inspekcí v Seznamu obesílal v rámci šetření menší vydavatele, kteří díky službě publikují svůj obsah na domovské stránce prohlížeče Seznam.cz, s dotazy, jak k nim Seznam přistupuje z hlediska dělby reklamních příjmů. Třídenní šetření antimonopolního úřadu v sídle internetové společnosti Iva Lukačeviče, která provozuje zpravodajský portál, prohlížeč a vyhledávací služby, začalo minulé úterý. Úřad potvrdil, že zkoumá možné zneužití dominantního postavení firmy, nespecifikoval však, jaké oblasti se toto podezření týká. 

Služba Seznam Newsfeed má výrazný vliv na čtenost obsahu i externích tvůrců obsahu. Na tuto čtenost je pak navázána i reklamní monetizace. Zapojení do tohoto ekosystému je pro řadu online titulů klíčovým příjmem, a to i přesto, že většina těchto příjmů jde Seznamu. Podle dat z roku 2021 bylo do služby zapojeno přes 324 partnerských webů, které na domovskou stránku Seznamu denně umisťovaly přes 1400 článků. Data z minulého měsíce pak ukazují, že průměrná denní návštěvnost webu Seznam.cz dosahuje téměř čtyř milionů unikátních uživatelů. Podle dostupných informací si Seznam bere z výnosů reklamy v Newsfeedu zpravidla kolem 70 procent, zatímco na tvůrce obsahu zbývá 30 procent. Pokud by podmínky pro jednotlivé partnery byly odlišné a ÚOHS takovou praxi prokázal, mohl by tím Seznam porušovat zákon o ochraně hospodářské soutěže.

Konkrétně by podle obou informovaných zdrojů šlo o „uplatňování rozdílných podmínek při shodném nebo srovnatelném plnění vůči jednotlivým účastníkům trhu, jimiž jsou tito účastníci v hospodářské soutěži znevýhodňováni“. Sankce je v takovém případě až 10 milionů korun nebo 10 procent z čistého obratu za poslední účetní období.

ÚOHS připustil, že Seznam prověřuje, už letos v září. Učinil tak ovšem poměrně nezvykle zmínkou v tiskové zprávě, která reagovala na článek zpravodajského serveru Seznam Zprávy o spolupráci šéfa ÚOHS Petra Mlsny s podnikatelem Michalem Petříkem, obžalovaným v kauze dotačního podvodu. ÚOHS tehdy naznačil, že zveřejnění článku může být „výstražným gestem“  kvůli tomu, že se úřad o působení Seznamu začal zajímat.

Text je součástí chystaného newsletteru 11AM, který přinese analýzu pěti TOP byznysových zpráv z domova i ze světa pro daný den.

RELATED ARTICLES