Sobota, 28 září, 2024
Google search engine
DomůOstatníTragédie lodi Estonia a další pětice nejtragičtějších havárií trajektů

Tragédie lodi Estonia a další pětice nejtragičtějších havárií trajektů

Dnes uplynulo 30 let od potopení trajektu Estonia v Baltském moři. Tragédie si vyžádala životy 852 pasažérů a vešla do historie trajektové dopravy jako jedna z nejhorších katastrof. V počtu obětí byla ale až na šestém místě.

Estonsko se po získání nezávislosti na Sovětském svazu stalo oblíbenou destinací skandinávských turistů toužících po levném alkoholu. Popularitě vycházeli vstříc provozovatelé trajektů, kteří do Tallinu a dalších přístavů sváželi tisíce Finů a Švédů a mnohé lodě servírovaly alkohol už na palubách. Jednou z nich byla Estonia, která vyplula 27. září na noční lince z Tallinu do Stockholmu s 989 lidmi na palubě.

Podzimní počasí přineslo nad noční Balt bouřku, podmínky ale nebyly nijak vážné. Když se tedy jednu hodinu po půlnoci ozvala z podpalubí hlasitá rána, nevěnovala jí obsluha nijak velkou pozornost, zvlášť když zběžná prohlídka žádnou závadu neobjevila. V 1 hodinu a 15 minut se ale zvuky začaly ozývat znovu a celá loď se vzápětí prudce naklonila na pravý bok. Obsluha spustila na lodi poplach s tím, že voda proniká do podpalubních garážových stání, a vyzvala cestující, aby se shromáždili na palubě. Ani snaha vyrovnat loď stočením kormidla doleva, ani pokus o evakuaci podpalubních kabin se nezdařily. Voda již proudila dovnitř silně nakloněné lodě nejenom podpalubím, ale i okny kabin a vyhlídkových palub. Přestala fungovat elektřina, vnikající voda zastavila lodní motory a znemožnila pasažérům přístup na horní palubu. Posádka se pokusila vyslat nouzové volání, kvůli ztrátě proudu a zmatku na palubě se ale dlouho nedařilo stanovit přesnou polohu. Krátce před druhou ranní se ozvalo poslední hlášení: „Todella paha, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.“ („Je to velmi zlé. Vypadá to tady velmi zle.“)  V 1:50 vysílání ztichlo a loď klesla ke dnu.

Zmatené nouzové volání zdrželo záchrannou operaci. Baltické moře je sice jednou z nejfrekventovanějších námořních oblastí, první loď, trajekt Mariella, ale dorazila na místo až ve 2:12. Z hladiny moře vyzvedla 13 pasažérů Estonie na záchranném člunu a nahlásila lokalitu přilétajícím švédským a finským helikoptérám. Ty nakonec zachránily většinu přeživších pasažérů, protože Marielle a další lodím se nedařilo spustit na rozbouřenou hladinu záchranné čluny. Vrtulníky ale dorazily na místo neštěstí až po třetí hodině ranní. Bouřlivé moře a nízké teploty už si v té době vybraly stovky obětí.

Průzkumná ponorka a potápěči později zjistili, že pravděpodobnou příčinou nehody byla závada dveří na přídi lodi. Estonia fungovala jako takzvaný „roll on – roll off“ (neboli „ro-ro“) trajekt. Do podpalubí těchto lodí vjíždí přepravované vozy dveřmi na zádi a po přistání vyjíždí dveřmi na přídi, aniž by se musely otáčet. Zámky velkých vrat jsou ale na rozbouřeném moři vystaveny velké zátěži a sebemenší závada může způsobit jejich selhání. V případě Estonie mělo za následek 852 obětí z celkového počtu 989 pasažérů, a havárie tak vešla do dějin jako jedna z nejhorších tragédií v lodní přepravě. Nebyla bohužel zdaleka jediná a pět nehod trajektů si vyžádalo obětí daleko více.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Tragédie lodi Estonia a další pětice nejtragičtějších havárií trajektů

Dnes uplynulo 30 let od potopení trajektu Estonia v Baltském moři. Tragédie si vyžádala životy 852 pasažérů a vešla do historie trajektové dopravy jako jedna z nejhorších katastrof. V počtu obětí byla ale až na šestém místě.

Estonsko se po získání nezávislosti na Sovětském svazu stalo oblíbenou destinací skandinávských turistů toužících po levném alkoholu. Popularitě vycházeli vstříc provozovatelé trajektů, kteří do Tallinu a dalších přístavů sváželi tisíce Finů a Švédů a mnohé lodě servírovaly alkohol už na palubách. Jednou z nich byla Estonia, která vyplula 27. září na noční lince z Tallinu do Stockholmu s 989 lidmi na palubě.

Podzimní počasí přineslo nad noční Balt bouřku, podmínky ale nebyly nijak vážné. Když se tedy jednu hodinu po půlnoci ozvala z podpalubí hlasitá rána, nevěnovala jí obsluha nijak velkou pozornost, zvlášť když zběžná prohlídka žádnou závadu neobjevila. V 1 hodinu a 15 minut se ale zvuky začaly ozývat znovu a celá loď se vzápětí prudce naklonila na pravý bok. Obsluha spustila na lodi poplach s tím, že voda proniká do podpalubních garážových stání, a vyzvala cestující, aby se shromáždili na palubě. Ani snaha vyrovnat loď stočením kormidla doleva, ani pokus o evakuaci podpalubních kabin se nezdařily. Voda již proudila dovnitř silně nakloněné lodě nejenom podpalubím, ale i okny kabin a vyhlídkových palub. Přestala fungovat elektřina, vnikající voda zastavila lodní motory a znemožnila pasažérům přístup na horní palubu. Posádka se pokusila vyslat nouzové volání, kvůli ztrátě proudu a zmatku na palubě se ale dlouho nedařilo stanovit přesnou polohu. Krátce před druhou ranní se ozvalo poslední hlášení: „Todella paha, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.“ („Je to velmi zlé. Vypadá to tady velmi zle.“)  V 1:50 vysílání ztichlo a loď klesla ke dnu.

Zmatené nouzové volání zdrželo záchrannou operaci. Baltické moře je sice jednou z nejfrekventovanějších námořních oblastí, první loď, trajekt Mariella, ale dorazila na místo až ve 2:12. Z hladiny moře vyzvedla 13 pasažérů Estonie na záchranném člunu a nahlásila lokalitu přilétajícím švédským a finským helikoptérám. Ty nakonec zachránily většinu přeživších pasažérů, protože Marielle a další lodím se nedařilo spustit na rozbouřenou hladinu záchranné čluny. Vrtulníky ale dorazily na místo neštěstí až po třetí hodině ranní. Bouřlivé moře a nízké teploty už si v té době vybraly stovky obětí.

Průzkumná ponorka a potápěči později zjistili, že pravděpodobnou příčinou nehody byla závada dveří na přídi lodi. Estonia fungovala jako takzvaný „roll on – roll off“ (neboli „ro-ro“) trajekt. Do podpalubí těchto lodí vjíždí přepravované vozy dveřmi na zádi a po přistání vyjíždí dveřmi na přídi, aniž by se musely otáčet. Zámky velkých vrat jsou ale na rozbouřeném moři vystaveny velké zátěži a sebemenší závada může způsobit jejich selhání. V případě Estonie mělo za následek 852 obětí z celkového počtu 989 pasažérů, a havárie tak vešla do dějin jako jedna z nejhorších tragédií v lodní přepravě. Nebyla bohužel zdaleka jediná a pět nehod trajektů si vyžádalo obětí daleko více.

RELATED ARTICLES