Pátek, 18 října, 2024
Google search engine
DomůOstatníPavel Páral: Odpovědnost za blamáž se stavebním řízením nemá na krku jen...

Pavel Páral: Odpovědnost za blamáž se stavebním řízením nemá na krku jen Bartoš, ale i zbytek vlády

V Česku jsme zažili za dlouhá léta se státními IT zakázkami mnohá dobrodružství. Leccos zavánělo kriminálem, občas to i v kriminálu skončilo, leccos řadu dní nefungovalo a vyvolávalo všeobecný posměch. To, co ale nyní vidíme, je blamáž v přímém přenosu. Krach digitálního stavebního řízení nemá obdoby.

Nastoupení ministři na tiskovce vlády ve středu oznamovali, že podstatnou část projektu je třeba zmuchlat jak papír od sekané a zahodit. Legislativu narychlo upravit, aby stavební řízení fungovalo i bez systému, který je inherentní součástí nejen stavebního zákona, ale i předpisů, kterými se řídí ostatní dotčené orgány státní správy, jako jsou hasiči, památkáři, ochrana přírody a desítky dalších. A mimochodem tak legalizovat i mnohaměsíční praxi úřadů.

Připravit pak nový tendr, vybrat znovu dodavatele, protože s tím současným jsou jisté problémy a není jisté jeho právní postavení při dodávce prací. A pak to celé udělat znovu. Jednak vyletí pár stovek milionů korun navíc do luftu a pak to bude trvat tak do začátku roku 2028, což bude začátek druhé poloviny funkčního období příští vlády, takže může být zase všechno jinak a nejspíše také bude.

V novém stavebním zákoně je a bude co novelizovat. Změnit se bude muset nesmyslně prodloužené a zkomplikované kolaudační řízení, o němž už se ví, ale k mnoha dalším kiksům se stavitelé a úředníci dostanou teprve postupně s dalšími a dalšími schvalovanými stavbami.

Zatím ale řešíme, že počítačový systém neodpovídá znění stavebního zákona, jak pravil ministr dopravy Kupka, který měl revizi toho, jak vypadá situace, na starosti. To je i zásadní odpověď pro pochybovače, kteří stále věří, že exministra Bartoše nechala vyhodit jakási IT mafie, kterou připravil o miliardu, a úředníky, kteří mluví o nepoužitelnosti nového systému, považují za lemply neochotné učit se nové věci. A nikoli to, že spustil nefunkční systém.

Ne, opravdu to tak není a každý, kdo je v kontaktu s lidmi, kteří se pohybují kolem stavebnictví, to ví velmi dobře. A bohužel, věděl to už dávno před tím, než byl systém spuštěn. Když v květnu nebylo jasné, jak bude stavební řízení fungovat od začátku prázdnin, nikdo z úředníků stavebních úřadů, ale ani z ministerstva neviděl žádnou testovací verzi, neexistovaly prováděcí vyhlášky, bylo jasné, že se schyluje k maléru mimořádných rozměrů.

Bartoš ale na vládě ujišťoval, že vše běží, jak má, a stejně odmítl i pochybnosti prezidenta, k němuž se hrozivé zprávy také dostávaly. Že situaci důkladně neprověřili a neodložili start nového zákona alespoň o půl roku, je i jejich odpovědnost, z níž se nikdo z nich včetně premiéra Fialy nevykroutí. Důvěřuj, ale prověřuj, zní stará česká moudrost. Nakonec jak je vůbec možné, že přes pravidlo, podle něhož musí každý státní informační systém před spuštěním prověřit a otestovat Digitální informační agentura, se tak nestalo? K čemu pak ta DIA je? Kdyby vše běželo, jak má, byl Bartoš odstaven z ministerstva dříve, než vznikla škoda doprovázená mimořádnou ostudou.

Bylo porušeno vše, co se porušit dá. Říkat „my jsme ministru Bartošovi neměli důvod nevěřit“ je naivní. Nové stavební řízení měla být vlajková loď této vlády při rozhýbávání ekonomiky. Místo toho je to blamáž, kterou nyní vládě bude opozice otloukat celý předvolební rok o hlavu. A oprávněně. Stejně oprávněně, jako před pár lety otloukaly dnešní vládní strany Babišovi o hlavu jeho covidový chaos. To se prostě stát nemělo.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Pavel Páral: Odpovědnost za blamáž se stavebním řízením nemá na krku jen Bartoš, ale i zbytek vlády

V Česku jsme zažili za dlouhá léta se státními IT zakázkami mnohá dobrodružství. Leccos zavánělo kriminálem, občas to i v kriminálu skončilo, leccos řadu dní nefungovalo a vyvolávalo všeobecný posměch. To, co ale nyní vidíme, je blamáž v přímém přenosu. Krach digitálního stavebního řízení nemá obdoby.

Nastoupení ministři na tiskovce vlády ve středu oznamovali, že podstatnou část projektu je třeba zmuchlat jak papír od sekané a zahodit. Legislativu narychlo upravit, aby stavební řízení fungovalo i bez systému, který je inherentní součástí nejen stavebního zákona, ale i předpisů, kterými se řídí ostatní dotčené orgány státní správy, jako jsou hasiči, památkáři, ochrana přírody a desítky dalších. A mimochodem tak legalizovat i mnohaměsíční praxi úřadů.

Připravit pak nový tendr, vybrat znovu dodavatele, protože s tím současným jsou jisté problémy a není jisté jeho právní postavení při dodávce prací. A pak to celé udělat znovu. Jednak vyletí pár stovek milionů korun navíc do luftu a pak to bude trvat tak do začátku roku 2028, což bude začátek druhé poloviny funkčního období příští vlády, takže může být zase všechno jinak a nejspíše také bude.

V novém stavebním zákoně je a bude co novelizovat. Změnit se bude muset nesmyslně prodloužené a zkomplikované kolaudační řízení, o němž už se ví, ale k mnoha dalším kiksům se stavitelé a úředníci dostanou teprve postupně s dalšími a dalšími schvalovanými stavbami.

Zatím ale řešíme, že počítačový systém neodpovídá znění stavebního zákona, jak pravil ministr dopravy Kupka, který měl revizi toho, jak vypadá situace, na starosti. To je i zásadní odpověď pro pochybovače, kteří stále věří, že exministra Bartoše nechala vyhodit jakási IT mafie, kterou připravil o miliardu, a úředníky, kteří mluví o nepoužitelnosti nového systému, považují za lemply neochotné učit se nové věci. A nikoli to, že spustil nefunkční systém.

Ne, opravdu to tak není a každý, kdo je v kontaktu s lidmi, kteří se pohybují kolem stavebnictví, to ví velmi dobře. A bohužel, věděl to už dávno před tím, než byl systém spuštěn. Když v květnu nebylo jasné, jak bude stavební řízení fungovat od začátku prázdnin, nikdo z úředníků stavebních úřadů, ale ani z ministerstva neviděl žádnou testovací verzi, neexistovaly prováděcí vyhlášky, bylo jasné, že se schyluje k maléru mimořádných rozměrů.

Bartoš ale na vládě ujišťoval, že vše běží, jak má, a stejně odmítl i pochybnosti prezidenta, k němuž se hrozivé zprávy také dostávaly. Že situaci důkladně neprověřili a neodložili start nového zákona alespoň o půl roku, je i jejich odpovědnost, z níž se nikdo z nich včetně premiéra Fialy nevykroutí. Důvěřuj, ale prověřuj, zní stará česká moudrost. Nakonec jak je vůbec možné, že přes pravidlo, podle něhož musí každý státní informační systém před spuštěním prověřit a otestovat Digitální informační agentura, se tak nestalo? K čemu pak ta DIA je? Kdyby vše běželo, jak má, byl Bartoš odstaven z ministerstva dříve, než vznikla škoda doprovázená mimořádnou ostudou.

Bylo porušeno vše, co se porušit dá. Říkat „my jsme ministru Bartošovi neměli důvod nevěřit“ je naivní. Nové stavební řízení měla být vlajková loď této vlády při rozhýbávání ekonomiky. Místo toho je to blamáž, kterou nyní vládě bude opozice otloukat celý předvolební rok o hlavu. A oprávněně. Stejně oprávněně, jako před pár lety otloukaly dnešní vládní strany Babišovi o hlavu jeho covidový chaos. To se prostě stát nemělo.

RELATED ARTICLES