Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůOstatníDocent opět řeší sériového vraha žen, ale na procedurální kosti nenabaluje dost...

Docent opět řeší sériového vraha žen, ale na procedurální kosti nenabaluje dost filmařského masa

Autoři druhé řady Docenta nikam nepospíchají: hlavní hrdinové, kriminalisté v podání Ivana Trojana a Terezy Ramby, se na obrazovce objeví až po čtvrt, respektive téměř třičtvrtě hodině. Rozvláčnost a plochost vyprávění je ostatně hlavní vadou nové minisérie České televize. Triptych režiséra Jiřího Stracha a scenáristů Josefa Mareše a Jana Malindy staví vyšetřovací postupy nad atraktivní filmařinu.

V lesíku v Bohnicích je uškrcena žena. Zároveň se médiím a policii začne ozývat anonym, který tvrdí, že před třiceti lety v Praze spáchal tři vraždy žen a že se dopustí dalších, pokud nedostane hromadu bitcoinů. Souvisí aktuální zločin s nevyřešeným „pomníčkem“ z 90. let? Pražská mordparta pod vedením Milana Šery neví, a tak do svých řad opět povolá docenta Stehlíka z policejní akademie a podplukovnici Fousovou, toho času sloužící na policejním prezidiu. Případ řeší i komediální „dvojčata“ Jaroušek a Daník.

První řada minisérie Docent (2023) stála jako tolik jiných kriminálek na nesourodé dvojici vyšetřovatelů, kteří jsou jako kočka a pes, oheň a voda. Tihle byli navíc i jako Pat a Mat: pomalý pedant Stehlík se nimral v detailech a horkokrevná chaótka Fousová za sebou zanechávala čáru zkázy. Jaroušek a Daník na ně zahlíželi jako na konkurenci a Šera neměl rád nikoho. Ve dvojce se hrany trochu otupily, ostatně Šera si docenta k případu osobně vyžádá a ten zase navrhne zapojit Fousovou. Nastavená chemie postav funguje, „taťka“ šéf řídí podřízené, které se chovají tak či onak jako přerostlé děti.

I případ je zajímavý. Podobně jako minule řešíme vraždy žen a to, jestli mají něco společného, tedy zda je jejich pachatel vrahem sériovým, což není nic objevného. Ale kriminalista Mareš a novinář Malinda, jinak též scenáristé populárních Případů 1. oddělení, dokáží případ zkomplikovat mnoha podezřelými, možnostmi a vedlejšími či slepými uličkami. Jak ve věci figuruje Roubíček, manžel zavražděné, který už dříve založil nadaci na pomoc obětem trestných činů a policii nedůvěřuje? Co je zač Protivanský, samozvaný spasitel obětí domácího násilí? A proč kamera tak zdůrazňuje postavu černošského spolužáka z medicíny na třicet let staré fotce?

A do třetice – herci. Ano, Ivan Trojan (Stehlík) i Ondřej Vetchý (Šera) tu hrají to samé co už desítky let, ale Češi to milují, tak jim to Česká dává. Matěj Hádek (Jaroušek) a Marek Taclík (Daník) to samé, jen je takhle známe o nějakou dekádu míň. Oráchlý projev neřízené střely Fousové, která nedokáže ani dort sníst normálně, známe dobře z minulé řady, ale Tereza Ramba, jež má oproti svým mužským kolegům daleko pestřejší výrazový rejstřík, si tuhle polohu evidentně užívá a lehce variuje, třeba ve scéně blbnutí s malým klukem. Známý a záměrně opakovaný herecký půdorys oživují vedlejší role – nosný je třeba Pavel Kříž v roli rozhněvaného pozůstalého Roubíčka.

Trojnásobný potenciál ale maří způsob, jakým je Docent II vyprávěný. Když se děj z drtivé většiny odehrává ve sterilních policejních interiérech a sestává prakticky jenom z dialogů (mluvíme o prvním dílu), je přece potřeba ho nějak ozvláštnit. Ale veškerá dynamika (opět, v prvním dílu) se spoléhá na nadužívanou, urputně dramatickou hudbu a strojové pohyby kamery i v tom nejbanálnějším záběru. Možná chtějí tvůrci ukázat, že vyšetřování bývá zdlouhavé a nudné, ale divák z téhle metafory nejspíš nadšený nebude.

Přestože první epizoda končí úplně amatérskými cliffhangery, spousta naznačených dějových linií a volných konců naštěstí vzbuzuje očekávání do budoucna. Snad se doposud plochému vyprávění podaří vymanit ze zasedaček, kanceláří a dialogů a přinese i jiné napětí než to základní – tedy ve smyslu kdo vraždy spáchal.

Docent II běží v České televizi od 1. září po tři nedělní večery.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Docent opět řeší sériového vraha žen, ale na procedurální kosti nenabaluje dost filmařského masa

Autoři druhé řady Docenta nikam nepospíchají: hlavní hrdinové, kriminalisté v podání Ivana Trojana a Terezy Ramby, se na obrazovce objeví až po čtvrt, respektive téměř třičtvrtě hodině. Rozvláčnost a plochost vyprávění je ostatně hlavní vadou nové minisérie České televize. Triptych režiséra Jiřího Stracha a scenáristů Josefa Mareše a Jana Malindy staví vyšetřovací postupy nad atraktivní filmařinu.

V lesíku v Bohnicích je uškrcena žena. Zároveň se médiím a policii začne ozývat anonym, který tvrdí, že před třiceti lety v Praze spáchal tři vraždy žen a že se dopustí dalších, pokud nedostane hromadu bitcoinů. Souvisí aktuální zločin s nevyřešeným „pomníčkem“ z 90. let? Pražská mordparta pod vedením Milana Šery neví, a tak do svých řad opět povolá docenta Stehlíka z policejní akademie a podplukovnici Fousovou, toho času sloužící na policejním prezidiu. Případ řeší i komediální „dvojčata“ Jaroušek a Daník.

První řada minisérie Docent (2023) stála jako tolik jiných kriminálek na nesourodé dvojici vyšetřovatelů, kteří jsou jako kočka a pes, oheň a voda. Tihle byli navíc i jako Pat a Mat: pomalý pedant Stehlík se nimral v detailech a horkokrevná chaótka Fousová za sebou zanechávala čáru zkázy. Jaroušek a Daník na ně zahlíželi jako na konkurenci a Šera neměl rád nikoho. Ve dvojce se hrany trochu otupily, ostatně Šera si docenta k případu osobně vyžádá a ten zase navrhne zapojit Fousovou. Nastavená chemie postav funguje, „taťka“ šéf řídí podřízené, které se chovají tak či onak jako přerostlé děti.

I případ je zajímavý. Podobně jako minule řešíme vraždy žen a to, jestli mají něco společného, tedy zda je jejich pachatel vrahem sériovým, což není nic objevného. Ale kriminalista Mareš a novinář Malinda, jinak též scenáristé populárních Případů 1. oddělení, dokáží případ zkomplikovat mnoha podezřelými, možnostmi a vedlejšími či slepými uličkami. Jak ve věci figuruje Roubíček, manžel zavražděné, který už dříve založil nadaci na pomoc obětem trestných činů a policii nedůvěřuje? Co je zač Protivanský, samozvaný spasitel obětí domácího násilí? A proč kamera tak zdůrazňuje postavu černošského spolužáka z medicíny na třicet let staré fotce?

A do třetice – herci. Ano, Ivan Trojan (Stehlík) i Ondřej Vetchý (Šera) tu hrají to samé co už desítky let, ale Češi to milují, tak jim to Česká dává. Matěj Hádek (Jaroušek) a Marek Taclík (Daník) to samé, jen je takhle známe o nějakou dekádu míň. Oráchlý projev neřízené střely Fousové, která nedokáže ani dort sníst normálně, známe dobře z minulé řady, ale Tereza Ramba, jež má oproti svým mužským kolegům daleko pestřejší výrazový rejstřík, si tuhle polohu evidentně užívá a lehce variuje, třeba ve scéně blbnutí s malým klukem. Známý a záměrně opakovaný herecký půdorys oživují vedlejší role – nosný je třeba Pavel Kříž v roli rozhněvaného pozůstalého Roubíčka.

Trojnásobný potenciál ale maří způsob, jakým je Docent II vyprávěný. Když se děj z drtivé většiny odehrává ve sterilních policejních interiérech a sestává prakticky jenom z dialogů (mluvíme o prvním dílu), je přece potřeba ho nějak ozvláštnit. Ale veškerá dynamika (opět, v prvním dílu) se spoléhá na nadužívanou, urputně dramatickou hudbu a strojové pohyby kamery i v tom nejbanálnějším záběru. Možná chtějí tvůrci ukázat, že vyšetřování bývá zdlouhavé a nudné, ale divák z téhle metafory nejspíš nadšený nebude.

Přestože první epizoda končí úplně amatérskými cliffhangery, spousta naznačených dějových linií a volných konců naštěstí vzbuzuje očekávání do budoucna. Snad se doposud plochému vyprávění podaří vymanit ze zasedaček, kanceláří a dialogů a přinese i jiné napětí než to základní – tedy ve smyslu kdo vraždy spáchal.

Docent II běží v České televizi od 1. září po tři nedělní večery.

RELATED ARTICLES