Úterý, 22 října, 2024
Google search engine
DomůMagazínPoznatsvět | Bezpilotní MHD v Praze řízená umělou inteligencí už není jen...

Poznatsvět | Bezpilotní MHD v Praze řízená umělou inteligencí už není jen sci-fi. První by mělo vzlétnout v roce 2030

728x90


Drony se staly běžným jevem na naší obloze, pořizují informace a zachycují úžasné fotografie. Ale co kdyby se na naší obloze začala pohybovat bezpilotní aerotaxi? Možná to zní jako sci-fi, ale v Praze se díky projektu Vertimove tato vize stává skutečností.

Představte si, že se vydáte na cestu z pražského Hlavního nádraží na Letiště Václava Havla za pouhé čtyři minuty. Představte si, že z centra hlavního města dojedete do Karlových Varů za pouhých 26 minut nebo do Pardubic jen za 20 minut. Může se to zdát jako něco z futuristického filmu, ale díky projektu Vertimove není vize daleko od toho, aby se stala součástí našeho každodenního života. Tým Vertimove pilně pracuje na vývoji aerotaxi, které bude přepravovat cestující po obloze, a umělá inteligence bude hrát klíčovou roli při řízení leteckých operací. První letadla by měla vzlétnout někdy mezi lety 2030 a 2032.

Vzestup městské letecké mobility

Městská doprava využívající autonomní létající vozidla je koncept, který celosvětově nabírá na síle. Česká republika v této převratné revoluci nezůstává pozadu. Josef Kašpar, generální ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ), zdůrazňuje pro Deník.cz význam transformace: „Městská letecká mobilita je koncept, který otevírá zcela novou kapitolu v osobní i nákladní dopravě. Zažíváme výjimečnou příležitost, kdy se ve světě otevírá mimořádně velký prostor pro nový dopravní byznys a české výzkumné organizace a firmy jsou u toho.“

Kašpar zdůrazňuje, že je důležité začlenit úvahy o letecké dopravě do územního plánování a plánů dopravní obslužnosti právě nyní. Projekt Vertimove zahrnuje různé zásadní prvky včetně legislativy, komplexního dotazníkového šetření, analýzy budoucí poptávky, provozního modelu odbavování letadel ve Vertiportu, strategických přístavních lokalit na území Prahy a metodik řešících dopravní modely, územní plánování a řízení výstavby.

Vědecká preciznost

Odborníci zapojení do projektu Vertimove neponechali při přípravách nic náhodě. Pečlivě ověřili okrajové podmínky proudění vzduchu, aby zajistili bezpečný let, a navrhli letové trasy pro městskou zástavbu v malých výškách. Petr Raška, vedoucí projektu, rozvádí výsledky jejich výzkumu a uvádí: „Výsledky projektu jsou shrnuty v metodikách pro potřeby Ministerstva dopravy ČR a slouží jako podklad a reference pro budoucí realizaci v České republice.“

Společné úsilí vizionářů

Projekt Vertimove, v jehož čele stojí VZLU, sdružuje více subjektů včetně Centra pro město budoucnosti CIIRC ČVUT, Centra dopravního výzkumu a designérského studia 1to1. Hlavním úkolem VZLU je vyvinout autonomní létající vozidlo s názvem MiYa, které je schopno přepravit přibližně 400 kilogramů nebo čtyři cestující. Inovativní letadlo bude mít impozantní rozpětí křídel 15 metrů a bude dosahovat rychlosti až 300 kilometrů za hodinu, což z něj činí zdatného soupeře pro řešení městské letecké mobility.

Budoucí využití letounu MiYa je stejně rozmanité jako vzrušující, mimo jiné může sloužit jako aerotaxi. Petr Raška, který je zároveň vedoucím oddělení bezpilotních systémů VZLÚ, prozrazuje, že koncepční návrh letounu eVTOL MiYa se neustále vyvíjí a zahrnuje letové zkoušky demonstrátoru a hodnocení v aerodynamickém tunelu VZLÚ.

Sen o bezpilotní veřejné dopravě řízené umělou inteligencí v Praze se možná brzy stane skutečností, což způsobí revoluci v pohybu po městech a promění naše každodenní dojíždění do práce. Díky vizionářským projektům, jako je Vertimove, je Praha připravena zaujmout vedoucí úlohu v oblasti městské vzdušné mobility.

Zdroje: idnes.cz, denik.cz, novinky.cz

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Poznatsvět | Bezpilotní MHD v Praze řízená umělou inteligencí už není jen sci-fi. První by mělo vzlétnout v roce 2030

728x90


Drony se staly běžným jevem na naší obloze, pořizují informace a zachycují úžasné fotografie. Ale co kdyby se na naší obloze začala pohybovat bezpilotní aerotaxi? Možná to zní jako sci-fi, ale v Praze se díky projektu Vertimove tato vize stává skutečností.

Představte si, že se vydáte na cestu z pražského Hlavního nádraží na Letiště Václava Havla za pouhé čtyři minuty. Představte si, že z centra hlavního města dojedete do Karlových Varů za pouhých 26 minut nebo do Pardubic jen za 20 minut. Může se to zdát jako něco z futuristického filmu, ale díky projektu Vertimove není vize daleko od toho, aby se stala součástí našeho každodenního života. Tým Vertimove pilně pracuje na vývoji aerotaxi, které bude přepravovat cestující po obloze, a umělá inteligence bude hrát klíčovou roli při řízení leteckých operací. První letadla by měla vzlétnout někdy mezi lety 2030 a 2032.

Vzestup městské letecké mobility

Městská doprava využívající autonomní létající vozidla je koncept, který celosvětově nabírá na síle. Česká republika v této převratné revoluci nezůstává pozadu. Josef Kašpar, generální ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ), zdůrazňuje pro Deník.cz význam transformace: „Městská letecká mobilita je koncept, který otevírá zcela novou kapitolu v osobní i nákladní dopravě. Zažíváme výjimečnou příležitost, kdy se ve světě otevírá mimořádně velký prostor pro nový dopravní byznys a české výzkumné organizace a firmy jsou u toho.“

Kašpar zdůrazňuje, že je důležité začlenit úvahy o letecké dopravě do územního plánování a plánů dopravní obslužnosti právě nyní. Projekt Vertimove zahrnuje různé zásadní prvky včetně legislativy, komplexního dotazníkového šetření, analýzy budoucí poptávky, provozního modelu odbavování letadel ve Vertiportu, strategických přístavních lokalit na území Prahy a metodik řešících dopravní modely, územní plánování a řízení výstavby.

Vědecká preciznost

Odborníci zapojení do projektu Vertimove neponechali při přípravách nic náhodě. Pečlivě ověřili okrajové podmínky proudění vzduchu, aby zajistili bezpečný let, a navrhli letové trasy pro městskou zástavbu v malých výškách. Petr Raška, vedoucí projektu, rozvádí výsledky jejich výzkumu a uvádí: „Výsledky projektu jsou shrnuty v metodikách pro potřeby Ministerstva dopravy ČR a slouží jako podklad a reference pro budoucí realizaci v České republice.“

Společné úsilí vizionářů

Projekt Vertimove, v jehož čele stojí VZLU, sdružuje více subjektů včetně Centra pro město budoucnosti CIIRC ČVUT, Centra dopravního výzkumu a designérského studia 1to1. Hlavním úkolem VZLU je vyvinout autonomní létající vozidlo s názvem MiYa, které je schopno přepravit přibližně 400 kilogramů nebo čtyři cestující. Inovativní letadlo bude mít impozantní rozpětí křídel 15 metrů a bude dosahovat rychlosti až 300 kilometrů za hodinu, což z něj činí zdatného soupeře pro řešení městské letecké mobility.

Budoucí využití letounu MiYa je stejně rozmanité jako vzrušující, mimo jiné může sloužit jako aerotaxi. Petr Raška, který je zároveň vedoucím oddělení bezpilotních systémů VZLÚ, prozrazuje, že koncepční návrh letounu eVTOL MiYa se neustále vyvíjí a zahrnuje letové zkoušky demonstrátoru a hodnocení v aerodynamickém tunelu VZLÚ.

Sen o bezpilotní veřejné dopravě řízené umělou inteligencí v Praze se možná brzy stane skutečností, což způsobí revoluci v pohybu po městech a promění naše každodenní dojíždění do práce. Díky vizionářským projektům, jako je Vertimove, je Praha připravena zaujmout vedoucí úlohu v oblasti městské vzdušné mobility.

Zdroje: idnes.cz, denik.cz, novinky.cz

RELATED ARTICLES