Sobota, 21 září, 2024
Google search engine
DomůMagazínPoznatsvět | Aero 50: Levné československé vozítko pro lidové vrstvy 30. let....

Poznatsvět | Aero 50: Levné československé vozítko pro lidové vrstvy 30. let. Dnes stojí jako nový „Bavorák“

728x90


Ve 30. letech 20. století zažíval automobilový průmysl velký rozmach a výrobci po celém světě se snažili zaujmout masy svými cenově dostupnými vozy. Výjimkou nebyla ani československá automobilka Aero, která se svými malými, cenově dostupnými vozy cílila na lidové vrstvy.

Společnost Aero si však uvědomila potenciál zaujmout střední a vyšší třídy, což vedlo ke zrodu modelu Aero 50 – vozu, který se dnes stal ceněnou klasikou.

Zdroj: Youtube

Zrození modelu Aero 50

Počáteční vstup společnosti Aero na automobilový trh zahrnoval nedostatečně výkonné dvouválcové dvoutaktní motory, které si nedokázaly získat vyšší vrstvy společnosti. Aby to automobilka napravila, vydala se na cestu konstrukce nového motoru, který by nově definoval její image.

Výsledkem byl řadový čtyřválec, stále dvoutaktní, ale se solidním objemem 1997 cm³. Tento motor, v podstatě dvouturbový Aero 30, dosahoval úctyhodného výkonu 50 koní při 3500 otáčkách za minutu. Motor Aero 50 byl vybaven karburátorem Solex, v některých případech dvěma, a měl vodní chlazení, což byl významný odklon od jeho předchůdce, a pro lepší chlazení obsahoval vodní čerpadlo a ventilátor chladiče. Přechod na kapalinové brzdy ATE Lockheed z dřívějších mechanických brzd zajistil lepší brzdný výkon, i když mechanické brzdy se používaly až do roku 1937.

Unikátní konfigurace hnacího ústrojí umožňovala snadnou demontáž, díky níž vůz získal charakteristickou dlouhou kapotu. Toto uspořádání však mělo za následek problém v podobě špatné přilnavosti předních kol kvůli nízkému zatížení přední části vozu.

Dobře navržený podvozek

Model Aero 50 byl inovativní a praktický zároveň. Měl nosníkový podvozek a byla k němu přivařena podlaha. Nápravy byly zavěšeny na horní části podvozku, což vozu zajišťovalo nízké těžiště a vynikající jízdní vlastnosti. Tato konstrukce umožnila společnosti Aero vytvořit vůz, který byl nejen stylový, ale také obdivuhodně fungoval na silnici.

Stylová proměna v roce 1938

V roce 1938 prošel model Aero 50 výraznou proměnou. Karoserie byla zcela přepracována, takže se zvětšila a rozšířila. Byly zavedeny nové přístroje a design více odpovídající čtyřicátým letům, což mu mezi nadšenci vyneslo láskyplnou přezdívku „balón“.

Jedinečné varianty karoserie

Jedním z nejpoutavějších aspektů modelu Aero 50 byla jeho přizpůsobivost pro individuální karosářské stavby. Žádný z nich nebyl tak proslulý jako ty, které vyrobila Sodomka ve Vysokém Mýtě. Nadčasové karoserie Sodomka, zejména Aero 50 Dynamik, stále uchvacují srdce automobilových nadšenců po celém světě.

Omezená výroba a trvalý odkaz

Navzdory své přitažlivosti nebylo vyrobeno mnoho vozů Aero 50 a přesné údaje zůstávají kvůli ztrátě továrních archivů nezjistitelné. Podle odhadů bylo vyrobeno přibližně 1025 vozů Aero 50.

Poměrně složitý motor vozu, náchylný k rozbití hlavy a bloku a vysoké spotřebě paliva, vedl k úpravám v 60. letech, kdy bylo mnoho vozů vybaveno motorem Wartburg. Úpravy pomohly prodloužit životnost mnoha vozů Aero 50 a Aero 30. Mnohé z nich jezdí na silnicích dodnes a jsou důkazem české vynalézavosti v době nedostatku.

Dnešní historické poklady

V dnešní době je vozidlo Aero 50 vzácností, ale není zapomenuto. Tyto klasické automobily se příležitostně objevují na sjezdech historických vozidel, kde se představují všechny verze včetně žádaných variant s karoserií Sodomka. Někteří nadšenci se dokonce pustili do přestavby nebo tvorby zcela nových karoserií pro Aero 50 a někdy je vydávají za originály.

Pokud máte zájem o Aero 50, budete muset sáhnout hluboko do kapsy. Ceny historických skvostů začínají na částce kolem 600 000 Kč a u karosářských verzí Sodomka mohou výrazně přesáhnout milion korun. Vozy jsou symboly jedné éry a díky neutuchající vášni sběratelů a nadšenců je můžeme dodnes obdivovat.

Zdroje: cs.wikipedia.org, auto.cz, automobilrevue.cz

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Poznatsvět | Aero 50: Levné československé vozítko pro lidové vrstvy 30. let. Dnes stojí jako nový „Bavorák“

728x90


Ve 30. letech 20. století zažíval automobilový průmysl velký rozmach a výrobci po celém světě se snažili zaujmout masy svými cenově dostupnými vozy. Výjimkou nebyla ani československá automobilka Aero, která se svými malými, cenově dostupnými vozy cílila na lidové vrstvy.

Společnost Aero si však uvědomila potenciál zaujmout střední a vyšší třídy, což vedlo ke zrodu modelu Aero 50 – vozu, který se dnes stal ceněnou klasikou.

Zdroj: Youtube

Zrození modelu Aero 50

Počáteční vstup společnosti Aero na automobilový trh zahrnoval nedostatečně výkonné dvouválcové dvoutaktní motory, které si nedokázaly získat vyšší vrstvy společnosti. Aby to automobilka napravila, vydala se na cestu konstrukce nového motoru, který by nově definoval její image.

Výsledkem byl řadový čtyřválec, stále dvoutaktní, ale se solidním objemem 1997 cm³. Tento motor, v podstatě dvouturbový Aero 30, dosahoval úctyhodného výkonu 50 koní při 3500 otáčkách za minutu. Motor Aero 50 byl vybaven karburátorem Solex, v některých případech dvěma, a měl vodní chlazení, což byl významný odklon od jeho předchůdce, a pro lepší chlazení obsahoval vodní čerpadlo a ventilátor chladiče. Přechod na kapalinové brzdy ATE Lockheed z dřívějších mechanických brzd zajistil lepší brzdný výkon, i když mechanické brzdy se používaly až do roku 1937.

Unikátní konfigurace hnacího ústrojí umožňovala snadnou demontáž, díky níž vůz získal charakteristickou dlouhou kapotu. Toto uspořádání však mělo za následek problém v podobě špatné přilnavosti předních kol kvůli nízkému zatížení přední části vozu.

Dobře navržený podvozek

Model Aero 50 byl inovativní a praktický zároveň. Měl nosníkový podvozek a byla k němu přivařena podlaha. Nápravy byly zavěšeny na horní části podvozku, což vozu zajišťovalo nízké těžiště a vynikající jízdní vlastnosti. Tato konstrukce umožnila společnosti Aero vytvořit vůz, který byl nejen stylový, ale také obdivuhodně fungoval na silnici.

Stylová proměna v roce 1938

V roce 1938 prošel model Aero 50 výraznou proměnou. Karoserie byla zcela přepracována, takže se zvětšila a rozšířila. Byly zavedeny nové přístroje a design více odpovídající čtyřicátým letům, což mu mezi nadšenci vyneslo láskyplnou přezdívku „balón“.

Jedinečné varianty karoserie

Jedním z nejpoutavějších aspektů modelu Aero 50 byla jeho přizpůsobivost pro individuální karosářské stavby. Žádný z nich nebyl tak proslulý jako ty, které vyrobila Sodomka ve Vysokém Mýtě. Nadčasové karoserie Sodomka, zejména Aero 50 Dynamik, stále uchvacují srdce automobilových nadšenců po celém světě.

Omezená výroba a trvalý odkaz

Navzdory své přitažlivosti nebylo vyrobeno mnoho vozů Aero 50 a přesné údaje zůstávají kvůli ztrátě továrních archivů nezjistitelné. Podle odhadů bylo vyrobeno přibližně 1025 vozů Aero 50.

Poměrně složitý motor vozu, náchylný k rozbití hlavy a bloku a vysoké spotřebě paliva, vedl k úpravám v 60. letech, kdy bylo mnoho vozů vybaveno motorem Wartburg. Úpravy pomohly prodloužit životnost mnoha vozů Aero 50 a Aero 30. Mnohé z nich jezdí na silnicích dodnes a jsou důkazem české vynalézavosti v době nedostatku.

Dnešní historické poklady

V dnešní době je vozidlo Aero 50 vzácností, ale není zapomenuto. Tyto klasické automobily se příležitostně objevují na sjezdech historických vozidel, kde se představují všechny verze včetně žádaných variant s karoserií Sodomka. Někteří nadšenci se dokonce pustili do přestavby nebo tvorby zcela nových karoserií pro Aero 50 a někdy je vydávají za originály.

Pokud máte zájem o Aero 50, budete muset sáhnout hluboko do kapsy. Ceny historických skvostů začínají na částce kolem 600 000 Kč a u karosářských verzí Sodomka mohou výrazně přesáhnout milion korun. Vozy jsou symboly jedné éry a díky neutuchající vášni sběratelů a nadšenců je můžeme dodnes obdivovat.

Zdroje: cs.wikipedia.org, auto.cz, automobilrevue.cz

RELATED ARTICLES