Čtvrtek, 3 října, 2024
Google search engine
DomůElektronikaTip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat...

Tip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat cyklistické převody budoucnosti? – CHIP.cz

728x90

Tip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat cyklistické převody budoucnosti? – CHIP.cz

Zdroj: Fahrbike Official/Unsplash

Kalifornská společnost Veer vyvinula nový typ převodového systému pro jízdní kola. Poprvé kombinuje řemenový pohon s ozubeným převodovým řazením. Prozatím míří především na levnější modely městských elektrokol, do budoucna se ale počítá s větším rozšířením do více modelů, včetně sportovních e-kol a ostatních typů „lehkých elektrických vozítek“.

Klasické přehazovačky zřejmě už brzy zmizí

Používání mechanických přehazovaček u jízdních kol se rozšířilo už téměř před sto lety, ale některé nevýhody přetrvávají dodnes. Řetězy je třeba udržovat, jsou náchylné k poruchám a nejsou zrovna tiché. Řemeny tyto problémy nemají. Navíc vydrží mnohem déle a při manipulaci s nimi si neušpiníte ruce. Jediným problémem je, že nemohou pracovat s běžnými kazetami, které obsahují několik ozubených koleček různých průměrů.

Na rozdíl od řetězu není u řemenového pohonu možné jej mechanicky přesouvat na ozubená kola různých velikostí, a tím určovat anebo měnit převodový poměr. Tedy to, co u klasických kol zastane přesmykač spolu s přehazovačkou. Je nutný nábojový převod, který má zase své nevýhody, jakými jsou velká hmotnost a vysoká cena.

Kalifornský výrobce Veer ale přišel s řešením. Jeho nově vyvinutý systém „Shift-Drive“ kombinuje řemenový pohon s ozubeným řazením. A ve videu k tomu vysvětluje, jaké parametry byste měli zvážit, když si hodláte pořídit elektrokolo.


Zdroj:
YouTube / Cyclingabout, „Are Chainless Belt Gears The Future of Bicycle Drivetrains?“

Řemenový pohon bez nábojového řazení

Kombinací převodových stupňů se dosahuje pohybem ozubených kol, namontovaných na šesti samostatných částech, připomínajících korunky. Ty mají na jedné straně čtyři zuby a na straně druhé zubů sedm. Při šlapání pedály, tedy běhu řemene, se mohou otáčet až o 180 stupňů, a tím vlastně měnit převodový poměr.

Toto řešení dovoluje vést pohonný řemen přímo, a přitom dosáhnout minimálně dvou úrovní rychlosti.

Zatím se uvažuje pro nasazení především u městských modelů

Řemenový pohon elektrokola

Tip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat cyklistické převody budoucnosti? – CHIP.cz

Zdroj: Veercycle.com

Veer má v oblasti inovativních řešení převodů pro elektrokola velké ambice. V tuto chvíli sice míří do segmentu městských modelů, nicméně do budoucna plánuje rozšíření i do dalších segmentů e-kol. Kromě toho nabízí i další systémy pohonu a jejich segmenty, kompatibilní s produkty značek Bosch, Bafang, Shimano a Enviolo.

Jednoduchý převodový poměr 1:1,4 je dostatečný například pro městský provoz, tedy pro trasy bez prudkých stoupání. Pokud však výrobci jízdních kol projeví zájem, je pravděpodobné, že se nový systém řazení bude v příštích letech rychle rozvíjet.

Na dvourychlostní řemenové kolo by tedy mohla navazovat i vícerychlostní kola, nicméně vývoj v této oblasti je zatím v počátcích. Úspěch nového pohonu bude pravděpodobně záviset také na jeho spolehlivosti a uživatelské přívětivosti. První oblastí použití pravděpodobně budou levná městská elektrokola.

Zdroj: New York Weekly, Business Insider

Mohlo by vás zajímat


Žádný řetěz ani řemen: Francouzi pojali pohon elektrokola úplně jinak – hodí se jak pro sport, tak i městské pojížďky


Horské elektrokolo Himiway

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Tip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat cyklistické převody budoucnosti? – CHIP.cz

728x90

Tip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat cyklistické převody budoucnosti? – CHIP.cz

Zdroj: Fahrbike Official/Unsplash

Kalifornská společnost Veer vyvinula nový typ převodového systému pro jízdní kola. Poprvé kombinuje řemenový pohon s ozubeným převodovým řazením. Prozatím míří především na levnější modely městských elektrokol, do budoucna se ale počítá s větším rozšířením do více modelů, včetně sportovních e-kol a ostatních typů „lehkých elektrických vozítek“.

Klasické přehazovačky zřejmě už brzy zmizí

Používání mechanických přehazovaček u jízdních kol se rozšířilo už téměř před sto lety, ale některé nevýhody přetrvávají dodnes. Řetězy je třeba udržovat, jsou náchylné k poruchám a nejsou zrovna tiché. Řemeny tyto problémy nemají. Navíc vydrží mnohem déle a při manipulaci s nimi si neušpiníte ruce. Jediným problémem je, že nemohou pracovat s běžnými kazetami, které obsahují několik ozubených koleček různých průměrů.

Na rozdíl od řetězu není u řemenového pohonu možné jej mechanicky přesouvat na ozubená kola různých velikostí, a tím určovat anebo měnit převodový poměr. Tedy to, co u klasických kol zastane přesmykač spolu s přehazovačkou. Je nutný nábojový převod, který má zase své nevýhody, jakými jsou velká hmotnost a vysoká cena.

Kalifornský výrobce Veer ale přišel s řešením. Jeho nově vyvinutý systém „Shift-Drive“ kombinuje řemenový pohon s ozubeným řazením. A ve videu k tomu vysvětluje, jaké parametry byste měli zvážit, když si hodláte pořídit elektrokolo.


Zdroj:
YouTube / Cyclingabout, „Are Chainless Belt Gears The Future of Bicycle Drivetrains?“

Řemenový pohon bez nábojového řazení

Kombinací převodových stupňů se dosahuje pohybem ozubených kol, namontovaných na šesti samostatných částech, připomínajících korunky. Ty mají na jedné straně čtyři zuby a na straně druhé zubů sedm. Při šlapání pedály, tedy běhu řemene, se mohou otáčet až o 180 stupňů, a tím vlastně měnit převodový poměr.

Toto řešení dovoluje vést pohonný řemen přímo, a přitom dosáhnout minimálně dvou úrovní rychlosti.

Zatím se uvažuje pro nasazení především u městských modelů

Řemenový pohon elektrokola

Tip: žádný řetěz, ani kazeta s více kolečky. Víte, jak budou fungovat cyklistické převody budoucnosti? – CHIP.cz

Zdroj: Veercycle.com

Veer má v oblasti inovativních řešení převodů pro elektrokola velké ambice. V tuto chvíli sice míří do segmentu městských modelů, nicméně do budoucna plánuje rozšíření i do dalších segmentů e-kol. Kromě toho nabízí i další systémy pohonu a jejich segmenty, kompatibilní s produkty značek Bosch, Bafang, Shimano a Enviolo.

Jednoduchý převodový poměr 1:1,4 je dostatečný například pro městský provoz, tedy pro trasy bez prudkých stoupání. Pokud však výrobci jízdních kol projeví zájem, je pravděpodobné, že se nový systém řazení bude v příštích letech rychle rozvíjet.

Na dvourychlostní řemenové kolo by tedy mohla navazovat i vícerychlostní kola, nicméně vývoj v této oblasti je zatím v počátcích. Úspěch nového pohonu bude pravděpodobně záviset také na jeho spolehlivosti a uživatelské přívětivosti. První oblastí použití pravděpodobně budou levná městská elektrokola.

Zdroj: New York Weekly, Business Insider

Mohlo by vás zajímat


Žádný řetěz ani řemen: Francouzi pojali pohon elektrokola úplně jinak – hodí se jak pro sport, tak i městské pojížďky


Horské elektrokolo Himiway

RELATED ARTICLES