Pátek, 18 října, 2024
Google search engine
DomůElektronikaTip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak...

Tip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak si snadno zvýšíte dojezd na baterie? – CHIP.cz

728x90

Tip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak si snadno zvýšíte dojezd na baterie? – CHIP.cz

Zdroj: Seth Doyle/Unsplash

Každý jezdec na elektrokole by jistě velmi přivítal, pokud by baterie vydržela pokud možno co nejdéle. Představa návratu z výletu na pohon vlastními silami jistě nikoho neláká, zvlášť po zdolání delších tras, kdy už se o slovo hlásí únava, anebo se zhorší počasí. Existuje ale pár jednoduchých triků, kterými si dojezd na baterii snadno prodloužíte.

Dojezd elektrokola je jedním z důležitých hledisek při volbě vhodného modelu

Při nákupu elektrokola je třeba zvážit mnoho věcí. Začíná to otázkou, k jakému účelu e-kolo budeme nejčastěji využívat. Jednoduše řečeno, pokud se plánujete pohybovat pouze ve městě, bylo by nerozumné pořizovat horské elektrokolo.

Dalším zásadním rozhodnutím je požadovaný dojezd, jehož délka rovněž závisí na tom, jak bude kolo využíváno. Mnohým cyklistům jistě bude stačit 40 nebo 50 kilometrů, pokud kolo používají jen na pojížďky po okolí. Jsou ale cyklisté, kteří vyrážejí na dlouhé víkendové výlety a potřebují dojezd alespoň 100 nebo ještě lépe 150 kilometrů.

Je však důležité si předem uvědomit, že deklarovaný rozsah možného dojezdu nemusí nutně odpovídat realitě. To, jak daleko kolo dojede s elektrickou asistencí, tedy jinak řečeno na kolik kilometrů akumulátor vydrží v reálném provozu, je do určité míry i v rukou cyklisty. Zde jsou naše tipy, jak dosáhnout co největšího dojezdu.

Jak si na elektrokole užívat asistenci o pořádný kus déle

Elektrické horské kolo

Tip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak si snadno zvýšíte dojezd na baterie? – CHIP.cz

Zdroj: Himiway Bikes/Unsplash

Výlety na elektrokole si Češi zamilovali. A není divu: asistence elektromotoru šetří síly jezdce, lze tak dosahovat vzdáleností, které už na klasickém kole byly nedosažitelné. Zvlášť seniorům e-kola umožňují prodloužit aktivní věk a užít si spoustu radosti z šetrného pohybu.

Výběr trasy: jízda do kopce vyžaduje více energie a také snižuje celkový dojezd. Počítejte s tím, pokud se chystáte vypravit do kopcovitého terénu. Naopak jízdou z kopce můžete baterii dopřát odpočinek a u některých elektrokol dokonce nastavit režim rekuperace – tedy zpětné dobití akumulátoru přeměnou kinetické energie v elektrickou. U elektrokol ale není tak efektivní, jako například v případě elektromobilů. Nicméně rekuperace dokáže zvýšit dojezd až o čtyři procenta. A jsou situace, kdy se počítá každý metr.

Zohlednění počasí: meteorologické podmínky, tedy především okolní teplota, patří k parametrům, které by se pro kalkulaci dojezdu rozhodně neměly podceňovat. S bateriemi elektrokol je to podobné, jako s bateriemi mobilů: nemají rády ani horko, ani zimu. Jejich komfortní zóna, kdy jsou schopny podat optimální výkon, se pohybuje mezi deseti a necelými 20 stupni.

Mohlo by vás zajímat


Bosch se blýskl novým motorem pro elektrická horská kola: je nabušený inovacemi a jednou věcí překvapí


Jezdec na horském kole

Zbytečná zátěž výbavy či zavazadel: sami víte, že nést na zádech těžký batoh je pěší turistiku mnohem obtížnější a úplně stejné to je i pro vaše elektrokolo. Čím více je naloženo, tím více energie se spotřebuje. Záleží nejen na hmotnosti, ale také na balení a rozložení hmotnosti. Pokud vezete brašny, počítejte i s velkým odporem vzduchu. Nevozte zbytečnosti.

Příprava před jízdou: špinavé pneumatiky, rezavé řetězy a mechanická poškození kola jsou zárukou, že bude baterie více namáhána, než by bylo nutné. Zejména různé drnčivé zvuky, vrzání či skřípot jsou jasnou známkou toho, že ústrojí e-kola neběží zcela hladce a dochází k plýtvání energií. Ta ale může na konci cesty naléhavě chybět.

Mohlo by vás zajímat


Čtení na víkend: Švýcaři ukázali motor pro elektrokola, který zvládne vše


e-bike

Pneumatiky jejich tlak: vyzkoušet jízdu na kole bez elektrické asistence s prázdnými nebo řádně nahuštěnými pneumatikami. Rozdíl je obrovský. Po napumpování pneumatik se kolo pohybuje téměř samo. Dobře nafouknuté pneumatiky tedy snižují zatížení baterie. Vliv má také dezén, protože čím hrubší jsou pneumatiky, tím vyšší je valivý odpor. Nicméně z hlediska optimálního nahuštění je dobré i zvážit povrch, po kterém se budete převážně pohybovat. U pevného podkladu si můžete dovolit vyšší tlak, naopak měkký podklad například v lese, šotolina či písek by vám s tvrdými pneumatikami mohl způsobovat problémy se stabilitou a trakcí.

Mohlo by vás zajímat


Stane se hitem českých rodin? Nový model e-kola uveze dvě děti a psa k tomu – vše s dojezdem až 350 km


Cargo e-kolo

Chování při jízdě: pokud vaše elektrokolo podporuje různé režimy asistence, využívejte s ohledem na terén a vaši kondici. Zejména na rovině a asfaltu to klidně zvládnete s úsporným režimem Eco. Pokud přidáte stabilní pravidelný příšlap, baterie se vám odmění delší výdrží.

Kontinuita jízdy: zejména při výletech s přáteli se může stát, že ne všichni zvládnou stejné tempo. Měli byste se však alespoň snažit přizpůsobit jeden druhému. Jízda v ustáleném tempu je pro baterii i vaši vlastní kondici mnohem lepší než jízda s častými zastávkami.  

Zdroj: eFahrer

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Tip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak si snadno zvýšíte dojezd na baterie? – CHIP.cz

728x90

Tip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak si snadno zvýšíte dojezd na baterie? – CHIP.cz

Zdroj: Seth Doyle/Unsplash

Každý jezdec na elektrokole by jistě velmi přivítal, pokud by baterie vydržela pokud možno co nejdéle. Představa návratu z výletu na pohon vlastními silami jistě nikoho neláká, zvlášť po zdolání delších tras, kdy už se o slovo hlásí únava, anebo se zhorší počasí. Existuje ale pár jednoduchých triků, kterými si dojezd na baterii snadno prodloužíte.

Dojezd elektrokola je jedním z důležitých hledisek při volbě vhodného modelu

Při nákupu elektrokola je třeba zvážit mnoho věcí. Začíná to otázkou, k jakému účelu e-kolo budeme nejčastěji využívat. Jednoduše řečeno, pokud se plánujete pohybovat pouze ve městě, bylo by nerozumné pořizovat horské elektrokolo.

Dalším zásadním rozhodnutím je požadovaný dojezd, jehož délka rovněž závisí na tom, jak bude kolo využíváno. Mnohým cyklistům jistě bude stačit 40 nebo 50 kilometrů, pokud kolo používají jen na pojížďky po okolí. Jsou ale cyklisté, kteří vyrážejí na dlouhé víkendové výlety a potřebují dojezd alespoň 100 nebo ještě lépe 150 kilometrů.

Je však důležité si předem uvědomit, že deklarovaný rozsah možného dojezdu nemusí nutně odpovídat realitě. To, jak daleko kolo dojede s elektrickou asistencí, tedy jinak řečeno na kolik kilometrů akumulátor vydrží v reálném provozu, je do určité míry i v rukou cyklisty. Zde jsou naše tipy, jak dosáhnout co největšího dojezdu.

Jak si na elektrokole užívat asistenci o pořádný kus déle

Elektrické horské kolo

Tip: krásné podzimní dny lákají k výletům na elektrokole – víte, jak si snadno zvýšíte dojezd na baterie? – CHIP.cz

Zdroj: Himiway Bikes/Unsplash

Výlety na elektrokole si Češi zamilovali. A není divu: asistence elektromotoru šetří síly jezdce, lze tak dosahovat vzdáleností, které už na klasickém kole byly nedosažitelné. Zvlášť seniorům e-kola umožňují prodloužit aktivní věk a užít si spoustu radosti z šetrného pohybu.

Výběr trasy: jízda do kopce vyžaduje více energie a také snižuje celkový dojezd. Počítejte s tím, pokud se chystáte vypravit do kopcovitého terénu. Naopak jízdou z kopce můžete baterii dopřát odpočinek a u některých elektrokol dokonce nastavit režim rekuperace – tedy zpětné dobití akumulátoru přeměnou kinetické energie v elektrickou. U elektrokol ale není tak efektivní, jako například v případě elektromobilů. Nicméně rekuperace dokáže zvýšit dojezd až o čtyři procenta. A jsou situace, kdy se počítá každý metr.

Zohlednění počasí: meteorologické podmínky, tedy především okolní teplota, patří k parametrům, které by se pro kalkulaci dojezdu rozhodně neměly podceňovat. S bateriemi elektrokol je to podobné, jako s bateriemi mobilů: nemají rády ani horko, ani zimu. Jejich komfortní zóna, kdy jsou schopny podat optimální výkon, se pohybuje mezi deseti a necelými 20 stupni.

Mohlo by vás zajímat


Bosch se blýskl novým motorem pro elektrická horská kola: je nabušený inovacemi a jednou věcí překvapí


Jezdec na horském kole

Zbytečná zátěž výbavy či zavazadel: sami víte, že nést na zádech těžký batoh je pěší turistiku mnohem obtížnější a úplně stejné to je i pro vaše elektrokolo. Čím více je naloženo, tím více energie se spotřebuje. Záleží nejen na hmotnosti, ale také na balení a rozložení hmotnosti. Pokud vezete brašny, počítejte i s velkým odporem vzduchu. Nevozte zbytečnosti.

Příprava před jízdou: špinavé pneumatiky, rezavé řetězy a mechanická poškození kola jsou zárukou, že bude baterie více namáhána, než by bylo nutné. Zejména různé drnčivé zvuky, vrzání či skřípot jsou jasnou známkou toho, že ústrojí e-kola neběží zcela hladce a dochází k plýtvání energií. Ta ale může na konci cesty naléhavě chybět.

Mohlo by vás zajímat


Čtení na víkend: Švýcaři ukázali motor pro elektrokola, který zvládne vše


e-bike

Pneumatiky jejich tlak: vyzkoušet jízdu na kole bez elektrické asistence s prázdnými nebo řádně nahuštěnými pneumatikami. Rozdíl je obrovský. Po napumpování pneumatik se kolo pohybuje téměř samo. Dobře nafouknuté pneumatiky tedy snižují zatížení baterie. Vliv má také dezén, protože čím hrubší jsou pneumatiky, tím vyšší je valivý odpor. Nicméně z hlediska optimálního nahuštění je dobré i zvážit povrch, po kterém se budete převážně pohybovat. U pevného podkladu si můžete dovolit vyšší tlak, naopak měkký podklad například v lese, šotolina či písek by vám s tvrdými pneumatikami mohl způsobovat problémy se stabilitou a trakcí.

Mohlo by vás zajímat


Stane se hitem českých rodin? Nový model e-kola uveze dvě děti a psa k tomu – vše s dojezdem až 350 km


Cargo e-kolo

Chování při jízdě: pokud vaše elektrokolo podporuje různé režimy asistence, využívejte s ohledem na terén a vaši kondici. Zejména na rovině a asfaltu to klidně zvládnete s úsporným režimem Eco. Pokud přidáte stabilní pravidelný příšlap, baterie se vám odmění delší výdrží.

Kontinuita jízdy: zejména při výletech s přáteli se může stát, že ne všichni zvládnou stejné tempo. Měli byste se však alespoň snažit přizpůsobit jeden druhému. Jízda v ustáleném tempu je pro baterii i vaši vlastní kondici mnohem lepší než jízda s častými zastávkami.  

Zdroj: eFahrer

RELATED ARTICLES