Pondělí, 21 října, 2024
Google search engine
DomůElektronikaPočítačeBattlemage nevypadá dobře, pro výkon jako RDNA 4 potřebuje širší sběrnici

Battlemage nevypadá dobře, pro výkon jako RDNA 4 potřebuje širší sběrnici

728x90

Nadále platí, že Intel vzdal pokud o dobytí mobilního segmentu se samostatnými GPU. Původním záměrem grafických čipů Arc bylo mimo jiné nabídnout alternativu k mobilním GeForce od Nvidie, aby Intel prodejem vlastní platformy nepodporoval konkurenci. To nevyšlo, architektura Alchemist přišla na trh s nepoužitelnými ovladači, velmi vysokou spotřebou a pro mobilní segment zdaleka nedostačující energetickou efektivitou a nakonec i s požadavkem na širší sběrnici, než jakou při stejném výkonu vyžaduje AMD i Nvidia.

Přestože se ovladače zlepšují a generace Battlemage zřejmě dosáhne lepší energetické efektivity, patrně stále parametry nebudou takové, aby mohly vůbec teoreticky zajistit přijetí v mobilním segmentu, takže se Intel rozhodl snahy o vstup do notebooků vzdát. Nadále platí i omezený plán redukce počtu desktopových GPU na dvě.

Intel se potýká se nepříliš valným zájmem výrobců grafických karet (kteří se po zkušenosti s Alchemist a při nejistotě ohledně dalších generací) do výroby nových grafik Arc příliš nehrnou. Jako potenciální partner pro výrobu karet s GPU Battlemage se jeví společnost Biostar.

Pozitivně nevypadá potenciál obou zmíněných GPU. Výkonnější G31 s 256bit sběrnicí má dosahovat výkonu zhruba na úrovni GeForce RTX 4070 (tj. mezi Radeonem RX 7700 XT a RX 7800 XT) a nižší G21 se 192bit sběrnicí by mohla být konkurentem Radeonu RX 4070. To není příliš pozitivní zpráva. Znamená to, že pro dosažení výkonu 128bit GPU minulé generace bude Intel u novinky (G21) potřebovat 192bit sběrnici, což znamená křemík a paměťové čipy navíc (tudíž i náklady navíc). To platí i pro výkonnější G31, která k dosažení výkonu 192bit GPU minulé generace (GeForce RTX 4070) potřebuje 256bit sběrnici.

Problém však je, že Intel G21 a G31 nebudou reálně konkurovat GeForce RTX 4000 a Radeonům RX 7000, ale GeForce RTX 5000 a Radeonům 8000, tedy novým architekturám, které budou opět efektivnější. Pokud tedy Battlemage v tomto ohledu zaostává za minulou generací, nedá se očekávat, že by oproti nové (Nvidia Blackwell a AMD RDNA 4) dokázal nějak excelovat.

Podle YouTube kanálu MLID nadále hrozí, že když se grafickým kartám Battlemage nepovede dobře, zastaví vedení Intelu další vývoj samostatných grafických karet, jak se už delší dobu proslýchá. Ponechán by zůstal pouze vývoj pro potřebu integrovaných grafik a výpočetních (AI) akcelerátorů. Je však nicméně potřeba dodat, že konec vývoje samostatného hardwaru by s sebou velmi pravděpodobně nesl i ořezání herní softwarové podpory na původní (před-Arc) úroveň, což by samozřejmě mělo dopad i na grafiky integrované.

Vydání grafických karet Arc Battlemage se očekává v zimě, v horizontu zhruba čtyř měsíců.


Zdroj: diit.cz
RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Battlemage nevypadá dobře, pro výkon jako RDNA 4 potřebuje širší sběrnici

728x90

Nadále platí, že Intel vzdal pokud o dobytí mobilního segmentu se samostatnými GPU. Původním záměrem grafických čipů Arc bylo mimo jiné nabídnout alternativu k mobilním GeForce od Nvidie, aby Intel prodejem vlastní platformy nepodporoval konkurenci. To nevyšlo, architektura Alchemist přišla na trh s nepoužitelnými ovladači, velmi vysokou spotřebou a pro mobilní segment zdaleka nedostačující energetickou efektivitou a nakonec i s požadavkem na širší sběrnici, než jakou při stejném výkonu vyžaduje AMD i Nvidia.

Přestože se ovladače zlepšují a generace Battlemage zřejmě dosáhne lepší energetické efektivity, patrně stále parametry nebudou takové, aby mohly vůbec teoreticky zajistit přijetí v mobilním segmentu, takže se Intel rozhodl snahy o vstup do notebooků vzdát. Nadále platí i omezený plán redukce počtu desktopových GPU na dvě.

Intel se potýká se nepříliš valným zájmem výrobců grafických karet (kteří se po zkušenosti s Alchemist a při nejistotě ohledně dalších generací) do výroby nových grafik Arc příliš nehrnou. Jako potenciální partner pro výrobu karet s GPU Battlemage se jeví společnost Biostar.

Pozitivně nevypadá potenciál obou zmíněných GPU. Výkonnější G31 s 256bit sběrnicí má dosahovat výkonu zhruba na úrovni GeForce RTX 4070 (tj. mezi Radeonem RX 7700 XT a RX 7800 XT) a nižší G21 se 192bit sběrnicí by mohla být konkurentem Radeonu RX 4070. To není příliš pozitivní zpráva. Znamená to, že pro dosažení výkonu 128bit GPU minulé generace bude Intel u novinky (G21) potřebovat 192bit sběrnici, což znamená křemík a paměťové čipy navíc (tudíž i náklady navíc). To platí i pro výkonnější G31, která k dosažení výkonu 192bit GPU minulé generace (GeForce RTX 4070) potřebuje 256bit sběrnici.

Problém však je, že Intel G21 a G31 nebudou reálně konkurovat GeForce RTX 4000 a Radeonům RX 7000, ale GeForce RTX 5000 a Radeonům 8000, tedy novým architekturám, které budou opět efektivnější. Pokud tedy Battlemage v tomto ohledu zaostává za minulou generací, nedá se očekávat, že by oproti nové (Nvidia Blackwell a AMD RDNA 4) dokázal nějak excelovat.

Podle YouTube kanálu MLID nadále hrozí, že když se grafickým kartám Battlemage nepovede dobře, zastaví vedení Intelu další vývoj samostatných grafických karet, jak se už delší dobu proslýchá. Ponechán by zůstal pouze vývoj pro potřebu integrovaných grafik a výpočetních (AI) akcelerátorů. Je však nicméně potřeba dodat, že konec vývoje samostatného hardwaru by s sebou velmi pravděpodobně nesl i ořezání herní softwarové podpory na původní (před-Arc) úroveň, což by samozřejmě mělo dopad i na grafiky integrované.

Vydání grafických karet Arc Battlemage se očekává v zimě, v horizontu zhruba čtyř měsíců.


Zdroj: diit.cz
RELATED ARTICLES