Pokud patříte mezi slony skalní (jste naším skalním čtenářem se sloní pamětí), pak se vám možná vybaví bezmála dvě dekády starý článek z roku:
Šlo o dobu, kdy se pomalu rozjížděl svět mobilních ARM zařízení a leckteré subjekty v tom spatřily příležitost rodícího se trhu, kterému by mohly nabídnout technologie a produkty. V odvětví mobilní grafiky tehdy druhý dech chytila Imagination / PowerVR a začalo se mluvit také o do té doby neznámé společnosti Falanx.
Z prezentace Falanx Microsystems z roku 2005
Její historie je ale ještě starší a sahá do roku 1998, kdy Norská univerzita vědy a technologie rozjela výzkumný projekt, z něhož se v roce 2001 samostatná společnost Falanx Microsystems. Co to má společného s ARM a herními GPU? Falanx se totiž v roce 2005 pochlubil vlastní grafickou architekturou, která natolik zaujala společnost ARM, že v červnu 2006 přistoupila k akvizici. Ze společnosti Falanx Microsystems se stala ARM Norway, grafická divize ARMu vyvíjející GPU Mali.
Zákazníci ARM si tak mohou licencovat nejen procesorovou, ale i grafickou architekturu, případně nějaký komplexnější návrh. Zdá se však, že ARM po téměř dvaceti letech doznala, že je čas na změnu a rozhodla se k ambicióznějšímu kroku:
Britský gigant ARM vyvíjí v Izraeli grafický procesor (GPU), který bude konkurovat společnostem Nvidia a Intel, uvedly zdroje obeznámené s touto záležitostí pro časopis Globes. Odhaduje se, že ARM zaměstnává ve svém globálním vývojovém centru v Ra’ananě asi 100 inženýrů zabývajících se vývojem čipů a softwaru. V této fázi se ARM údajně zabývá zpracováním grafiky pro trh s videohrami a zároveň – stejně jako tomu bylo v případě Nvidie – by tato technologie mohla být využita i pro zpracování umělé inteligence, pokud a kdy se ARM rozhodne do této oblasti plně vstoupit. — Globes |
Vývoj v Izraeli znamená, že jde o nový tým, nezávislý na původním norském, který ARM získala koupí Falanxu. Spuštění vývoje právě v Izraeli nemusí být náhodné. Tamní vývojová střediska v posledních letech opustilo větší množství pracovníků Intelu a lze předpokládat, že s krátce ohlášeným propouštěním tedy nebude o pracovní síly nouze.
Prozatím není jasné, kdy a v jaké podobě nabídne ARM hotové řešení. Tedy ani zda půjde o licencovatelnou architekturu, licencovatelný návrh, nebo chce nabídnout spíš hotové čipy, případně všechny kombinace. I v závislosti na tom (a na dalších faktorech, jako třeba velikosti GPU) může vývoj trvat 3 rok, ale třeba i 5-6 let. Pokud tým nyní začal pracovat, můžeme první výsledky očekávat někdy v rozmezí 2027-2030.