Sobota, 19 října, 2024
Google search engine
DomůElektronikaModerní vozy a zastaralé postupy STK: jak by mohly brzy vypadat technické...

Moderní vozy a zastaralé postupy STK: jak by mohly brzy vypadat technické kontroly – CHIP.cz

728x90

Nové vozy musí projít technickou kontrolou poprvé po čtyřech letech, ojeté vozy pak každé dva roky. K tomu je třeba se obrátit na stanice technických kontrol. Testovací normy se však příliš nemění a podle odborníků už neodpovídají dnešnímu vybavení moderních vozů. Důvodem je, že rychle se rozvíjející automatizace a elektrifikace vozidel, jako jsou nové povinné asistenční systémy, se dosud netestovaly.

Zatímco v ČR ministerstvo dopravy žádné speciální předpisy pro technickou kontrolu elektromobilů nepřipravuje, v Německu tamní zkušební organizace TÜV a Dekra přišly s iniciativou nazvanou „Charta 2030“. V dokumentu popisují, jak by se měly technické kontroly moderních aut v budoucnu změnit.

Jak by měly technické kontroly automobilů vypadat (alespoň v Německu)

Zkušební organizace uvádějí následující hlavní body pro další rozvoj technických kontrol:

  • Rozsáhlejší testování: stávající kontroly se mají revidovat nebo doplnit, například pro automatizované a propojené systémy řízení.
  • Dynamické testy: dynamické zkoušky funkce a účinnosti jsou určeny k doplnění statických zkoušek stavu elektroniky. V budoucnu by se zkušební jízdou mohlo zjistit, zda rozpoznávání dopravních značek nebo asistent nouzového brzdění skutečně fungují.
  • Software: je třeba zkontrolovat také software vozidla, například zda jsou nainstalovány všechny aktualizace.
  • Vysokonapěťové zkoušky: měly by se zavést různé nové vysokonapěťové testy baterií, motorů a nabíjecích přípojek speciálně pro elektromobily.
  • Nové zákony: jsou zapotřebí nové právní normy, zejména pro přístup k údajům o vozidlech.

Seznam je v současné době pouze návrhem. Je však pravděpodobné, že technické kontroly se vzhledem k nové technice automobilů budou muset upravit. Špatná zpráva pro majitele vozů: němečtí odborníci zároveň předpokládají, že rozsáhlejší kontroly budou mít za následek i vyšší náklady pro motoristy. 

Zdroj: Charta 2030

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Moderní vozy a zastaralé postupy STK: jak by mohly brzy vypadat technické kontroly – CHIP.cz

728x90

Nové vozy musí projít technickou kontrolou poprvé po čtyřech letech, ojeté vozy pak každé dva roky. K tomu je třeba se obrátit na stanice technických kontrol. Testovací normy se však příliš nemění a podle odborníků už neodpovídají dnešnímu vybavení moderních vozů. Důvodem je, že rychle se rozvíjející automatizace a elektrifikace vozidel, jako jsou nové povinné asistenční systémy, se dosud netestovaly.

Zatímco v ČR ministerstvo dopravy žádné speciální předpisy pro technickou kontrolu elektromobilů nepřipravuje, v Německu tamní zkušební organizace TÜV a Dekra přišly s iniciativou nazvanou „Charta 2030“. V dokumentu popisují, jak by se měly technické kontroly moderních aut v budoucnu změnit.

Jak by měly technické kontroly automobilů vypadat (alespoň v Německu)

Zkušební organizace uvádějí následující hlavní body pro další rozvoj technických kontrol:

  • Rozsáhlejší testování: stávající kontroly se mají revidovat nebo doplnit, například pro automatizované a propojené systémy řízení.
  • Dynamické testy: dynamické zkoušky funkce a účinnosti jsou určeny k doplnění statických zkoušek stavu elektroniky. V budoucnu by se zkušební jízdou mohlo zjistit, zda rozpoznávání dopravních značek nebo asistent nouzového brzdění skutečně fungují.
  • Software: je třeba zkontrolovat také software vozidla, například zda jsou nainstalovány všechny aktualizace.
  • Vysokonapěťové zkoušky: měly by se zavést různé nové vysokonapěťové testy baterií, motorů a nabíjecích přípojek speciálně pro elektromobily.
  • Nové zákony: jsou zapotřebí nové právní normy, zejména pro přístup k údajům o vozidlech.

Seznam je v současné době pouze návrhem. Je však pravděpodobné, že technické kontroly se vzhledem k nové technice automobilů budou muset upravit. Špatná zpráva pro majitele vozů: němečtí odborníci zároveň předpokládají, že rozsáhlejší kontroly budou mít za následek i vyšší náklady pro motoristy. 

Zdroj: Charta 2030

RELATED ARTICLES