Evropská komise informovala o tom, že se jí nelíbí předplatná u Facebooku a Instagramu, kvůli nimž začala firmu vyšetřovat letos v březnu. Podle předběžných zjištění EK reklamní model Mety, který praktikuje na Instagramu i Facebooku, není v souladu se zákonem o digitálních trzích (DMA).
The „Pay or Consent“ advertising model of Meta fails to comply with the Digital Markets Act.
Our preliminary findings show that this choice forces users to consent to the combination of their personal data and fails to provide them a less personalised but equivalent version of… pic.twitter.com/KJPNfQ71a1
— European Commission (@EU_Commission) July 1, 2024
Jde o to, že v listopadu 2023 spustila Meta v Evropské unii placený program (v ČR za 240 Kč měsíčně) pro Facebook a Instagram. Předplatitelé se díky němu vyhnou veškerým reklamám či doporučením a současně Meta potvrzuje, že nebude využívat informace v rámci jakýchkoliv reklam. Uživatelé samozřejmě mohou využívat služby platformy i bez předplatného, ovšem v tom případě již s cílenými reklamami a s tím, že Meta shromažďuje jejich osobní údaje. Právě to se nelíbí Evropské komisi.
Přečtěte si také
Nejstahovanějším aplikacím vládnou sociální sítě. Vyhrál Instagram, nebo TikTok?
Podle čl. 5 odst. 2 zákona o ochraně osobních údajů totiž musí musí tzv. strážci přístupu (více se o nich můžete dozvědět níže) požádat uživatele o souhlas s využitím jejich osobních údajů. Současně musí mít uživatelé možnost odmítnout a přitom mít přístup k méně personalizované, ale rovnocenné alternativě, což je u Facebooku a Instagramu aktuálně možné pouze v případě, že platíte předplatné. To podle Evropské komise není v pořádku a Meta má možnost na obhajobu svých kroků, šetření přitom musí být ukončeno nejpozději do 25. března 2025.
Přečtěte si také
Evropská komise si posvítí na TikTok. Nelíbí se jí, jak (ne)chrání děti
A co Metě hrozí v případě, že požadavkům Evropské komise nevyhoví? Komise může firmě udělit pokutu až do výše 10 % z celkového celosvětového obratu, v případě opakovaného porušení pak až 20 %. Kdyby došlo k systematickému nedodržování zákonů, může Evropská komise použít i další nástroje, jako je například povinnost správce přístupu prodat podnik nebo jeho část.
Co jsou to strážci přístupu?
Pojem strážci přístupu souvisí s aktem o digitálních trzích (Digital Markets Act – DMA), jehož cílem je zajistit konkurenční a spravedlivé trhy v digitálním sektoru Evropské unie. Evropská komise proto definovala tzv. gatekeepery (strážce přístupu), což jsou vlastně velké digitální platformy představující důležitou bránu mezi podniky a spotřebiteli. Komise tak v září 2023 vybrala šest firem (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft), které musely do 7. března 2024, kdy zákon vstoupil do platnosti, splnit všechny povinnosti DMA.