Pondělí, 23 září, 2024
Google search engine
DomůElektronikaJak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich...

Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak? – CHIP.cz

728x90

Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak? – CHIP.cz

Zdroj: CHUTTERSNAP/Unsplash

Baterie v elektromobilech doposud platily za nejslabší článek celého systému. Panovalo obecné přesvědčení, že životnost vozu je omezena životností akumulátoru. Moderní baterie pro elektromobily ale jsou údajně mnohem odolnější, než tomu bylo před lety. Analýza dat z tisíců elektromobilů ukazují fakta. Jak to tedy vlastně je?

Nejnovější analýzy zveřejnila společnost Geotab, která se ve svém zkoumání zaměřila na podrobné vyhodnocení dat z desítky tisíc elektromobilů. „Stále se setkáváme s tím, že spolehlivost a výdrž baterií se používá jako zbraň, kterou se snažíme elektromobilitu porazit„, komentuje studii viceprezident společnosti pro trhy Spojeného království a Irska.

V rámci analýzy Geotab zkoumal data z tisíců elektromobilů. Cílem bylo zjistit míru degradace moderních baterií pro elektromobily.

Výzkumníci Geotabu analyzovali stav baterií téměř pěti tisíc vozových parků a soukromých vozidel, což z hlediska objemu telematických dat reprezentuje přibližně 1,5 milionu dnů provozu. Výsledky analýzy pravděpodobně překvapí především kritiky elektromobilů: podle zjištěných údajů se baterie zhoršují v průměru o 1,8 % ročně.

Znamená to, že v porovnání se stavem před pěti lety se míra degradace baterií snížila přibližně o čtvrtinu. V roce 2019 Geotab stále pracoval s průměrnou roční mírou degradace kolem 2,3 %.

Baterie elektromobilů v průměru vydrží déle než zbytek vozidla

elektromobil u nabíjecí stanice

Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak? – CHIP.cz

Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Nové údaje společnosti Geotab ukazují, že baterie pro elektromobily degradují pouze o 1,8 % ročně. Mohou tedy vydržet více než 20 let a přesahují životnost vozidla.

Na základě těchto zjištění viceprezident Geotabu, David Savage, míní: „Díky těmto vyšším úrovním trvalé kondice baterie v nejnovějších modelech e-aut pohodlně přežijí životnost vozidla a pravděpodobně nebudou muset být nikdy vyměněny. […] Skutečnost je taková, že zhoršení stavu baterií o 1,8 % nebude mít významný dopad na každodenní jízdy většiny řidičů a toto číslo bude s novými modely e-vozidel a zdokonalenou technologií baterií dále klesat.

Savage nešetří optimismem. Vyjádřil se i v tom smyslu, že mnoho typů současných elektromobilů je už naprosto vhodných jako náhrada řady lehkých, středních, ale těžších spalovacích vozidel. Elektromobily jsou podle názoru manažera už také nákladově efektivní.

Mohlo by vás zajímat


Studie tvrdí: „Blíží se velký obrat.“ Očekává se rostoucí poptávka po elektroautech – věříte tomu také?


Toyota plug-in hybrid

Degradace, či chcete-li stárnutí baterie, je proces, který de facto probíhá u všech typů lithium-iontových baterií. Degradace se projevuje snižující se kapacitou, tedy množstvím elektrické energie, kterou baterie dokáže uchovat a následně poskytnout.

Podle informací Geotabu však baterie pro elektromobily obvykle dodávají více energie, tedy okamžité proudové zatížitelnosti, než kolik jsou schopny pohonné jednotky vozu zpracovat. Pokles výkonu baterií se proto u e-aut údajně projevuje jen zřídka. Pro většinu řidičů má tedy význam pouze snížená kapacita pro ukládání energie, která má vliv na dojezd.

Modely elektromobilů, které si v aktuální analýze společnosti Geotab vedly nejlépe, vykazovaly míru degradace pouhé jedno procento. Možnými důvody rozdílné míry degradace v závislosti na modelu jsou chemické složení baterie a systém jejího tepelného řízení. 

Mohlo by vás zajímat


Příští auto si už možná nekoupíte. Budete si ho předplácet


Nákup vozu

Teplota totiž hraje v procesu stárnutí baterie významnou roli. Podle výzkumníků Geotabu je proto také významný rozdíl v případech, kdy je akumulátor chlazený vzduchem, kapalinou nebo je vyhřívaný.

Dalším překvapivým zjištěním z analýzy je to, že elektromobily s vysokým využitím nevykazují výrazně vyšší degradaci baterií než ostatní. To by měla být dobrá zpráva zejména pro provozovatele vozových parků a půjčoven automobilů.

Zdroj: Geotab, EV Magazine

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak? – CHIP.cz

728x90

Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak? – CHIP.cz

Zdroj: CHUTTERSNAP/Unsplash

Baterie v elektromobilech doposud platily za nejslabší článek celého systému. Panovalo obecné přesvědčení, že životnost vozu je omezena životností akumulátoru. Moderní baterie pro elektromobily ale jsou údajně mnohem odolnější, než tomu bylo před lety. Analýza dat z tisíců elektromobilů ukazují fakta. Jak to tedy vlastně je?

Nejnovější analýzy zveřejnila společnost Geotab, která se ve svém zkoumání zaměřila na podrobné vyhodnocení dat z desítky tisíc elektromobilů. „Stále se setkáváme s tím, že spolehlivost a výdrž baterií se používá jako zbraň, kterou se snažíme elektromobilitu porazit„, komentuje studii viceprezident společnosti pro trhy Spojeného království a Irska.

V rámci analýzy Geotab zkoumal data z tisíců elektromobilů. Cílem bylo zjistit míru degradace moderních baterií pro elektromobily.

Výzkumníci Geotabu analyzovali stav baterií téměř pěti tisíc vozových parků a soukromých vozidel, což z hlediska objemu telematických dat reprezentuje přibližně 1,5 milionu dnů provozu. Výsledky analýzy pravděpodobně překvapí především kritiky elektromobilů: podle zjištěných údajů se baterie zhoršují v průměru o 1,8 % ročně.

Znamená to, že v porovnání se stavem před pěti lety se míra degradace baterií snížila přibližně o čtvrtinu. V roce 2019 Geotab stále pracoval s průměrnou roční mírou degradace kolem 2,3 %.

Baterie elektromobilů v průměru vydrží déle než zbytek vozidla

elektromobil u nabíjecí stanice

Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak? – CHIP.cz

Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Nové údaje společnosti Geotab ukazují, že baterie pro elektromobily degradují pouze o 1,8 % ročně. Mohou tedy vydržet více než 20 let a přesahují životnost vozidla.

Na základě těchto zjištění viceprezident Geotabu, David Savage, míní: „Díky těmto vyšším úrovním trvalé kondice baterie v nejnovějších modelech e-aut pohodlně přežijí životnost vozidla a pravděpodobně nebudou muset být nikdy vyměněny. […] Skutečnost je taková, že zhoršení stavu baterií o 1,8 % nebude mít významný dopad na každodenní jízdy většiny řidičů a toto číslo bude s novými modely e-vozidel a zdokonalenou technologií baterií dále klesat.

Savage nešetří optimismem. Vyjádřil se i v tom smyslu, že mnoho typů současných elektromobilů je už naprosto vhodných jako náhrada řady lehkých, středních, ale těžších spalovacích vozidel. Elektromobily jsou podle názoru manažera už také nákladově efektivní.

Mohlo by vás zajímat


Studie tvrdí: „Blíží se velký obrat.“ Očekává se rostoucí poptávka po elektroautech – věříte tomu také?


Toyota plug-in hybrid

Degradace, či chcete-li stárnutí baterie, je proces, který de facto probíhá u všech typů lithium-iontových baterií. Degradace se projevuje snižující se kapacitou, tedy množstvím elektrické energie, kterou baterie dokáže uchovat a následně poskytnout.

Podle informací Geotabu však baterie pro elektromobily obvykle dodávají více energie, tedy okamžité proudové zatížitelnosti, než kolik jsou schopny pohonné jednotky vozu zpracovat. Pokles výkonu baterií se proto u e-aut údajně projevuje jen zřídka. Pro většinu řidičů má tedy význam pouze snížená kapacita pro ukládání energie, která má vliv na dojezd.

Modely elektromobilů, které si v aktuální analýze společnosti Geotab vedly nejlépe, vykazovaly míru degradace pouhé jedno procento. Možnými důvody rozdílné míry degradace v závislosti na modelu jsou chemické složení baterie a systém jejího tepelného řízení. 

Mohlo by vás zajímat


Příští auto si už možná nekoupíte. Budete si ho předplácet


Nákup vozu

Teplota totiž hraje v procesu stárnutí baterie významnou roli. Podle výzkumníků Geotabu je proto také významný rozdíl v případech, kdy je akumulátor chlazený vzduchem, kapalinou nebo je vyhřívaný.

Dalším překvapivým zjištěním z analýzy je to, že elektromobily s vysokým využitím nevykazují výrazně vyšší degradaci baterií než ostatní. To by měla být dobrá zpráva zejména pro provozovatele vozových parků a půjčoven automobilů.

Zdroj: Geotab, EV Magazine

RELATED ARTICLES