Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaMotoGP se vrátí do Brna. Na poplatek chce přispět i kraj

MotoGP se vrátí do Brna. Na poplatek chce přispět i kraj

728x90

Závody mistrovství světa silničních motocyklů se vrátí příští rok po pěti letech do Brna, oznámil ve středu premiér Petr Fiala (ODS). Stát na akci finančně přispěje prostřednictvím Národní sportovní agentury, mělo by jít o desítky milionů korun. Na pořádání závodů MotoGP se domluvil promotér šampionátu společnost Dorna Sports s Autoklubem ČR, vládou, Jihomoravským krajem, Brnem a majitelem okruhu Automotodromem Brno.

Zatímco v posledních letech byl pořadatelem spolek, který založily město a kraj, teď pořadatelství zajistí Autoklub ve spolupráci s Automotodromem Brno. Finančně podpoří pořádání závodů desítkami miliónů i Jihomoravský kraj a Brno, ale podle prezidenta Autoklubu Jana Šťovíčka zajistí velkou část peněz soukromé subjekty.

Brněnští a také krajští radní schválili příspěvek 35 milionů korun na každý rok po dobu pěti let, což je doba na kterou má pořadatel podepsanou smlouvu s promotérem. Kolik přispěje stát, není zřejmé. Podle Fialy ještě není částka pevně daná a bude součástí státního rozpočtu na příští rok. „Rozhodně však půjde o vyšší desítky milionů korun,“ řekl Fiala. Podle něj jsou závody přínosem nejen z ekonomického hlediska, ale jedná se i o akci, která má kulturní rozměr s velkou tradicí.

Není ale zřejmé, jaká je výše zalistovacího poplatku, což jsou peníze, které musí pořadatel zaplatit promotérovi. Kvůli tomu, že v minulosti pořadatel, tedy město a kraj, dostával informaci o příspěvku ze státního rozpočtu na poslední chvíli, pořádání v dalších letech zkrachovalo. Naposledy činil zalistovací poplatek zhruba 160 milionů korun. „Jeho současná výše je obchodním tajemstvím,“ podotkl Štovíček. Podle něj ho kromě veřejných zdrojů z velké části zaplatí příjmy ze vstupného. Dodal, že důležitý je i hlavní partner brněnských závodů skupina Creditas.

Šťovíček ve středu také řekl, že zatím není jasné, v jakém termínu se v Brně pojede. Usiluje ale o to, aby to bylo jako v minulosti v polovině či druhé polovině srpna.

Motocyklová Velká cena ČR se v Brně jela naposledy v roce 2020

Velká cena ČR silničních motocyklů v Brně patřila dlouhá léta k největším sportovním podnikům na území Československa a České republiky, na Masarykův okruh se na ni v létě sjížděli fanoušci motoristického sportu z celé Evropy. Počet návštěvníků v nejsilnějších letech překračoval 200 tisíc, přesto ale pořádání Velké ceny končilo v červených číslech. V posledních letech, kdy se v Brně závodilo, závod pořádal spolek založený Jihomoravským krajem a městem Brnem, kromě nich poskytovalo desítky milionů i ministerstvo školství.

Vlastníkem Masarykova okruhu a pořadatelem motocyklové Velké ceny ČR byla dlouhodobě společnost Automotodrom Brno, která byla založena v roce 1994, kterou od roku 2005 vlastnil podnikatel Karel Abraham starší, otec stejnojmenného úspěšného motocyklového závodníka. Akce pravidelně končila ztrátou v desítkách milionů korun, kterou způsobil vysoký tzv. zalistovací poplatek za zisk licence na organizaci závodů. Automotodrom Brno se proto pořadatelství akce v roce 2015 vzdal.

Od roku 2016 závod pořádal nový spolek, jehož členy byly Brno, Jihomoravský kraj a regionální centrála cestovního ruchu. S promotérskou společností Dorna měl smlouvu na pět ročníků. Velká cena se jela naposledy v roce 2020, kdy ji spolek pořádal popáté. Kvůli koronaviru se ale Velká cena ČR jela bez diváků, a spolek se proto s Dornou dohodl na snížení zalistovacího poplatku z více než 100 milionů asi na 27 milionů korun s tím, že se v roce 2021 měl jet asi za 160 milionů další ročník i s diváky, kteří mohli uplatnit lístky nakoupené v roce 2020.

Dorna ale nakonec požadovala opravu závodní dráhy, na jejíž kvalitu si stěžovali jezdci. Podle odhadů by stála kolem 100 milionů korun a město ani kraj na ni neměly peníze. Regionálním politikům se také nelíbilo, že promotérská firma Dorna plánovala na další ročníky zvýšit zalistovací poplatek zhruba na čtvrt miliardy korun. Proto zastupitelstva Brna i kraje v lednu 2021 odhlasovala, že se další závody na okruhu nepojedou a spolek skončil v insolvenci.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

MotoGP se vrátí do Brna. Na poplatek chce přispět i kraj

728x90

Závody mistrovství světa silničních motocyklů se vrátí příští rok po pěti letech do Brna, oznámil ve středu premiér Petr Fiala (ODS). Stát na akci finančně přispěje prostřednictvím Národní sportovní agentury, mělo by jít o desítky milionů korun. Na pořádání závodů MotoGP se domluvil promotér šampionátu společnost Dorna Sports s Autoklubem ČR, vládou, Jihomoravským krajem, Brnem a majitelem okruhu Automotodromem Brno.

Zatímco v posledních letech byl pořadatelem spolek, který založily město a kraj, teď pořadatelství zajistí Autoklub ve spolupráci s Automotodromem Brno. Finančně podpoří pořádání závodů desítkami miliónů i Jihomoravský kraj a Brno, ale podle prezidenta Autoklubu Jana Šťovíčka zajistí velkou část peněz soukromé subjekty.

Brněnští a také krajští radní schválili příspěvek 35 milionů korun na každý rok po dobu pěti let, což je doba na kterou má pořadatel podepsanou smlouvu s promotérem. Kolik přispěje stát, není zřejmé. Podle Fialy ještě není částka pevně daná a bude součástí státního rozpočtu na příští rok. „Rozhodně však půjde o vyšší desítky milionů korun,“ řekl Fiala. Podle něj jsou závody přínosem nejen z ekonomického hlediska, ale jedná se i o akci, která má kulturní rozměr s velkou tradicí.

Není ale zřejmé, jaká je výše zalistovacího poplatku, což jsou peníze, které musí pořadatel zaplatit promotérovi. Kvůli tomu, že v minulosti pořadatel, tedy město a kraj, dostával informaci o příspěvku ze státního rozpočtu na poslední chvíli, pořádání v dalších letech zkrachovalo. Naposledy činil zalistovací poplatek zhruba 160 milionů korun. „Jeho současná výše je obchodním tajemstvím,“ podotkl Štovíček. Podle něj ho kromě veřejných zdrojů z velké části zaplatí příjmy ze vstupného. Dodal, že důležitý je i hlavní partner brněnských závodů skupina Creditas.

Šťovíček ve středu také řekl, že zatím není jasné, v jakém termínu se v Brně pojede. Usiluje ale o to, aby to bylo jako v minulosti v polovině či druhé polovině srpna.

Motocyklová Velká cena ČR se v Brně jela naposledy v roce 2020

Velká cena ČR silničních motocyklů v Brně patřila dlouhá léta k největším sportovním podnikům na území Československa a České republiky, na Masarykův okruh se na ni v létě sjížděli fanoušci motoristického sportu z celé Evropy. Počet návštěvníků v nejsilnějších letech překračoval 200 tisíc, přesto ale pořádání Velké ceny končilo v červených číslech. V posledních letech, kdy se v Brně závodilo, závod pořádal spolek založený Jihomoravským krajem a městem Brnem, kromě nich poskytovalo desítky milionů i ministerstvo školství.

Vlastníkem Masarykova okruhu a pořadatelem motocyklové Velké ceny ČR byla dlouhodobě společnost Automotodrom Brno, která byla založena v roce 1994, kterou od roku 2005 vlastnil podnikatel Karel Abraham starší, otec stejnojmenného úspěšného motocyklového závodníka. Akce pravidelně končila ztrátou v desítkách milionů korun, kterou způsobil vysoký tzv. zalistovací poplatek za zisk licence na organizaci závodů. Automotodrom Brno se proto pořadatelství akce v roce 2015 vzdal.

Od roku 2016 závod pořádal nový spolek, jehož členy byly Brno, Jihomoravský kraj a regionální centrála cestovního ruchu. S promotérskou společností Dorna měl smlouvu na pět ročníků. Velká cena se jela naposledy v roce 2020, kdy ji spolek pořádal popáté. Kvůli koronaviru se ale Velká cena ČR jela bez diváků, a spolek se proto s Dornou dohodl na snížení zalistovacího poplatku z více než 100 milionů asi na 27 milionů korun s tím, že se v roce 2021 měl jet asi za 160 milionů další ročník i s diváky, kteří mohli uplatnit lístky nakoupené v roce 2020.

Dorna ale nakonec požadovala opravu závodní dráhy, na jejíž kvalitu si stěžovali jezdci. Podle odhadů by stála kolem 100 milionů korun a město ani kraj na ni neměly peníze. Regionálním politikům se také nelíbilo, že promotérská firma Dorna plánovala na další ročníky zvýšit zalistovací poplatek zhruba na čtvrt miliardy korun. Proto zastupitelstva Brna i kraje v lednu 2021 odhlasovala, že se další závody na okruhu nepojedou a spolek skončil v insolvenci.

RELATED ARTICLES