Čtvrtek, 19 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaZápadní firmy jsou stále skeptičtější k investicím v Číně

Západní firmy jsou stále skeptičtější k investicím v Číně

728x90

Podnikání v Číně bylo pro západní firmy lákavé i složité zároveň, v poslední době ale začínají převažovat negativa. Kromě tvrdé konkurence, různých překážek a rostoucího nepřátelství mezi Pekingem a Washingtonem zahraniční společnosti začínají pociťovat i dopady hospodářských potíží země. Některé tak tlumí své investice a operace v Číně a přesouvají aktivity do jiných asijských zemí.

Západní firmy sice z asijské velmoci zatím hromadně neprchají, ale mnohé zjevně silně zvažují svou budoucnost v zemi. Přímé zahraniční investice do Číny stále více klesají. Mezi lednem a srpnem se podle údajů čínského ministerstva obchodu jejich objem snížil téměř o třetinu v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Propad přitom překonal první statistiky za první pololetí.

Západní obchodní komory varují Čínu

Obchodní komora Evropské unie v Číně tvrdí, že zájem unijních firem investovat v Číně je vlažný mimo jiné kvůli slabé domácí poptávce a nadměrné kapacitě v určitých odvětvích. „Pro některé evropské centrály a akcionáře začínají rizika investování v Číně převyšovat výnosy,“ varoval nedávno šéf komory Jens Eskelund. Do Pekingu vzkázal, že pokud chce země posílit důvěru investorů, je nyní nejvyšší čas, protože zahraniční firmy začínají být unavené sliby o zlepšení byznysového prostředí.

Podobné nálady panují i ve Spojených státech. Aktuální průzkum Americké obchodní komory v Šanghaji mezi svými členy zjistil, že jen třináct procent firem považuje Čínu za svůj hlavní investiční cíl. To je nejnižší úroveň od zahájení ankety před čtvrt stoletím. A na historickém dně je i optimismus ohledně pětiletého byznysového výhledu oslovených amerických společností v zemi. Příznivě jej vidí 47 procent tázaných. „Riziko podnikání v Číně v posledních letech vzrostlo a zároveň se zpomaluje trh,“ vysvětlil negativní pohled listu The Wall Street Journal prezident komory Eric Zheng.

Loni byla dosud nejníže i ziskovost oslovených amerických firem, hlásily ji dvě třetiny. Další představitel orgánu v Šanghaji Allan Gabor agentruře Reuters řekl, že za klesající ziskovost může několik faktorů. „Je to domácí poptávka, je to deflace a samozřejmě nemůžeme ignorovat vnímání a obavy členů o geopolitiku,“ řekl.

Americké firmy se bojí voleb

Slábnoucí čínský ekonomický růst hrál hlavní roli u investičních plánů, geopolitické napětí a čínsko-americké vztahy označují byznysmeni za vůbec největší výzvu pro své celkové působení v zemi. Washington v pátek sdělil, že dokončil zvýšení cel na některé výrobky, které prezident Joe Biden poprvé oznámil v květnu. Týká se to elektromobilů, solárních panelů, kritických minerálů, oceli či hliníku. Nervozitu firem k tomu zvyšují blížící se americké volby, jelikož republikánský kandidát Donald Trump Pekingu otevřeně hrozí další celní válkou.

A tyto obavy se i stále více projevují. Za zvlášť důležité je považováno rozhodnutí společnosti Apple vyrábět nové telefony iPhone 16 v Indii. Je to poprvé, co bude produkovat špičkové modely mimo Čínu, což komentátoři označují za strategický posun v diverzifikaci dodavatelských řetězců technologické firmy. Média už dříve uváděla, že během dvou tří let by čtvrtina telefonů od Applu měla pocházet z Indie a do konce dekády by se měl tento podíl ještě dále zvýšit.

Americký maloobchodní gigant Walmart minulý měsíc oznámil, že se rozhodl odprodat podíl v čínském e-shopu JD.com, který získal před osmi lety. Cena transakce podle odhadů mohla dosáhnout až 3,74 miliardy dolarů. JD zápasí o to, aby udržel svůj podíl na trhu v době, kdy čelí rostoucí konkurenci v oblasti e-commerce. „Toto rozhodnutí nám umožní soustředit se na naše silné čínské aktivity Walmart China a Sam’s Club a přesunout kapitál směrem k dalším prioritám,“ komentovala americká firma svůj krok.

Na konci prázdnin zároveň společnost IBM uvedla, že v Číně zavřela své výzkumné a vývojové oddělení. Dotklo se to tisícovky lidí v několika městech včetně Pekingu a Šanghaje. Firma podotkla, že tyto aktivity přesunuje do jiných zámořských lokalit. Hodlá se přitom soustředit na několik regionů, zatím se hovoří o navýšení personálu v Indii.

Problémy mají nejenom automobilky

Společnost IBM kdysi považovala Čínu za hlavní rostoucí trh, ale její podíl na něm se v posledních letech propadl. Místní konkurenti vylepšili své služby a Peking se snažil přimět čínské zákazníky, aby nakupovali více od domácích dodavatelů technologií. Čínské tržby IBM loni poklesly o pětinu.

Samostatnou kapitolou jsou pak zahraniční výrobci automobilů, kteří ustupují z Číny pod tlakem domácí konkurence. Ta v současnosti drží už téměř tři pětiny trhu s osobními vozy. V zemi rychle roste podíl prodejů elektromobilů a plug-in hybridů na úkor čistě benzinových aut, u kterých měli nečínští producenti daleko lepší postavení.

Například japonská Honda aktuálně dočasně zastavila výrobu ve třech továrnách v Číně a snížila stavy zaměstnanců dobrovolnými odchody do důchodu. Jihokorejský výrobce Hyundai na počátku roku prodal svou výrobnu v zemi za poloviční cenu, než původně požadoval.

Evropská obchodní komora navrhla více než tisícovku doporučení pro Čínu, jak řešit problémy, kterým evropské podniky v zemi čelí. Patří mezi ně výzvy, aby se Čína zdržela trestání společností za činy jejich domovských vlád. Ministerstvo obchodu v Pekingu už v srpnu uspořádalo setkání s velkými západními investory jako Lego či Moderna a slíbilo jim, že odstraní finanční a byrokratické překážky, se kterými se potýkají.  

Čínské úřady také nedávno oznámily, že zahraniční firmy budou moci plně vlastnit nemocnice v některých regionech a v listopadu budou zrušena omezení investic zvenčí do výrobního sektoru. Eskelund je však skeptický k tomu, že budou tyto kroky dostatečné. „Potřebujeme vidět nějakou akci, která nás přiměje opravdu uvěřit tomu, že přichází něco, díky čemuž je rozumné tu opravdu investovat,“ citovala ho americká stanice CNBC.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Západní firmy jsou stále skeptičtější k investicím v Číně

728x90

Podnikání v Číně bylo pro západní firmy lákavé i složité zároveň, v poslední době ale začínají převažovat negativa. Kromě tvrdé konkurence, různých překážek a rostoucího nepřátelství mezi Pekingem a Washingtonem zahraniční společnosti začínají pociťovat i dopady hospodářských potíží země. Některé tak tlumí své investice a operace v Číně a přesouvají aktivity do jiných asijských zemí.

Západní firmy sice z asijské velmoci zatím hromadně neprchají, ale mnohé zjevně silně zvažují svou budoucnost v zemi. Přímé zahraniční investice do Číny stále více klesají. Mezi lednem a srpnem se podle údajů čínského ministerstva obchodu jejich objem snížil téměř o třetinu v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Propad přitom překonal první statistiky za první pololetí.

Západní obchodní komory varují Čínu

Obchodní komora Evropské unie v Číně tvrdí, že zájem unijních firem investovat v Číně je vlažný mimo jiné kvůli slabé domácí poptávce a nadměrné kapacitě v určitých odvětvích. „Pro některé evropské centrály a akcionáře začínají rizika investování v Číně převyšovat výnosy,“ varoval nedávno šéf komory Jens Eskelund. Do Pekingu vzkázal, že pokud chce země posílit důvěru investorů, je nyní nejvyšší čas, protože zahraniční firmy začínají být unavené sliby o zlepšení byznysového prostředí.

Podobné nálady panují i ve Spojených státech. Aktuální průzkum Americké obchodní komory v Šanghaji mezi svými členy zjistil, že jen třináct procent firem považuje Čínu za svůj hlavní investiční cíl. To je nejnižší úroveň od zahájení ankety před čtvrt stoletím. A na historickém dně je i optimismus ohledně pětiletého byznysového výhledu oslovených amerických společností v zemi. Příznivě jej vidí 47 procent tázaných. „Riziko podnikání v Číně v posledních letech vzrostlo a zároveň se zpomaluje trh,“ vysvětlil negativní pohled listu The Wall Street Journal prezident komory Eric Zheng.

Loni byla dosud nejníže i ziskovost oslovených amerických firem, hlásily ji dvě třetiny. Další představitel orgánu v Šanghaji Allan Gabor agentruře Reuters řekl, že za klesající ziskovost může několik faktorů. „Je to domácí poptávka, je to deflace a samozřejmě nemůžeme ignorovat vnímání a obavy členů o geopolitiku,“ řekl.

Americké firmy se bojí voleb

Slábnoucí čínský ekonomický růst hrál hlavní roli u investičních plánů, geopolitické napětí a čínsko-americké vztahy označují byznysmeni za vůbec největší výzvu pro své celkové působení v zemi. Washington v pátek sdělil, že dokončil zvýšení cel na některé výrobky, které prezident Joe Biden poprvé oznámil v květnu. Týká se to elektromobilů, solárních panelů, kritických minerálů, oceli či hliníku. Nervozitu firem k tomu zvyšují blížící se americké volby, jelikož republikánský kandidát Donald Trump Pekingu otevřeně hrozí další celní válkou.

A tyto obavy se i stále více projevují. Za zvlášť důležité je považováno rozhodnutí společnosti Apple vyrábět nové telefony iPhone 16 v Indii. Je to poprvé, co bude produkovat špičkové modely mimo Čínu, což komentátoři označují za strategický posun v diverzifikaci dodavatelských řetězců technologické firmy. Média už dříve uváděla, že během dvou tří let by čtvrtina telefonů od Applu měla pocházet z Indie a do konce dekády by se měl tento podíl ještě dále zvýšit.

Americký maloobchodní gigant Walmart minulý měsíc oznámil, že se rozhodl odprodat podíl v čínském e-shopu JD.com, který získal před osmi lety. Cena transakce podle odhadů mohla dosáhnout až 3,74 miliardy dolarů. JD zápasí o to, aby udržel svůj podíl na trhu v době, kdy čelí rostoucí konkurenci v oblasti e-commerce. „Toto rozhodnutí nám umožní soustředit se na naše silné čínské aktivity Walmart China a Sam’s Club a přesunout kapitál směrem k dalším prioritám,“ komentovala americká firma svůj krok.

Na konci prázdnin zároveň společnost IBM uvedla, že v Číně zavřela své výzkumné a vývojové oddělení. Dotklo se to tisícovky lidí v několika městech včetně Pekingu a Šanghaje. Firma podotkla, že tyto aktivity přesunuje do jiných zámořských lokalit. Hodlá se přitom soustředit na několik regionů, zatím se hovoří o navýšení personálu v Indii.

Problémy mají nejenom automobilky

Společnost IBM kdysi považovala Čínu za hlavní rostoucí trh, ale její podíl na něm se v posledních letech propadl. Místní konkurenti vylepšili své služby a Peking se snažil přimět čínské zákazníky, aby nakupovali více od domácích dodavatelů technologií. Čínské tržby IBM loni poklesly o pětinu.

Samostatnou kapitolou jsou pak zahraniční výrobci automobilů, kteří ustupují z Číny pod tlakem domácí konkurence. Ta v současnosti drží už téměř tři pětiny trhu s osobními vozy. V zemi rychle roste podíl prodejů elektromobilů a plug-in hybridů na úkor čistě benzinových aut, u kterých měli nečínští producenti daleko lepší postavení.

Například japonská Honda aktuálně dočasně zastavila výrobu ve třech továrnách v Číně a snížila stavy zaměstnanců dobrovolnými odchody do důchodu. Jihokorejský výrobce Hyundai na počátku roku prodal svou výrobnu v zemi za poloviční cenu, než původně požadoval.

Evropská obchodní komora navrhla více než tisícovku doporučení pro Čínu, jak řešit problémy, kterým evropské podniky v zemi čelí. Patří mezi ně výzvy, aby se Čína zdržela trestání společností za činy jejich domovských vlád. Ministerstvo obchodu v Pekingu už v srpnu uspořádalo setkání s velkými západními investory jako Lego či Moderna a slíbilo jim, že odstraní finanční a byrokratické překážky, se kterými se potýkají.  

Čínské úřady také nedávno oznámily, že zahraniční firmy budou moci plně vlastnit nemocnice v některých regionech a v listopadu budou zrušena omezení investic zvenčí do výrobního sektoru. Eskelund je však skeptický k tomu, že budou tyto kroky dostatečné. „Potřebujeme vidět nějakou akci, která nás přiměje opravdu uvěřit tomu, že přichází něco, díky čemuž je rozumné tu opravdu investovat,“ citovala ho americká stanice CNBC.

RELATED ARTICLES