Tesla v Česku expanduje. K dosud jediné velké tuzemské prodejně v Čestlicích u Prahy přibude 15. července druhé plnohodnotné zastoupení v brněnských Židenicích v areálu Nové Zbrojovky. Vedle Prahy a Brna už také americká automobilka provozuje prodejní pop-up centrum v ostravském nákupním centru Karolina.
Tesla otevře v Brně plnohodnotnou pobočku na dvou tisících metrech čtverečních. Vedle prodejny bude také servisní centrum a takzvané delivery centrum, kam auta putují z továrny u Berlína či z čínské Šanghaje.
„Nové Tesla Centrum bude zajišťovat prodej, servis a dodávku vozidel, což znamená, že jihovýchod Česka bude pokryt bez nutnosti cestovat až do Prahy za servisem a schůzkami se zákazníky,“ uvedl Maik Matischak z berlínské centrály Tesly, pod kterou české pobočky spadají.
Brněnské pobočky i pro Slováky
Zatímco prodejní sekce nového Tesla Centra v Brně bude otevřena 15. července, servis a dodávky vozidel začnou fungovat až koncem léta. Zájemci si budou moci vyzkoušet celou řadu modelů Tesla (Model S, Model X, Model 3 a Model Y) a také si zarezervovat testovací jízdy online nebo přímo na místě.
Česko tak bude mít od července stejně četné zastoupení Tesly jako mnohem větší Polsko, kde funguje Tesla Centrum ve Varšavě a v Katovicích a také pop-up centrum v Gdaňsku. Tesla počítá s tím, že brněnskou pobočku využijí i zákazníci ze Slovenska. Slováci zatím žádný Tesla Store k dispozici nemají a musejí se spoléhat na vídeňskou nebo budapešťskou pobočku.
Vznik druhé prodejny Tesly je pro Česko potvrzením síly místního trhu. Česko má také jednu z nejhustších sítí rychlonabíjecích stanic Tesla ve východní Evropě s 56 stanicemi Supercharger. Tesla také s přehledem vede český žebříček prodejů elektromobilů se 1713 dodanými vozy za první letošní pololetí. Následuje Škoda, která prodala 434 enyaqů, třetí je Volvo se 332 elektromobily a čtvrtá Hyundai (311 aut). Růstu prodejů elektromobilů pomohlo spuštění dotačního programu pro firmy v březnu. Do té doby trh stagnoval. Podíl elektromobilů na celkových prodejích se meziročně zvýšil z 2,6 na 3,5 procenta.
„Elektromobily po spuštění dotačního programu získávají na tempu. Jejich počet je nicméně stále hluboko pod úrovní full hybridů, kterých se prodává asi pětkrát více. Tempo meziročního růstu u plug-in hybridů je třetinové. Bude zajímavé sledovat, jaký bude vývoj prodeje elektrických vozů v létě, kdy jsou firemní nákupy utlumené,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Tesla hledá partnery pro servis
Firma nadále razí politiku přímého prodeje bez autorizovaných dealerů, své pobočky si provozuje sama. Otevírá jich ale jen minimum a své zákazníky maximálně motivuje k nákupům online. Značka si smluvně zajišťuje u externích partnerů některé servisní úkony. V Česku podle informací redakce e15 aktuálně hledá nové partnery, kteří by zajistili servis jejím zákazníkům. „I vzhledem k rozšiřujícímu se počtu vozidel na českém trhu a našemu většímu zacílení na fleetovou klientelu potřebujeme hned několik servisních partnerů,“ uvedl zdroj z českého zastoupení Tesly.
Hospodářské výsledky Tesly
Odbyt Tesly ve druhém čtvrtletí klesl zhruba o pět procent, společnost prodala 443 956 aut. Loni v tomto období to přitom bylo 466 140 aut. Meziroční pokles vykázala firma už druhý kvartál za sebou. Výsledek je lepší, než analytici očekávali. Ti odbyt v anketě společnosti LSEG odhadovali v průměru na 438 019 vozů.
Tesla si navzdory pokračujícímu poklesu odbytu ve druhém čtvrtletí udržela vedoucí pozici na světovém trhu s elektromobily, o kterou v poslední době bojuje s čínským konkurentem BYD. Ten podle propočtů agentury Reuters ve druhém čtvrtletí meziročně zvýšil prodej elektromobilů o 21 procent na 426 039 vozů. Společnost BYD se v loňském čtvrtém čtvrtletí dostala do čela světového trhu s elektromobily, v letošním prvním čtvrtletí se však na vedoucí pozici vrátila Tesla.