Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaŠkoda Auto rozjela výrobu Enyaqu na maximum díky injekci od VW

Škoda Auto rozjela výrobu Enyaqu na maximum díky injekci od VW

728x90

Největší česká automobilka znovu vyrábí svůj vlajkový elektromobil nejrychlejším možným tempem. Vozů Enyaq tak v Mladé Boleslavi zhotovuje asi šest set denně. V uplynulých měsících roku musela automobilka produkci bateriového SUV výrazně škrtit. Z mateřského Volkswagenu totiž nedostávala ani zdaleka takové množství elektromotorů, které potřebovala. Koncernu se však podařilo potíže vyřešit a Škoda v těchto dnech rozjíždí výrobu svého jediného elektrovozu na maximum.

Od propuknutí pandemie covid-19 se automobilky z celého světa potýkaly s rozbitými dodavatelskými řetězci, které se z nečekané rány vzpamatovávají v různé míře dodnes. Jeden z mnoha nepříjemných problémů, které musel koncern Volkswagen řešit, byl výpadek dodávek elektromotorů. Koncernové značky je montují do elektrických modelů na platformě MEB, tedy nejen do modelu Enyaq, ale i do modelů Volkswagen z rodiny ID, Audi Q5 e-tron či Cupra Born.

Výpadek ve výrobě elektromotorů tak způsobil, že Škoda – a nejen ona – v prvním pololetí vyrobila o tisíce enyaqů méně, než plánovala. Z dat zveřejněných škodováckými odbory vyplynulo, že výroba Škody Enyaq poklesla v nejhorším období na počátku roku na asi 160 kusů denně. Z tohoto dna se produkci dlouho nedařilo výrazněji zvednout.

To se nyní mění. Z mladoboleslavských linek aktuálně sjíždí asi šest set enyaqů denně, říká mluvčí Škody Kateřina Boukalová: „To je současné výrobní maximum, kterého chceme dosahovat.“ A potvrzuje, že za nápravou stojí obnovená produkce elektromotorů, které pro koncernové značky zhotovuje závod v německém Kasselu. Jak dlouho pojede výroba modelu Enyaq na plné obrátky, už automobilka nesděluje. Podle informací e15 přímo z továrny se nicméně počítá se zachováním plné výrobní kapacity přinejmenším pro následující měsíce.

A to i přes to, že Škoda Auto stejně jako celý trh naráží na nečekaně silné ochlazování zájmu o ryze elektrické vozy. Děje se tak přitom v době, kdy výrobci předpokládali nerušený růst odbytu elektromobilů, které měly postupně vytlačovat vozy se spalovacími motory. 

Jenže trh se zachoval jinak. Zatímco s koncem roku 2023 se Škoda pochlubila meziročním růstem prodejů modelu Enyaq hned o 52 procent, udala jich 82 tisíc, letos odbyt klesá. Od ledna do června si vůz pořídilo o šest procent méně zákazníků, uvedla Škoda. Pouze v Evropě měl pokles podle dat JATO Dynamics dosahovat dvou procent.

ModelPočet registrací v tisícíchMeziroční změna v %
Tesla Model Y101-26
Tesla Model 35837
Volvo EX3037novinka
MG 4324
Volkswagen ID.429-30
Volkswagen ID.329-17
Škoda Enyaq25-2
Volvo EX4025-5
BMW iX12553
Audi Q4249

Pramen: JATO Dynamics

I to stačilo na sedmou pozici mezi nejprodávanějšími e-modely v Evropě. S propady se totiž potýkala řada dalších značek. Zákazníci si například zaregistrovali o čtvrtinu méně Modelů Y od Tesly, o třetinu méně vozů ID.4 od Volkswagenu nebo o pět procent méně automobilů EX40 z dílny Volva.

K nejvýznamnějším důvodům, proč trh brzdí, patří nečekané ukončení dotací, respektive vyplácení ekologického bonusu, kterým Německo coby největší evropské odbytiště dříve pobízelo zákazníky. Podporu ukončilo koncem loňského roku. Nicméně i tak zůstává spolková republika pro Škodu klíčovým trhem. „Aktuálně zaznamenáváme nejvíce objednávek na Enyaq z Německa, Spojeného království a Švédska,“ dodává Boukalová.

Přimět vícero zákazníků k přechodu na elektrické vozy se automobilkám nedaří ani poté, co přistoupily k nemalým slevám. Cenovou válku odstartovala Tesla, když snížila ceny vybraných modelů o desítky procent. Postupně byli na její agresivní cenovou politiku donuceni reagovat i konkurenti – po dlouhém váhání se přidala i Škoda. Enyaq začala během loňska nabízet i ve verzi se slabší baterií a dojezdem 365 kilometrů za méně než čtyřicet tisíc eur, tedy pod hranicí milionu korun.

Další signál zákazníkům vyslala začátkem letošních prázdnin, když o téměř dvě stě tisíc korun zlevnila i Enyaq v silnější verzi, která disponuje dojezdem přes 560 kilometrů. Cena tohoto provedení nově lehce převyšuje 1,1 milionu.

Pro srovnání: Tesla Y nebo Ford Explorer s dojezdem šest set kilometrů vyjdou zájemce na méně než 1,2 milionu, VW ID.4 se stejnou technikou jako Enyaq a dojezdem 570 kilometrů pak stojí 1,3 milionu.

Prodeje se však Škodě zatím nedaří výrazněji „nakopnout“, a to ani v době, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu zprostředkovalo dotace na nákup elektrovozů z evropských peněz. Polovinu takto pořizovaných vozů tvoří tesly, jedenáctiprocentní podíl připadá na Volvo. Škoda je se sedmiprocentním podílem na nákupech podpořených dotacemi až třetí s mírným náskokem na Volkswagen, BMW nebo čínské MG.

Svůj zatím jediný elektromobil zhotovuje mladoboleslavská automobilka na jedné lince spolu se spalovacím bestsellerem Octavia. V příštích letech se však portfolio elektroškodovek rozroste, a to hned o šestici nových modelů. Ještě letos výrobce odhalí hatchback Elroq, který bude vyrábět v Boleslavi spolu s Enyaqem. Prodej očekávané novinky zahájí začátkem příštího roku. Dalším dílem do elektrické skládačky bude Epiq, malý městský model.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Škoda Auto rozjela výrobu Enyaqu na maximum díky injekci od VW

728x90

Největší česká automobilka znovu vyrábí svůj vlajkový elektromobil nejrychlejším možným tempem. Vozů Enyaq tak v Mladé Boleslavi zhotovuje asi šest set denně. V uplynulých měsících roku musela automobilka produkci bateriového SUV výrazně škrtit. Z mateřského Volkswagenu totiž nedostávala ani zdaleka takové množství elektromotorů, které potřebovala. Koncernu se však podařilo potíže vyřešit a Škoda v těchto dnech rozjíždí výrobu svého jediného elektrovozu na maximum.

Od propuknutí pandemie covid-19 se automobilky z celého světa potýkaly s rozbitými dodavatelskými řetězci, které se z nečekané rány vzpamatovávají v různé míře dodnes. Jeden z mnoha nepříjemných problémů, které musel koncern Volkswagen řešit, byl výpadek dodávek elektromotorů. Koncernové značky je montují do elektrických modelů na platformě MEB, tedy nejen do modelu Enyaq, ale i do modelů Volkswagen z rodiny ID, Audi Q5 e-tron či Cupra Born.

Výpadek ve výrobě elektromotorů tak způsobil, že Škoda – a nejen ona – v prvním pololetí vyrobila o tisíce enyaqů méně, než plánovala. Z dat zveřejněných škodováckými odbory vyplynulo, že výroba Škody Enyaq poklesla v nejhorším období na počátku roku na asi 160 kusů denně. Z tohoto dna se produkci dlouho nedařilo výrazněji zvednout.

To se nyní mění. Z mladoboleslavských linek aktuálně sjíždí asi šest set enyaqů denně, říká mluvčí Škody Kateřina Boukalová: „To je současné výrobní maximum, kterého chceme dosahovat.“ A potvrzuje, že za nápravou stojí obnovená produkce elektromotorů, které pro koncernové značky zhotovuje závod v německém Kasselu. Jak dlouho pojede výroba modelu Enyaq na plné obrátky, už automobilka nesděluje. Podle informací e15 přímo z továrny se nicméně počítá se zachováním plné výrobní kapacity přinejmenším pro následující měsíce.

A to i přes to, že Škoda Auto stejně jako celý trh naráží na nečekaně silné ochlazování zájmu o ryze elektrické vozy. Děje se tak přitom v době, kdy výrobci předpokládali nerušený růst odbytu elektromobilů, které měly postupně vytlačovat vozy se spalovacími motory. 

Jenže trh se zachoval jinak. Zatímco s koncem roku 2023 se Škoda pochlubila meziročním růstem prodejů modelu Enyaq hned o 52 procent, udala jich 82 tisíc, letos odbyt klesá. Od ledna do června si vůz pořídilo o šest procent méně zákazníků, uvedla Škoda. Pouze v Evropě měl pokles podle dat JATO Dynamics dosahovat dvou procent.

ModelPočet registrací v tisícíchMeziroční změna v %
Tesla Model Y101-26
Tesla Model 35837
Volvo EX3037novinka
MG 4324
Volkswagen ID.429-30
Volkswagen ID.329-17
Škoda Enyaq25-2
Volvo EX4025-5
BMW iX12553
Audi Q4249

Pramen: JATO Dynamics

I to stačilo na sedmou pozici mezi nejprodávanějšími e-modely v Evropě. S propady se totiž potýkala řada dalších značek. Zákazníci si například zaregistrovali o čtvrtinu méně Modelů Y od Tesly, o třetinu méně vozů ID.4 od Volkswagenu nebo o pět procent méně automobilů EX40 z dílny Volva.

K nejvýznamnějším důvodům, proč trh brzdí, patří nečekané ukončení dotací, respektive vyplácení ekologického bonusu, kterým Německo coby největší evropské odbytiště dříve pobízelo zákazníky. Podporu ukončilo koncem loňského roku. Nicméně i tak zůstává spolková republika pro Škodu klíčovým trhem. „Aktuálně zaznamenáváme nejvíce objednávek na Enyaq z Německa, Spojeného království a Švédska,“ dodává Boukalová.

Přimět vícero zákazníků k přechodu na elektrické vozy se automobilkám nedaří ani poté, co přistoupily k nemalým slevám. Cenovou válku odstartovala Tesla, když snížila ceny vybraných modelů o desítky procent. Postupně byli na její agresivní cenovou politiku donuceni reagovat i konkurenti – po dlouhém váhání se přidala i Škoda. Enyaq začala během loňska nabízet i ve verzi se slabší baterií a dojezdem 365 kilometrů za méně než čtyřicet tisíc eur, tedy pod hranicí milionu korun.

Další signál zákazníkům vyslala začátkem letošních prázdnin, když o téměř dvě stě tisíc korun zlevnila i Enyaq v silnější verzi, která disponuje dojezdem přes 560 kilometrů. Cena tohoto provedení nově lehce převyšuje 1,1 milionu.

Pro srovnání: Tesla Y nebo Ford Explorer s dojezdem šest set kilometrů vyjdou zájemce na méně než 1,2 milionu, VW ID.4 se stejnou technikou jako Enyaq a dojezdem 570 kilometrů pak stojí 1,3 milionu.

Prodeje se však Škodě zatím nedaří výrazněji „nakopnout“, a to ani v době, kdy ministerstvo průmyslu a obchodu zprostředkovalo dotace na nákup elektrovozů z evropských peněz. Polovinu takto pořizovaných vozů tvoří tesly, jedenáctiprocentní podíl připadá na Volvo. Škoda je se sedmiprocentním podílem na nákupech podpořených dotacemi až třetí s mírným náskokem na Volkswagen, BMW nebo čínské MG.

Svůj zatím jediný elektromobil zhotovuje mladoboleslavská automobilka na jedné lince spolu se spalovacím bestsellerem Octavia. V příštích letech se však portfolio elektroškodovek rozroste, a to hned o šestici nových modelů. Ještě letos výrobce odhalí hatchback Elroq, který bude vyrábět v Boleslavi spolu s Enyaqem. Prodej očekávané novinky zahájí začátkem příštího roku. Dalším dílem do elektrické skládačky bude Epiq, malý městský model.

RELATED ARTICLES