Úterý, 8 října, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaPrchal mapuje terén pro novou stranu. Může získat 13 procent hlasů

Prchal mapuje terén pro novou stranu. Může získat 13 procent hlasů

728x90

Nespokojenost s hlavními politickými silami v zemi a jejich odklon od původních programů, ať už je to vládní ODS, STAN nebo TOP 09, či opoziční hnutí ANO, oživuje úvahy byznysmenů a politických marketérů o založení nové strany. Zasáhla by do boje už příští rok ve volbách do Poslanecké sněmovny, z nichž vzejde příští vláda. Jedním z impulzů pro vznik nového subjektu je aktuální průzkum agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku více než dvou a půl tisíce dotázaných, který si nechal zpracovat Marek Prchal, někdejší pravá ruka šéfa ANO Andreje Babiše. Podle politologů by především firmy uvítaly pravicové uskupení prosazující nižší daně a snížení byrokracie.

„Máme dost konkrétní představu o tom, jak by měla hypotetická nová strana vypadat, co by měla říkat a kdo by ji měl vést,“ říká muž, který se od první poloviny minulé dekády podílel na proměně politického marketingu v Česku.

A přidává postřeh z prosince 2023, který nedávno zveřejnil ve své knize Duše národa: „Na kávičkách a obídcích v mondénních podnicích a luxusních kancelářích v tuto chvíli několik pražských part připravuje novou politickou stranu. Nabídky přišly tři.“

Ze šetření STEM/MARK zadaného Prchalem vychází, že tento nový subjekt má potenciál získat 13 procent hlasů. „Výzkum je určený pro interní potřebu našich klientů, kteří se potřebují orientovat v politické a společenské náladě v zemi,“ dodal Prchal.

Podle svých slov už nechtěl vycházet z cizích průzkumů zaměřených na stále stejné volební modely, protože potřeboval odpovědi na vlastní otázky podepřené vlastními daty. A aby výsledky šetření zpropagoval, zaměřil se v jedné jeho části na zájem voličů právě o potenciální novou stranu. „Oněch třináct procent volebního zisku je zásadní číslo pro všechny, kdo zvažují, tápou, nebo si nemohou dodat odvahy se rozhodnut. Je jejich plno, mluví se mnou od Vánoc,“ podotýká Prchal.    

Podobu možné nové politické síly namodeloval v otázkách pro respondenty z různých úhlů pohledu, aby si zaměření strany snáze představili. Výzkum probíhal nejprve kvalitativně prostřednictvím šesti focus groups neboli „ohniskových skupin“. Dvě z nich se věnovaly voličům nespokojeným s ANO, kteří zvažují změnu volby, další čtyři se zaměřily především na voliče nespokojené s ODS, STAN a s TOP 09 a také na lidi, kteří dříve dávali hlasy ČSSD a komunistům. Následoval kvantitativní výzkum na vzorku jedné tisícovky respondentů.

Dotazovaní například reagovali na otázky týkající se deseti let setrvalého konfliktu mezi ANO a tradičními stranami nebo možného souboje okoukaných politických tváří s novými. „Voliči vidí stále tytéž tváře. Deset let. Stárnou, okoukávají se. Palivo se vyčerpalo,“ je mimo jiné jedna z tezí, s nimiž průzkum STEN/MARK pracoval.

Politolog Lukáš Valeš vidí velký potenciál zisku na pravém politickém spektru. Středových stran, kam řadí ODS, lidovce či STAN, je podle něj příliš mnoho. „Poptávka je po novém subjektu, který se vrátí ke kořenům pravicové politiky, jako jsou nízké daně, malý stát a podpora podnikání. Teď je otázka, jestli toto místo zaujme Filip Turek s Motoristy sobě a Přísahou nebo jestli opravdu vznikne něco nového,“ míní.

Valeš zároveň připomněl, že současnou vládu kritizuje i Hospodářská komora nebo Svaz průmyslu a dopravy, přestože podniky by měly logicky spatřovat spojence právě v ODS nebo TOP 09. „Z firemní sféry bych proto očekával snahu něco změnit,“ dodal.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Prchal mapuje terén pro novou stranu. Může získat 13 procent hlasů

728x90

Nespokojenost s hlavními politickými silami v zemi a jejich odklon od původních programů, ať už je to vládní ODS, STAN nebo TOP 09, či opoziční hnutí ANO, oživuje úvahy byznysmenů a politických marketérů o založení nové strany. Zasáhla by do boje už příští rok ve volbách do Poslanecké sněmovny, z nichž vzejde příští vláda. Jedním z impulzů pro vznik nového subjektu je aktuální průzkum agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku více než dvou a půl tisíce dotázaných, který si nechal zpracovat Marek Prchal, někdejší pravá ruka šéfa ANO Andreje Babiše. Podle politologů by především firmy uvítaly pravicové uskupení prosazující nižší daně a snížení byrokracie.

„Máme dost konkrétní představu o tom, jak by měla hypotetická nová strana vypadat, co by měla říkat a kdo by ji měl vést,“ říká muž, který se od první poloviny minulé dekády podílel na proměně politického marketingu v Česku.

A přidává postřeh z prosince 2023, který nedávno zveřejnil ve své knize Duše národa: „Na kávičkách a obídcích v mondénních podnicích a luxusních kancelářích v tuto chvíli několik pražských part připravuje novou politickou stranu. Nabídky přišly tři.“

Ze šetření STEM/MARK zadaného Prchalem vychází, že tento nový subjekt má potenciál získat 13 procent hlasů. „Výzkum je určený pro interní potřebu našich klientů, kteří se potřebují orientovat v politické a společenské náladě v zemi,“ dodal Prchal.

Podle svých slov už nechtěl vycházet z cizích průzkumů zaměřených na stále stejné volební modely, protože potřeboval odpovědi na vlastní otázky podepřené vlastními daty. A aby výsledky šetření zpropagoval, zaměřil se v jedné jeho části na zájem voličů právě o potenciální novou stranu. „Oněch třináct procent volebního zisku je zásadní číslo pro všechny, kdo zvažují, tápou, nebo si nemohou dodat odvahy se rozhodnut. Je jejich plno, mluví se mnou od Vánoc,“ podotýká Prchal.    

Podobu možné nové politické síly namodeloval v otázkách pro respondenty z různých úhlů pohledu, aby si zaměření strany snáze představili. Výzkum probíhal nejprve kvalitativně prostřednictvím šesti focus groups neboli „ohniskových skupin“. Dvě z nich se věnovaly voličům nespokojeným s ANO, kteří zvažují změnu volby, další čtyři se zaměřily především na voliče nespokojené s ODS, STAN a s TOP 09 a také na lidi, kteří dříve dávali hlasy ČSSD a komunistům. Následoval kvantitativní výzkum na vzorku jedné tisícovky respondentů.

Dotazovaní například reagovali na otázky týkající se deseti let setrvalého konfliktu mezi ANO a tradičními stranami nebo možného souboje okoukaných politických tváří s novými. „Voliči vidí stále tytéž tváře. Deset let. Stárnou, okoukávají se. Palivo se vyčerpalo,“ je mimo jiné jedna z tezí, s nimiž průzkum STEN/MARK pracoval.

Politolog Lukáš Valeš vidí velký potenciál zisku na pravém politickém spektru. Středových stran, kam řadí ODS, lidovce či STAN, je podle něj příliš mnoho. „Poptávka je po novém subjektu, který se vrátí ke kořenům pravicové politiky, jako jsou nízké daně, malý stát a podpora podnikání. Teď je otázka, jestli toto místo zaujme Filip Turek s Motoristy sobě a Přísahou nebo jestli opravdu vznikne něco nového,“ míní.

Valeš zároveň připomněl, že současnou vládu kritizuje i Hospodářská komora nebo Svaz průmyslu a dopravy, přestože podniky by měly logicky spatřovat spojence právě v ODS nebo TOP 09. „Z firemní sféry bych proto očekával snahu něco změnit,“ dodal.

RELATED ARTICLES