Středa, 23 října, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaPo prodeji nevrací přeplatky. ERÚ řeší stížnosti klientů na dodavatele energií

Po prodeji nevrací přeplatky. ERÚ řeší stížnosti klientů na dodavatele energií

728x90

Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se v poslední době obracejí spotřebitelé, kterým dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. Navíc výrazně přibylo situací, kdy je tito obchodníci převedli na jiného dodavatele v rámci tzv. prodeje závodu. Pro tyto případy pak platí, že kupující přebírá všechny smluvní závazky, a přeplatky je tudíž nutné vymáhat po něm.

V případě tzv. prodeje závodu nebo jeho části přecházejí soukromoprávní závazky, vyplývající z uzavřených smluv, v plném rozsahu na nového dodavatele. Mezi závazky, které na sebe nový dodavatel bere, patří i povinnost vrátit přeplatek.

„Bohužel se v těchto případech setkáváme s tím, že nový dodavatel mlží a nabádá spotřebitele, aby o vrácení přeplatku žádali původního dodavatele. Zažili jsme dokonce i situace, kdy nový obchodník nabízel, že se o vymáhání přeplatků postará, když ho k tomu lidé zmocní. Zákon ale hovoří jasně: Nastupující dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on,“ vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Pokud by se nový dodavatel podle Zemanové této povinnosti bránil, měl by mu zákazník zaslat písemnou výzvu k uhrazení dlužné částky. Když přeplatek stále nevrací, můžeme buď využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně umazávat ze záloh, nebo vymáhat částku soudně, případně využít mimosoudního řešení sporů u ERÚ. „Neuhrazený přeplatek může být zároveň podstatným porušením smlouvy, což nám umožňuje od ní okamžitě odstoupit, doplňuje Zemanová.

Problémové firmy

Potíže s nevrácenými přeplatky řešil ERÚ už minulý rok. V současnosti se ale problémy znovu množí a drtivá většina aktuálních spotřebitelských podnětů na toto téma se přitom týká jediné společnosti – Virtual Energy, s.r.o., která koupila závod nejprve od společnosti Lidová energie, s.r.o., a podle informací zveřejněných v obchodním rejstříku mělo v posledních dnech k této transakci dojít i se společností ELGAS Energy, s.r.o. 

„Přinejmenším zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky již zkušenosti. Tato firma dostala za potíže spojené s vyúčtováním od ERÚ vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na obchod s elektřinou a plynem pro neplnění finančních předpokladů,“ upozorňuje radní Zemanová. 

Zrišit licenci dodavateli je však možné pouze v krajním případě. „Ačkoliv šlo doposud o poměrně výjimečný krok, mohu potvrdit, že v současnosti máme v hledáčku i další licence problémových obchodníků. Zásadní je ale očekávané zpřísnění legislativy. Zatím si totiž problémoví hráči, kterým jsme licence vzali, mohou velmi snadno opatřit nové. A v praxi se to bohužel skutečně děje,“ uzavírá Markéta Zemanová.

 

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Po prodeji nevrací přeplatky. ERÚ řeší stížnosti klientů na dodavatele energií

728x90

Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se v poslední době obracejí spotřebitelé, kterým dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. Navíc výrazně přibylo situací, kdy je tito obchodníci převedli na jiného dodavatele v rámci tzv. prodeje závodu. Pro tyto případy pak platí, že kupující přebírá všechny smluvní závazky, a přeplatky je tudíž nutné vymáhat po něm.

V případě tzv. prodeje závodu nebo jeho části přecházejí soukromoprávní závazky, vyplývající z uzavřených smluv, v plném rozsahu na nového dodavatele. Mezi závazky, které na sebe nový dodavatel bere, patří i povinnost vrátit přeplatek.

„Bohužel se v těchto případech setkáváme s tím, že nový dodavatel mlží a nabádá spotřebitele, aby o vrácení přeplatku žádali původního dodavatele. Zažili jsme dokonce i situace, kdy nový obchodník nabízel, že se o vymáhání přeplatků postará, když ho k tomu lidé zmocní. Zákon ale hovoří jasně: Nastupující dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on,“ vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Pokud by se nový dodavatel podle Zemanové této povinnosti bránil, měl by mu zákazník zaslat písemnou výzvu k uhrazení dlužné částky. Když přeplatek stále nevrací, můžeme buď využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně umazávat ze záloh, nebo vymáhat částku soudně, případně využít mimosoudního řešení sporů u ERÚ. „Neuhrazený přeplatek může být zároveň podstatným porušením smlouvy, což nám umožňuje od ní okamžitě odstoupit, doplňuje Zemanová.

Problémové firmy

Potíže s nevrácenými přeplatky řešil ERÚ už minulý rok. V současnosti se ale problémy znovu množí a drtivá většina aktuálních spotřebitelských podnětů na toto téma se přitom týká jediné společnosti – Virtual Energy, s.r.o., která koupila závod nejprve od společnosti Lidová energie, s.r.o., a podle informací zveřejněných v obchodním rejstříku mělo v posledních dnech k této transakci dojít i se společností ELGAS Energy, s.r.o. 

„Přinejmenším zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky již zkušenosti. Tato firma dostala za potíže spojené s vyúčtováním od ERÚ vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na obchod s elektřinou a plynem pro neplnění finančních předpokladů,“ upozorňuje radní Zemanová. 

Zrišit licenci dodavateli je však možné pouze v krajním případě. „Ačkoliv šlo doposud o poměrně výjimečný krok, mohu potvrdit, že v současnosti máme v hledáčku i další licence problémových obchodníků. Zásadní je ale očekávané zpřísnění legislativy. Zatím si totiž problémoví hráči, kterým jsme licence vzali, mohou velmi snadno opatřit nové. A v praxi se to bohužel skutečně děje,“ uzavírá Markéta Zemanová.

 

RELATED ARTICLES