Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaPo neúspěchu v Číně naráží Škoda Auto také v Indii

Po neúspěchu v Číně naráží Škoda Auto také v Indii

728x90

Skrývá obrovský potenciál, který se musí co nevidět naplnit. Tak hovoří o indickém trhu s osobními automobily manažeři automobilek už dekády. Ekonomika nejlidnatější země světa jde nahoru, masy obyvatel si nově budou moci dovolit nákup prvního vozu do rodiny. Nejen evropské automobilky by si zde rády „zobly“ a zopakovaly úspěšnou expanzi po vzoru Číny, kde však aktuálně přebírají otěže domácí výrobci. A indický trh je skutečně na vzestupu. Letošní výkon Škody v Indii je však na opačné trajektorii.

„Druhá Čína“ hraje významnou roli nejen v plánech Škody, ale celého Volkswagenu. Právě koncern pověřil Škodu zodpovědností za expanzi celé skupiny v Indii. Tedy úkolem, o jehož splnění se dlouhé roky pokoušela sama mateřská automobilka, leč neúspěšně. „Indický trh není snadný,“ shodují se ostatně insideři napříč oborem. Ne poprvé se o tom letos znovu přesvědčují i manažeři mladoboleslavské automobilky.

Během prvního pololetí udali v sedmé největší zemi světa jen šestnáct tisíc škodovek, vykázali tak téměř alarmující třiatřicetiprocentní meziroční pokles. Trh s novými osobními vozy jako celek přitom meziročně roste, v prvním čtvrtletí o 11,5 procenta, ve druhém o tři, vyplývá z dat společnosti Marklines. V Indii, největším světovém trhu po Číně, USA a Evropě, by se tak letos vůbec poprvé v historii mohlo prodat více vozů než v Německu. Škoda přesto sčítá ztráty.

„Přestože jsme se v první polovině letošního roku potýkali s nepříznivými vlivy, jsme i nadále odhodláni rozšiřovat naši prodejní síť, stejně jako výbavu a varianty nabízených modelů Kushaq a Slavia,“ říká mluvčí Škody Ivana Povolná. Připomíná, že loni a předloni Škoda v Indii prodala přes sto tisíc vozů. Tedy stejné množství, které jí předtím trvalo prodat trojnásobně dlouhou dobu.

Skutečné překážky růstu pojmenovává expert na automobilový průmysl z EY Petr Knap. „V Indii tradičně dominují lokální hráči a asijské značky. Tržní segmenty zajímavé pro evropské výrobce jsou velmi malé. Rozhodující kategorie zajímavé pro místní kupující jsou zaměřené na velmi malé a kompaktní vozy s nízkou cenou. Takže velikostí, potenciálem ani dosahovanými cenami se bohužel indický trh zdaleka nepřibližuje čínskému a je obtížné na něm získat, neřkuli zvětšovat tržní podíl,“ míní Knap.

Škoda, která zodpovídá za úspěch koncernových značek v Indii, si přitom stanovila značně ambiciózní cíle, jimž se letos nepřibližuje, ale vzdaluje. Do roku 2026 zde chce prodávat alespoň sto tisíc vozů ročně, o čtyři roky později má být nejprodávanější evropskou značkou v Indii. Zároveň usiluje o to, aby všechny značky koncernu Volkswagen dosahovaly alespoň pětiprocentního podílu. To se zatím neděje.

Loňské prodeje koncernových značek v Indii vzrostly „pouze“ o čtyři procenta na více než sto tisíc vozů, letos Volkswagen neočekává růst vůbec žádný. Nejsilnější hráči se tak prozatím avizovaného nástupu „fau-vé“ obávat příliš nemusejí. Jen společnosti Maruti Suzuki, největší indická automobilka Tata, bombajská Mahindra & Mahindra, Hyundai a Toyota prodaly v červenci přes 154, respektive 78, 55, 50 a 20 tisíc nových vozů určených pro indický trh.

Ve Škodě se ovšem nevzdávají. „Rok 2024 jsme zahájili intenzivní přípravou na uvedení dalšího významného modelu v Indii. Zcela nové kompaktní SUV vstoupí na tamní trh v první polovině příštího roku. Umožní Škodě vstoupit i na další trhy. Již nyní připravujeme naše zaměstnance a obchodní partnery na příchod tohoto modelu prostřednictvím školení a workshopů pro prodejce a pracovníky poprodejních služeb,“ dodává Povolná. Ve hře je i možnost, že by Škoda v Indii začala nabízet také svůj jediný čistě elektrický model Enyaq.

Čelit však bude sílící konkurenci. Například evropsko-americký koncern Stellantis chce z Indie vytvořit hub, ze kterého bude vyvážet elektromobily určené zákazníkům v jihovýchodní Asii. S indickým premiérem Naréndrou Módím pravidelně jedná spolumajitel Tesly Elon Musk, naposledy v dubnu v Dillí. Ve hře je výstavba výrobního závodu za jednotky miliard dolarů. Indický trh s elektromobily je zatím nicotný, loni tyto vozy tvořily jen dvě procenta prodejů. Módího kabinet však hodlá jít s dobou a cílí na třicetiprocentní podíl ryze elektřinou poháněných vozů už do roku 2030.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Po neúspěchu v Číně naráží Škoda Auto také v Indii

728x90

Skrývá obrovský potenciál, který se musí co nevidět naplnit. Tak hovoří o indickém trhu s osobními automobily manažeři automobilek už dekády. Ekonomika nejlidnatější země světa jde nahoru, masy obyvatel si nově budou moci dovolit nákup prvního vozu do rodiny. Nejen evropské automobilky by si zde rády „zobly“ a zopakovaly úspěšnou expanzi po vzoru Číny, kde však aktuálně přebírají otěže domácí výrobci. A indický trh je skutečně na vzestupu. Letošní výkon Škody v Indii je však na opačné trajektorii.

„Druhá Čína“ hraje významnou roli nejen v plánech Škody, ale celého Volkswagenu. Právě koncern pověřil Škodu zodpovědností za expanzi celé skupiny v Indii. Tedy úkolem, o jehož splnění se dlouhé roky pokoušela sama mateřská automobilka, leč neúspěšně. „Indický trh není snadný,“ shodují se ostatně insideři napříč oborem. Ne poprvé se o tom letos znovu přesvědčují i manažeři mladoboleslavské automobilky.

Během prvního pololetí udali v sedmé největší zemi světa jen šestnáct tisíc škodovek, vykázali tak téměř alarmující třiatřicetiprocentní meziroční pokles. Trh s novými osobními vozy jako celek přitom meziročně roste, v prvním čtvrtletí o 11,5 procenta, ve druhém o tři, vyplývá z dat společnosti Marklines. V Indii, největším světovém trhu po Číně, USA a Evropě, by se tak letos vůbec poprvé v historii mohlo prodat více vozů než v Německu. Škoda přesto sčítá ztráty.

„Přestože jsme se v první polovině letošního roku potýkali s nepříznivými vlivy, jsme i nadále odhodláni rozšiřovat naši prodejní síť, stejně jako výbavu a varianty nabízených modelů Kushaq a Slavia,“ říká mluvčí Škody Ivana Povolná. Připomíná, že loni a předloni Škoda v Indii prodala přes sto tisíc vozů. Tedy stejné množství, které jí předtím trvalo prodat trojnásobně dlouhou dobu.

Skutečné překážky růstu pojmenovává expert na automobilový průmysl z EY Petr Knap. „V Indii tradičně dominují lokální hráči a asijské značky. Tržní segmenty zajímavé pro evropské výrobce jsou velmi malé. Rozhodující kategorie zajímavé pro místní kupující jsou zaměřené na velmi malé a kompaktní vozy s nízkou cenou. Takže velikostí, potenciálem ani dosahovanými cenami se bohužel indický trh zdaleka nepřibližuje čínskému a je obtížné na něm získat, neřkuli zvětšovat tržní podíl,“ míní Knap.

Škoda, která zodpovídá za úspěch koncernových značek v Indii, si přitom stanovila značně ambiciózní cíle, jimž se letos nepřibližuje, ale vzdaluje. Do roku 2026 zde chce prodávat alespoň sto tisíc vozů ročně, o čtyři roky později má být nejprodávanější evropskou značkou v Indii. Zároveň usiluje o to, aby všechny značky koncernu Volkswagen dosahovaly alespoň pětiprocentního podílu. To se zatím neděje.

Loňské prodeje koncernových značek v Indii vzrostly „pouze“ o čtyři procenta na více než sto tisíc vozů, letos Volkswagen neočekává růst vůbec žádný. Nejsilnější hráči se tak prozatím avizovaného nástupu „fau-vé“ obávat příliš nemusejí. Jen společnosti Maruti Suzuki, největší indická automobilka Tata, bombajská Mahindra & Mahindra, Hyundai a Toyota prodaly v červenci přes 154, respektive 78, 55, 50 a 20 tisíc nových vozů určených pro indický trh.

Ve Škodě se ovšem nevzdávají. „Rok 2024 jsme zahájili intenzivní přípravou na uvedení dalšího významného modelu v Indii. Zcela nové kompaktní SUV vstoupí na tamní trh v první polovině příštího roku. Umožní Škodě vstoupit i na další trhy. Již nyní připravujeme naše zaměstnance a obchodní partnery na příchod tohoto modelu prostřednictvím školení a workshopů pro prodejce a pracovníky poprodejních služeb,“ dodává Povolná. Ve hře je i možnost, že by Škoda v Indii začala nabízet také svůj jediný čistě elektrický model Enyaq.

Čelit však bude sílící konkurenci. Například evropsko-americký koncern Stellantis chce z Indie vytvořit hub, ze kterého bude vyvážet elektromobily určené zákazníkům v jihovýchodní Asii. S indickým premiérem Naréndrou Módím pravidelně jedná spolumajitel Tesly Elon Musk, naposledy v dubnu v Dillí. Ve hře je výstavba výrobního závodu za jednotky miliard dolarů. Indický trh s elektromobily je zatím nicotný, loni tyto vozy tvořily jen dvě procenta prodejů. Módího kabinet však hodlá jít s dobou a cílí na třicetiprocentní podíl ryze elektřinou poháněných vozů už do roku 2030.

RELATED ARTICLES