Sobota, 5 října, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaO krok blíž Vltavské filharmonii. Podívejte se, jaké jsou v projektu změny

O krok blíž Vltavské filharmonii. Podívejte se, jaké jsou v projektu změny

728x90

Praha požádala o jedno z povolení, které bude potřebovat na zahájení výstavby Vltavské filharmonie. Rozsáhlý dokument pro posouzení vlivu na životní prostředí je nově k nahlédnutí v informačním portálu EIA. Na více než 240 stranách představuje projekt se všemi detaily včetně toho, jak má být řešena doprava, tramvaje nebo pěší zóny a parkování. V dokumentu se objevilo i několik změn, na které upozornily Hospodářské noviny.

Novinky se týkají hlavně kapacity menších sálů – zatímco takzvaný malý sál měl mít podle projektu 700 míst na sezení, nyní jejich počet klesl na 500. Naopak multifunkční sál se zvětší o 120 míst na sezení z původních 500. Prostor navíc půjde využívat i na stání, v takovém případě se do něj vejde až 1200 posluchačů. Hlavní sál zůstal s 1800 místy na sezení v původní podobě. 

Nová podoba Vltavské filharmonie|BIG

Budova nadále počítá se třemi podzemními a šesti nadzemními patry, kromě sálů pro koncerty a další akce zde vzniknou zkušebny, ladící místnosti pro hudebníky, nahrávací studia nebo knihovna. Součástí filharmonie bude i parkoviště pro přibližně 200 aut. Celková plocha nadzemních podlažních částí bude dosahovat 41 tisíc metrů čtverečních. U většiny objektů se počítá s vytápěním tepelným čerpadlem. 

Nová podoba Vltavské filharmonie|BIG

Značnými změnami má projít zejména doprava, kolem které se také vede nejvíce diskuzí. V místě se totiž protínají její všemožné druhy včetně vlakové nebo říční. Při příležitosti stavby nové budovy by tak mělo dojít ke kultivaci a propojení všech dopravních spojení. Projekt tak počítá se vznikem nového hloubeného tunelu mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho viaduktem. Ten má navíc kromě železniční dopravy zajišťovat podchod pro pěší s obchody nebo kavárnami. Jeho výstavba souvisí s modernizací trati Praha-Bubny a Praha-Výstaviště. 

Vizualizace dopravních změn.|Bjarke Ingels Group

Sjezdovou rampu pro chodce a cyklisty u nábřeží čeká demolice, místo toho vznikne nová rampa na východní straně Hlávkova mostu. Více místa pro pěší pak nabídne revitalizace a rozšíření náplavky.   

Nová podoba Vltavské filharmonie|BIG

Stavba Vltavské filharmonie se zejména kvůli úpravám okolí prodraží z původně odhadovaných 9,4 miliardy korun na téměř na 13 miliard. Třetinu nákladů by měli zaplatit soukromí investoři.

Projekt se v průběhu času měnil víckrát, architekti totiž museli zapracovat některé připomínky města a odborníků. „Přestože došlo k určitým změnám oproti původnímu zadání, v průběhu diskuzí byl potvrzen koncept, který klade důraz na vzdělávací část projektu,“ komentoval v únoru stav projektu náměstek pražského primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček. Hlavní změny se tehdy dotkly zejména akustiky všech sálů a zkušeben.

Vltavská filharmonie

O podobě nového pražského koncertního sálu, který vyroste poblíž stanice metra Vltavská v Holešovicích, rozhodla jedenáctičlenná porota složená z nezávislých odborníků a politických představitelů během třídenního zasedání na Staroměstské radnici.

Do soutěže se zapojilo celkem devatenáct studií, která Praha vybrala na základě odevzdaných portfolií nebo je k vypracování návrhů loni v srpnu přímo vyzvala. Budova nabídne tři koncertní sály, ten největší se špičkovou akustikou pro 1800 posluchačů doplní sál komorní a multifunkční pro dalších 1200 lidí. V budově najdou zázemí i oba v Praze sídlící symfonické orchestry, Česká filharmonie a Symfonický orchestr hlavního města Prahy.

Filharmonie by se měla stát také centrem hudebního vzdělávání. Do jejích prostor se přesune hudební knihovna Městské knihovny v Praze, vzniknou edukační prostory, zkušebny a studia. Nebude chybět restaurace, kavárna nebo vyhlídková terasa nabízející pohledy na centrum Prahy. Základní kámen nového koncertního sálu by měl být položen v roce 2027, hotová budova se pak otevře návštěvníkům v roce 2032.

Kromě Prahy čeká na svou novou filharmonii také Ostrava. Tam začala výstavba nové Janáčkovy filharmonie. Město pro výstavbu získalo dvoumiliardový úvěr od Evropské investiční banky. Hotovo by mělo být v roce 2028. V architektonických kruzích patří ostravský koncertní sál mezi jedny z nejočekávanějších staveb světa. 

Vizualizace nového ostravského koncertního sálu.|Steven Holl Architects

Naopak brněnský projekt na Janáčkovo kulturní centrum za přibližně 2,4 miliardy korun, který má sloužit jako velký koncertní sál pro Filharmonii Brno, dál brzdí správní řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Na financování se má podílet ministerstvo kultury 600 miliony korun, Brněnské komunikace 332 miliony a Jihomoravský kraj 100 miliony. Zbytek doplatí město ze svého rozpočtu.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

O krok blíž Vltavské filharmonii. Podívejte se, jaké jsou v projektu změny

728x90

Praha požádala o jedno z povolení, které bude potřebovat na zahájení výstavby Vltavské filharmonie. Rozsáhlý dokument pro posouzení vlivu na životní prostředí je nově k nahlédnutí v informačním portálu EIA. Na více než 240 stranách představuje projekt se všemi detaily včetně toho, jak má být řešena doprava, tramvaje nebo pěší zóny a parkování. V dokumentu se objevilo i několik změn, na které upozornily Hospodářské noviny.

Novinky se týkají hlavně kapacity menších sálů – zatímco takzvaný malý sál měl mít podle projektu 700 míst na sezení, nyní jejich počet klesl na 500. Naopak multifunkční sál se zvětší o 120 míst na sezení z původních 500. Prostor navíc půjde využívat i na stání, v takovém případě se do něj vejde až 1200 posluchačů. Hlavní sál zůstal s 1800 místy na sezení v původní podobě. 

Nová podoba Vltavské filharmonie|BIG

Budova nadále počítá se třemi podzemními a šesti nadzemními patry, kromě sálů pro koncerty a další akce zde vzniknou zkušebny, ladící místnosti pro hudebníky, nahrávací studia nebo knihovna. Součástí filharmonie bude i parkoviště pro přibližně 200 aut. Celková plocha nadzemních podlažních částí bude dosahovat 41 tisíc metrů čtverečních. U většiny objektů se počítá s vytápěním tepelným čerpadlem. 

Nová podoba Vltavské filharmonie|BIG

Značnými změnami má projít zejména doprava, kolem které se také vede nejvíce diskuzí. V místě se totiž protínají její všemožné druhy včetně vlakové nebo říční. Při příležitosti stavby nové budovy by tak mělo dojít ke kultivaci a propojení všech dopravních spojení. Projekt tak počítá se vznikem nového hloubeného tunelu mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho viaduktem. Ten má navíc kromě železniční dopravy zajišťovat podchod pro pěší s obchody nebo kavárnami. Jeho výstavba souvisí s modernizací trati Praha-Bubny a Praha-Výstaviště. 

Vizualizace dopravních změn.|Bjarke Ingels Group

Sjezdovou rampu pro chodce a cyklisty u nábřeží čeká demolice, místo toho vznikne nová rampa na východní straně Hlávkova mostu. Více místa pro pěší pak nabídne revitalizace a rozšíření náplavky.   

Nová podoba Vltavské filharmonie|BIG

Stavba Vltavské filharmonie se zejména kvůli úpravám okolí prodraží z původně odhadovaných 9,4 miliardy korun na téměř na 13 miliard. Třetinu nákladů by měli zaplatit soukromí investoři.

Projekt se v průběhu času měnil víckrát, architekti totiž museli zapracovat některé připomínky města a odborníků. „Přestože došlo k určitým změnám oproti původnímu zadání, v průběhu diskuzí byl potvrzen koncept, který klade důraz na vzdělávací část projektu,“ komentoval v únoru stav projektu náměstek pražského primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček. Hlavní změny se tehdy dotkly zejména akustiky všech sálů a zkušeben.

Vltavská filharmonie

O podobě nového pražského koncertního sálu, který vyroste poblíž stanice metra Vltavská v Holešovicích, rozhodla jedenáctičlenná porota složená z nezávislých odborníků a politických představitelů během třídenního zasedání na Staroměstské radnici.

Do soutěže se zapojilo celkem devatenáct studií, která Praha vybrala na základě odevzdaných portfolií nebo je k vypracování návrhů loni v srpnu přímo vyzvala. Budova nabídne tři koncertní sály, ten největší se špičkovou akustikou pro 1800 posluchačů doplní sál komorní a multifunkční pro dalších 1200 lidí. V budově najdou zázemí i oba v Praze sídlící symfonické orchestry, Česká filharmonie a Symfonický orchestr hlavního města Prahy.

Filharmonie by se měla stát také centrem hudebního vzdělávání. Do jejích prostor se přesune hudební knihovna Městské knihovny v Praze, vzniknou edukační prostory, zkušebny a studia. Nebude chybět restaurace, kavárna nebo vyhlídková terasa nabízející pohledy na centrum Prahy. Základní kámen nového koncertního sálu by měl být položen v roce 2027, hotová budova se pak otevře návštěvníkům v roce 2032.

Kromě Prahy čeká na svou novou filharmonii také Ostrava. Tam začala výstavba nové Janáčkovy filharmonie. Město pro výstavbu získalo dvoumiliardový úvěr od Evropské investiční banky. Hotovo by mělo být v roce 2028. V architektonických kruzích patří ostravský koncertní sál mezi jedny z nejočekávanějších staveb světa. 

Vizualizace nového ostravského koncertního sálu.|Steven Holl Architects

Naopak brněnský projekt na Janáčkovo kulturní centrum za přibližně 2,4 miliardy korun, který má sloužit jako velký koncertní sál pro Filharmonii Brno, dál brzdí správní řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Na financování se má podílet ministerstvo kultury 600 miliony korun, Brněnské komunikace 332 miliony a Jihomoravský kraj 100 miliony. Zbytek doplatí město ze svého rozpočtu.

RELATED ARTICLES