Středa, 2 října, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaNHL začíná v Praze. Hokej však zaostává za sportovní konkurencí

NHL začíná v Praze. Hokej však zaostává za sportovní konkurencí

728x90

Supertalent Jack Hughes, čerstvý mistr světa Ondřej Palát, nově zvolený kapitán Rasmus Dahlin nebo jednička draftu 2021 Owen Power. Zajímavých jmenovek včetně několika českých bude na dresech Buffalo Sabres a New Jersey Devils našitých víc než dost.

Jde navíc o tradiční kluby, ke kterým má spousta Čechů historicky silný vztah. Ať už díky řádění Dominika Haška, dodnes vnímaného jako nejlepšího brankáře v historii NHL, nebo Patrika Eliáše. Z tohoto pohledu do tuzemska přicestují atraktivnější týmy, než kterými byly předloni San Jose a Nashville.

NHL nedělá českému fanouškovi nějakou laskavost, když se do Prahy od roku 2008 opakovaně vrací. Potřebuje totiž jeho přízeň, stejně jako pozornost globálního publika mimo Severní Ameriku. V konkurenci velké čtyřky, tedy kvarteta nejvěhlasnějších zámořských sportovních soutěží, totiž hokej dlouhodobě strádá. Proto Praha, a proto i další výlety na ledy do Skandinávie, či dokonce Austrálie.

Dvojice pražských zápasů zatím není vyprodaná, na vstupenkových portálech lze najít už ale jen desítky volných míst. Cena za vstupenku se pohybuje v rozmezí od dvou do osmi tisíc korun. Platí se za exkluzivitu, na zápasy základní části hrané v Americe se lze běžně dostat v přepočtu i od pěti set korun. Na rozdíl od Prahy, která se bude o víkendu rochnit v záři reflektorů světové hokejové veřejnosti, totiž NHL „doma“ o diváka tvrdě bojuje.

Zámořským ligám, které sledují masy diváků z celého světa, po byznysové stránce suverénně vévodí NFL, tedy americký fotbal. Hokej se ale dívá na paty i basketbalové NBA a silného konkurenta má i v bassebalové MLB. Rozdíl v úspěchu u publika je zčásti logický. Hokej není a ani nemůže být celosvětovým fenoménem, který by po vzoru hvězd trénovali za domem mladí Brazilci, Thajci nebo Španělé. Ostatně i v tradičních hokejových baštách je hokej finančně i časově velmi nákladný. Zatímco v minulosti mohly české kluby vybírat, které z nejtalentovanějších přijmou, v současnosti jsou vděčné za každý nový přírůstek.

Podobně těžce se pere i NHL o své místo v konkurenci větších soutěží. O pozici soutěže leccos vypovídá průměrná hodnota klubů. Zatímco v NHL činí 1,3 miliardy dolarů, v MLB 2,6, v NBA 4,0 a v NFL hned 6,0 miliardy, spočítal specializovaný portál Sportico. Pro srovnání: když magazín Forbes vytvářel žebříček padesátky nejhodnotnějších sportovních týmů za loňský rok, celek z NHL byste v něm hledali marně.

První trojici utvořily kluby z NFL, MLB a NBA, jmenovitě Dallas Cowboys (devět miliard dolarů), New York Yankees (7,1 miliardy dolarů) a Golden State Warriors (7,0 miliardy dolarů). Každý ze zmíněného tria navíc navýšil hodnotu klubu v posledních pěti letech o vyšší desítky procent.

Žebříček, který se loni zaměřil výhradně na kluby NHL, ovládlo Toronto s hodnotou 2,8 miliardy dolarů. S těsným odstupem následovali newyorští Rangers. Buffalo, které se představí v Praze, patří k nejlacinějším klubům soutěže. New Jersey naopak náleží k lepšímu průměru s hodnotou necelé 1,5 miliardy.

Že hraje NHL jinou váhovou kategorii než ostatní sportovní ligy, lze vyčíst i z hodnoty vysílacích práv. Nový kontrakt nedávno uzavřela NBA – „basket“ bude kromě tradičních vysílatelů streamovat také Amazon. Cena? 77 miliard dolarů na období 2025 až 2035. Ještě o 34 miliard dolarů více utrží NFL prostřednictvím desetiletého kontraktu do roku 2033.

Basseball žije z šestileté smlouvy za 13,5 miliardy do roku 2028. A hokej? NHL má uzavřenou smlouvu za 4,4 miliardy pro období 2021 až 2028. Více utrží například i indická kriketová liga, která díky loni podepsanému kontraktu obdrží 6,4 miliardy. 

Ještě více bije do očí množství minut, které u televizí a obrazovek nejrůznějšího typu strávilo globální diváctvo v loňském roce. U NFL diváci proseděli 975 miliard minut, u MLB 330, u NBA 285. A u NHL? 181 miliard minut, uvádí statistický portál Statista. I z dalších zdrojů dat vyplývá, že i nejatraktivnější zápasy Stanley Cupu, tedy vyřazovací části NHL, ve sledovanosti značně zaostávaly za srovnatelnou konkurencí.

Aby těch čísel nebylo málo, dodejme, že ani na sociálních sítích hokejky neskórují. Například na stále ještě nejrozšířenějším Facebooku sleduje oficiální stránku NHL 4,9 milionu uživatelů. NBA se pyšní desetinásobkem. Podobně je na tom Instagram: MLS 4,6 milionu followerů, NHL 6,6 milionu, NFL 30 a NBA dokonce 89 milionů sledujících.

Od rozdílně početné divácké základny se odvíjí tržby jednotlivých soutěží. Dominantní postavení NFL dokládá i její loňský téměř 19miliardový obrat. S necelými jedenácti miliardami následovaly basseball a basket. Hokej si přišel na necelých sedm miliard.

Platí tedy za chudšího příbuzného, na druhou stranu je nutné dodat, že obrat NHL za posledních dvacet let každoročně rostl. Výjimku tvořila jen sezona 2012/13, kterou ale ovlivnila výluka, a pandemií zkažená dvouletka 2019/20 a 2020/21. Příjmy, ze kterých NHL žije, zároveň mnohem více závisí na tom, zda divák dorazí na stadion.

Příjmy ze vstupného tvoří skolo polovinu tržeb, tedy mnohe víc než u konkurenčních lig. Naopak příjmy z vysílacích práv -, která na rozdíl od diváků tu a tam neupřednostní kino nebo domácí leháro, – se na tržbách NHL podílí ani ne pětinou. V případě NFL naopak tvoří dvě třetiny tržeb, v případě basketu 41 procent.

Důležitá světová premiéra Škody Auto: Na trh přichází Elroq, menší a méně drahý elektromobil

Potíží, které musí hokej překonat, je stále spousta. Kritici namítají vedení soutěže, že současný systém generuje jednak spoustu nezáživných zápasů, jednak příliš každoročně se opakujících duelů ve vyřazovací části. Liga před pár lety vsadila na systém, kdy na sebe častěji naráží tytéž týmy. Chtěla tím podpořit budování nových rivalit. Početná fanouškovská obec však lize vyčítá, že vídá rok co rok totéž. V uplynulých třech letech na sebe například vždy hned v prvním kole vyřazovací části narazily týmy Edmontonu a Los Angeles. Navíc vždy se stejným vítězem z Kanady. Gratulujeme.

Lize neprospívá ani fakt, že řada nejtradičnějších klubů a tedy největších hokejových trhů v posledních letech po sportovní stránce strádá a přichází o dekády budovanou fanouškovskou základnu. To platí například pro v minulosti silnou komunitu v Buffalu.

Krize z autoprůmyslu jakoby nakazila i hokejový Detroit, dříve „samozřejmého“ účastníka vyřazovacích bojů. Vyšší daňové zatížení zároveň snižuje konkurenceschopnost sedmera kanadských klubů, kde je hokej náboženstvím. Poptávané hráče jim přetahují v tomto ohledu zvýhodněné kluby z některých států USA – například z Floridy. Některý z dvojice floridských klubů – Lightning a Panthers – se účastnil posledních pěti finálových sérií Stanley Cupu, z toho třikrát vítězně.

Fanoušci hokeje přesto nemusí upadat v defétismus, ledy se ještě dlouho rozpouštět nebudou. Najdou se i posuny k lepšímu. K těm nejvýznamnějším patří návrat hokejových hvězd na mezinárodní scénu. Český fetiš v podobě každoročně se opakujícího mistrovství světa je fajn, skutečné měření těch úplně nejlepších hráčů však po letech nabídne až Turnaj čtyř zemí. Týmy Kanady, USA, Finska a Švédska složené výhradně z hráčů NHL se střetnou v Montrealu a Bostonu během února. Právě takový turnaj hokej dlouhodobě postrádal.

Turnaj, na kterém by se střetla světová hokejová smetánka. Turnaj nejvyšší prestiže, který inspiruje nejmladší fanoušky – potenciální hráče. Který kluk nechtěl být v devadesátém osmém jako Hašek či Jágr. Za pozitivum lze považovat i fakt, že se Turnaj čtyř zemí odehraje namísto NHL All-Star Game, na kterou v posledních letech přilétají hvězdy soutěže s jediným cílem: hlavně se nezranit a nezpotit. Na úspěšnou tradici naopak navážou zápasy pod širým nebem, v letošní sezoně NHL naservíruje hned dva.

VIDEO: Rozhovor s šéfem Sparty Tomášem Křivdou pro FLOW

Video placeholder

FLOW: Rozhovor s šéfem Sparty Tomášem Křivdou

Soutěž si dál drží pozici neotřesitelné světové jedničky, která napříč hokejovými ligami nemá vyzyvatele. Svého času se o konkurenci pokoušela ruská KHL, nicméně dopadla jako většina ruských megalomanských projektů.

Hokej si neprochází nejsnazším obdobím a ani ho nečeká, českého fanouška má přesto, zdá se, jistého, naznačuje mluvčí Fortuny Petr Šrain. „NHL je jednoznačně nejpopulárnější hokejovou ligou, která citelně převyšuje i domácí soutěž. Náběry v minulé sezoně činily více než jednu miliardu korun a meziročně vzrostly o necelých pět procent. NHL jako jediná soutěž snese porovnání s elitními fotbalovými ligami jako Premier League nebo Ligou mistrů,“ říká Šrain.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

NHL začíná v Praze. Hokej však zaostává za sportovní konkurencí

728x90

Supertalent Jack Hughes, čerstvý mistr světa Ondřej Palát, nově zvolený kapitán Rasmus Dahlin nebo jednička draftu 2021 Owen Power. Zajímavých jmenovek včetně několika českých bude na dresech Buffalo Sabres a New Jersey Devils našitých víc než dost.

Jde navíc o tradiční kluby, ke kterým má spousta Čechů historicky silný vztah. Ať už díky řádění Dominika Haška, dodnes vnímaného jako nejlepšího brankáře v historii NHL, nebo Patrika Eliáše. Z tohoto pohledu do tuzemska přicestují atraktivnější týmy, než kterými byly předloni San Jose a Nashville.

NHL nedělá českému fanouškovi nějakou laskavost, když se do Prahy od roku 2008 opakovaně vrací. Potřebuje totiž jeho přízeň, stejně jako pozornost globálního publika mimo Severní Ameriku. V konkurenci velké čtyřky, tedy kvarteta nejvěhlasnějších zámořských sportovních soutěží, totiž hokej dlouhodobě strádá. Proto Praha, a proto i další výlety na ledy do Skandinávie, či dokonce Austrálie.

Dvojice pražských zápasů zatím není vyprodaná, na vstupenkových portálech lze najít už ale jen desítky volných míst. Cena za vstupenku se pohybuje v rozmezí od dvou do osmi tisíc korun. Platí se za exkluzivitu, na zápasy základní části hrané v Americe se lze běžně dostat v přepočtu i od pěti set korun. Na rozdíl od Prahy, která se bude o víkendu rochnit v záři reflektorů světové hokejové veřejnosti, totiž NHL „doma“ o diváka tvrdě bojuje.

Zámořským ligám, které sledují masy diváků z celého světa, po byznysové stránce suverénně vévodí NFL, tedy americký fotbal. Hokej se ale dívá na paty i basketbalové NBA a silného konkurenta má i v bassebalové MLB. Rozdíl v úspěchu u publika je zčásti logický. Hokej není a ani nemůže být celosvětovým fenoménem, který by po vzoru hvězd trénovali za domem mladí Brazilci, Thajci nebo Španělé. Ostatně i v tradičních hokejových baštách je hokej finančně i časově velmi nákladný. Zatímco v minulosti mohly české kluby vybírat, které z nejtalentovanějších přijmou, v současnosti jsou vděčné za každý nový přírůstek.

Podobně těžce se pere i NHL o své místo v konkurenci větších soutěží. O pozici soutěže leccos vypovídá průměrná hodnota klubů. Zatímco v NHL činí 1,3 miliardy dolarů, v MLB 2,6, v NBA 4,0 a v NFL hned 6,0 miliardy, spočítal specializovaný portál Sportico. Pro srovnání: když magazín Forbes vytvářel žebříček padesátky nejhodnotnějších sportovních týmů za loňský rok, celek z NHL byste v něm hledali marně.

První trojici utvořily kluby z NFL, MLB a NBA, jmenovitě Dallas Cowboys (devět miliard dolarů), New York Yankees (7,1 miliardy dolarů) a Golden State Warriors (7,0 miliardy dolarů). Každý ze zmíněného tria navíc navýšil hodnotu klubu v posledních pěti letech o vyšší desítky procent.

Žebříček, který se loni zaměřil výhradně na kluby NHL, ovládlo Toronto s hodnotou 2,8 miliardy dolarů. S těsným odstupem následovali newyorští Rangers. Buffalo, které se představí v Praze, patří k nejlacinějším klubům soutěže. New Jersey naopak náleží k lepšímu průměru s hodnotou necelé 1,5 miliardy.

Že hraje NHL jinou váhovou kategorii než ostatní sportovní ligy, lze vyčíst i z hodnoty vysílacích práv. Nový kontrakt nedávno uzavřela NBA – „basket“ bude kromě tradičních vysílatelů streamovat také Amazon. Cena? 77 miliard dolarů na období 2025 až 2035. Ještě o 34 miliard dolarů více utrží NFL prostřednictvím desetiletého kontraktu do roku 2033.

Basseball žije z šestileté smlouvy za 13,5 miliardy do roku 2028. A hokej? NHL má uzavřenou smlouvu za 4,4 miliardy pro období 2021 až 2028. Více utrží například i indická kriketová liga, která díky loni podepsanému kontraktu obdrží 6,4 miliardy. 

Ještě více bije do očí množství minut, které u televizí a obrazovek nejrůznějšího typu strávilo globální diváctvo v loňském roce. U NFL diváci proseděli 975 miliard minut, u MLB 330, u NBA 285. A u NHL? 181 miliard minut, uvádí statistický portál Statista. I z dalších zdrojů dat vyplývá, že i nejatraktivnější zápasy Stanley Cupu, tedy vyřazovací části NHL, ve sledovanosti značně zaostávaly za srovnatelnou konkurencí.

Aby těch čísel nebylo málo, dodejme, že ani na sociálních sítích hokejky neskórují. Například na stále ještě nejrozšířenějším Facebooku sleduje oficiální stránku NHL 4,9 milionu uživatelů. NBA se pyšní desetinásobkem. Podobně je na tom Instagram: MLS 4,6 milionu followerů, NHL 6,6 milionu, NFL 30 a NBA dokonce 89 milionů sledujících.

Od rozdílně početné divácké základny se odvíjí tržby jednotlivých soutěží. Dominantní postavení NFL dokládá i její loňský téměř 19miliardový obrat. S necelými jedenácti miliardami následovaly basseball a basket. Hokej si přišel na necelých sedm miliard.

Platí tedy za chudšího příbuzného, na druhou stranu je nutné dodat, že obrat NHL za posledních dvacet let každoročně rostl. Výjimku tvořila jen sezona 2012/13, kterou ale ovlivnila výluka, a pandemií zkažená dvouletka 2019/20 a 2020/21. Příjmy, ze kterých NHL žije, zároveň mnohem více závisí na tom, zda divák dorazí na stadion.

Příjmy ze vstupného tvoří skolo polovinu tržeb, tedy mnohe víc než u konkurenčních lig. Naopak příjmy z vysílacích práv -, která na rozdíl od diváků tu a tam neupřednostní kino nebo domácí leháro, – se na tržbách NHL podílí ani ne pětinou. V případě NFL naopak tvoří dvě třetiny tržeb, v případě basketu 41 procent.

Důležitá světová premiéra Škody Auto: Na trh přichází Elroq, menší a méně drahý elektromobil

Potíží, které musí hokej překonat, je stále spousta. Kritici namítají vedení soutěže, že současný systém generuje jednak spoustu nezáživných zápasů, jednak příliš každoročně se opakujících duelů ve vyřazovací části. Liga před pár lety vsadila na systém, kdy na sebe častěji naráží tytéž týmy. Chtěla tím podpořit budování nových rivalit. Početná fanouškovská obec však lize vyčítá, že vídá rok co rok totéž. V uplynulých třech letech na sebe například vždy hned v prvním kole vyřazovací části narazily týmy Edmontonu a Los Angeles. Navíc vždy se stejným vítězem z Kanady. Gratulujeme.

Lize neprospívá ani fakt, že řada nejtradičnějších klubů a tedy největších hokejových trhů v posledních letech po sportovní stránce strádá a přichází o dekády budovanou fanouškovskou základnu. To platí například pro v minulosti silnou komunitu v Buffalu.

Krize z autoprůmyslu jakoby nakazila i hokejový Detroit, dříve „samozřejmého“ účastníka vyřazovacích bojů. Vyšší daňové zatížení zároveň snižuje konkurenceschopnost sedmera kanadských klubů, kde je hokej náboženstvím. Poptávané hráče jim přetahují v tomto ohledu zvýhodněné kluby z některých států USA – například z Floridy. Některý z dvojice floridských klubů – Lightning a Panthers – se účastnil posledních pěti finálových sérií Stanley Cupu, z toho třikrát vítězně.

Fanoušci hokeje přesto nemusí upadat v defétismus, ledy se ještě dlouho rozpouštět nebudou. Najdou se i posuny k lepšímu. K těm nejvýznamnějším patří návrat hokejových hvězd na mezinárodní scénu. Český fetiš v podobě každoročně se opakujícího mistrovství světa je fajn, skutečné měření těch úplně nejlepších hráčů však po letech nabídne až Turnaj čtyř zemí. Týmy Kanady, USA, Finska a Švédska složené výhradně z hráčů NHL se střetnou v Montrealu a Bostonu během února. Právě takový turnaj hokej dlouhodobě postrádal.

Turnaj, na kterém by se střetla světová hokejová smetánka. Turnaj nejvyšší prestiže, který inspiruje nejmladší fanoušky – potenciální hráče. Který kluk nechtěl být v devadesátém osmém jako Hašek či Jágr. Za pozitivum lze považovat i fakt, že se Turnaj čtyř zemí odehraje namísto NHL All-Star Game, na kterou v posledních letech přilétají hvězdy soutěže s jediným cílem: hlavně se nezranit a nezpotit. Na úspěšnou tradici naopak navážou zápasy pod širým nebem, v letošní sezoně NHL naservíruje hned dva.

VIDEO: Rozhovor s šéfem Sparty Tomášem Křivdou pro FLOW

Video placeholder

FLOW: Rozhovor s šéfem Sparty Tomášem Křivdou

Soutěž si dál drží pozici neotřesitelné světové jedničky, která napříč hokejovými ligami nemá vyzyvatele. Svého času se o konkurenci pokoušela ruská KHL, nicméně dopadla jako většina ruských megalomanských projektů.

Hokej si neprochází nejsnazším obdobím a ani ho nečeká, českého fanouška má přesto, zdá se, jistého, naznačuje mluvčí Fortuny Petr Šrain. „NHL je jednoznačně nejpopulárnější hokejovou ligou, která citelně převyšuje i domácí soutěž. Náběry v minulé sezoně činily více než jednu miliardu korun a meziročně vzrostly o necelých pět procent. NHL jako jediná soutěž snese porovnání s elitními fotbalovými ligami jako Premier League nebo Ligou mistrů,“ říká Šrain.

RELATED ARTICLES