Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaMučili mě tak, že jsem si přál zemřít, říká muž, který přežil...

Mučili mě tak, že jsem si přál zemřít, říká muž, který přežil Bílý teror na Tchaj-wanu

728x90

Jedna z nejvyspělejších zemí světa, která udržuje z pozice čipové velmoci v chodu světové hospodářství. Demokracie odolávající tlaku mocné komunistické diktatury. Tchaj-wan se může jevit jako takřka vzorový spojenec Západu. Jeho demokratická minulost je ale zhruba jen stejně stará jako polistopadový režim v České republice. A hrůzy, které jí předcházely, tamní společnost ještě zcela nevstřebala.

Od toho dne uplynulo už celých 53 let. Fred Chin Him San, drobný, usměvavý stařík s živýma očima, si přesto 3. březen 1971 pamatuje do mučivých podrobností. Během několika hodin se život bezstarostného studenta změnil v noční můru. 

„Bylo krásně, svítilo slunce a já se těšil na setkání se svou dívkou. Na ulici mě zastavil muž v civilu a řekl mi, že za mnou přijel příbuzný z Malajsie, který by mě rád viděl. Nic zlého jsem netušil. Řekl jsem mu, že bych si rád skočil domů a osprchoval se. Vesele odvětil, že to není třeba, že budeme za chvíli zpátky,“ vypráví nám a ostatním evropským novinářům v Tchaj-peji na setkání s bývalými vězni takzvaného Bílého teroru.

Ta „chvíle“ trvala 12 let. Pan Fred o nich vypráví přímo v místech, kde je strávil, v prostorách bývalého vězení Bílého teroru, nyní Památníku Jing-Mej v hlavním městě Tchaj-wanu.

FLOW: Rozhovor s Michaelou Duffkovou a Danem Svátkem o filmu Zápisník alkoholičky

FLOW: Rozhovor s Michaelou Duffkovou a Danem Svátkem o filmu Zápisník alkoholičky • e15

Když s ním onoho osudného dne dorazilo auto do Tchaj-peje za domnělým příbuzným, bez vysvětlení ho zavřeli do cely. „Další den za mnou přišli tři muži a položili přede mě papír, abych napsal své přiznání. Jenže já vůbec nevěděl, k čemu bych se měl přiznat. A tak začalo bití, stále horší. Nakonec bych napsal cokoli a přiznal bych se k čemukoliv, jen aby mučení přestalo. Vymysleli si, že jsem chtěl přepadnout Taipei City Bank. Chtěli po mně, abych popsal svůj plán, a kam jsem chtěl umístit bombu. Zkoušel jsem si vymýšlet, ale pořád nebyli spokojeni,“ pokračuje ve vyprávění Fred, který pak popisuje hrůzné způsoby mučení a týrání, které zažil a nad kterými nám zůstává rozum stát. Celkem třikrát se pokusil o sebevraždu. „Jednou jsem vypil dezinfekci ze záchodu. Nezabralo to a přežil jsem. Bohužel,“ dodává.

Zamlčená diktatura

Fred je nejmladší známý vězeň takzvaného Bílého teroru, temné epochy dnes demokratického Tchaj-wanu. Přežil – na rozdíl od zhruba tří až čtyř tisíc popravených a umučených. Dalších až 28 tisíc obyvatel Tchaj-wanu zahynulo při brutálních zásazích armády a policie proti demonstrantům a při nemilosrdných raziích. Za mřížemi skončilo nejméně 140 tisíc lidí.

Předehrou k období, které trvalo 37 let, byly závěrečné dny druhé světové války. Japonské okupanty, kteří zemi paradoxně přinesli hospodářský i kulturní rozkvět, vystřídala vláda Čankajškovy strany Kuomintang.

Sám Čankajšek, v začátku titulovaný jako „Rudý generál“, se nechával inspirovat Stalinovým režimem, se kterým pěstoval vřelé styky. Režim, který zavedl v pevninské Číně a později i na Tchaj-wanu, v sobě spojoval diktaturu jedné strany, bezohlednou kleptokracii a neschopnost.

Příchod jeho vlády na Tchaj-wan byl tamními obyvateli ve srovnání s japonskou okupací vnímán jako prudké zhoršení poměrů. Místní elity vystrnadili z úřadů novousedlíci z pevniny dosazení Kuomintangem. Všudypřítomnou korupci navíc provázelo i zadupávání zárodků tchajwanského národního cítění. „Kuomintang prosazoval jednotnou čínskou identitu. Tchajwanci byli například biti, když mluvili ve škole tchajwanštinou, a ne standardní mandarínskou čínštinou,“ vysvětluje sinoložka Simona Fantová z projektu Sinopsis.

Křižovatkou na cestě od útlaku k teroru se stal jeden z drobných příkladů bezpráví: 28. února 1947 agenti státního monopolního úřadu pro obchod s tabákem a alkoholem na ulici zbili vdovu, která chtěla prodávat cigarety. Druhý den rozzuření obyvatelé protestovali v ulicích. Policie zahájila střelbu do davu. Následně bylo vyhlášeno stanné právo, zrušené až v roce 1987. Krátce nato pak dorazila na ostrov trestná expedice Kuomintangu. Ke kratochvílím vojáků patřily hromadné popravy či uřezávání uší.

Jak dokazuje Fredův případ, diktatura se uchylovala k brutálnímu násilí i v následujících dekádách. Terčem byli často studenti a intelektuálové podezřelí ze sympatií ke komunistickým idejím. 

„Často se zavírali studenti i jen tak, stačilo pouhé podezření. Ivkdyž nic nespáchali, poté museli litovat svých domnělých činů a přiznat se k něčemu, co neprovedli. Byla to promyšlená psychologická hra,“ líčí Simona Fantová.

Jizva na tchajwanské minulosti – zahojit, nebo radši neškrábat? 

Byla to až Čankajškova smrt v roce 1975, co otevřelo cestu ke změně. Otěže moci převzal diktátorův syn. A přestože se významně namočil do zločinů svého otce, byl to právě on, kdo na Tchaj-wanu postupně umožnil vznik pluralitní demokracie. Demokratická strana, první povolená konkurence Kuomintangu, byla registrována roku 1986.

Vypořádání s tíživým dědictvím Bílého teroru ale na svou finální podobu teprve čeká. Tchajwanská vláda teprve letos určila 19. květen, den vyhlášení stanného práva, jako státní svátek a upomínku na Bílý teror. Každý rok si tak místní budou hrůzy připomínat a vzpomínat na oběti tohoto období.

„Kuomintang nechtěl tuto kapitolu otevírat. Byly to paradoxně právě jeho elity, kdo řídil postupný přechod k demokracii. Svou roli sehrála i jistá vděčnost části obyvatel za ‚hospodářský zázrak‘, který se sice odehrál v kulisách autoritářského režimu, ale který zároveň katapultoval zaostalý ostrov mezi čelní ekonomiky světa. Koneckonců i opoziční vlády měly jiné priority než bolavé vyrovnávání s minulostí. Politici Kuomintangu (neboli Čínské národní strany, známé též pod zkratkou KMT – pozn. red.) se podle mě této otázce stále spíš vyhýbají. Jediný, kdo se omluvil, byl bývalý prezident Ma Jing-ťiou, ale učinil tak z pozice hlavy státu, ne z pozice předsedy KMT,“ popisuje tchajwanský pohled do temnot vlastní minulosti odbornice na mezinárodní vztahy Jana Sehnálková, která na Karlově univerzitě vyučuje vztahy mezi USA a Čínou a jež na Tchaj-wanu studovala.

Předseda zahraničního a národního obranného výboru parlamentu Wang Ting-yu, popisuje podobné rozpaky, ale také postupný posun v postojích veřejnosti: „Bílý teror je velká jizva na naší historii. Jsou dva způsoby, jak se s tím vyrovnat. Někteří lidé říkají, že by se neměla jizva škrábat, že to nepřinese nic dobrého. Ale většina Tchajwanců si myslí, že musíme této ošklivé minulosti čelit a připomínat si ji, abychom neudělali stejné chyby v budoucnosti,“ uvedl během setkání s novináři.

Svým dílem k tomu přispívá i Fred. Dnes sedmdesátiletý usměvavý muž perfektní angličtinou provází návštěvníky po vězení, ve kterém on sám trpěl a které se změnilo v památník. Přes všechno, co tu prožil, o sobě původně malajsijský občan říká, že se považuje za hrdého Tchajwance. 

Jedno se ale dodnes nedozvěděl: Proč vlastně skončil na 12 let za mřížemi. 

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Mučili mě tak, že jsem si přál zemřít, říká muž, který přežil Bílý teror na Tchaj-wanu

728x90

Jedna z nejvyspělejších zemí světa, která udržuje z pozice čipové velmoci v chodu světové hospodářství. Demokracie odolávající tlaku mocné komunistické diktatury. Tchaj-wan se může jevit jako takřka vzorový spojenec Západu. Jeho demokratická minulost je ale zhruba jen stejně stará jako polistopadový režim v České republice. A hrůzy, které jí předcházely, tamní společnost ještě zcela nevstřebala.

Od toho dne uplynulo už celých 53 let. Fred Chin Him San, drobný, usměvavý stařík s živýma očima, si přesto 3. březen 1971 pamatuje do mučivých podrobností. Během několika hodin se život bezstarostného studenta změnil v noční můru. 

„Bylo krásně, svítilo slunce a já se těšil na setkání se svou dívkou. Na ulici mě zastavil muž v civilu a řekl mi, že za mnou přijel příbuzný z Malajsie, který by mě rád viděl. Nic zlého jsem netušil. Řekl jsem mu, že bych si rád skočil domů a osprchoval se. Vesele odvětil, že to není třeba, že budeme za chvíli zpátky,“ vypráví nám a ostatním evropským novinářům v Tchaj-peji na setkání s bývalými vězni takzvaného Bílého teroru.

Ta „chvíle“ trvala 12 let. Pan Fred o nich vypráví přímo v místech, kde je strávil, v prostorách bývalého vězení Bílého teroru, nyní Památníku Jing-Mej v hlavním městě Tchaj-wanu.

FLOW: Rozhovor s Michaelou Duffkovou a Danem Svátkem o filmu Zápisník alkoholičky

FLOW: Rozhovor s Michaelou Duffkovou a Danem Svátkem o filmu Zápisník alkoholičky • e15

Když s ním onoho osudného dne dorazilo auto do Tchaj-peje za domnělým příbuzným, bez vysvětlení ho zavřeli do cely. „Další den za mnou přišli tři muži a položili přede mě papír, abych napsal své přiznání. Jenže já vůbec nevěděl, k čemu bych se měl přiznat. A tak začalo bití, stále horší. Nakonec bych napsal cokoli a přiznal bych se k čemukoliv, jen aby mučení přestalo. Vymysleli si, že jsem chtěl přepadnout Taipei City Bank. Chtěli po mně, abych popsal svůj plán, a kam jsem chtěl umístit bombu. Zkoušel jsem si vymýšlet, ale pořád nebyli spokojeni,“ pokračuje ve vyprávění Fred, který pak popisuje hrůzné způsoby mučení a týrání, které zažil a nad kterými nám zůstává rozum stát. Celkem třikrát se pokusil o sebevraždu. „Jednou jsem vypil dezinfekci ze záchodu. Nezabralo to a přežil jsem. Bohužel,“ dodává.

Zamlčená diktatura

Fred je nejmladší známý vězeň takzvaného Bílého teroru, temné epochy dnes demokratického Tchaj-wanu. Přežil – na rozdíl od zhruba tří až čtyř tisíc popravených a umučených. Dalších až 28 tisíc obyvatel Tchaj-wanu zahynulo při brutálních zásazích armády a policie proti demonstrantům a při nemilosrdných raziích. Za mřížemi skončilo nejméně 140 tisíc lidí.

Předehrou k období, které trvalo 37 let, byly závěrečné dny druhé světové války. Japonské okupanty, kteří zemi paradoxně přinesli hospodářský i kulturní rozkvět, vystřídala vláda Čankajškovy strany Kuomintang.

Sám Čankajšek, v začátku titulovaný jako „Rudý generál“, se nechával inspirovat Stalinovým režimem, se kterým pěstoval vřelé styky. Režim, který zavedl v pevninské Číně a později i na Tchaj-wanu, v sobě spojoval diktaturu jedné strany, bezohlednou kleptokracii a neschopnost.

Příchod jeho vlády na Tchaj-wan byl tamními obyvateli ve srovnání s japonskou okupací vnímán jako prudké zhoršení poměrů. Místní elity vystrnadili z úřadů novousedlíci z pevniny dosazení Kuomintangem. Všudypřítomnou korupci navíc provázelo i zadupávání zárodků tchajwanského národního cítění. „Kuomintang prosazoval jednotnou čínskou identitu. Tchajwanci byli například biti, když mluvili ve škole tchajwanštinou, a ne standardní mandarínskou čínštinou,“ vysvětluje sinoložka Simona Fantová z projektu Sinopsis.

Křižovatkou na cestě od útlaku k teroru se stal jeden z drobných příkladů bezpráví: 28. února 1947 agenti státního monopolního úřadu pro obchod s tabákem a alkoholem na ulici zbili vdovu, která chtěla prodávat cigarety. Druhý den rozzuření obyvatelé protestovali v ulicích. Policie zahájila střelbu do davu. Následně bylo vyhlášeno stanné právo, zrušené až v roce 1987. Krátce nato pak dorazila na ostrov trestná expedice Kuomintangu. Ke kratochvílím vojáků patřily hromadné popravy či uřezávání uší.

Jak dokazuje Fredův případ, diktatura se uchylovala k brutálnímu násilí i v následujících dekádách. Terčem byli často studenti a intelektuálové podezřelí ze sympatií ke komunistickým idejím. 

„Často se zavírali studenti i jen tak, stačilo pouhé podezření. Ivkdyž nic nespáchali, poté museli litovat svých domnělých činů a přiznat se k něčemu, co neprovedli. Byla to promyšlená psychologická hra,“ líčí Simona Fantová.

Jizva na tchajwanské minulosti – zahojit, nebo radši neškrábat? 

Byla to až Čankajškova smrt v roce 1975, co otevřelo cestu ke změně. Otěže moci převzal diktátorův syn. A přestože se významně namočil do zločinů svého otce, byl to právě on, kdo na Tchaj-wanu postupně umožnil vznik pluralitní demokracie. Demokratická strana, první povolená konkurence Kuomintangu, byla registrována roku 1986.

Vypořádání s tíživým dědictvím Bílého teroru ale na svou finální podobu teprve čeká. Tchajwanská vláda teprve letos určila 19. květen, den vyhlášení stanného práva, jako státní svátek a upomínku na Bílý teror. Každý rok si tak místní budou hrůzy připomínat a vzpomínat na oběti tohoto období.

„Kuomintang nechtěl tuto kapitolu otevírat. Byly to paradoxně právě jeho elity, kdo řídil postupný přechod k demokracii. Svou roli sehrála i jistá vděčnost části obyvatel za ‚hospodářský zázrak‘, který se sice odehrál v kulisách autoritářského režimu, ale který zároveň katapultoval zaostalý ostrov mezi čelní ekonomiky světa. Koneckonců i opoziční vlády měly jiné priority než bolavé vyrovnávání s minulostí. Politici Kuomintangu (neboli Čínské národní strany, známé též pod zkratkou KMT – pozn. red.) se podle mě této otázce stále spíš vyhýbají. Jediný, kdo se omluvil, byl bývalý prezident Ma Jing-ťiou, ale učinil tak z pozice hlavy státu, ne z pozice předsedy KMT,“ popisuje tchajwanský pohled do temnot vlastní minulosti odbornice na mezinárodní vztahy Jana Sehnálková, která na Karlově univerzitě vyučuje vztahy mezi USA a Čínou a jež na Tchaj-wanu studovala.

Předseda zahraničního a národního obranného výboru parlamentu Wang Ting-yu, popisuje podobné rozpaky, ale také postupný posun v postojích veřejnosti: „Bílý teror je velká jizva na naší historii. Jsou dva způsoby, jak se s tím vyrovnat. Někteří lidé říkají, že by se neměla jizva škrábat, že to nepřinese nic dobrého. Ale většina Tchajwanců si myslí, že musíme této ošklivé minulosti čelit a připomínat si ji, abychom neudělali stejné chyby v budoucnosti,“ uvedl během setkání s novináři.

Svým dílem k tomu přispívá i Fred. Dnes sedmdesátiletý usměvavý muž perfektní angličtinou provází návštěvníky po vězení, ve kterém on sám trpěl a které se změnilo v památník. Přes všechno, co tu prožil, o sobě původně malajsijský občan říká, že se považuje za hrdého Tchajwance. 

Jedno se ale dodnes nedozvěděl: Proč vlastně skončil na 12 let za mřížemi. 

RELATED ARTICLES