Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaLetecký průmysl loví zakázky ve Farnborough. Nový byznys hledá mimo jiné v Africe

Letecký průmysl loví zakázky ve Farnborough. Nový byznys hledá mimo jiné v Africe

728x90

Elita globálního leteckého průmyslu se slétla do anglického Farnborough, kde se po dvou letech znovu koná jedna z nejstarších a nejprestižnějších světových air show. Na slavný veletrh, kde si kdysi odbyly premiéru například i legendární stroje Concorde či Airbus A380, dorazilo také třináct výrobců a dodavatelů z Česka, které na místě podpořil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. S tuzemskými vystavovateli se shoduje mimo jiné na tom, že v rozkolísaném, geopoliticky obtížně předvídatelném světě je nutné ještě více diverzifikovat a nacházet zákazníky i v místech, kam se dosud oči českých byznysmenů příliš nedívaly.

Postpandemická zkušenost podle Síkely ukázala, že maximální zaměření na nejnižší ceny a optimalizaci času dodávek v krizových dobách nefunguje. Svět tak má dvě možnosti, domnívá se. „Buď se vydá cestou regionalizace, tedy větší koncentrace dodavatelsko-odběratelských řetězců na daleko menším území, anebou cestou, jíž jsem zastáncem. A to je mnohem větší diverzifikace byznysu,“ říká Síkela pro e15.

Podniky si podle něj mají hledat více partnerů z vícero regionů, ale takových, se kterými sdílejí stejné hodnoty. Takzvaný friendshoring podle něj může světovému obchodu i letectví dominovat, byť to může znamenat ještě větší rozdělení na ekonomické a geopolitické mapě. „Jako nejperspektivnější regiony s velkým prostorem pro zvýšení obchodu vidím primárně Severní Ameriku, Blízký východ a samozřejmě Afriku, kterou ČR i Evropa v minulosti výrazně podcenily a nechaly zde prostor agresivnějším geopolitickým rivalům,“ dodává ministr.

Český pavilon, který slouží jako základna pro veletržní vyjednávání, se letos představil v novém designu. Expozice imituje prvky industriální továrny 20. let a letištního hangáru. Její součástí je ale i zmenšenina letounu L-39NG Aera Vodochody nebo hybridní pohon MGM Compro. 

S ambicemi oslovit nové partnery přiletělo také vedení PBS Velká Bíteš, která vyvíjí a vyrábí motory nebo součástky do dronů či střel s plochou dráhou letu. „Jednoznačně se nyní musíme poohlížet i tam, kam jsme donedávna nutně nemuseli. Velmi rychle se v našem byznysu rozvíjí Afrika, která stále používá spoustu ruské techniky, například vrtulníky. To nám otevírá prostor pro dodávky pomocných jednotek APU nebo náhradních dílů,“ vysvětluje výkonný ředitel PBS Group Pavel Čechal.

Společnost využila veletrh k uvedení na trh nového proudového motoru AI-PBS-350, který se vyrábí v Bíteši a je výsledkem vývojové spolupráce s ukrajinským Ivčenko Progressem. „Poptávka po motorech velmi roste na Středním východě a v Izraeli. Je tam hodně zbrojařských firem, snažíme se vyjednat další zakázky,“ podotýká Čechal. Střední východ v posledních letech silně tlačí na to, aby podniky jako třeba PBS na jeho území přemisťovaly výrobu a sdílely know-how například ve společných podnicích. Obvykle se jedná o tamější státní nebo polostátní společnosti.

„Chtějí být jedničkou a skupují technologie. Přijatelný kompromis s nimi nacházíme v okamžiku, kdy se shodnou představy o vlastnických poměrech ve společném podniku, o objemech výroby a o definici cílových trhů. Spolupráce naopak nemůže fungovat, pokud by chtěl partner vyráběné motory reexportovat do zemí, které podléhají restrikcím ČR nebo EU,“ upozorňuje Čechal.

Na jihu Anglie vystavují i další české firmy, mimo jiné Czech Airlines Technics, CSG Aerospace nebo Aero Vodochody. „Diverzifikace je důležitá, zaměřujeme se proto na nové trhy a regiony. Potenciál vidíme mimo jiné v Jižní Americe, Africe a v Asii. S tím, jak státy zvyšují rozpočty na obranu, roste poptávka nejen po samotných letounech, ale i po výcviku pilotů stíhaček čtvrté a páté generace. To je příležitost i pro Aero Vodochody,“ říká prezident podniku Viktor Sotona.

Letos v březnu firma dodala sériově vyrobené letouny L-39NG do Vietnamu. Pro výrobce, jehož továrna byla založena v roce 1919, se jedná o první zakázku v tomto regionu. A rozkročení do více koutů světa má pokračovat.

Veletrhu se účastní také Aveo Engineering, společnost, jejíž světla v Landeru Odysseus svítila na přistání na Měsíci, nebo SPEEL Praha, producent černých skříněk. Radalytica zde zase představuje unikátní systém nedestruktivního testování letadel, který uspěl například u Boeingu. Memorandum o bližší spolupráci také připravují státní LOM Praha a Charvát AXL, který dodává podvozky pro letouny L-39NG.

Potenciálních zahraničních partnerů mohou Češi na veletrhu najít víc než dost. Účastní se ho například americký Bell Textron, Lockheed Martin nebo Boeing, BAE Systems či Rolls-Royce z Británie, brazilský Embraer, švédský Saab Defence, Airbus Defence i japonské Mitsubishi Heavy Industries. Trio zemí, kam české podniky z tohoto oboru předloni vyvezly nejhodnotnější zboží či služby za 4,7 miliardy korun, tvořily USA, Německo a Velká Británie.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Letecký průmysl loví zakázky ve Farnborough. Nový byznys hledá mimo jiné v Africe

728x90

Elita globálního leteckého průmyslu se slétla do anglického Farnborough, kde se po dvou letech znovu koná jedna z nejstarších a nejprestižnějších světových air show. Na slavný veletrh, kde si kdysi odbyly premiéru například i legendární stroje Concorde či Airbus A380, dorazilo také třináct výrobců a dodavatelů z Česka, které na místě podpořil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. S tuzemskými vystavovateli se shoduje mimo jiné na tom, že v rozkolísaném, geopoliticky obtížně předvídatelném světě je nutné ještě více diverzifikovat a nacházet zákazníky i v místech, kam se dosud oči českých byznysmenů příliš nedívaly.

Postpandemická zkušenost podle Síkely ukázala, že maximální zaměření na nejnižší ceny a optimalizaci času dodávek v krizových dobách nefunguje. Svět tak má dvě možnosti, domnívá se. „Buď se vydá cestou regionalizace, tedy větší koncentrace dodavatelsko-odběratelských řetězců na daleko menším území, anebou cestou, jíž jsem zastáncem. A to je mnohem větší diverzifikace byznysu,“ říká Síkela pro e15.

Podniky si podle něj mají hledat více partnerů z vícero regionů, ale takových, se kterými sdílejí stejné hodnoty. Takzvaný friendshoring podle něj může světovému obchodu i letectví dominovat, byť to může znamenat ještě větší rozdělení na ekonomické a geopolitické mapě. „Jako nejperspektivnější regiony s velkým prostorem pro zvýšení obchodu vidím primárně Severní Ameriku, Blízký východ a samozřejmě Afriku, kterou ČR i Evropa v minulosti výrazně podcenily a nechaly zde prostor agresivnějším geopolitickým rivalům,“ dodává ministr.

Český pavilon, který slouží jako základna pro veletržní vyjednávání, se letos představil v novém designu. Expozice imituje prvky industriální továrny 20. let a letištního hangáru. Její součástí je ale i zmenšenina letounu L-39NG Aera Vodochody nebo hybridní pohon MGM Compro. 

S ambicemi oslovit nové partnery přiletělo také vedení PBS Velká Bíteš, která vyvíjí a vyrábí motory nebo součástky do dronů či střel s plochou dráhou letu. „Jednoznačně se nyní musíme poohlížet i tam, kam jsme donedávna nutně nemuseli. Velmi rychle se v našem byznysu rozvíjí Afrika, která stále používá spoustu ruské techniky, například vrtulníky. To nám otevírá prostor pro dodávky pomocných jednotek APU nebo náhradních dílů,“ vysvětluje výkonný ředitel PBS Group Pavel Čechal.

Společnost využila veletrh k uvedení na trh nového proudového motoru AI-PBS-350, který se vyrábí v Bíteši a je výsledkem vývojové spolupráce s ukrajinským Ivčenko Progressem. „Poptávka po motorech velmi roste na Středním východě a v Izraeli. Je tam hodně zbrojařských firem, snažíme se vyjednat další zakázky,“ podotýká Čechal. Střední východ v posledních letech silně tlačí na to, aby podniky jako třeba PBS na jeho území přemisťovaly výrobu a sdílely know-how například ve společných podnicích. Obvykle se jedná o tamější státní nebo polostátní společnosti.

„Chtějí být jedničkou a skupují technologie. Přijatelný kompromis s nimi nacházíme v okamžiku, kdy se shodnou představy o vlastnických poměrech ve společném podniku, o objemech výroby a o definici cílových trhů. Spolupráce naopak nemůže fungovat, pokud by chtěl partner vyráběné motory reexportovat do zemí, které podléhají restrikcím ČR nebo EU,“ upozorňuje Čechal.

Na jihu Anglie vystavují i další české firmy, mimo jiné Czech Airlines Technics, CSG Aerospace nebo Aero Vodochody. „Diverzifikace je důležitá, zaměřujeme se proto na nové trhy a regiony. Potenciál vidíme mimo jiné v Jižní Americe, Africe a v Asii. S tím, jak státy zvyšují rozpočty na obranu, roste poptávka nejen po samotných letounech, ale i po výcviku pilotů stíhaček čtvrté a páté generace. To je příležitost i pro Aero Vodochody,“ říká prezident podniku Viktor Sotona.

Letos v březnu firma dodala sériově vyrobené letouny L-39NG do Vietnamu. Pro výrobce, jehož továrna byla založena v roce 1919, se jedná o první zakázku v tomto regionu. A rozkročení do více koutů světa má pokračovat.

Veletrhu se účastní také Aveo Engineering, společnost, jejíž světla v Landeru Odysseus svítila na přistání na Měsíci, nebo SPEEL Praha, producent černých skříněk. Radalytica zde zase představuje unikátní systém nedestruktivního testování letadel, který uspěl například u Boeingu. Memorandum o bližší spolupráci také připravují státní LOM Praha a Charvát AXL, který dodává podvozky pro letouny L-39NG.

Potenciálních zahraničních partnerů mohou Češi na veletrhu najít víc než dost. Účastní se ho například americký Bell Textron, Lockheed Martin nebo Boeing, BAE Systems či Rolls-Royce z Británie, brazilský Embraer, švédský Saab Defence, Airbus Defence i japonské Mitsubishi Heavy Industries. Trio zemí, kam české podniky z tohoto oboru předloni vyvezly nejhodnotnější zboží či služby za 4,7 miliardy korun, tvořily USA, Německo a Velká Británie.

RELATED ARTICLES