Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaPožár u fotovoltaiky nebo elektroauta: Pojištění a prevence

Požár u fotovoltaiky nebo elektroauta: Pojištění a prevence

728x90

Z deseti požárů v roce 2022 stoupl loni počet požárů, kde byla zasažena FVE nebo byla i příčinou požáru, na 55 případů. Letos hasiči evidují zatím 22 potvrzených požárů, kde byla zasažena fotovoltaická elektrárna. Plus tři případy jsou stále v šetření.

„Bylo to 17 domácností, kde byla zasažena fotovoltaika. Z těchto případů se dva staly mimo rodinný dům. Problém byl v šesti případech u baterie, v sedmi případech u rozvaděčů. Naše statistika eviduje i dva požáry v budovách podnikatelů a pak ve třech volných elektrárnách,“ uvádí aktuální čísla mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Klára Ochmanová.

Doplňuje, že dva případy ze statistiky neměly s fotovoltaikou nic společného. V šesti případech se stala příčinou požáru baterie, akumulátor. V jedenácti případech se ukázaly jako příčiny požáru pojistky, rozvaděč.

A požáry se podle ní nevyhýbají ani elektroautům, ale nejenom jim, ale i e-kolám, e-koloběžkám a e-motocyklům. Takto hasiči od loňska rozdělují požáry dopravních prostředků na elektropohon. A i zde podle Ochmanové počty požárů rostou.

„Loni došlo k nárůstu. Zatímco v roce 2022, kdy jsme ještě nerozlišovali elektrické dopravní prostředky, jsme zaznamenali 23 případů, loni jich bylo 94,“ vysvětluje.

Zároveň ale i dodává, že vzhledem k nástupu FVE a elektromobility jde stále o mírné narůsty. Třeba u elektroaut uvádí, že v porovnání s tím, jak přibývá dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, stále ale jde o velmi nízký počet případů.

I FVE musejí mít pravidelné revize

Obdobně hovoří i mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík. I podle něj je nutné si při meziročních srovnáních uvědomit i enormní nárůst počtu třeba fotovoltaických elektráren. Zároveň ale i upozorňuje na to, že majitelé domácností, by měli dbát už kvůli pojištění na pravidelné revize FVE. Jakkoli každá pojišťovna uplatňuje jiné nároky.

„Co se týče předložení revize na FVE, k tomuto každá pojišťovna přistupuje jinak a je proto vhodné si potřebu předkládání revize ověřit. Obecně se ale má za to, že FVE, jako elektrické zařízení, má procházet pravidelnou revizí každé dva až čtyři roky podle složitosti. Informace o periodicitě revize by měla obsahovat technická zpráva k projektu, nebo jí určí revizní technik při zapojování FVE,“ vysvětluje.

To potvrzuje i obchodní ředitel skupiny Partners Jan Brejl, který ale upozorňuje na to, že FVE dnes běžně vstupují do nastavení pojistných smluv. A to tak, že navyšují hodnotu nemovitosti, proto by měla existence FVE vždy uvedena v pojistné smlouvě

„Klientům vždy doporučujeme, aby si v pojistné smlouvě ověřili, zda tuto informaci uvedli. Případně, pokud FVE instalovali až dodatečně, aby kontaktovali svého finančního poradce, či pojišťovacího makléře a pojistnou smlouvu náležitě upravili. Je to v jejich zájmu,“ vysvětluje a dodává, že pojistné smlouvy na rodinné domy je třeba v čase aktualizovat, aby nedošlo k takzvaném podpojištění objektu.

To se totiž při pojistné události projeví tak, že majitel nemovitosti od pojišťovny nedostane plné pojistné krytí. Naopak pojišťovna mu krytí poníží, protože nemovitost měl pojištěnou na méně, než činí její hodnota. A hodnota nemovitostí vzhledem k poměrům na realitním trhu jenom roste.

Pojištění u elektrouat

Z hlediska pojišťoven jsou specifická i elektroauta a jejich pojistky. Například povinné ručení elektrovozidel zahrnuje i škody způsobené zahořením. Což platí jak pro ty situace, kdy auto takzvaně zahoří při jízdě, nebo při nabíjení. V obou případech k zahoření ale musí dojít kvůli technické závadě ve vozidle.

„Pokud vznikne škoda díky technické závadě na nabíjecím stojanu, pak za tuto škodu odpovídá vlastník tohoto stojanu,“ doplňuje Tomáš Pavlík.  

Znovu ale opět zdůrazňuje, že zahoření elektroaut je ještě méně časté než požár, kde je příčinou fotovoltaika. Zatímco ve druhém případě jde o desítky případů, ve druhém půjde o jednotky. I tak ale pojišťovny zohledňují, zda pojišťují elektroauto nebo auto se spalovacím motorem.

„Při sjednávání pojistné smlouvy pojišťovny zohledňují, o jaký typ vozidla či pohon se jedná,“ potvrzuje Jan Brejl. 

Podle něj je v tomto ohledu důležitá takzvaná škodní frekvence, která je u vozidel bez zdvihového objemu vyšší i pro srovnatelné výkonové kategorie. Podle něj platí, že u eleketromobilu je riziko, že způsobí škodu vyšší (škodní frekvence 4 procenta, / 4 vozy ze 100) než u aut se spalovacím motorem (škodní frekvence 3,3 procenta / 3,3 vozu ze 100). Avšak důvodem může být například častější využití těchto vozidel v hustším městském provozu.

Jak postupovat při požáru? A jak mu předejít?

I když jak hasiči, tak zástupci pojišťoven a finančních poradců hovoří o riziku požáru kvůli fotovoltaice či provozu elektroauta bez přehnaných obav, je podle nich namístě, aby lidé věděli, jak se mají chovat, když taková situace nastane. I jak ji předcházet.

„Co se týče zahoření elektroaut, tak nejbezpečnější je zajistit vůz proti popojetí, evakuovat se do bezpečí a přivolat hasiče, kteří mají pro hašení elektromobilů speciální postupy, odpovídající vybavení a ochranné prostředky. Ale i upozorním, že největší riziko hrozí během nabíjení. Za jízdy se ukazuje možnost, aby to auto hořelo, prakticky minimální,“ vysvětluje mluvčí hasičů Klára Ochmanová.

A dodává, že vždy, když má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního, tak ať okamžitě vozidlo zkontroluje v servisu. A v okamžiku, kdy z baterie unikají nějaké zplodiny, kouř, tak ihned ať volá hasiče.

V případě fotovoltaik Jan Brejl nabádá jejich majitele, aby se při jejich instalaci spoléhali na autorizované firmy se zkušenostmi a certifikací na dodávku zapojení FVE. A z hlediska pojištění zdůrazňuje i důležitost pravidelných revizí všech komponentů od autorizovaných revizních techniků. Což podle něj platí i pro elektroauta.

„Jejich majitelé by neměli podceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. K nabíjení by pak měli používat pouze certifikované nabíjecí zařízení a postupovat vždy v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu,“ dodává.

Text byl připraven ve spolupráci s poradenskou společností Partners.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Požár u fotovoltaiky nebo elektroauta: Pojištění a prevence

728x90

Z deseti požárů v roce 2022 stoupl loni počet požárů, kde byla zasažena FVE nebo byla i příčinou požáru, na 55 případů. Letos hasiči evidují zatím 22 potvrzených požárů, kde byla zasažena fotovoltaická elektrárna. Plus tři případy jsou stále v šetření.

„Bylo to 17 domácností, kde byla zasažena fotovoltaika. Z těchto případů se dva staly mimo rodinný dům. Problém byl v šesti případech u baterie, v sedmi případech u rozvaděčů. Naše statistika eviduje i dva požáry v budovách podnikatelů a pak ve třech volných elektrárnách,“ uvádí aktuální čísla mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Klára Ochmanová.

Doplňuje, že dva případy ze statistiky neměly s fotovoltaikou nic společného. V šesti případech se stala příčinou požáru baterie, akumulátor. V jedenácti případech se ukázaly jako příčiny požáru pojistky, rozvaděč.

A požáry se podle ní nevyhýbají ani elektroautům, ale nejenom jim, ale i e-kolám, e-koloběžkám a e-motocyklům. Takto hasiči od loňska rozdělují požáry dopravních prostředků na elektropohon. A i zde podle Ochmanové počty požárů rostou.

„Loni došlo k nárůstu. Zatímco v roce 2022, kdy jsme ještě nerozlišovali elektrické dopravní prostředky, jsme zaznamenali 23 případů, loni jich bylo 94,“ vysvětluje.

Zároveň ale i dodává, že vzhledem k nástupu FVE a elektromobility jde stále o mírné narůsty. Třeba u elektroaut uvádí, že v porovnání s tím, jak přibývá dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, stále ale jde o velmi nízký počet případů.

I FVE musejí mít pravidelné revize

Obdobně hovoří i mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík. I podle něj je nutné si při meziročních srovnáních uvědomit i enormní nárůst počtu třeba fotovoltaických elektráren. Zároveň ale i upozorňuje na to, že majitelé domácností, by měli dbát už kvůli pojištění na pravidelné revize FVE. Jakkoli každá pojišťovna uplatňuje jiné nároky.

„Co se týče předložení revize na FVE, k tomuto každá pojišťovna přistupuje jinak a je proto vhodné si potřebu předkládání revize ověřit. Obecně se ale má za to, že FVE, jako elektrické zařízení, má procházet pravidelnou revizí každé dva až čtyři roky podle složitosti. Informace o periodicitě revize by měla obsahovat technická zpráva k projektu, nebo jí určí revizní technik při zapojování FVE,“ vysvětluje.

To potvrzuje i obchodní ředitel skupiny Partners Jan Brejl, který ale upozorňuje na to, že FVE dnes běžně vstupují do nastavení pojistných smluv. A to tak, že navyšují hodnotu nemovitosti, proto by měla existence FVE vždy uvedena v pojistné smlouvě

„Klientům vždy doporučujeme, aby si v pojistné smlouvě ověřili, zda tuto informaci uvedli. Případně, pokud FVE instalovali až dodatečně, aby kontaktovali svého finančního poradce, či pojišťovacího makléře a pojistnou smlouvu náležitě upravili. Je to v jejich zájmu,“ vysvětluje a dodává, že pojistné smlouvy na rodinné domy je třeba v čase aktualizovat, aby nedošlo k takzvaném podpojištění objektu.

To se totiž při pojistné události projeví tak, že majitel nemovitosti od pojišťovny nedostane plné pojistné krytí. Naopak pojišťovna mu krytí poníží, protože nemovitost měl pojištěnou na méně, než činí její hodnota. A hodnota nemovitostí vzhledem k poměrům na realitním trhu jenom roste.

Pojištění u elektrouat

Z hlediska pojišťoven jsou specifická i elektroauta a jejich pojistky. Například povinné ručení elektrovozidel zahrnuje i škody způsobené zahořením. Což platí jak pro ty situace, kdy auto takzvaně zahoří při jízdě, nebo při nabíjení. V obou případech k zahoření ale musí dojít kvůli technické závadě ve vozidle.

„Pokud vznikne škoda díky technické závadě na nabíjecím stojanu, pak za tuto škodu odpovídá vlastník tohoto stojanu,“ doplňuje Tomáš Pavlík.  

Znovu ale opět zdůrazňuje, že zahoření elektroaut je ještě méně časté než požár, kde je příčinou fotovoltaika. Zatímco ve druhém případě jde o desítky případů, ve druhém půjde o jednotky. I tak ale pojišťovny zohledňují, zda pojišťují elektroauto nebo auto se spalovacím motorem.

„Při sjednávání pojistné smlouvy pojišťovny zohledňují, o jaký typ vozidla či pohon se jedná,“ potvrzuje Jan Brejl. 

Podle něj je v tomto ohledu důležitá takzvaná škodní frekvence, která je u vozidel bez zdvihového objemu vyšší i pro srovnatelné výkonové kategorie. Podle něj platí, že u eleketromobilu je riziko, že způsobí škodu vyšší (škodní frekvence 4 procenta, / 4 vozy ze 100) než u aut se spalovacím motorem (škodní frekvence 3,3 procenta / 3,3 vozu ze 100). Avšak důvodem může být například častější využití těchto vozidel v hustším městském provozu.

Jak postupovat při požáru? A jak mu předejít?

I když jak hasiči, tak zástupci pojišťoven a finančních poradců hovoří o riziku požáru kvůli fotovoltaice či provozu elektroauta bez přehnaných obav, je podle nich namístě, aby lidé věděli, jak se mají chovat, když taková situace nastane. I jak ji předcházet.

„Co se týče zahoření elektroaut, tak nejbezpečnější je zajistit vůz proti popojetí, evakuovat se do bezpečí a přivolat hasiče, kteří mají pro hašení elektromobilů speciální postupy, odpovídající vybavení a ochranné prostředky. Ale i upozorním, že největší riziko hrozí během nabíjení. Za jízdy se ukazuje možnost, aby to auto hořelo, prakticky minimální,“ vysvětluje mluvčí hasičů Klára Ochmanová.

A dodává, že vždy, když má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního, tak ať okamžitě vozidlo zkontroluje v servisu. A v okamžiku, kdy z baterie unikají nějaké zplodiny, kouř, tak ihned ať volá hasiče.

V případě fotovoltaik Jan Brejl nabádá jejich majitele, aby se při jejich instalaci spoléhali na autorizované firmy se zkušenostmi a certifikací na dodávku zapojení FVE. A z hlediska pojištění zdůrazňuje i důležitost pravidelných revizí všech komponentů od autorizovaných revizních techniků. Což podle něj platí i pro elektroauta.

„Jejich majitelé by neměli podceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. K nabíjení by pak měli používat pouze certifikované nabíjecí zařízení a postupovat vždy v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu,“ dodává.

Text byl připraven ve spolupráci s poradenskou společností Partners.

RELATED ARTICLES