Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaČínské potíže dopadly na evropské luxusní firmy

Čínské potíže dopadly na evropské luxusní firmy

728x90

Čína se nemůže vymanit z hospodářských problémů a doplácet na ně začínají už i evropské firmy zvyklé na vysoké příjmy z tamního trhu. Na větší opatrnost zákazníků v asijské velmoci si stěžují známé oděvní značky, výrobci hodinek i producent nákladních automobilů. Odborníci navíc varují, že výhled na zotavení je velmi nejistý. V ohrožení je se svým silným zaměřením na export do Číny především Německo.

Růst čínské ekonomiky ve druhém čtvrtletí zpomalil víc, než se čekalo. Hrubý domácí produkt meziročně stoupl o 4,7 procenta. Hospodářství táhne dolů pokračující krize na realitním trhu a také nízká spotřebitelská důvěra. „Nízký růst mezd daný snižováním nákladů v různých odvětvích brzdí spotřebu a způsobuje odklon od velkých nákupů směrem k základní spotřebě,“ vysvětlil Reuters Lynn Song z ING.

Luxusní značky musejí spoléhat na nejbohatší zákazníky

Stále více evropských značek si tak stěžuje na klesající zájem čínských zákazníků. Francouzský producent luxusního zboží LVMH tento týden oznámil, že mu v regionu zahrnujícím Čínu klesly ve druhém čtvrtletí tržby o čtrnáct procent. Čínské potíže dopadají i na jeho konkurenty. Například oděvní značka Burberry ohlásila propad prodejů v této zemi o 21 procent.

Swatch Group, švýcarský výrobce hodinek, který vlastní značky Blancpain, Longines nebo Omega, uvedl, že slabá poptávka na klíčovém asijském trhu stlačila jeho tržby za první pololetí meziročně o 14,4 procenta. Na slabou poptávku v Číně si stěžuje například i německý výrobce nákladních aut a autobusů Daimler Truck či módní firma stejného původu Hugo Boss.

Na uzdě se drží především čínská střední třída, která byla dlouho motorem pro evropský luxus. Poradenská společnost Bain & Company odhaduje, že Číňané loni stáli za téměř čtvrtinou útrat v segmentu tohoto zboží. A podle společnosti Boston Consulting uskuteční přes polovinu luxusních nákupů lidé, kteří ročně za kabelky, hodinky a za šperky neutratí více než dva tisíce eur.

„Na Swatch a Burberry to dopadá přímo, protože se zaměřují přímo na tuto skupinu zákazníků. Tento protivítr pocítí i značky vyšší třídy, ale mnohem méně,“ řekl The Wall Street Journal Luca Solca ze společnosti Bernstein. Představitelé LVMH uvedli, že je před horšími výsledky zachránili bohatší čínští zákazníci, kteří si mohou dovolit nakupovat v zahraničí. Firmy se obecně nyní snaží mířit na nejmovitější Číňany.

Některé společnosti už zároveň v asijské zemi snižují náklady, omezují marketing a odkládají realitní projekty. Pokud tam potíže budou pokračovat, bude podle odborníků z UBS zvlášť zranitelné Německo, které se podílí na polovině unijního exportu do Číny. Jeho vývoz v květnu klesl více, než se čekalo, právě pod vlivem slabé čínské poptávky.

Peking působí bezradně

Představitelé značek a analytici se však zatím nedokážou shodnout na tom, zda jde o přechodnou bouři, nebo v Číně došlo k trvalejšímu posunu spotřebitelského chování. Někteří se obávají, že strukturální slabiny ekonomiky země přetrvají, což bude dále vytvářet tlak na luxusní značky. Další věří, že se situace brzy zlepší, a odkazují na vysokou míru úspor mezi čínskými zákazníky. Pokud si vládní hospodářské plány získají jejich důvěru, mohli by podle optimistů začít opět brzy utrácet.

Problémem je, že Peking je zjevně poměrně bezradný. Série kroků na záchranu trhu s nemovitostmi, zahrnující i odkup neprodaných bytů místními vládami, zatím příliš nezabrala. Ceny bytů i v červnu pokračovaly v propadu. Goldman Sachs přitom před časem odhadl celkovou hodnotu neprodaných domů, nedokončených projektů a nevyužitých pozemků na více než čtyři biliony dolarů.

Ani nedávné plenární zasedání ústředního výboru komunistické strany nenabídlo příliš podrobností o tom, jak vyvést druhou největší světovou ekonomiku z poklesu. „Existuje jen málo známek toho, že právě skončené třetí plénum znamená zásadní změnu ve směru tvorby politik,“ řekl CNN Julian Evans-Pritchard z britské analytické společnosti Capital Economics.

Politici se zavázali k dosažení cílů včetně pětiprocentního růstu HDP pro letošní rok. V jejich komuniké se hovoří o aktivním posilování domácí poptávky a vyvíjení „sil nové kvality produktivity“. Evans-Pritchard míní, že to může znamenat nasměrování zdrojů do preferovaných sektorů, jako jsou vyspělé technologie, a postupné omezování důležitosti živořícího realitního trhu. Někteří komentátoři zdůrazňují, že nejasný slovník je v době, kdy se od vedení čekají rychlé a konkrétní kroky, velmi problematický.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Čínské potíže dopadly na evropské luxusní firmy

728x90

Čína se nemůže vymanit z hospodářských problémů a doplácet na ně začínají už i evropské firmy zvyklé na vysoké příjmy z tamního trhu. Na větší opatrnost zákazníků v asijské velmoci si stěžují známé oděvní značky, výrobci hodinek i producent nákladních automobilů. Odborníci navíc varují, že výhled na zotavení je velmi nejistý. V ohrožení je se svým silným zaměřením na export do Číny především Německo.

Růst čínské ekonomiky ve druhém čtvrtletí zpomalil víc, než se čekalo. Hrubý domácí produkt meziročně stoupl o 4,7 procenta. Hospodářství táhne dolů pokračující krize na realitním trhu a také nízká spotřebitelská důvěra. „Nízký růst mezd daný snižováním nákladů v různých odvětvích brzdí spotřebu a způsobuje odklon od velkých nákupů směrem k základní spotřebě,“ vysvětlil Reuters Lynn Song z ING.

Luxusní značky musejí spoléhat na nejbohatší zákazníky

Stále více evropských značek si tak stěžuje na klesající zájem čínských zákazníků. Francouzský producent luxusního zboží LVMH tento týden oznámil, že mu v regionu zahrnujícím Čínu klesly ve druhém čtvrtletí tržby o čtrnáct procent. Čínské potíže dopadají i na jeho konkurenty. Například oděvní značka Burberry ohlásila propad prodejů v této zemi o 21 procent.

Swatch Group, švýcarský výrobce hodinek, který vlastní značky Blancpain, Longines nebo Omega, uvedl, že slabá poptávka na klíčovém asijském trhu stlačila jeho tržby za první pololetí meziročně o 14,4 procenta. Na slabou poptávku v Číně si stěžuje například i německý výrobce nákladních aut a autobusů Daimler Truck či módní firma stejného původu Hugo Boss.

Na uzdě se drží především čínská střední třída, která byla dlouho motorem pro evropský luxus. Poradenská společnost Bain & Company odhaduje, že Číňané loni stáli za téměř čtvrtinou útrat v segmentu tohoto zboží. A podle společnosti Boston Consulting uskuteční přes polovinu luxusních nákupů lidé, kteří ročně za kabelky, hodinky a za šperky neutratí více než dva tisíce eur.

„Na Swatch a Burberry to dopadá přímo, protože se zaměřují přímo na tuto skupinu zákazníků. Tento protivítr pocítí i značky vyšší třídy, ale mnohem méně,“ řekl The Wall Street Journal Luca Solca ze společnosti Bernstein. Představitelé LVMH uvedli, že je před horšími výsledky zachránili bohatší čínští zákazníci, kteří si mohou dovolit nakupovat v zahraničí. Firmy se obecně nyní snaží mířit na nejmovitější Číňany.

Některé společnosti už zároveň v asijské zemi snižují náklady, omezují marketing a odkládají realitní projekty. Pokud tam potíže budou pokračovat, bude podle odborníků z UBS zvlášť zranitelné Německo, které se podílí na polovině unijního exportu do Číny. Jeho vývoz v květnu klesl více, než se čekalo, právě pod vlivem slabé čínské poptávky.

Peking působí bezradně

Představitelé značek a analytici se však zatím nedokážou shodnout na tom, zda jde o přechodnou bouři, nebo v Číně došlo k trvalejšímu posunu spotřebitelského chování. Někteří se obávají, že strukturální slabiny ekonomiky země přetrvají, což bude dále vytvářet tlak na luxusní značky. Další věří, že se situace brzy zlepší, a odkazují na vysokou míru úspor mezi čínskými zákazníky. Pokud si vládní hospodářské plány získají jejich důvěru, mohli by podle optimistů začít opět brzy utrácet.

Problémem je, že Peking je zjevně poměrně bezradný. Série kroků na záchranu trhu s nemovitostmi, zahrnující i odkup neprodaných bytů místními vládami, zatím příliš nezabrala. Ceny bytů i v červnu pokračovaly v propadu. Goldman Sachs přitom před časem odhadl celkovou hodnotu neprodaných domů, nedokončených projektů a nevyužitých pozemků na více než čtyři biliony dolarů.

Ani nedávné plenární zasedání ústředního výboru komunistické strany nenabídlo příliš podrobností o tom, jak vyvést druhou největší světovou ekonomiku z poklesu. „Existuje jen málo známek toho, že právě skončené třetí plénum znamená zásadní změnu ve směru tvorby politik,“ řekl CNN Julian Evans-Pritchard z britské analytické společnosti Capital Economics.

Politici se zavázali k dosažení cílů včetně pětiprocentního růstu HDP pro letošní rok. V jejich komuniké se hovoří o aktivním posilování domácí poptávky a vyvíjení „sil nové kvality produktivity“. Evans-Pritchard míní, že to může znamenat nasměrování zdrojů do preferovaných sektorů, jako jsou vyspělé technologie, a postupné omezování důležitosti živořícího realitního trhu. Někteří komentátoři zdůrazňují, že nejasný slovník je v době, kdy se od vedení čekají rychlé a konkrétní kroky, velmi problematický.

RELATED ARTICLES