Čtvrtek, 19 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaČEZ bude na modulárních reaktorech spolupracovat s Rolls-Roycem

ČEZ bude na modulárních reaktorech spolupracovat s Rolls-Roycem

728x90

Polostátní energetická společnost ČEZ naváže strategickou spolupráci s firmou Rolls-Royce při vývoji malých modulárních reaktorů. Novinářům to řekl premiér Petr Fiala (ODS), podle kterého vzala ve středu vláda na svém jednání informaci od ČEZ na vědomí. Podle Fialy spolupráce otevírá možnost pro české firmy podílet se na vývoji tohoto typu jaderných zdrojů a zapojit se do globálního dodavatelského řetězce.

Česko podle Fialy nemá zájem o nákup hotových malých modulárních reaktorů, ale chce se podílet na jejich výrobě v globálním měřítku. Strategické partnerství ČEZ a Rolls-Royce to podle něj umožní. „Rolls-Royce svůj mezinárodní dodavatelský řetězec teprve tvoří. Česká republika a české firmy mohou stát u zrodu dodavatelského řetězce, zapojit se do jeho vytváření v maximální možné míře,“ řekl premiér.

Stavbu malých modulárních reaktorů označil Fiala za významný rozvoj české energetiky, který přispěje ke zvýšení energetické bezpečnosti a soběstačnosti. První modulární reaktor v Česku by podle premiéra mohl vzniknout v lokalitě Jaderné elektrárny Temelín v první polovině 30. let.

ČEZ v první polovině září oznámil, že vybere do konce letošního roku partnera pro vývoj a provozování modulárních reaktorů v Česku. Rozhodoval se mezi firmami Westinghouse, GE Hitachi a Rolls-Royce. Nehledal přitom jen dodavatele technologie, ale partnera, se kterým se bude na vývoji malých modulárních reaktorů podílet.

ČEZ plánuje do roku 2050 postavit až deset menších modulárních reaktorů o souhrnném výkonu tři gigawatty. Současné české klasické elektrárny v Dukovanech a Temelíně mají každá výkon asi dva gigawatty.

Modulární reaktory je možné vyrábět sériově v továrnách a po jednotlivých blocích jich postupně víc soustředit na jednom místě. Podle expertů na jadernou energetiku se liší od velkých jaderných bloků především nižším výkonem a také rychlejší a jednodušší stavbou. Naopak provoz by mohl být podobný.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

ČEZ bude na modulárních reaktorech spolupracovat s Rolls-Roycem

728x90

Polostátní energetická společnost ČEZ naváže strategickou spolupráci s firmou Rolls-Royce při vývoji malých modulárních reaktorů. Novinářům to řekl premiér Petr Fiala (ODS), podle kterého vzala ve středu vláda na svém jednání informaci od ČEZ na vědomí. Podle Fialy spolupráce otevírá možnost pro české firmy podílet se na vývoji tohoto typu jaderných zdrojů a zapojit se do globálního dodavatelského řetězce.

Česko podle Fialy nemá zájem o nákup hotových malých modulárních reaktorů, ale chce se podílet na jejich výrobě v globálním měřítku. Strategické partnerství ČEZ a Rolls-Royce to podle něj umožní. „Rolls-Royce svůj mezinárodní dodavatelský řetězec teprve tvoří. Česká republika a české firmy mohou stát u zrodu dodavatelského řetězce, zapojit se do jeho vytváření v maximální možné míře,“ řekl premiér.

Stavbu malých modulárních reaktorů označil Fiala za významný rozvoj české energetiky, který přispěje ke zvýšení energetické bezpečnosti a soběstačnosti. První modulární reaktor v Česku by podle premiéra mohl vzniknout v lokalitě Jaderné elektrárny Temelín v první polovině 30. let.

ČEZ v první polovině září oznámil, že vybere do konce letošního roku partnera pro vývoj a provozování modulárních reaktorů v Česku. Rozhodoval se mezi firmami Westinghouse, GE Hitachi a Rolls-Royce. Nehledal přitom jen dodavatele technologie, ale partnera, se kterým se bude na vývoji malých modulárních reaktorů podílet.

ČEZ plánuje do roku 2050 postavit až deset menších modulárních reaktorů o souhrnném výkonu tři gigawatty. Současné české klasické elektrárny v Dukovanech a Temelíně mají každá výkon asi dva gigawatty.

Modulární reaktory je možné vyrábět sériově v továrnách a po jednotlivých blocích jich postupně víc soustředit na jednom místě. Podle expertů na jadernou energetiku se liší od velkých jaderných bloků především nižším výkonem a také rychlejší a jednodušší stavbou. Naopak provoz by mohl být podobný.

RELATED ARTICLES