Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaKonec nehodám na české železnici: ETCS jako superdrahá spása

Konec nehodám na české železnici: ETCS jako superdrahá spása

728x90

Přeprava lidí i nákladů po tuzemských kolejích bude od příštího roku mnohonásobně bezpečnější než dosud. Změnu k lepšímu si slibuje stát i velcí dopravci od zavedení bezpečnostního systému ETCS (European Train Control System). Technologie, která se již testuje a na stovkách kilometrů hlavních tratí bude povinná od ledna, představuje za desítky let jednu z nejvýznamnějších, ale za desítky miliard korun také jednu z vůbec nejnákladnějších proměn české železnice. Největší hráči byznysu na kolejích jsou i přes vysoké náklady ve vzácné shodě: tahle investice Česku jedině prospěje. Protestují naopak menší dopravci, podle kterých hrozí konec desítek lokálních tratí.

Čtyři oběti a desítky zraněných si vyžádala tragická nehoda ze začátku června, při které se v Pardubicích srazil noční rychlík RegioJetu s nákladním vlakem. K neštěstí by s nejvyšší pravděpodobností nedošlo, pokud by již naplno fungoval systém ETCS. K jeho úplnému spuštění dojde v několika fázích v lednu příštího roku. Bez patřičně vybavených vlaků tak dopravci na hlavní železniční koridory s výhradním provozem nevyjedou. Kdo chce v byznysu zůstat, musí masivně investovat, byť s přispěním od Evropské unie i státu.

České dráhy už mají systém nachystaný ve více než 420 vozidlech, například v motorových jednotkách RegioFox, druhé generaci RegioPanterů či moderních lokomotivách Vectron. Do nových vlaků s ETCS investují desítky miliard korun, jen letos takto vydají téměř devatenáct miliard. Další vlaky ze stávající flotily systémem zpětně dovybavují. „Do dovybavení jsme doposud investovali více než sedm miliard, z toho přibližně třetinu představovalo dotační krytí,“ uvádí mluvčí drah Filip Medelský. Nákladní ČD Cargo má již vybavených 280 vlaků z 340.

Cena nových, takto vybavených lokomotiv se obvykle pohybuje kolem čtyř milionů eur. Soukromý RegioJet nakupuje například pět desítek lokomotiv TRAXX a elektrických jednotek PESA. Ředitel strategie firmy podnikatele Radima Jančury Jiří Schmidt nicméně varuje, že přechod na nový systém vytvoří i řadu potíží.

Co je to ETCS

Je to jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. V praxi například dokáže zastavit dva proti sobě jedoucí vlaky a zabránit tak nehodě v případě, že strojvedoucí včas nereaguje na varování. Systém má také umožnit vyšší rychlost vlaků a vyšší propustnost tratí, na které se tak „vejde“ více vlaků.

Na ETCS postupně přechází evropské státy, což dopravcům umožní, aby s vlaky mohli volně přejíždět z jedné země do druhé. Systém totiž nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích. Zařízení, bez něhož se neobejde budování vysokorychlostních tratí, ale i na klasických tratích zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.

Zdroj: Správa železnic

„Situace na trhu s lokomotivami je aktuálně velmi napjatá a očekává se, že se bude ještě zhoršovat. K přelomu roku se předpokládá výrazný nedostatek lokomotiv vybavených systémem a schválených pro provoz pod evropským zabezpečovacím systémem,“ říká. Někteří dopravci podle něj budou nuceni vyřadit starší lokomotivy, které již nebude možné od nového roku na hlavních koridorech provozovat. Tento nedostatek už nyní vede k nárůstu cen pronájmů lokomotiv.

„Cena za pronájem lokomotivy vzrostla za poslední rok o pětinu a očekává se, že do konce roku dojde k dalšímu zvýšení. Pro dopravce to znamená vznik nových nákladů spojených s akutním nedostatkem dostupných lokomotiv,“ varuje Schmidt. Interoperabilní multisystémové elektrické lokomotivy se systémem ETCS se aktuálně pronajímají za padesát až pětašedesát tisíc eur měsíčně.

„Spousta menších dopravců se domnívala, že k avizovanému zavedení ETCS v termínu nedojde, že politici couvnou. A neinvestovali. Po sérii nehod si ale politici nemohli vzít na triko odklad, takže teď překvapeným dopravcům nezbude než draze pronajímat,“ říká jeden z předních zástupců z oboru, který si nepřál být jmenován.

Spolek Za bezpečnou železnici například tvrdí, že za současného stavu by po prvním lednu žádná regionální linka nemohla zajet do stanic ležících na hlavních koridorech, byť právě tam mnoho z nich míří. Vybavení veškerých souprav je podle spolku mimo finanční možnosti Česka, takže údajně hrozí rušení stovek vlakových linek, tedy desítek lokálních tratí.

Ministerstvo dopravy se takového scénáře neobává. Naopak si od ETCS slibuje větší bezpečnost, byť nedokáže odhadnout, jak výrazně by měl s jeho zavedením klesnout počet případů, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo „stůj“. V minulých letech k takovým situacím docházelo i dvěstěkrát ročně.

„Od ledna 2025 se výhradní provoz ETCS zavádí na části sítě, netýká se ihned všech dopravců a všech vozidel. Na dalších tratích bude výhradní provoz zaváděn postupně, což poskytne dostatečný prostor pro dovybavení zbývajících vozidel,“ tvrdí mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič. Dodává, že plán na zavedení ETCS byl dopravcům oznámen už v roce 2017.

Úřad aktuálně eviduje 1153 vozidel, která jsou způsobilá provozu na tratích s ETCS, z nichž 811 patří českým dopravcům a zbytek zahraničním. Na tratích, kde bude výhradní provoz v lednu zaveden, se podle úřadu denně pohybuje v průměru asi 1200 hnacích vozidel. Za roky 2018 až 2024 ministerstvo eviduje 7,2 miliardy korun, kterými z českých a evropských prostředků podpořilo dopravce při vybavování vlaků systémem ETCS.

„Stát sliboval podporu ve výši až 85 procent uznatelných nákladů, ta má ale strop na 6,75 milionech korun na instalaci ETCS na jednu lokomotivu. Jediná instalace však stojí asi šest set tisíc eur, čili nás stát podporuje jen asi z poloviny. Pro dopravce to jsou obrovské náklady,“ říká Martin Hořínek, jednatel Metransu, druhé největší nákladní společnosti v Česku.

Dopravce již vybavil padesát tři lokomotiv, dalších dvacet sedm bude následovat. „Je to drahé, ale chápeme, že bezpečnost má být na prvním místě. Vzhledem k množství nehod a z nich plynoucích ztrát na lidských životech, ale i na přepravovaných nákladech a vlacích, budu jako šéf firmy klidnější s funkčním ETCS,“ dodává Hořínek.

V nejhorší situaci jsou dopravci, kteří používají nejběžnější dieselové lokomotivy řady 740, říká spoluvlastník dopravce Cargo Motion Jan Fedor. „Osadit tento stoj systémem ETCS stojí asi patnáct milionů korun, stát dává jen zhruba polovinu na dotaci. Cena samotné ojeté lokomotivy po generální opravě je přitom jen asi sedm milionů,“ ilustruje nákladnost ETCS Fedor.

I kdyby dopravci raději ukončovali provoz, jejich kapacita podle něj trhu chybět nebude. Vzhledem k výraznému prodražení přeprav po železnici totiž zákazníci v řadě případů „uprchli“ na levnější silnici a náklady přepravují kamiony.

Výhradně v režimu ETCS vyjedou vlaky od ledna na 622 kilometrech tratí, tou vůbec první bude úsek Česká Třebová – Olomouc – Prosenice/Přerov. Následovat bud trať Břeclav – Bohumín, pak úseky Česká Třebová – Adamov a Modřice Břeclav. Koncem ledna se dočká i Praha s úsekem Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

Správa železnic uvádí, že se na zmíněných úsecích pohybuje na padesát tisíc vlaků měsíčně, což představuje 42 procent veškerých dopravních výkonů na české železnici. Se systémem ETCS se jezdí částečně už nyní, od srpna je totiž povinné ho používat v případech, kdy je jím vybaveno vozidlo i trať. Moderní zabezpečovač tak aktuálně využívá na šest set vozidel denně, spočítalo ministerstvo dopravy.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Konec nehodám na české železnici: ETCS jako superdrahá spása

728x90

Přeprava lidí i nákladů po tuzemských kolejích bude od příštího roku mnohonásobně bezpečnější než dosud. Změnu k lepšímu si slibuje stát i velcí dopravci od zavedení bezpečnostního systému ETCS (European Train Control System). Technologie, která se již testuje a na stovkách kilometrů hlavních tratí bude povinná od ledna, představuje za desítky let jednu z nejvýznamnějších, ale za desítky miliard korun také jednu z vůbec nejnákladnějších proměn české železnice. Největší hráči byznysu na kolejích jsou i přes vysoké náklady ve vzácné shodě: tahle investice Česku jedině prospěje. Protestují naopak menší dopravci, podle kterých hrozí konec desítek lokálních tratí.

Čtyři oběti a desítky zraněných si vyžádala tragická nehoda ze začátku června, při které se v Pardubicích srazil noční rychlík RegioJetu s nákladním vlakem. K neštěstí by s nejvyšší pravděpodobností nedošlo, pokud by již naplno fungoval systém ETCS. K jeho úplnému spuštění dojde v několika fázích v lednu příštího roku. Bez patřičně vybavených vlaků tak dopravci na hlavní železniční koridory s výhradním provozem nevyjedou. Kdo chce v byznysu zůstat, musí masivně investovat, byť s přispěním od Evropské unie i státu.

České dráhy už mají systém nachystaný ve více než 420 vozidlech, například v motorových jednotkách RegioFox, druhé generaci RegioPanterů či moderních lokomotivách Vectron. Do nových vlaků s ETCS investují desítky miliard korun, jen letos takto vydají téměř devatenáct miliard. Další vlaky ze stávající flotily systémem zpětně dovybavují. „Do dovybavení jsme doposud investovali více než sedm miliard, z toho přibližně třetinu představovalo dotační krytí,“ uvádí mluvčí drah Filip Medelský. Nákladní ČD Cargo má již vybavených 280 vlaků z 340.

Cena nových, takto vybavených lokomotiv se obvykle pohybuje kolem čtyř milionů eur. Soukromý RegioJet nakupuje například pět desítek lokomotiv TRAXX a elektrických jednotek PESA. Ředitel strategie firmy podnikatele Radima Jančury Jiří Schmidt nicméně varuje, že přechod na nový systém vytvoří i řadu potíží.

Co je to ETCS

Je to jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. V praxi například dokáže zastavit dva proti sobě jedoucí vlaky a zabránit tak nehodě v případě, že strojvedoucí včas nereaguje na varování. Systém má také umožnit vyšší rychlost vlaků a vyšší propustnost tratí, na které se tak „vejde“ více vlaků.

Na ETCS postupně přechází evropské státy, což dopravcům umožní, aby s vlaky mohli volně přejíždět z jedné země do druhé. Systém totiž nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích. Zařízení, bez něhož se neobejde budování vysokorychlostních tratí, ale i na klasických tratích zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.

Zdroj: Správa železnic

„Situace na trhu s lokomotivami je aktuálně velmi napjatá a očekává se, že se bude ještě zhoršovat. K přelomu roku se předpokládá výrazný nedostatek lokomotiv vybavených systémem a schválených pro provoz pod evropským zabezpečovacím systémem,“ říká. Někteří dopravci podle něj budou nuceni vyřadit starší lokomotivy, které již nebude možné od nového roku na hlavních koridorech provozovat. Tento nedostatek už nyní vede k nárůstu cen pronájmů lokomotiv.

„Cena za pronájem lokomotivy vzrostla za poslední rok o pětinu a očekává se, že do konce roku dojde k dalšímu zvýšení. Pro dopravce to znamená vznik nových nákladů spojených s akutním nedostatkem dostupných lokomotiv,“ varuje Schmidt. Interoperabilní multisystémové elektrické lokomotivy se systémem ETCS se aktuálně pronajímají za padesát až pětašedesát tisíc eur měsíčně.

„Spousta menších dopravců se domnívala, že k avizovanému zavedení ETCS v termínu nedojde, že politici couvnou. A neinvestovali. Po sérii nehod si ale politici nemohli vzít na triko odklad, takže teď překvapeným dopravcům nezbude než draze pronajímat,“ říká jeden z předních zástupců z oboru, který si nepřál být jmenován.

Spolek Za bezpečnou železnici například tvrdí, že za současného stavu by po prvním lednu žádná regionální linka nemohla zajet do stanic ležících na hlavních koridorech, byť právě tam mnoho z nich míří. Vybavení veškerých souprav je podle spolku mimo finanční možnosti Česka, takže údajně hrozí rušení stovek vlakových linek, tedy desítek lokálních tratí.

Ministerstvo dopravy se takového scénáře neobává. Naopak si od ETCS slibuje větší bezpečnost, byť nedokáže odhadnout, jak výrazně by měl s jeho zavedením klesnout počet případů, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo „stůj“. V minulých letech k takovým situacím docházelo i dvěstěkrát ročně.

„Od ledna 2025 se výhradní provoz ETCS zavádí na části sítě, netýká se ihned všech dopravců a všech vozidel. Na dalších tratích bude výhradní provoz zaváděn postupně, což poskytne dostatečný prostor pro dovybavení zbývajících vozidel,“ tvrdí mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič. Dodává, že plán na zavedení ETCS byl dopravcům oznámen už v roce 2017.

Úřad aktuálně eviduje 1153 vozidel, která jsou způsobilá provozu na tratích s ETCS, z nichž 811 patří českým dopravcům a zbytek zahraničním. Na tratích, kde bude výhradní provoz v lednu zaveden, se podle úřadu denně pohybuje v průměru asi 1200 hnacích vozidel. Za roky 2018 až 2024 ministerstvo eviduje 7,2 miliardy korun, kterými z českých a evropských prostředků podpořilo dopravce při vybavování vlaků systémem ETCS.

„Stát sliboval podporu ve výši až 85 procent uznatelných nákladů, ta má ale strop na 6,75 milionech korun na instalaci ETCS na jednu lokomotivu. Jediná instalace však stojí asi šest set tisíc eur, čili nás stát podporuje jen asi z poloviny. Pro dopravce to jsou obrovské náklady,“ říká Martin Hořínek, jednatel Metransu, druhé největší nákladní společnosti v Česku.

Dopravce již vybavil padesát tři lokomotiv, dalších dvacet sedm bude následovat. „Je to drahé, ale chápeme, že bezpečnost má být na prvním místě. Vzhledem k množství nehod a z nich plynoucích ztrát na lidských životech, ale i na přepravovaných nákladech a vlacích, budu jako šéf firmy klidnější s funkčním ETCS,“ dodává Hořínek.

V nejhorší situaci jsou dopravci, kteří používají nejběžnější dieselové lokomotivy řady 740, říká spoluvlastník dopravce Cargo Motion Jan Fedor. „Osadit tento stoj systémem ETCS stojí asi patnáct milionů korun, stát dává jen zhruba polovinu na dotaci. Cena samotné ojeté lokomotivy po generální opravě je přitom jen asi sedm milionů,“ ilustruje nákladnost ETCS Fedor.

I kdyby dopravci raději ukončovali provoz, jejich kapacita podle něj trhu chybět nebude. Vzhledem k výraznému prodražení přeprav po železnici totiž zákazníci v řadě případů „uprchli“ na levnější silnici a náklady přepravují kamiony.

Výhradně v režimu ETCS vyjedou vlaky od ledna na 622 kilometrech tratí, tou vůbec první bude úsek Česká Třebová – Olomouc – Prosenice/Přerov. Následovat bud trať Břeclav – Bohumín, pak úseky Česká Třebová – Adamov a Modřice Břeclav. Koncem ledna se dočká i Praha s úsekem Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

Správa železnic uvádí, že se na zmíněných úsecích pohybuje na padesát tisíc vlaků měsíčně, což představuje 42 procent veškerých dopravních výkonů na české železnici. Se systémem ETCS se jezdí částečně už nyní, od srpna je totiž povinné ho používat v případech, kdy je jím vybaveno vozidlo i trať. Moderní zabezpečovač tak aktuálně využívá na šest set vozidel denně, spočítalo ministerstvo dopravy.

RELATED ARTICLES