Pátek, 20 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaČeši budou konkurovat Nvidii, posílají stovky milionů do revoluce AI ve hrách

Češi budou konkurovat Nvidii, posílají stovky milionů do revoluce AI ve hrách

728x90

Když dnes hráči videoher interagují s počítačem řízenými postavami, takzvanými NPC, zážitek často není moc věrohodný. Modely stojí jako tvrdá Y na jednom místě, ve dne, v noci, za bouřky, ve sněhové vánici i v úmorném vedru, a komunikace s nimi se smršťuje na to, co postavě napíše scenárista a určí designér. Změnit by to mohl v poslední době velice rychle rostoucí obor umělé inteligence (AI), který byl nakopnut příchodem OpenAI a ChatGPT. I Češi do oblasti herních postav poháněných AI poslali už stovky milionů korun a chystají se konkurovat třeba Nvidii.

Výrazným pokusem v nově se formujícím oboru NPC poháněných umělou inteligencí má být titul AI People od pražské společnosti GoodAI. Tu rozjel Marek Rosa, majitel firmy Keen Software House, která vytvořila globální hit Space Engineers simulující stavbu objektů ve vesmíru. Space Engineers se prodávají po milionech kusů, což Rosovi jako velkému fanouškovi AI umožnilo výdělky investovat do GoodAI. Původně šlo o projekt zabývající se výzkumem obecné umělé inteligence, nyní je ale více rozkročený.

„Celková investice do GoodAI činila více než čtvrt miliardy korun,“ spočítal Rosa pro e15. „Do předprodukce a výzkum a vývoj AI People šlo 66 milionů, v produkční fázi je to aktuálně 50 milionů,“ doplnil.

AI People mají být plnohodnotnou hrou připomínající kupříkladu The Sims. Ovšem s tím rozdílem, že jednotlivé postavy budou řízeny velkým jazykovým modelem, takže mají navodit iluzi toho, že existují. „Dosáhli jsme toho, že takzvaní agenti spolu interagují, mluví, vnímají prostředí, mají charakter a emoce. Teď je před námi výzva přetvořit tuto technologii v zábavnou hru, kde hráči i agenti budou čelit výzvám a překonávat je,“ popsal Rosa.

AI People brzy mají vyjít v testovací verzi a Rosa slibuje revoluci v NPC. Technologii chce případně licencovat dalším tvůrcům her. Tím by se nestal „pouze“ vývojářem her, ale dodavatelem nástrojů, které na pozadí virtuální světy pohání. To je poměrně velký byznys. Například společnost Unity, od níž si vývojáři kupují takzvaný engine sloužící k vykreslování grafiky či simulaci fyziky, v posledním čtvrtletí utržila přes půl miliardy dolarů.

Na formujícím se trhu s AI pro virtuální postavy se ale chce prosadit více subjektů. Společnost Nvidia dodávající čipy pro současnou explozi kolem AI letos prezentovala technologii podobnou té od Rosy. Zatím působí přesvědčivě, hovory třeba s virtuálním barmanem jsou podobné těm ze skutečného světa.

Uspět chce také kanadský startup Artificial Agency založený veterány z herních studií. Firma už od investorů posbírala 16 milionů dolarů, skoro 400 milionů korun. Peníze kromě fondů jako Toyota Ventures nebo Radical Ventures poslal také český fond Kaya známý především z investice do Rohlíku.

Artificial Agency už na testech spolupracuje s několika nejmenovanými předními herními studii s tím, že produkt má dorazit na trh příští rok. Je tedy možné, že s postavami ve hrách tedy brzy nebude nutné komunikovat pouze skrze předem definované otázky a odpovědi, ale objeví se velká míra improvizace. „Postavám půjde nastavit osobnost, cíle, vnímání světa nebo akce. AI má obří potenciál přinést do her revoluci,“ věří Brian Tanner, spoluzakladatel kanadské firmy.

AI do herního vývoje vstupuje i jinde, například pomáhá v generování částí grafiky, tvorbou zvuků a hudby či rutinních úkolech. Podle studie organizace GDC už tímto způsobem používá generativní AI už polovina herních vývojářů.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Češi budou konkurovat Nvidii, posílají stovky milionů do revoluce AI ve hrách

728x90

Když dnes hráči videoher interagují s počítačem řízenými postavami, takzvanými NPC, zážitek často není moc věrohodný. Modely stojí jako tvrdá Y na jednom místě, ve dne, v noci, za bouřky, ve sněhové vánici i v úmorném vedru, a komunikace s nimi se smršťuje na to, co postavě napíše scenárista a určí designér. Změnit by to mohl v poslední době velice rychle rostoucí obor umělé inteligence (AI), který byl nakopnut příchodem OpenAI a ChatGPT. I Češi do oblasti herních postav poháněných AI poslali už stovky milionů korun a chystají se konkurovat třeba Nvidii.

Výrazným pokusem v nově se formujícím oboru NPC poháněných umělou inteligencí má být titul AI People od pražské společnosti GoodAI. Tu rozjel Marek Rosa, majitel firmy Keen Software House, která vytvořila globální hit Space Engineers simulující stavbu objektů ve vesmíru. Space Engineers se prodávají po milionech kusů, což Rosovi jako velkému fanouškovi AI umožnilo výdělky investovat do GoodAI. Původně šlo o projekt zabývající se výzkumem obecné umělé inteligence, nyní je ale více rozkročený.

„Celková investice do GoodAI činila více než čtvrt miliardy korun,“ spočítal Rosa pro e15. „Do předprodukce a výzkum a vývoj AI People šlo 66 milionů, v produkční fázi je to aktuálně 50 milionů,“ doplnil.

AI People mají být plnohodnotnou hrou připomínající kupříkladu The Sims. Ovšem s tím rozdílem, že jednotlivé postavy budou řízeny velkým jazykovým modelem, takže mají navodit iluzi toho, že existují. „Dosáhli jsme toho, že takzvaní agenti spolu interagují, mluví, vnímají prostředí, mají charakter a emoce. Teď je před námi výzva přetvořit tuto technologii v zábavnou hru, kde hráči i agenti budou čelit výzvám a překonávat je,“ popsal Rosa.

AI People brzy mají vyjít v testovací verzi a Rosa slibuje revoluci v NPC. Technologii chce případně licencovat dalším tvůrcům her. Tím by se nestal „pouze“ vývojářem her, ale dodavatelem nástrojů, které na pozadí virtuální světy pohání. To je poměrně velký byznys. Například společnost Unity, od níž si vývojáři kupují takzvaný engine sloužící k vykreslování grafiky či simulaci fyziky, v posledním čtvrtletí utržila přes půl miliardy dolarů.

Na formujícím se trhu s AI pro virtuální postavy se ale chce prosadit více subjektů. Společnost Nvidia dodávající čipy pro současnou explozi kolem AI letos prezentovala technologii podobnou té od Rosy. Zatím působí přesvědčivě, hovory třeba s virtuálním barmanem jsou podobné těm ze skutečného světa.

Uspět chce také kanadský startup Artificial Agency založený veterány z herních studií. Firma už od investorů posbírala 16 milionů dolarů, skoro 400 milionů korun. Peníze kromě fondů jako Toyota Ventures nebo Radical Ventures poslal také český fond Kaya známý především z investice do Rohlíku.

Artificial Agency už na testech spolupracuje s několika nejmenovanými předními herními studii s tím, že produkt má dorazit na trh příští rok. Je tedy možné, že s postavami ve hrách tedy brzy nebude nutné komunikovat pouze skrze předem definované otázky a odpovědi, ale objeví se velká míra improvizace. „Postavám půjde nastavit osobnost, cíle, vnímání světa nebo akce. AI má obří potenciál přinést do her revoluci,“ věří Brian Tanner, spoluzakladatel kanadské firmy.

AI do herního vývoje vstupuje i jinde, například pomáhá v generování částí grafiky, tvorbou zvuků a hudby či rutinních úkolech. Podle studie organizace GDC už tímto způsobem používá generativní AI už polovina herních vývojářů.

RELATED ARTICLES