Sobota, 21 září, 2024
Google search engine
DomůEkonomikaApple vzdává plán na elektromobil. Investoři projekt Titan neoplakávají

Apple vzdává plán na elektromobil. Investoři projekt Titan neoplakávají

728x90

Měl to být další velký trhák Applu. Produkt, kterým si jedna z nejhodnotnějších firem světa rozšíří produktové portfolio, výrazně navýší obrat a ještě silněji uzamkne uživatele ve svém ekosystému. Místo toho tajemstvími opředený projekt Titan končí. Apple vzdal dekádu dlouhou a miliardy dolarů drahou snahu o to, aby se zařadil po bok Tesly a přivedl na trh supermoderní elektrické auto bez volantu a pedálů, zato s vyspělým softwarem, který by nahradil řidiče. A dost možná udělal dobře.

Své rozhodnutí sdělila firma zaměstnancům v úterý, pro média ho nekomentovala, uvedla agentura Bloomberg. Na Apple Car pracoval tým o zhruba dvou tisících lidech. Třetina z nich se přesouvá do divize, která pracuje na umělé inteligenci. Na oblasti, kterou Apple upřednostnil a vyhodnotil jako mnohem perspektivnější než výrobu vlastního elektromobilu. Patrně i proto, že v AI zaostává za Alphabetem, Amazonem či Microsoftem.

Překvapivý verdikt vzbuzuje řadu otázek. Například tu, zda v sídle Tesly, lídra trhu s částečně autonomními elektromobily, bouchají šampaňské, nebo pěstí do stolu. Automobilce Elona Muska ubyl další konkurent, který by se díky své velikosti a síle mohl do budoucna řadit k nejvýznamnějším soupeřům.

Na druhou stranu ale lze číst ústup Applu i tak, že raději odepíše miliardy dolarů, které investoval do vývoje, než aby se naplno pustil do byznysu, který ve skutečnosti slibuje menší potenciál, než jaký si automobilky vysnily. I Apple se v minulosti s některými projekty spálil, například s tabletem JooJoo v roce 2009, historicky ale prokazuje pozoruhodnou schopnost správně rozeznat, do čeho se pustit.

Trh s čistě elektrickými vozy ochlazuje, jejich prodeje rostou pomaleji, než odvětví očekávalo. Teslou vyvolaná cenová válka rozzářila oči nejednoho zákazníka, marže výrobců ale smrskla. Byly to právě i obavy o dostatečnou ziskovost, kvůli kterým Apple z ambiciózního plánu vycouval. Plánovaná cena vozu se přitom měla pohybovat poměrně vysoko – kolem jednoho sta tisíc dolarů, tedy zhruba dvou a čtvrt milionů korun.

Akcie Applu reagovaly mírným růstem

Apple generuje více než polovinu tržeb z iPhonů, vstup na trh s hypermoderními elektromobily by mu tak výrazně rozšířil příjmy o úplně nový segment. Analytici Bloombergu Anurag Rana a Andrew Girard i tak rozhodnutí Applu kvitují. Zatímco trh s elektromobily zpomaluje, generativní umělá inteligence podle nich slibuje dlouhodobý potenciál slibných zisků. Pozitivně přijal zamávání bílou vlajkou i trh. Akcie Applu po zveřejnění zprávy totiž zpevnily a před koncem úterního obchodování na burze připisovaly sedm desetin procenta.

„Projekt Titan byl celou dekádu zahalen tajemstvím a vzbuzoval různá očekávání. Osobně jsem byl skeptický – automobil je úplně jiný byznys než spotřební elektronika, kde Apple exceluje. Zejména když ambice zahrnovala autonomní vůz, jehož vývoj a testování by zabralo pět až deset let. Zřejmě se také internímu týmu nedařilo přijít s dost přelomovým produktem, který se Apple vždy snaží představit a disruptovat trh,“ domnívá se expert EY na automobilový průmysl Petr Knap.

Původně Apple cílil na plně autonomní vůz, který se řídí zcela sám. Postupně ale z vysokých cílů slevoval. Patrně i proto, že měl jen omezenou, nikoliv početnou skupinu aut, která by v průběhu let sbírala data v reálném provozu, jak to činí třeba Tesla. Zároveň neměl dostatečné know-how, jak rozsáhlou flotilu budovat a těžit z dat. Ze silnic Apple nicméně nemizí, dál bude rozvíjet aplikaci CarPlay a další služby.


RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Apple vzdává plán na elektromobil. Investoři projekt Titan neoplakávají

728x90

Měl to být další velký trhák Applu. Produkt, kterým si jedna z nejhodnotnějších firem světa rozšíří produktové portfolio, výrazně navýší obrat a ještě silněji uzamkne uživatele ve svém ekosystému. Místo toho tajemstvími opředený projekt Titan končí. Apple vzdal dekádu dlouhou a miliardy dolarů drahou snahu o to, aby se zařadil po bok Tesly a přivedl na trh supermoderní elektrické auto bez volantu a pedálů, zato s vyspělým softwarem, který by nahradil řidiče. A dost možná udělal dobře.

Své rozhodnutí sdělila firma zaměstnancům v úterý, pro média ho nekomentovala, uvedla agentura Bloomberg. Na Apple Car pracoval tým o zhruba dvou tisících lidech. Třetina z nich se přesouvá do divize, která pracuje na umělé inteligenci. Na oblasti, kterou Apple upřednostnil a vyhodnotil jako mnohem perspektivnější než výrobu vlastního elektromobilu. Patrně i proto, že v AI zaostává za Alphabetem, Amazonem či Microsoftem.

Překvapivý verdikt vzbuzuje řadu otázek. Například tu, zda v sídle Tesly, lídra trhu s částečně autonomními elektromobily, bouchají šampaňské, nebo pěstí do stolu. Automobilce Elona Muska ubyl další konkurent, který by se díky své velikosti a síle mohl do budoucna řadit k nejvýznamnějším soupeřům.

Na druhou stranu ale lze číst ústup Applu i tak, že raději odepíše miliardy dolarů, které investoval do vývoje, než aby se naplno pustil do byznysu, který ve skutečnosti slibuje menší potenciál, než jaký si automobilky vysnily. I Apple se v minulosti s některými projekty spálil, například s tabletem JooJoo v roce 2009, historicky ale prokazuje pozoruhodnou schopnost správně rozeznat, do čeho se pustit.

Trh s čistě elektrickými vozy ochlazuje, jejich prodeje rostou pomaleji, než odvětví očekávalo. Teslou vyvolaná cenová válka rozzářila oči nejednoho zákazníka, marže výrobců ale smrskla. Byly to právě i obavy o dostatečnou ziskovost, kvůli kterým Apple z ambiciózního plánu vycouval. Plánovaná cena vozu se přitom měla pohybovat poměrně vysoko – kolem jednoho sta tisíc dolarů, tedy zhruba dvou a čtvrt milionů korun.

Akcie Applu reagovaly mírným růstem

Apple generuje více než polovinu tržeb z iPhonů, vstup na trh s hypermoderními elektromobily by mu tak výrazně rozšířil příjmy o úplně nový segment. Analytici Bloombergu Anurag Rana a Andrew Girard i tak rozhodnutí Applu kvitují. Zatímco trh s elektromobily zpomaluje, generativní umělá inteligence podle nich slibuje dlouhodobý potenciál slibných zisků. Pozitivně přijal zamávání bílou vlajkou i trh. Akcie Applu po zveřejnění zprávy totiž zpevnily a před koncem úterního obchodování na burze připisovaly sedm desetin procenta.

„Projekt Titan byl celou dekádu zahalen tajemstvím a vzbuzoval různá očekávání. Osobně jsem byl skeptický – automobil je úplně jiný byznys než spotřební elektronika, kde Apple exceluje. Zejména když ambice zahrnovala autonomní vůz, jehož vývoj a testování by zabralo pět až deset let. Zřejmě se také internímu týmu nedařilo přijít s dost přelomovým produktem, který se Apple vždy snaží představit a disruptovat trh,“ domnívá se expert EY na automobilový průmysl Petr Knap.

Původně Apple cílil na plně autonomní vůz, který se řídí zcela sám. Postupně ale z vysokých cílů slevoval. Patrně i proto, že měl jen omezenou, nikoliv početnou skupinu aut, která by v průběhu let sbírala data v reálném provozu, jak to činí třeba Tesla. Zároveň neměl dostatečné know-how, jak rozsáhlou flotilu budovat a těžit z dat. Ze silnic Apple nicméně nemizí, dál bude rozvíjet aplikaci CarPlay a další služby.


RELATED ARTICLES