Pondělí, 1 července, 2024
Google search engine
DomůZpravodajstvíPřed dovolenou pozor na rafinovaný podvod s falešnými hotely

Před dovolenou pozor na rafinovaný podvod s falešnými hotely

Šéfka pro internetovou bezpečnost společnosti Booking Marnie Wilkingová nedávno uvedla, že za posledních 18 měsíců došlo k nárůstu podvodů s ubytováním o 500 až 900 procent.

Podle BBC šéfka řekla, že od doby, kdy se na trhu objevily generativní nástroje umělé inteligence, jako je ChatGPT, došlo k zásadnímu nárůstu phishingu, kdy jsou lidé podvodně tlačení k poskytnutí svých finančních údajů.

„S phishingem se samozřejmě setkáváme od počátku existence e-mailu, ale nárůst začal krátce poté, co byl spuštěn ChatGPT,“ řekla. „Útočníci využívají umělou inteligenci k útokům, které napodobují e-maily mnohem lépe než cokoli, co dělali doposud,“ řekla.

Phishingové útoky se snaží přesvědčit lidi, aby jim předali údaje o své kartě tím, že jim pošlou falešné – ale velmi přesvědčivě vypadající – odkazy na internetové rezervace. A často se zaměřují právě na webové stránky, jako jsou Booking.com a Airbnb.

Jak takový podvod může vypadat v realitě, popsala autorka příspěvku na Seznam Medium.

„První problém přišel ve chvíli po zaplacení, kdy nám nedorazila žádná adresa vily, ale pouze GPS údaje. Sice jsme urgovali Booking.com, ale měli jsme už i kontakt na údajného majitele a ten slíbil zaslat přesnou polohu a adresu – komunikoval s námi naprosto v pohodě a vše se zdálo být ideální – až na to, že ani do našeho odjezdu neposlal adresu vily, ani tu lokaci a v den nájezdu se odmlčel úplně. Přiletěli jsme do Turecka a vydali se autem na GPS místo, kde měla stát vila – a ejhle! Byl tam jen lesík, ale žádná vila z obrázku, který byl na Booking.com, tam prostě nebyla,“ napsala.

Poté, co zájemce zaplatí, podvodníci buď beze stopy zmizí a nechají kupujícího bez střechy nad hlavou, nebo se z něj dokonce pokusí vylákat další peníze prostřednictvím následných zpráv.

Wilkingová podle BBC upřesnila, že umělá inteligence dokáže vytvářet naprosto realistické obrázky údajného hotelu či jiného druhu ubytování a má mnohem přesnější text v několika jazycích.

Přestože však kritizovala využívání umělé inteligence pro podvody, zároveň doplnila, že právě tato technologie zároveň společnosti umožňuje rychle odstraňovat nabídku falešných hotelů, které se snaží lidi podvést.

„Nastavili jsme modely umělé inteligence, které je odhalí a buď je zablokují, aby se tam dostali na začátek, nebo je odstraní dříve, než dojde k nějaké rezervaci,“ řekla.

Wilkingová vyzvala hotely a cestující, aby používali dvoufaktorovou autentizaci – ta zahrnuje dodatečnou bezpečnostní kontrolu, například zadání kódu zaslaného na telefon.

Na webu cestujlevně.com jeden z přispěvatelů popsal základní znaky, jak taková falešná nabídka vypadá:

  • ubytování je většinou označeno jako „novinka na Booking“,
  • nabídka je velmi výhodná,
  • hlavním úkolem je, abyste podvodníkům napsali na jejich soukromý e-mail, co skrytě dávají do fotek, nebo jako název společnosti (název společnosti je e-mail), viz jeden z linků pro příklad níže,
  • vetší množství podvodných ubytování nemá hned možnost zakoupení ubytování, ale jen „Požádat o rezervaci“. Rezervace se nikdy nepotvrdí, jen z vás vylákají podvodníci první kontaktní informace pro další komunikaci,
  • jsou ale i ubytování, kde chtějí hned zaplatit,
  • podvodná ubytování mají většinou velmi strohý popisek a většinou i málo fotografií, ale jsou i výjimky s mnoha fotografiemi – pomůže občas dát vyhledat obrázek přes google lens –, zda to stejnou fotku najde u jiných ubytování s jiným jménem ubytování. To prozradí podvod hned,
  • celým principem je získat na vás kontakt a pak bokem mimo Booking nebo přes stránky tvářící se jako Booking získat platbu nebo údaje o platební kartě.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Před dovolenou pozor na rafinovaný podvod s falešnými hotely

Šéfka pro internetovou bezpečnost společnosti Booking Marnie Wilkingová nedávno uvedla, že za posledních 18 měsíců došlo k nárůstu podvodů s ubytováním o 500 až 900 procent.

Podle BBC šéfka řekla, že od doby, kdy se na trhu objevily generativní nástroje umělé inteligence, jako je ChatGPT, došlo k zásadnímu nárůstu phishingu, kdy jsou lidé podvodně tlačení k poskytnutí svých finančních údajů.

„S phishingem se samozřejmě setkáváme od počátku existence e-mailu, ale nárůst začal krátce poté, co byl spuštěn ChatGPT,“ řekla. „Útočníci využívají umělou inteligenci k útokům, které napodobují e-maily mnohem lépe než cokoli, co dělali doposud,“ řekla.

Phishingové útoky se snaží přesvědčit lidi, aby jim předali údaje o své kartě tím, že jim pošlou falešné – ale velmi přesvědčivě vypadající – odkazy na internetové rezervace. A často se zaměřují právě na webové stránky, jako jsou Booking.com a Airbnb.

Jak takový podvod může vypadat v realitě, popsala autorka příspěvku na Seznam Medium.

„První problém přišel ve chvíli po zaplacení, kdy nám nedorazila žádná adresa vily, ale pouze GPS údaje. Sice jsme urgovali Booking.com, ale měli jsme už i kontakt na údajného majitele a ten slíbil zaslat přesnou polohu a adresu – komunikoval s námi naprosto v pohodě a vše se zdálo být ideální – až na to, že ani do našeho odjezdu neposlal adresu vily, ani tu lokaci a v den nájezdu se odmlčel úplně. Přiletěli jsme do Turecka a vydali se autem na GPS místo, kde měla stát vila – a ejhle! Byl tam jen lesík, ale žádná vila z obrázku, který byl na Booking.com, tam prostě nebyla,“ napsala.

Poté, co zájemce zaplatí, podvodníci buď beze stopy zmizí a nechají kupujícího bez střechy nad hlavou, nebo se z něj dokonce pokusí vylákat další peníze prostřednictvím následných zpráv.

Wilkingová podle BBC upřesnila, že umělá inteligence dokáže vytvářet naprosto realistické obrázky údajného hotelu či jiného druhu ubytování a má mnohem přesnější text v několika jazycích.

Přestože však kritizovala využívání umělé inteligence pro podvody, zároveň doplnila, že právě tato technologie zároveň společnosti umožňuje rychle odstraňovat nabídku falešných hotelů, které se snaží lidi podvést.

„Nastavili jsme modely umělé inteligence, které je odhalí a buď je zablokují, aby se tam dostali na začátek, nebo je odstraní dříve, než dojde k nějaké rezervaci,“ řekla.

Wilkingová vyzvala hotely a cestující, aby používali dvoufaktorovou autentizaci – ta zahrnuje dodatečnou bezpečnostní kontrolu, například zadání kódu zaslaného na telefon.

Na webu cestujlevně.com jeden z přispěvatelů popsal základní znaky, jak taková falešná nabídka vypadá:

  • ubytování je většinou označeno jako „novinka na Booking“,
  • nabídka je velmi výhodná,
  • hlavním úkolem je, abyste podvodníkům napsali na jejich soukromý e-mail, co skrytě dávají do fotek, nebo jako název společnosti (název společnosti je e-mail), viz jeden z linků pro příklad níže,
  • vetší množství podvodných ubytování nemá hned možnost zakoupení ubytování, ale jen „Požádat o rezervaci“. Rezervace se nikdy nepotvrdí, jen z vás vylákají podvodníci první kontaktní informace pro další komunikaci,
  • jsou ale i ubytování, kde chtějí hned zaplatit,
  • podvodná ubytování mají většinou velmi strohý popisek a většinou i málo fotografií, ale jsou i výjimky s mnoha fotografiemi – pomůže občas dát vyhledat obrázek přes google lens –, zda to stejnou fotku najde u jiných ubytování s jiným jménem ubytování. To prozradí podvod hned,
  • celým principem je získat na vás kontakt a pak bokem mimo Booking nebo přes stránky tvářící se jako Booking získat platbu nebo údaje o platební kartě.
RELATED ARTICLES