Středa, 3 července, 2024
Google search engine
DomůSportMotorsportVerstappen opět vítězem závodu F1! Tentokrát si svůj triumf vyjel v chaotické...

Verstappen opět vítězem závodu F1! Tentokrát si svůj triumf vyjel v chaotické a šokující Velké ceně Kanady

728x90

Max Verstappen si v napínavé a deštěm ovlivněné Velké ceně Kanady zajel další vítězství sezóny! Trojnásobný mistr světa přečkal nátlaky pilotů za ním a letos pošesté triumfoval před Landem Norrisem a Georgem Russellem. Naopak otřesnou velkou cenu prožilo Ferrari, které po chybné strategii a bouračce ztratilo ze závodu jak Charlese Leclerca, tak Carlose Sainze.

Již neodmyslitelně tradiční odbočku v probíhající evropské sezóně absolvovala Formule 1 na okruhu Gillese Villeneuva v největším městě Kanady Montréalu. Devátý podnik letošního ročníku přinesl nezaujatým fanouškům silnou naději v pokračování překvapivě zajímavého dosavadního průběhu šampionátu.

Po úvodních triumfech úřadujícího mistra světa Maxe Verstappena se Nizozemec v posledních třech velkých cenách dočkal vítězství pouze jednou. Závod předcházející VC Emilia Romagna ovládl Lando Norris na mclarenu. Přestože Verstappen v Imole zvítězil, nejednalo se o pohodový zisk 25 bodů. Svým šestým místem v následujícím podniku v Monaku si však o něco málo přitáhl konkurenci v průběžných tabulkách.

I přes zřejmou ztrátu dominance Red Bull dokázal trojnásobný šampion vytáhnout svůj vůz v Kanadě do první řady. Avšak došlo k tomu za absolutně nezvyklé situace, jelikož Verstappen zajel naprosto totožný čas jako poleman George Russell! Do druhé řady na startovním roštu se zařadily monoposty Mclarenu. Lando Norris i Oscar Piastri nicméně ztratili na pole position pouze cirka jednu desetinu.

Mokrý start závodu

Nad okruh Gillese Villeneuva se celý víkend držela hrozba přeháněk. Déšť se nakonec ozval několik minut před zahájením závodu, díky čemuž se odstartovalo převážně na přechodných pneumatikách. Jedinou výjimkou představovali piloti Haasu Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg, kteří zvolili obutí do extrémního mokra.

Úvodní kola po zhasnutí světel právě patřila těmto jezdcům. Zatímco si Russell, Verstappen a Norris udrželi získané pozice z kvalifikace, Dán s Němcem předjížděli na modře značených gumách jednoho jezdce za druhým. Na konci druhého kola vydělala dvojice několik pozic, přičemž se Magnussen dokázal vyšplhat na čtvrtou pozici, respektive Hülkenberg na osmou.

Déšť nicméně utichl a každé kolo se tempo zrychlovalo, zejména u těch na přechodných sadách. Odvážlivci z Haasu tak zpomalili, což donutilo Magnussena v osmém kole zajet do boxů. Zde bohužel ztratil čas, když jeho tým neměl připravené přechodné. Hülkenberg sice vydržel až do dvanáctého kola, do kterého ho předjela skupina, kterou předtím delší dobu zdržoval. I on se nicméně zastavil u mechaniků a také si vyžádal u nich zeleně označené pneu.

Mezitím si zabojovali veteráni sportu Fernando Alonso a Lewis Hamilton. Španěl na konci sedmého kola vyjel mimo trať, čehož chtěl Brit využít, sám však chyboval na začátku toho následujícího. Zároveň na čele Russell odolával tlaku Verstappena. Pilot Mercedesu nakonec v sedmnáctém kole získal menší náskok díky chybě úřadujícího šampiona. Na něj se tak zahákl chvátající Norris.

Proměnlivé podmínky nachytaly vítěze posledního závodu

Brit se již v s pomocí DRS o tři kola později přes Verstappena prohnal a hned v tom následujícím pokořil i krajana Russella. Ten při ztrátě vedení závodu projel závěrečnou šikanou a přepustil pozici i vůči Verstappenovi.

Jenže v moment, když si Norris budoval skokovým tempem větší a větší náskok, havaroval Logan Sargeant. Jeho nehoda si vynutila výjezd safety caru, jehož ředitelství závodu vpustilo na okruh v moment, kdy Norris prošvihl nájezd do boxů. Naopak jeho nejbližší pronásledovatelé do boxů zajet stihli, a to pro zbrusu nové přechodné pneumatiky. Norris tak po vlastní zastávce o kolo později propadl na třetí místo.

Další dešťové mraky se blížily, ovšem bez jistoty jejich střetu s okruhem. O zázrak se tak pokusilo trápící se Ferrari s Leclerem, kterého poslal tým před restartem pro suché pneu. Několik kapek nakonec doopravdy spadlo. Tolik, že se risk Ferrari nevyplatil a Leclerc znovu zamířil po zelené gumy. Jeho třetí zastávka závodu jej k zklamání tifosi seslala o kolo zpátky za lídra Verstappena, jenž si po odjezdu safety caru na konci 29. kola udržel první pozici.

Po restartu se o manévr sezóny postaral Alex Albon, jenž si smlsl na dvou jezdcích v nájezdu do poslední šikany okruhu.

Rudá tragédie dokonána, Verstappen lídrem

Trať postupně usychala a v 41. kole se jako první jezdec vydal pro suché obutí Pierre Gasly z Alpinu. O kolo později chyboval Norris, což jej seslalo zpátky za Russella. V moment, kdy Leclerc, vítěz minulé velké ceny v Monaku, odstoupil, zamířila k mechanikům první skupina pilotů v čele s Hamiltonem, Sainzem a Pérezem. Suché pneumatiky si následně vyzvedli v 44. kole Piastri či Alonso, v 45. kole Verstappen a Russell.

Avšak Norris zůstal kroužit na přechodných a svou zastávku odložil až na okruh číslo 47. Jeho overcut sice vystačil na druhé místo Russella, ne ale na vedoucího Verstappena. Strategický krok McLarenu bohužel pro ně byl však ve výsledku anulován po menší minele Norrise, kterou Russell využil posunem zpátky na druhou pozici.

O závěrečné drama se zasloužily incidenty Péreze, kterého ze závodu eliminovaly hodiny v šesté zatáčce. Na tom samém místě se roztočil i Sainz, jenž dokonal katastrofu Ferrari ve VC Kanady. Při jeho návratu na trať jej ale trefil chudák Albon. Oba byli rázem vyřazeni ze závodu, což zkrouhlo počet aktivních závodníků na patnáct. Po kolizi Sainze a Albona se na trať vrátil zpomalovací vůz.

Chaotický závod zrodil návrat do normálu, Verstappen vítězem

Druhý restart kanadského podniku nastal na konci 58. kola. Verstappen si po něm v poklidu pohlídal vedoucí pozici a mohl sledovat na obrazovkách hlavní akci poslední kol závodu, do které se nachomýtli jezdci McLarenu a Mercedesu.

Devět kol před koncem zaútočil Russell na třetí místo Piastriho. Pokus o nachytání soupeře vyústil v dalším kole v kontakt při nájezdu do závěrečné šikany, kterou musel Brit po vzájemném kontaktu s Australanem projet rovně. Tím se otevřely dveře Hamiltonovi, jenž si poradil s druhým mclarenem v pořadí a sám vystoupal na pódiový příček.

Přesně v okamžik, kdy vyšla Russellova odplata na Piastriho, se nebezpečně roztočil Júki Cunoda s jeho vozem stáje RB. Div, že netrefil zeď na vnitřní straně deváté zatáčky a že do něj nenaboural projíždějící Nico Hülkenberg.

Russell nakonec ještě stihl předjet svého stájového parťáka v boji o třetí místo. Závod ale i přes chaotický a vskutku záživný průběh ovládl Verstappen, pro nějž se vítězství v letošní VC Kanadě zapsalo do svého životopisu jako jeho celkově 60. Nizozemec pošesté v sezóně triumfoval před Norrisem a Russellem. Mercedes tak skóroval své letošní první stupně vítězů. Na body ještě dosáhly oba aston martiny, Ricciardo i oba alpiny.

Výsledky Velké ceny Kanady Formule 1 (závod 9/24, 70 kol = 305,270 km; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 1:45.47.9272. Lando Norris (Brit., McLaren) +3.8793. George Russell (Brit., Mercedes) +4.3174. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +4.9155. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +10.1996. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) +17.5107. Lance Stroll (Kan., Aston Martin) +23.6258. Daniel Ricciardo (Aus., RB) +28.6729. Pierre Gasly (Fra., Alpine) +30.02110. Esteban Ocon (Fra., Alpine) +30.313

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 9/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 194 bodů2. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 1383. Lando Norris (Brit., McLaren) 1314. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 1085. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 1076. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 817. George Russell (Brit., Mercedes) 698. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 559. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 4110. Júki Cunoda (Jap., RB) 19

Zdroje: F1, X

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Verstappen opět vítězem závodu F1! Tentokrát si svůj triumf vyjel v chaotické a šokující Velké ceně Kanady

728x90

Max Verstappen si v napínavé a deštěm ovlivněné Velké ceně Kanady zajel další vítězství sezóny! Trojnásobný mistr světa přečkal nátlaky pilotů za ním a letos pošesté triumfoval před Landem Norrisem a Georgem Russellem. Naopak otřesnou velkou cenu prožilo Ferrari, které po chybné strategii a bouračce ztratilo ze závodu jak Charlese Leclerca, tak Carlose Sainze.

Již neodmyslitelně tradiční odbočku v probíhající evropské sezóně absolvovala Formule 1 na okruhu Gillese Villeneuva v největším městě Kanady Montréalu. Devátý podnik letošního ročníku přinesl nezaujatým fanouškům silnou naději v pokračování překvapivě zajímavého dosavadního průběhu šampionátu.

Po úvodních triumfech úřadujícího mistra světa Maxe Verstappena se Nizozemec v posledních třech velkých cenách dočkal vítězství pouze jednou. Závod předcházející VC Emilia Romagna ovládl Lando Norris na mclarenu. Přestože Verstappen v Imole zvítězil, nejednalo se o pohodový zisk 25 bodů. Svým šestým místem v následujícím podniku v Monaku si však o něco málo přitáhl konkurenci v průběžných tabulkách.

I přes zřejmou ztrátu dominance Red Bull dokázal trojnásobný šampion vytáhnout svůj vůz v Kanadě do první řady. Avšak došlo k tomu za absolutně nezvyklé situace, jelikož Verstappen zajel naprosto totožný čas jako poleman George Russell! Do druhé řady na startovním roštu se zařadily monoposty Mclarenu. Lando Norris i Oscar Piastri nicméně ztratili na pole position pouze cirka jednu desetinu.

Mokrý start závodu

Nad okruh Gillese Villeneuva se celý víkend držela hrozba přeháněk. Déšť se nakonec ozval několik minut před zahájením závodu, díky čemuž se odstartovalo převážně na přechodných pneumatikách. Jedinou výjimkou představovali piloti Haasu Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg, kteří zvolili obutí do extrémního mokra.

Úvodní kola po zhasnutí světel právě patřila těmto jezdcům. Zatímco si Russell, Verstappen a Norris udrželi získané pozice z kvalifikace, Dán s Němcem předjížděli na modře značených gumách jednoho jezdce za druhým. Na konci druhého kola vydělala dvojice několik pozic, přičemž se Magnussen dokázal vyšplhat na čtvrtou pozici, respektive Hülkenberg na osmou.

Déšť nicméně utichl a každé kolo se tempo zrychlovalo, zejména u těch na přechodných sadách. Odvážlivci z Haasu tak zpomalili, což donutilo Magnussena v osmém kole zajet do boxů. Zde bohužel ztratil čas, když jeho tým neměl připravené přechodné. Hülkenberg sice vydržel až do dvanáctého kola, do kterého ho předjela skupina, kterou předtím delší dobu zdržoval. I on se nicméně zastavil u mechaniků a také si vyžádal u nich zeleně označené pneu.

Mezitím si zabojovali veteráni sportu Fernando Alonso a Lewis Hamilton. Španěl na konci sedmého kola vyjel mimo trať, čehož chtěl Brit využít, sám však chyboval na začátku toho následujícího. Zároveň na čele Russell odolával tlaku Verstappena. Pilot Mercedesu nakonec v sedmnáctém kole získal menší náskok díky chybě úřadujícího šampiona. Na něj se tak zahákl chvátající Norris.

Proměnlivé podmínky nachytaly vítěze posledního závodu

Brit se již v s pomocí DRS o tři kola později přes Verstappena prohnal a hned v tom následujícím pokořil i krajana Russella. Ten při ztrátě vedení závodu projel závěrečnou šikanou a přepustil pozici i vůči Verstappenovi.

Jenže v moment, když si Norris budoval skokovým tempem větší a větší náskok, havaroval Logan Sargeant. Jeho nehoda si vynutila výjezd safety caru, jehož ředitelství závodu vpustilo na okruh v moment, kdy Norris prošvihl nájezd do boxů. Naopak jeho nejbližší pronásledovatelé do boxů zajet stihli, a to pro zbrusu nové přechodné pneumatiky. Norris tak po vlastní zastávce o kolo později propadl na třetí místo.

Další dešťové mraky se blížily, ovšem bez jistoty jejich střetu s okruhem. O zázrak se tak pokusilo trápící se Ferrari s Leclerem, kterého poslal tým před restartem pro suché pneu. Několik kapek nakonec doopravdy spadlo. Tolik, že se risk Ferrari nevyplatil a Leclerc znovu zamířil po zelené gumy. Jeho třetí zastávka závodu jej k zklamání tifosi seslala o kolo zpátky za lídra Verstappena, jenž si po odjezdu safety caru na konci 29. kola udržel první pozici.

Po restartu se o manévr sezóny postaral Alex Albon, jenž si smlsl na dvou jezdcích v nájezdu do poslední šikany okruhu.

Rudá tragédie dokonána, Verstappen lídrem

Trať postupně usychala a v 41. kole se jako první jezdec vydal pro suché obutí Pierre Gasly z Alpinu. O kolo později chyboval Norris, což jej seslalo zpátky za Russella. V moment, kdy Leclerc, vítěz minulé velké ceny v Monaku, odstoupil, zamířila k mechanikům první skupina pilotů v čele s Hamiltonem, Sainzem a Pérezem. Suché pneumatiky si následně vyzvedli v 44. kole Piastri či Alonso, v 45. kole Verstappen a Russell.

Avšak Norris zůstal kroužit na přechodných a svou zastávku odložil až na okruh číslo 47. Jeho overcut sice vystačil na druhé místo Russella, ne ale na vedoucího Verstappena. Strategický krok McLarenu bohužel pro ně byl však ve výsledku anulován po menší minele Norrise, kterou Russell využil posunem zpátky na druhou pozici.

O závěrečné drama se zasloužily incidenty Péreze, kterého ze závodu eliminovaly hodiny v šesté zatáčce. Na tom samém místě se roztočil i Sainz, jenž dokonal katastrofu Ferrari ve VC Kanady. Při jeho návratu na trať jej ale trefil chudák Albon. Oba byli rázem vyřazeni ze závodu, což zkrouhlo počet aktivních závodníků na patnáct. Po kolizi Sainze a Albona se na trať vrátil zpomalovací vůz.

Chaotický závod zrodil návrat do normálu, Verstappen vítězem

Druhý restart kanadského podniku nastal na konci 58. kola. Verstappen si po něm v poklidu pohlídal vedoucí pozici a mohl sledovat na obrazovkách hlavní akci poslední kol závodu, do které se nachomýtli jezdci McLarenu a Mercedesu.

Devět kol před koncem zaútočil Russell na třetí místo Piastriho. Pokus o nachytání soupeře vyústil v dalším kole v kontakt při nájezdu do závěrečné šikany, kterou musel Brit po vzájemném kontaktu s Australanem projet rovně. Tím se otevřely dveře Hamiltonovi, jenž si poradil s druhým mclarenem v pořadí a sám vystoupal na pódiový příček.

Přesně v okamžik, kdy vyšla Russellova odplata na Piastriho, se nebezpečně roztočil Júki Cunoda s jeho vozem stáje RB. Div, že netrefil zeď na vnitřní straně deváté zatáčky a že do něj nenaboural projíždějící Nico Hülkenberg.

Russell nakonec ještě stihl předjet svého stájového parťáka v boji o třetí místo. Závod ale i přes chaotický a vskutku záživný průběh ovládl Verstappen, pro nějž se vítězství v letošní VC Kanadě zapsalo do svého životopisu jako jeho celkově 60. Nizozemec pošesté v sezóně triumfoval před Norrisem a Russellem. Mercedes tak skóroval své letošní první stupně vítězů. Na body ještě dosáhly oba aston martiny, Ricciardo i oba alpiny.

Výsledky Velké ceny Kanady Formule 1 (závod 9/24, 70 kol = 305,270 km; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 1:45.47.9272. Lando Norris (Brit., McLaren) +3.8793. George Russell (Brit., Mercedes) +4.3174. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) +4.9155. Oscar Piastri (Aus., McLaren) +10.1996. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) +17.5107. Lance Stroll (Kan., Aston Martin) +23.6258. Daniel Ricciardo (Aus., RB) +28.6729. Pierre Gasly (Fra., Alpine) +30.02110. Esteban Ocon (Fra., Alpine) +30.313

Průběžné pořadí jezdců Formule 1 v sezóně 2024 (po závodě 9/24; pouze top 10):

1. Max Verstappen (Niz., Red Bull) 194 bodů2. Charles Leclerc (Mon., Ferrari) 1383. Lando Norris (Brit., McLaren) 1314. Carlos Sainz (Špa., Ferrari) 1085. Sergio Pérez (Mex., Red Bull) 1076. Oscar Piastri (Aus., McLaren) 817. George Russell (Brit., Mercedes) 698. Lewis Hamilton (Brit., Mercedes) 559. Fernando Alonso (Špa., Aston Martin) 4110. Júki Cunoda (Jap., RB) 19

Zdroje: F1, X

RELATED ARTICLES