Pondělí, 22 července, 2024
Google search engine
DomůSportMotorsportNová pravidla ve formuli 1 prohloubí rozkol mezi týmy a automobilovou federací...

Nová pravidla ve formuli 1 prohloubí rozkol mezi týmy a automobilovou federací FIA

728x90

V neustále se vyvíjejícím světě formule 1 přinášejí nové sezony většinou i nová pravidla. A rok 2024 nebude výjimkou. Nedojde však ke změně pravidel týkajících se konstrukce monopostů. Novinky přesto mohou změnit uvažování týmů.

Sezona 2024 bude zahájena 21. února již tradičním předsezonním testováním v Bahrajnu. Za normálních okolností mnoho fanoušků předsezonní testování nesleduje, protože týmy neukazují nové monoposty ve své plné parádě a výsledky jsou často velmi zavádějící. Určitě neplatí, že tým s nejrychlejším vozem v předsezonním testování bude nejrychlejší i v sezoně.

Svědčí o tom dřívější opakované nevalné výsledky Mercedesu v Bahrajnu a jeho následovná dominance v průběhu sezóny. V letošní sezoně však řada týmů prohlásila, že navzdory tomu, že technické předpisy týkající se monopostů a jejich podoby zůstávají stejné, přiveze na start sezony 2024 zcela nové vozy. To se týká i velkých týmů, jako jsou Mercedes a Ferrari.

Zajímavé bude jistě sledovat, co připravily při pokusu sesadit z trůnu kralující Red Bull a Maxe Verstappena.

V roce 2023 došlo ke čtyřem případům, kdy týmy využily svého práva na přezkoumání určité skutečnosti po závodě ve snaze dosáhnout změny výsledku kvůli tomu, co považovaly za chyby v řízení závodu. Jediným úspěšným podnětem na přezkum byl ten, který podala stáj Aston Martin.

Na Velké ceně Saúdské Arábie Fernando Alonso v úvodních kolech krátce vedl, ale brzy dostal pětivteřinovou penalizaci kvůli nezvládnutému startu. Dvojnásobný mistr světa pak následně dostal též desetisekundovou penalizaci za nesprávné odpykání prvního pětisekundového trestu, což na třetí místo vyneslo George Russella z Mercedesu.

Desetisekundový trest byl Alonsovi udělen kvůli dotyku zadního zvedáku používaného ke zvednutí monopostu kvůli výměně pneumatik s monopostem před uplynutím pětisekundového trestu. Stewardi měli za to, že trest nebyl správně odpykán. Mezinárodní automobilová federace (FIA) ale po závodě na základě podnětu k přezkumu své rozhodnutí změnila.

Stáj Ferrari se snažila zrušit pětivteřinový trest svého pilota Carlose Sainze při Velké ceně Austrálie, který si španělský pilot vysloužil po kolizi s Fernandem Alonsem, nicméně snaha byla marná. Pokus McLarenu o zrušení Norrisova trestu v Rakousku a pokus stáje Haas změnu pořadí v cíli kvůli omezením na trati po Velké ceně Spojených států byly taktéž zamítnuty.

Pravidla pro rok 2023 umožňovala týmům předložit žádost o přezkum do čtrnácti dnů od skončení závodu. Tato lhůta bude nyní zkrácena na 96 hodin s tím, že stewardi mohou lhůtu o 24 hodin prodloužit v případech, kdy žádost nebude moci být předložena ve lhůtě 96 hodin po konci závodu.

Nově se rovněž bude za podání žádosti o přezkum platit poplatek, který v případě neúspěchu přezkumu propadne. Výše poplatku bude každoročně stanovena a poplatek bude týmu vrácen pouze v případě, že je přezkum úspěšný a pokud je vrácení vzhledem k okolnostem férové.To, že FIA nechce, aby se výsledky závodů měnily dva týdny zpětně, tedy klidně po dalším závodním víkendu, je pochopitelné. Zavedení systému záloh, tedy poplatků na využití práva na přezkoumání, pak pravděpodobně má za úkol odradit týmy od přezkoumávání malicherných a marginálních situací. Ostatně podobný zálohový poplatkový systém se používá třeba v kriketu.

Otázkou ohledně nových pravidel zůstává, zda záloha v případě jejího propadnutí bude spadat do rozpočtového limitu, který týmy v průběhu sezony nesmí překročit. Pokud ne, pak toto pravidlo v podstatě nic nezmění, protože týmy F1 mají peníze k dispozici i mimo rozpočtový strop. Pokud však ano, týmy budou muset opravdu velice pečlivě vážit, které situace sporovat a které překousnout a nechat být.

Tím změny pravidel nekončí. Až dosud měla FIA právo navštěvovat továrny týmů, aby zkontrolovala, co se děje, a ujistila se, že jsou dodržována pravidla. Těmto kontrolám vždy předcházelo písemné oznámení, které dávalo týmům dostatek času na to, aby případně cokoli nekalého ukryly.

Nově se počítá s tím, že by se nemělo stávat, že by FIA byla nucena čekat příliš dlouho před továrnou týmů na kontrolu. Ta by se měla odehrát v řádu minut poté, co bude žádost o provedení kontroly týmu oznámena. FIA nedávno rozšířila počet pracovníků, kteří jsou jí k dispozici pro pomoc s takovou prací v továrně, a domnívá se, že nyní je na takové úrovni, že by tyto kontroly mohly probíhat častěji.

Ve světě formule 1 se točí neskutečně velké množství peněz, a tak se čas od času stane, že některý tým při sestrojování monopostu poruší pravidla. Nové bleskové kontroly sice nezamezí týmům v jednání v rozporu s pravidly, nicméně by mohlo dojít k jejich omezení, protože se týmy začnou bát toho, že je u nečestného jednání může přistihnout kontrola. Tato možnost však nepochybně povede k ještě většímu rozkolu mezi týmy a Mezinárodní automobilovou federací.

Zdroj: FIA, Motorsport, F1 Insider, F1

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Nová pravidla ve formuli 1 prohloubí rozkol mezi týmy a automobilovou federací FIA

728x90

V neustále se vyvíjejícím světě formule 1 přinášejí nové sezony většinou i nová pravidla. A rok 2024 nebude výjimkou. Nedojde však ke změně pravidel týkajících se konstrukce monopostů. Novinky přesto mohou změnit uvažování týmů.

Sezona 2024 bude zahájena 21. února již tradičním předsezonním testováním v Bahrajnu. Za normálních okolností mnoho fanoušků předsezonní testování nesleduje, protože týmy neukazují nové monoposty ve své plné parádě a výsledky jsou často velmi zavádějící. Určitě neplatí, že tým s nejrychlejším vozem v předsezonním testování bude nejrychlejší i v sezoně.

Svědčí o tom dřívější opakované nevalné výsledky Mercedesu v Bahrajnu a jeho následovná dominance v průběhu sezóny. V letošní sezoně však řada týmů prohlásila, že navzdory tomu, že technické předpisy týkající se monopostů a jejich podoby zůstávají stejné, přiveze na start sezony 2024 zcela nové vozy. To se týká i velkých týmů, jako jsou Mercedes a Ferrari.

Zajímavé bude jistě sledovat, co připravily při pokusu sesadit z trůnu kralující Red Bull a Maxe Verstappena.

V roce 2023 došlo ke čtyřem případům, kdy týmy využily svého práva na přezkoumání určité skutečnosti po závodě ve snaze dosáhnout změny výsledku kvůli tomu, co považovaly za chyby v řízení závodu. Jediným úspěšným podnětem na přezkum byl ten, který podala stáj Aston Martin.

Na Velké ceně Saúdské Arábie Fernando Alonso v úvodních kolech krátce vedl, ale brzy dostal pětivteřinovou penalizaci kvůli nezvládnutému startu. Dvojnásobný mistr světa pak následně dostal též desetisekundovou penalizaci za nesprávné odpykání prvního pětisekundového trestu, což na třetí místo vyneslo George Russella z Mercedesu.

Desetisekundový trest byl Alonsovi udělen kvůli dotyku zadního zvedáku používaného ke zvednutí monopostu kvůli výměně pneumatik s monopostem před uplynutím pětisekundového trestu. Stewardi měli za to, že trest nebyl správně odpykán. Mezinárodní automobilová federace (FIA) ale po závodě na základě podnětu k přezkumu své rozhodnutí změnila.

Stáj Ferrari se snažila zrušit pětivteřinový trest svého pilota Carlose Sainze při Velké ceně Austrálie, který si španělský pilot vysloužil po kolizi s Fernandem Alonsem, nicméně snaha byla marná. Pokus McLarenu o zrušení Norrisova trestu v Rakousku a pokus stáje Haas změnu pořadí v cíli kvůli omezením na trati po Velké ceně Spojených států byly taktéž zamítnuty.

Pravidla pro rok 2023 umožňovala týmům předložit žádost o přezkum do čtrnácti dnů od skončení závodu. Tato lhůta bude nyní zkrácena na 96 hodin s tím, že stewardi mohou lhůtu o 24 hodin prodloužit v případech, kdy žádost nebude moci být předložena ve lhůtě 96 hodin po konci závodu.

Nově se rovněž bude za podání žádosti o přezkum platit poplatek, který v případě neúspěchu přezkumu propadne. Výše poplatku bude každoročně stanovena a poplatek bude týmu vrácen pouze v případě, že je přezkum úspěšný a pokud je vrácení vzhledem k okolnostem férové.To, že FIA nechce, aby se výsledky závodů měnily dva týdny zpětně, tedy klidně po dalším závodním víkendu, je pochopitelné. Zavedení systému záloh, tedy poplatků na využití práva na přezkoumání, pak pravděpodobně má za úkol odradit týmy od přezkoumávání malicherných a marginálních situací. Ostatně podobný zálohový poplatkový systém se používá třeba v kriketu.

Otázkou ohledně nových pravidel zůstává, zda záloha v případě jejího propadnutí bude spadat do rozpočtového limitu, který týmy v průběhu sezony nesmí překročit. Pokud ne, pak toto pravidlo v podstatě nic nezmění, protože týmy F1 mají peníze k dispozici i mimo rozpočtový strop. Pokud však ano, týmy budou muset opravdu velice pečlivě vážit, které situace sporovat a které překousnout a nechat být.

Tím změny pravidel nekončí. Až dosud měla FIA právo navštěvovat továrny týmů, aby zkontrolovala, co se děje, a ujistila se, že jsou dodržována pravidla. Těmto kontrolám vždy předcházelo písemné oznámení, které dávalo týmům dostatek času na to, aby případně cokoli nekalého ukryly.

Nově se počítá s tím, že by se nemělo stávat, že by FIA byla nucena čekat příliš dlouho před továrnou týmů na kontrolu. Ta by se měla odehrát v řádu minut poté, co bude žádost o provedení kontroly týmu oznámena. FIA nedávno rozšířila počet pracovníků, kteří jsou jí k dispozici pro pomoc s takovou prací v továrně, a domnívá se, že nyní je na takové úrovni, že by tyto kontroly mohly probíhat častěji.

Ve světě formule 1 se točí neskutečně velké množství peněz, a tak se čas od času stane, že některý tým při sestrojování monopostu poruší pravidla. Nové bleskové kontroly sice nezamezí týmům v jednání v rozporu s pravidly, nicméně by mohlo dojít k jejich omezení, protože se týmy začnou bát toho, že je u nečestného jednání může přistihnout kontrola. Tato možnost však nepochybně povede k ještě většímu rozkolu mezi týmy a Mezinárodní automobilovou federací.

Zdroj: FIA, Motorsport, F1 Insider, F1

RELATED ARTICLES