Středa, 3 července, 2024
Google search engine
DomůSportMotorsportNepřemožitelný Bagnaia! Mistr světa dokonal v Assenu perfektní víkend, vyrovnal počin legendy...

Nepřemožitelný Bagnaia! Mistr světa dokonal v Assenu perfektní víkend, vyrovnal počin legendy Stonera

728x90

Seriál MotoGP navštívil po první čtyřtýdenní přestávce letošní sezóny jeden z nejpamátnějších a nejlegendárnějších okruhů v kalendáři. V hlavním závodě premier class na nizozemském okruhu Assen nenašel přemožitele Francesco „Pecco“ Bagnaia. Úřadující mistr světa dokonal víkend ve formě absolutně nedosažitelné pro své soupeře, když ovládl vedle neděle i sobotní kvalifikaci a sprint a vedl každé kolo v obou závodech. Jorge Martín zopakoval druhé místo ze sprintu, velké stupně vítězů doplnil Enea Bastianini.

Osmý podnik MS silničních motocyklů se odehrává na trati nedaleko Assenu, která jako jediná patřila do kalendáře vůbec prvního ročníku seriálu v roce 1949. Nizozemská Tourist Trophy mimo koronavirem ovlivněnou sezónou 2020 hostila závody premier class pokaždé. V posledních dvou letech zde vládl aktuální úřadující mistr světa Pecco Bagnaia.

Právě 27letý Ital jezdící na sedle motocyklu tovární Ducati nenašel letos před zahájením hlavního závodu přemožitele. Bagnaia vyhrál všechny tréninkové jízdy, k tomu si připsal i triumf v dopolední kvalifikaci a v sobotním sprintu kraloval před lídrem šampionátu Jorgem Martínem a Maverickem Viñalesem.

Bezproblémový start pro Bagnaiu, škaredý pád Rinse

Po dosavadním průběhu víkendu představoval start do hlavního závodu jedinou příležitost soupeřů Bagnai, jak se před Itala dostat a zkomplikovat mu téměř jistou cestu za dalším dominantním vítězstvím. Jezdci tovární ducati však svým způsobem ulehčila situaci penalizace jeho přímého rivala o titul Jorgeho Martína. Lídr MS se zachoval nesportovně v sobotní druhé kvalifikaci, kvůli čemuž od komisařů obdržel třímístný odsun na startovního roštu z druhé na pátou pozici.

Bagnaia tudíž měl vedle sebe v první řadě Viñalese a Álexe Márqueze s Martínem a Marcem Márquezem až v řadě druhé. Samotný start nicméně nepřinesl na čele velké drama. Bagnaia udržel vedení před tentokrát solidně startujícím Viñalesem, zatímco Martín zahájil stíhací jízdu výborně, když se po výjezdu z první zatáčky posunul na třetí místo.

První zatáčka však shledala ošklivou nehodu Álexe Rinse na yamaze. Španělovi ujelo zadní kolo, dostal highside a nevzhledně upadl na asfalt. Naštěstí si vítěz šesti velkých cen MotoGP nepřivodil žádné výrazné zranění. Mezitím se starší Márquez posunul na čtvrté místo a Martín si poradil s Viñalesem v bitvě o prvního následovníka Bagnai.

Zatímco se jezdci v úvodních zatáčkách seřazovali, Bagnaia si okamžitě vytvořil menší náskok. Viñales doufal, že to bude on, kdo bude stíhat bezchybného Itala, jeho manévr do poslední šikany v druhém kola na Martína však nevyšel. Naopak se před závodníka tovární Aprilie prohnal Marc Márquez. O nejlepší úvod závodu se ovšem postaral nováček Pedro Acosta, jenž odčinil pokaženou kvalifikaci a poskočil na pátou pozici.

Nejasná taktika Márqueze okořenila poněkud přímočarý průběh závodu

Na čele se celkem rychle ustálila situace s Bagnaiou a Martínem s tempem jakoby téměř z jiné ligy. Top 3 si v úvodní čtvrtině závodu vytvořila cirka sekundové rozestupy, nicméně rychlost Márqueze konkurovali piloti za ním v čele s Viñalesem a Fabiem Di Giannantoniem. Ve čtvrtém kole havaroval Marco Bezzecchi, jenž nyní pouze vzpomíná na fantastické výsledky v loňské sezóně, ve které patřil mezi kandidáty na titul. Ital ve službách týmu Valentina Rossiho se nakonec vrátil do závodu, ze kterého nakonec později odstoupil.

Celý zbytek závodu se centrum nejzajímavějšího dění soustřeďovalo na skupinu soupeřící o třetí místo. Úctyhodné tempo vytvářel Di Giannantonio, jenž si v rozmezí čtvrtého a šestého kola poradil nejprve s Acostu, a poté s Viñalesem. Změny v pozicích tuto grupu přirozeně zpomalovaly a její ztráta na druhého Martína se postupně navyšovala. Sám Španěl z týmu Pramac Ducati se zuby nehty držel v odstupu jedné sekundy za lídrem Bagnaiou.

Třetí Márquez se ale v osmém kole rozhodl pro interesantní taktiku, když v deváté zatáčce jakoby záměrně přepustil svou pozici vůči Di Giannantoniovi. Ať už osminásobný šampion plánoval, co chtěl, zařadil se za Itala a následoval jej, přičemž za ním na něj naléhali Viñales s Acostou. Sedmý Enea Bastianini sice dosud sledoval okolnosti se sekundovým odstupem, rychle se však kolega Bagnai přitáhl na záda šestého Acosty.

V dalších vývoji závodu až do jeho šestnáctého kola se vesměs nic zásadního neodehrálo. Poklidný průběh na moment narušil trest dlouhého kola pro čtrnáctého v pořadí Miguela Oliveiru. Portugalec se však netrefil do úzké cestičky na vnějšku třetí zatáčky, kvůli čemuž si musel průjezd dlouhého kola podle regulí zopakovat.

Bastianini znovu excelentní v závěru, Bagnaia uzavírá nedotknutelný víkend

V osmnáctém kole zahájil Bastianini svůj standardní výpad v závěru závodu, když si poradil s Acostou a svižně se zařadil do skupiny o třetí místo. V následujícím kole Márquez, jenž studoval závodní styl Di Giannatonio po relativně dlouhou dobu, opět necharakteristicky zpomalil na tom samém místě, jak předtím. Chaosu využil Viñales, jenž postoupil zpátky na bronzovou příčku, Márquez si udržel čtvrtou pozici, ale Di Giannatonio spadl na místo páté.

Poslední kola jednoznačně patřila Bastianinimu, jemuž pořadí jím předjetých jezdců určila podivná situace v deváté zatáčce. V dvacátém okruhu nejprve Ital zdolal Di Giannantonia, o kolo později překonal Márqueze, kterého svým manévrem v první zatáčce vyslal mimo trať, a v 22. kole ukradl třetí místo Viñalesovi. Škatulata v této skupině pouze více ztvrdila přesvědčivý výkon Bagnai s Martínem, který si na jezdce za sebou vytvořil už šest a půl sekundy.

Bastianiniova kouzla na extrémně ojetých gumách mu pomohla spěšně odjet zbytku pole za ním, a v posledních třech kolech dokázal ještě ukrojit další více než dvě sekundy na Martína. Podobně, jako ve sprintu, ovšem závěrečné kolo nabídlo drama. Nejprve upadl Acosta ze sedmé pozice v rychlé levotočivé sedmé zatáčce. Poté Viñales chyboval na tom samém místě, kde nepěkně boural jeho kolega z Aprilie Aleix Espargaró, který vlivem této havárie nenastoupil do závodu.

Viñales přišel širokým průjezdem patnáctou zatáčkou o pozici vůči Márquezovi a jen tak tak udržel za svým zadním kolem Di Giannantonia. Po závodě ale přistála na hlavě Španěla penalizace porušení traťových limitů v posledním kole.

Viñales tak nakonec dokončil jako šestý za Márquezem a Di Giannantoniem. Na čele však Bagnaia kontroloval v poklidu tempo a o více než tři sekundy zvítězil před Martínem a Bastianinim. 27letý Ital svým 23. vítězstvím v premier class dorovnal počin Casey Stonera, se kterým nyní sdílí rekord v počtu triumfů s Ducati.

Výsledky Nizozemské Tourist Trophy MotoGP (závod 8/20, 26 kol = 118,092 km; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 40:07.2142. Jorge Martín (Špa., Ducati) +3.6763. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +7.0734. Marc Márquez (Špa., Ducati) +7.8685. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) +8.2996. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +8.258 (trest jedné pozice za limity tratě)7. Brad Binder (RJA, KTM) +16.0058. Álex Márquez (Špa., Ducati) +21.0959. Raúl Fernández (Špa., Aprilia) +22.36810. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +23.413

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 8/20; pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 200 bodů2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 1903. Marc Márquez (Špa., Ducati) 1494. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 1365. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 1176. Pedro Acosta (Špa., KTM) 1017. Brad Binder (RJA, KTM) 988. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 909. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 8210. Álex Márquez (Špa., Ducati) 61

Zdroje: MotoGP, X

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Nepřemožitelný Bagnaia! Mistr světa dokonal v Assenu perfektní víkend, vyrovnal počin legendy Stonera

728x90

Seriál MotoGP navštívil po první čtyřtýdenní přestávce letošní sezóny jeden z nejpamátnějších a nejlegendárnějších okruhů v kalendáři. V hlavním závodě premier class na nizozemském okruhu Assen nenašel přemožitele Francesco „Pecco“ Bagnaia. Úřadující mistr světa dokonal víkend ve formě absolutně nedosažitelné pro své soupeře, když ovládl vedle neděle i sobotní kvalifikaci a sprint a vedl každé kolo v obou závodech. Jorge Martín zopakoval druhé místo ze sprintu, velké stupně vítězů doplnil Enea Bastianini.

Osmý podnik MS silničních motocyklů se odehrává na trati nedaleko Assenu, která jako jediná patřila do kalendáře vůbec prvního ročníku seriálu v roce 1949. Nizozemská Tourist Trophy mimo koronavirem ovlivněnou sezónou 2020 hostila závody premier class pokaždé. V posledních dvou letech zde vládl aktuální úřadující mistr světa Pecco Bagnaia.

Právě 27letý Ital jezdící na sedle motocyklu tovární Ducati nenašel letos před zahájením hlavního závodu přemožitele. Bagnaia vyhrál všechny tréninkové jízdy, k tomu si připsal i triumf v dopolední kvalifikaci a v sobotním sprintu kraloval před lídrem šampionátu Jorgem Martínem a Maverickem Viñalesem.

Bezproblémový start pro Bagnaiu, škaredý pád Rinse

Po dosavadním průběhu víkendu představoval start do hlavního závodu jedinou příležitost soupeřů Bagnai, jak se před Itala dostat a zkomplikovat mu téměř jistou cestu za dalším dominantním vítězstvím. Jezdci tovární ducati však svým způsobem ulehčila situaci penalizace jeho přímého rivala o titul Jorgeho Martína. Lídr MS se zachoval nesportovně v sobotní druhé kvalifikaci, kvůli čemuž od komisařů obdržel třímístný odsun na startovního roštu z druhé na pátou pozici.

Bagnaia tudíž měl vedle sebe v první řadě Viñalese a Álexe Márqueze s Martínem a Marcem Márquezem až v řadě druhé. Samotný start nicméně nepřinesl na čele velké drama. Bagnaia udržel vedení před tentokrát solidně startujícím Viñalesem, zatímco Martín zahájil stíhací jízdu výborně, když se po výjezdu z první zatáčky posunul na třetí místo.

První zatáčka však shledala ošklivou nehodu Álexe Rinse na yamaze. Španělovi ujelo zadní kolo, dostal highside a nevzhledně upadl na asfalt. Naštěstí si vítěz šesti velkých cen MotoGP nepřivodil žádné výrazné zranění. Mezitím se starší Márquez posunul na čtvrté místo a Martín si poradil s Viñalesem v bitvě o prvního následovníka Bagnai.

Zatímco se jezdci v úvodních zatáčkách seřazovali, Bagnaia si okamžitě vytvořil menší náskok. Viñales doufal, že to bude on, kdo bude stíhat bezchybného Itala, jeho manévr do poslední šikany v druhém kola na Martína však nevyšel. Naopak se před závodníka tovární Aprilie prohnal Marc Márquez. O nejlepší úvod závodu se ovšem postaral nováček Pedro Acosta, jenž odčinil pokaženou kvalifikaci a poskočil na pátou pozici.

Nejasná taktika Márqueze okořenila poněkud přímočarý průběh závodu

Na čele se celkem rychle ustálila situace s Bagnaiou a Martínem s tempem jakoby téměř z jiné ligy. Top 3 si v úvodní čtvrtině závodu vytvořila cirka sekundové rozestupy, nicméně rychlost Márqueze konkurovali piloti za ním v čele s Viñalesem a Fabiem Di Giannantoniem. Ve čtvrtém kole havaroval Marco Bezzecchi, jenž nyní pouze vzpomíná na fantastické výsledky v loňské sezóně, ve které patřil mezi kandidáty na titul. Ital ve službách týmu Valentina Rossiho se nakonec vrátil do závodu, ze kterého nakonec později odstoupil.

Celý zbytek závodu se centrum nejzajímavějšího dění soustřeďovalo na skupinu soupeřící o třetí místo. Úctyhodné tempo vytvářel Di Giannantonio, jenž si v rozmezí čtvrtého a šestého kola poradil nejprve s Acostu, a poté s Viñalesem. Změny v pozicích tuto grupu přirozeně zpomalovaly a její ztráta na druhého Martína se postupně navyšovala. Sám Španěl z týmu Pramac Ducati se zuby nehty držel v odstupu jedné sekundy za lídrem Bagnaiou.

Třetí Márquez se ale v osmém kole rozhodl pro interesantní taktiku, když v deváté zatáčce jakoby záměrně přepustil svou pozici vůči Di Giannantoniovi. Ať už osminásobný šampion plánoval, co chtěl, zařadil se za Itala a následoval jej, přičemž za ním na něj naléhali Viñales s Acostou. Sedmý Enea Bastianini sice dosud sledoval okolnosti se sekundovým odstupem, rychle se však kolega Bagnai přitáhl na záda šestého Acosty.

V dalších vývoji závodu až do jeho šestnáctého kola se vesměs nic zásadního neodehrálo. Poklidný průběh na moment narušil trest dlouhého kola pro čtrnáctého v pořadí Miguela Oliveiru. Portugalec se však netrefil do úzké cestičky na vnějšku třetí zatáčky, kvůli čemuž si musel průjezd dlouhého kola podle regulí zopakovat.

Bastianini znovu excelentní v závěru, Bagnaia uzavírá nedotknutelný víkend

V osmnáctém kole zahájil Bastianini svůj standardní výpad v závěru závodu, když si poradil s Acostou a svižně se zařadil do skupiny o třetí místo. V následujícím kole Márquez, jenž studoval závodní styl Di Giannatonio po relativně dlouhou dobu, opět necharakteristicky zpomalil na tom samém místě, jak předtím. Chaosu využil Viñales, jenž postoupil zpátky na bronzovou příčku, Márquez si udržel čtvrtou pozici, ale Di Giannatonio spadl na místo páté.

Poslední kola jednoznačně patřila Bastianinimu, jemuž pořadí jím předjetých jezdců určila podivná situace v deváté zatáčce. V dvacátém okruhu nejprve Ital zdolal Di Giannantonia, o kolo později překonal Márqueze, kterého svým manévrem v první zatáčce vyslal mimo trať, a v 22. kole ukradl třetí místo Viñalesovi. Škatulata v této skupině pouze více ztvrdila přesvědčivý výkon Bagnai s Martínem, který si na jezdce za sebou vytvořil už šest a půl sekundy.

Bastianiniova kouzla na extrémně ojetých gumách mu pomohla spěšně odjet zbytku pole za ním, a v posledních třech kolech dokázal ještě ukrojit další více než dvě sekundy na Martína. Podobně, jako ve sprintu, ovšem závěrečné kolo nabídlo drama. Nejprve upadl Acosta ze sedmé pozice v rychlé levotočivé sedmé zatáčce. Poté Viñales chyboval na tom samém místě, kde nepěkně boural jeho kolega z Aprilie Aleix Espargaró, který vlivem této havárie nenastoupil do závodu.

Viñales přišel širokým průjezdem patnáctou zatáčkou o pozici vůči Márquezovi a jen tak tak udržel za svým zadním kolem Di Giannantonia. Po závodě ale přistála na hlavě Španěla penalizace porušení traťových limitů v posledním kole.

Viñales tak nakonec dokončil jako šestý za Márquezem a Di Giannantoniem. Na čele však Bagnaia kontroloval v poklidu tempo a o více než tři sekundy zvítězil před Martínem a Bastianinim. 27letý Ital svým 23. vítězstvím v premier class dorovnal počin Casey Stonera, se kterým nyní sdílí rekord v počtu triumfů s Ducati.

Výsledky Nizozemské Tourist Trophy MotoGP (závod 8/20, 26 kol = 118,092 km; pouze top 10):

1. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 40:07.2142. Jorge Martín (Špa., Ducati) +3.6763. Enea Bastianini (Ita., Ducati) +7.0734. Marc Márquez (Špa., Ducati) +7.8685. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) +8.2996. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) +8.258 (trest jedné pozice za limity tratě)7. Brad Binder (RJA, KTM) +16.0058. Álex Márquez (Špa., Ducati) +21.0959. Raúl Fernández (Špa., Aprilia) +22.36810. Franco Morbidelli (Ita., Ducati) +23.413

Průběžné pořadí jezdců MotoGP v sezóně 2024 (po závodě 8/20; pouze top 10):

1. Jorge Martín (Špa., Ducati) 200 bodů2. Francesco Bagnaia (Ita., Ducati) 1903. Marc Márquez (Špa., Ducati) 1494. Enea Bastianini (Ita., Ducati) 1365. Maverick Viñales (Špa., Aprilia) 1176. Pedro Acosta (Špa., KTM) 1017. Brad Binder (RJA, KTM) 988. Fabio Di Giannantonio (Ita., Ducati) 909. Aleix Espargaró (Špa., Aprilia) 8210. Álex Márquez (Špa., Ducati) 61

Zdroje: MotoGP, X

RELATED ARTICLES