Sobota, 13 července, 2024
Google search engine
DomůOstatníSestrojili robota, který staví věž. Žáci z Benešova vyhráli souboj na ČVUT

Sestrojili robota, který staví věž. Žáci z Benešova vyhráli souboj na ČVUT

728x90

Tvoří je kolečka, motory a senzory, které spojují desítky i stovky dílků s jedním centrálním – takzvaným mozkem stroje. Ten s vhodným softwarem obstarává navigaci, pohyb a hlavně to, aby plnily, co se po nich v tomto celorepublikovém klání očekává.

Na půdě Fakulty elektrotechnické (FEL) ČVUT v Praze se v pátek sjelo 36 nejlepších robotických vozítek z lega od studentů v Česku. Konalo se totiž finále podzimní části takzvané Robosoutěže pro střední školy, jemuž kvůli vysokému zájmu předcházela ještě čtyři předkola, do kterých se přihlásilo 168 týmů a robotů. A k vidění tak byly různé designy, i když zadání bylo jasné.

Informace i záběry si lze poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

„Úkolem těch týmů je z dané stavebnice postavit robota, který splní zadanou úlohu. Letošní úloha se jmenuje Věž a úkolem je sesbírat co nejvíc barevných kostek, které jsou umístěné na hracím hřišti, a pokusit se z nich sestavit co největší věž,“ upřesnil v reportáži pro SZ Tech organizátor klání Martin Hlinovský z katedry řídicí techniky FEL ČVUT.

„Řekl bych, že je to jedna z nejtěžších úloh vůbec v té 15leté historii Robosoutěže. Ale ukázalo se, že týmy postavily neuvěřitelné konstrukce a použily neuvěřitelná softwarová řešení. Výsledkem je, že už jsem viděl čtyři týmy, které dokážou tu věž postavit ze všech 16 kostek,“ dodal.

Hodnotila se i kreativita

Výsledky žáků středních škol tak vedly k tomu, že se vyhlašovala i dílčí cena Design robota. Některé týmy s roboty například zvládly kostky nejen sbírat, ale i roztřídit a stavět podle barev. K vidění proto nebyly pouze vysoké stroje, ale také menší a důmyslnější. A to je přesně to, co organizátoři z FEL ČVUT chtěli.

„Mělo by to vzbudit především zájem o tu techniku. My na podzim pořádáme právě Robosoutěž pro středoškolské týmy a na jaře pořádáme soutěž pro týmy z druhého stupně základních škol a odpovídajících tříd víceletých gymnázií, protože si myslíme, že vzbudit zájem už u dětí na základní škole je nezbytné k tomu, aby pokračovaly na středních školách. A pak šly studovat k nám na Elektrotechnickou fakultu na ČVUT v Praze,“ doplnil Hlinovský.

Na vysokou bez přijímaček

Motivací pro mladé žáky ale byly i ceny od sponzorů. Těmi jsou partnerské firmy, které mezi budoucími studenty technických škol budou hledat svoje zaměstnance. Patří mezi ně například MathWorks, Humusoft, Applifting nebo Škoda Auto. I díky nim se tak soutěžilo například o mobily, notebooky i televize. A samozřejmě trofej, ale nejen tu.

„Bojují samozřejmě o putovní pohár, o ceny a první tři týmy mají dokonce možnost studovat na Elektrotechnické fakultě bez přijímaček. S tím, že si můžou vybrat program, který je zajímá,“ řekl organizátor Robosoutěže Martin Hlinovský.

A na celkové vítěze čekala navíc 3D tiskárna. Tu nakonec spolu s dalšími cenami po sestavení všech 16 kostek získal tým SAKIRI z Integrované střední školy technické (ISŠT) Benešov.

„Je to neskutečné. Těch stovek hodin, co jsme tomu věnovali, toho spánku, který jsme kvůli tomu neměli. Využili jsme to všechno a nakonec jsme dokázali vyhrát,“ říká v reportáži SZ Tech Richard Kohel, vedoucí týmu vítězného robota.

Popisuje, že nejdůležitější částí pro stavbu věže byl nabírací systém. Po zhruba 10 hodinách ale prý vymyslel, jak sbírání kostiček připravit. „Jsem opravdu moc ráda a jsem na ně neskutečně hrdá. Dali si s tím opravdu práci,“ vyjádřila své pocity z výhry i učitelka žáků, Inessa Skleničková.

Zdroj:
RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Sestrojili robota, který staví věž. Žáci z Benešova vyhráli souboj na ČVUT

728x90

Tvoří je kolečka, motory a senzory, které spojují desítky i stovky dílků s jedním centrálním – takzvaným mozkem stroje. Ten s vhodným softwarem obstarává navigaci, pohyb a hlavně to, aby plnily, co se po nich v tomto celorepublikovém klání očekává.

Na půdě Fakulty elektrotechnické (FEL) ČVUT v Praze se v pátek sjelo 36 nejlepších robotických vozítek z lega od studentů v Česku. Konalo se totiž finále podzimní části takzvané Robosoutěže pro střední školy, jemuž kvůli vysokému zájmu předcházela ještě čtyři předkola, do kterých se přihlásilo 168 týmů a robotů. A k vidění tak byly různé designy, i když zadání bylo jasné.

Informace i záběry si lze poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

„Úkolem těch týmů je z dané stavebnice postavit robota, který splní zadanou úlohu. Letošní úloha se jmenuje Věž a úkolem je sesbírat co nejvíc barevných kostek, které jsou umístěné na hracím hřišti, a pokusit se z nich sestavit co největší věž,“ upřesnil v reportáži pro SZ Tech organizátor klání Martin Hlinovský z katedry řídicí techniky FEL ČVUT.

„Řekl bych, že je to jedna z nejtěžších úloh vůbec v té 15leté historii Robosoutěže. Ale ukázalo se, že týmy postavily neuvěřitelné konstrukce a použily neuvěřitelná softwarová řešení. Výsledkem je, že už jsem viděl čtyři týmy, které dokážou tu věž postavit ze všech 16 kostek,“ dodal.

Hodnotila se i kreativita

Výsledky žáků středních škol tak vedly k tomu, že se vyhlašovala i dílčí cena Design robota. Některé týmy s roboty například zvládly kostky nejen sbírat, ale i roztřídit a stavět podle barev. K vidění proto nebyly pouze vysoké stroje, ale také menší a důmyslnější. A to je přesně to, co organizátoři z FEL ČVUT chtěli.

„Mělo by to vzbudit především zájem o tu techniku. My na podzim pořádáme právě Robosoutěž pro středoškolské týmy a na jaře pořádáme soutěž pro týmy z druhého stupně základních škol a odpovídajících tříd víceletých gymnázií, protože si myslíme, že vzbudit zájem už u dětí na základní škole je nezbytné k tomu, aby pokračovaly na středních školách. A pak šly studovat k nám na Elektrotechnickou fakultu na ČVUT v Praze,“ doplnil Hlinovský.

Na vysokou bez přijímaček

Motivací pro mladé žáky ale byly i ceny od sponzorů. Těmi jsou partnerské firmy, které mezi budoucími studenty technických škol budou hledat svoje zaměstnance. Patří mezi ně například MathWorks, Humusoft, Applifting nebo Škoda Auto. I díky nim se tak soutěžilo například o mobily, notebooky i televize. A samozřejmě trofej, ale nejen tu.

„Bojují samozřejmě o putovní pohár, o ceny a první tři týmy mají dokonce možnost studovat na Elektrotechnické fakultě bez přijímaček. S tím, že si můžou vybrat program, který je zajímá,“ řekl organizátor Robosoutěže Martin Hlinovský.

A na celkové vítěze čekala navíc 3D tiskárna. Tu nakonec spolu s dalšími cenami po sestavení všech 16 kostek získal tým SAKIRI z Integrované střední školy technické (ISŠT) Benešov.

„Je to neskutečné. Těch stovek hodin, co jsme tomu věnovali, toho spánku, který jsme kvůli tomu neměli. Využili jsme to všechno a nakonec jsme dokázali vyhrát,“ říká v reportáži SZ Tech Richard Kohel, vedoucí týmu vítězného robota.

Popisuje, že nejdůležitější částí pro stavbu věže byl nabírací systém. Po zhruba 10 hodinách ale prý vymyslel, jak sbírání kostiček připravit. „Jsem opravdu moc ráda a jsem na ně neskutečně hrdá. Dali si s tím opravdu práci,“ vyjádřila své pocity z výhry i učitelka žáků, Inessa Skleničková.

Zdroj:
RELATED ARTICLES