Pondělí, 15 července, 2024
Google search engine
DomůMagazínJak se zbavit stresu? Šesti jednoduchými způsoby jej odbouráte do pěti minut

Jak se zbavit stresu? Šesti jednoduchými způsoby jej odbouráte do pěti minut

728x90

Hlavně žádný stres! Snadno se to říká, ale i když se snažíte řešit věci s klidem, občas se pár nezdarů sejde: nepříjemnost v zaměstnání, rozbitá pračka, pocit, že nic nestíháte… A tlak předvánočního období situaci rozhodně nezlepšuje. Snadno se tedy může stát, že najednou ucítíte, jak vám buší srdce, potí se vám dlaně a nevíte, jak dál. Existují však aktivity, které pomáhají nastupující stres rychle odbourat. Možná některá z nich pomůže i vám. Proč je stres škodlivý? Jak mu předcházet? A jak se ho zbavit?

Cítíte, jak se vás zmocňuje stres? Existují způsoby, které pomáhají nastupující stres rychle odbourat

|
Foto: Shutterstock

CO SE V ČLÁNKU DOČTETE:

Trocha stresu je normální

Občas pocítit trochu stresu je podle odborníků normální. Pro řadu lidí bývá občasný lehký stres hnacím motorem jejich snažení, který je nakopne a věci urychlí.

„Potřebujeme stresovou reakci těla zvanou ,bojuj nebo uteč’, abychom se dostali přes těžké časy. Když cítíte hrozbu nebo nebezpečí, vaše tělo se postaví k výzvě tím, že uvolní stresové hormony, napne vaše svaly, zvýší váš krevní tlak a vaše srdce a plíce budou pracovat tvrději a uvolní příval tuku a cukru, aby vám dodaly energii,“ píše portál Harvard Health Publishing  zaměřený na zdraví.

Jak se rychle zbavit nervozity, stresu, napětí a trémy:

Zdroj: Youtube

Když nebezpečí pomine, tělo se vrátí do normálního provozu. Ale občas bývá stresu přespříliš, a to nesvědčí zdraví psychickému, ani fyzickému.

Nadměrný stres škodí zdraví

Stresu můžeme předcházet nebo jej držet po kontrolou dostatkem spánku, sportem, cvičením jógy a aktivitami, které nám působí radost. Pak však přijdou chvíle, kdy se přestane dařit, přijde pocit, že se věci vymykají kontrole, a stres je tady. Je důležité naučit se okamžitý stres zvládat.

„V opačném případě by se mohl stát chronickým, což může poškodit vaše zdraví a vybrat si daň na vašem těle jak fyzicky, tak psychicky,“ varuje web Everyday Health. Chronický stres může člověku způsobit nedostatek energie a bolesti hlavy, nebo vést i k závažnějším stavům.

Až po roce v bolestech našla psycholožka cestu k uzdravení. Teď radí, jak na to

Podle lékařů může stres způsobit zánět v těle, což vede k řadě chronických zdravotních stavů, jako je například revmatoidní artritida, kardiovaskulární onemocnění, ale také onemocnění zažívacího ústrojí. Stres totiž může narušit to, jak trávíte jídlo, absorbujete živiny a zbavujete tělo odpadu.

Dlouhodobý chronický stres může také vést k hormonálním změnám, které mohou zvýšit chuť k jídlu a zejména chuť na vysoce kalorické potraviny, jako je zmrzlina, pizza nebo chipsy.

„Stres může vést k nárůstu hmotnosti,“ připomíná lékařka Ariana M. Chao z centra pro poruchy hmotnosti a příjmu potravy ve Philadelphii. Podle ní mohou lidé brát jídlo jako způsob, jak se vyrovnat se stresem a jak se cítit lépe.

O spojení stresu a deprese, poruch spánku a dalších problémů se hovoří dlouhodobě. Stres může dokonce zapříčinit demenci nebo mrtvici. To všechno jsou důvody proč s ním bojovat.

Otázka, pochvala a špunty

Co nám pomáhá v boji se stresem? Je to kvalitní a alespoň sedmihodinový spánek, zdravé stravování, cvičení, sociální kontakty či meditace, vedení osobního deníku, procházky s přítelem či aromaterapie.

Někdy se však člověk cítí být pod tlakem a tuší, že ho od stresu dělí jen malý krok. Tomuto poslednímu kroku lze předejít řadou způsobů. Jedním z nich je jednoduchá otázka: Stojí mi to za to?

Stále více školáků má psychické problémy. Někdy to vyústí v sebepoškozování. Ilustrační snímek

Pořežou se a na chvíli se zbaví stresu. Školáci se stále častěji sebepoškozují

„Zkuste uvést věci na pravou míru tím, že se zeptáte, zda dnešní příčina vašeho stresu bude důležitá třeba i za rok, nebo zda vám stojí za ty zdravotní problémy, které vám stres může způsobit,“ radí portál Harvard Health Publishing.

Lékařka Shalu Ramchandaniová doporučuje, aby si lidé říkali: „To dokážeš. Jsi chytrý a silný a už jsi dokázal větší věci. I když věci nejdou podle tvých představ, děláš to nejlepší, co můžeš.

Zkuste být sami na sebe hodní a použijte pozitivní sebemluvu. „Když jste sebekritičtí, automaticky to aktivuje stresovou reakci. Pokud se chválíte a podporujete, pomáhá to snížit stres,“ říká lékařka Shalu Ramchandaniová z nemocnice Massachusetts General Hospital, která se věnuje preventivní medicíně.

Občas také stačí eliminovat věci, které vás znervózňují, například okolní hluk. Právě nadměrný hluk je podle doktorky Ramchandaniové jedním ze spouštěčů stresové reakce, protože ztěžuje naše myšlení a odvádí naši pozornost.

„Pokud se hlasitému hluku nelze vyhnout, zkuste si nasadit špunty do uší nebo sluchátka s potlačením hluku,“ radí lékařka.

Šest protistresových technik

Někdy však akutnímu stresu nezabráníte. Může se projevit bušením srdce, pocením rukou nebo celého těla, neklidem, bolestí hlavy nebo žaludku i dalšími příznaky, které signalizují, že vás vaše problémy převálcovaly.

Odborníci doporučují několik technik, které by vás mohly stresu zbavit během pěti minut, nebo i v kratším čase, abyste se uklidnili a mohli se znovu soustředit na své cíle. Pokud se u vás alespoň jedna z nich ukáže jako účinná, může vám pomoci i v budoucnosti.

1. Několikrát se zhluboka nadechněte

Vyzkoušejte techniku ​​rychlého bráničního dýchání, kterou doporučuje web Cleveland Clinic

  • Pohodlně se posaďte na židli s pokrčenými koleny a uvolněnými rameny, hlavou a krkem. Položte jednu ruku na břicho a druhou na hrudník.
  • Pomalu se nadechněte nosem tak, aby se žaludek vysunul proti vaší ruce. Ruka na hrudi zůstává klidu.
  • S výdechem zatněte břišní svaly a nechte je spadnout dovnitř, když vytlačíte vzduch sevřenými rty. Ruka na horní části hrudníku stále zůstává co nejklidnější.
  • Dýchání se sevřenými rty vám může pomoci zpomalit dech a dostat více vzduchu do plic.

„Mezi dechem a tělem je velmi úzké spojení. Když jste ve stresu, vaše dýchání se může zrychlit, což ovlivňuje krevní tlak a srdeční frekvenci. Ale když je vaše dýchání klidné a pravidelné, vaše tělo se také zklidní,“ vysvětluje lékařka Michelle Dossettová z Bostonu. 

2. Protáhněte si svaly

Vaše svaly se stresem napnou. Zkuste uvolnit toto napětí pomocí protažení. „Ať už sedíte nebo stojíte, nadechněte se, zvedněte ruce nad hlavu, sepněte prsty k sobě, protáhněte se, uvolněte prsty. Pak vydechněte a spusťte ruce na obě strany. Opakujte třikrát,“ radí Shalu Ramchandaniová.

3. Vytvořte si seznam

Hodně práce v časové tísni může někdy lidi přivést do spirály stresu a úzkosti. V těchto případech může pomoci zapsat si všechny své úkoly, rozhodnout, které položky mají nejvyšší důležitost, a podle toho si naplánovat další činnost.

„Dostat své úkoly z hlavy na kus papíru může být pro lidi velmi užitečné,“ říká Michelle Dossettová. Podle ní vám to pomůže stanovit si priority a soustředit se na ně, místo abyste se báli, že něco důležitého nestihnete.

Dnes má Michal lupénku pod kontrolou - trochu ji má na loktech a kotnících, občas horší, občas lepší

Stres jako spouštěč lupénky? Objevila se u mě před mým coming outem, říká Michal

4. Pomoc z přírody

Pobyt v přírodě je důležitým bojovníkem proti stresu. Ale co si počít, když je příroda daleko a stres blízko? Jedna studie zjistila, že lidé, kteří se pouze dívali na obrázky stromů, se cítili méně vystresovaní. Přírodní prostředí může automaticky upoutat pozornost a zároveň vyvolat pocity potěšení.

„Lidé mají tendenci být uchváceni přírodou a ponoření se do přírody může odvést vaši mysl od všeho, co vás trápí,“ poznamenává na svém webu univerzita v Minnesotě

5. Hrajte si

Podle odborníků pomáhá antistresový míček. Zkuste jej několikrát silně zmáčknout, abyste přerušili tok svých tíživých myšlenek.

Zkuste několikrát silně zmáčknout antistresový míček, abyste přerušili tok svých tíživých myšlenek.Zdroj: ShutterstockPodobně působí i antistresová pomůcka fidget spinner. Původně byl určen pro děti s autismem, úzkostí a ADD/ ADHD, ale hračka na principu setrvačníku dokáže pomoci i lidem, kteří mají problémy se soustředěním, jsou nervózní a potřebují neustále něčím zaměstnávat ruce.

„Cokoli, co vás rozptyluje a posouvá vaši pozornost, může přinést úlevu od stresu,“ uvádí web Everyday Health.

6. Meditujte

Zkoušeli jste meditovat? Meditace může navodit pocit klidu, míru a rovnováhy a odvést vaši pozornost od stresující změti myšlenek. Dnes existují speciální aplikace zaměřené na meditaci, pomocná videa můžete najít i na YouTube.

Meditace pro odstranění stresu a úzkosti:

Zdroj: Youtube

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Populární články

BLOG

Jak se zbavit stresu? Šesti jednoduchými způsoby jej odbouráte do pěti minut

728x90

Hlavně žádný stres! Snadno se to říká, ale i když se snažíte řešit věci s klidem, občas se pár nezdarů sejde: nepříjemnost v zaměstnání, rozbitá pračka, pocit, že nic nestíháte… A tlak předvánočního období situaci rozhodně nezlepšuje. Snadno se tedy může stát, že najednou ucítíte, jak vám buší srdce, potí se vám dlaně a nevíte, jak dál. Existují však aktivity, které pomáhají nastupující stres rychle odbourat. Možná některá z nich pomůže i vám. Proč je stres škodlivý? Jak mu předcházet? A jak se ho zbavit?

Cítíte, jak se vás zmocňuje stres? Existují způsoby, které pomáhají nastupující stres rychle odbourat

|
Foto: Shutterstock

CO SE V ČLÁNKU DOČTETE:

Trocha stresu je normální

Občas pocítit trochu stresu je podle odborníků normální. Pro řadu lidí bývá občasný lehký stres hnacím motorem jejich snažení, který je nakopne a věci urychlí.

„Potřebujeme stresovou reakci těla zvanou ,bojuj nebo uteč’, abychom se dostali přes těžké časy. Když cítíte hrozbu nebo nebezpečí, vaše tělo se postaví k výzvě tím, že uvolní stresové hormony, napne vaše svaly, zvýší váš krevní tlak a vaše srdce a plíce budou pracovat tvrději a uvolní příval tuku a cukru, aby vám dodaly energii,“ píše portál Harvard Health Publishing  zaměřený na zdraví.

Jak se rychle zbavit nervozity, stresu, napětí a trémy:

Zdroj: Youtube

Když nebezpečí pomine, tělo se vrátí do normálního provozu. Ale občas bývá stresu přespříliš, a to nesvědčí zdraví psychickému, ani fyzickému.

Nadměrný stres škodí zdraví

Stresu můžeme předcházet nebo jej držet po kontrolou dostatkem spánku, sportem, cvičením jógy a aktivitami, které nám působí radost. Pak však přijdou chvíle, kdy se přestane dařit, přijde pocit, že se věci vymykají kontrole, a stres je tady. Je důležité naučit se okamžitý stres zvládat.

„V opačném případě by se mohl stát chronickým, což může poškodit vaše zdraví a vybrat si daň na vašem těle jak fyzicky, tak psychicky,“ varuje web Everyday Health. Chronický stres může člověku způsobit nedostatek energie a bolesti hlavy, nebo vést i k závažnějším stavům.

Až po roce v bolestech našla psycholožka cestu k uzdravení. Teď radí, jak na to

Podle lékařů může stres způsobit zánět v těle, což vede k řadě chronických zdravotních stavů, jako je například revmatoidní artritida, kardiovaskulární onemocnění, ale také onemocnění zažívacího ústrojí. Stres totiž může narušit to, jak trávíte jídlo, absorbujete živiny a zbavujete tělo odpadu.

Dlouhodobý chronický stres může také vést k hormonálním změnám, které mohou zvýšit chuť k jídlu a zejména chuť na vysoce kalorické potraviny, jako je zmrzlina, pizza nebo chipsy.

„Stres může vést k nárůstu hmotnosti,“ připomíná lékařka Ariana M. Chao z centra pro poruchy hmotnosti a příjmu potravy ve Philadelphii. Podle ní mohou lidé brát jídlo jako způsob, jak se vyrovnat se stresem a jak se cítit lépe.

O spojení stresu a deprese, poruch spánku a dalších problémů se hovoří dlouhodobě. Stres může dokonce zapříčinit demenci nebo mrtvici. To všechno jsou důvody proč s ním bojovat.

Otázka, pochvala a špunty

Co nám pomáhá v boji se stresem? Je to kvalitní a alespoň sedmihodinový spánek, zdravé stravování, cvičení, sociální kontakty či meditace, vedení osobního deníku, procházky s přítelem či aromaterapie.

Někdy se však člověk cítí být pod tlakem a tuší, že ho od stresu dělí jen malý krok. Tomuto poslednímu kroku lze předejít řadou způsobů. Jedním z nich je jednoduchá otázka: Stojí mi to za to?

Stále více školáků má psychické problémy. Někdy to vyústí v sebepoškozování. Ilustrační snímek

Pořežou se a na chvíli se zbaví stresu. Školáci se stále častěji sebepoškozují

„Zkuste uvést věci na pravou míru tím, že se zeptáte, zda dnešní příčina vašeho stresu bude důležitá třeba i za rok, nebo zda vám stojí za ty zdravotní problémy, které vám stres může způsobit,“ radí portál Harvard Health Publishing.

Lékařka Shalu Ramchandaniová doporučuje, aby si lidé říkali: „To dokážeš. Jsi chytrý a silný a už jsi dokázal větší věci. I když věci nejdou podle tvých představ, děláš to nejlepší, co můžeš.

Zkuste být sami na sebe hodní a použijte pozitivní sebemluvu. „Když jste sebekritičtí, automaticky to aktivuje stresovou reakci. Pokud se chválíte a podporujete, pomáhá to snížit stres,“ říká lékařka Shalu Ramchandaniová z nemocnice Massachusetts General Hospital, která se věnuje preventivní medicíně.

Občas také stačí eliminovat věci, které vás znervózňují, například okolní hluk. Právě nadměrný hluk je podle doktorky Ramchandaniové jedním ze spouštěčů stresové reakce, protože ztěžuje naše myšlení a odvádí naši pozornost.

„Pokud se hlasitému hluku nelze vyhnout, zkuste si nasadit špunty do uší nebo sluchátka s potlačením hluku,“ radí lékařka.

Šest protistresových technik

Někdy však akutnímu stresu nezabráníte. Může se projevit bušením srdce, pocením rukou nebo celého těla, neklidem, bolestí hlavy nebo žaludku i dalšími příznaky, které signalizují, že vás vaše problémy převálcovaly.

Odborníci doporučují několik technik, které by vás mohly stresu zbavit během pěti minut, nebo i v kratším čase, abyste se uklidnili a mohli se znovu soustředit na své cíle. Pokud se u vás alespoň jedna z nich ukáže jako účinná, může vám pomoci i v budoucnosti.

1. Několikrát se zhluboka nadechněte

Vyzkoušejte techniku ​​rychlého bráničního dýchání, kterou doporučuje web Cleveland Clinic

  • Pohodlně se posaďte na židli s pokrčenými koleny a uvolněnými rameny, hlavou a krkem. Položte jednu ruku na břicho a druhou na hrudník.
  • Pomalu se nadechněte nosem tak, aby se žaludek vysunul proti vaší ruce. Ruka na hrudi zůstává klidu.
  • S výdechem zatněte břišní svaly a nechte je spadnout dovnitř, když vytlačíte vzduch sevřenými rty. Ruka na horní části hrudníku stále zůstává co nejklidnější.
  • Dýchání se sevřenými rty vám může pomoci zpomalit dech a dostat více vzduchu do plic.

„Mezi dechem a tělem je velmi úzké spojení. Když jste ve stresu, vaše dýchání se může zrychlit, což ovlivňuje krevní tlak a srdeční frekvenci. Ale když je vaše dýchání klidné a pravidelné, vaše tělo se také zklidní,“ vysvětluje lékařka Michelle Dossettová z Bostonu. 

2. Protáhněte si svaly

Vaše svaly se stresem napnou. Zkuste uvolnit toto napětí pomocí protažení. „Ať už sedíte nebo stojíte, nadechněte se, zvedněte ruce nad hlavu, sepněte prsty k sobě, protáhněte se, uvolněte prsty. Pak vydechněte a spusťte ruce na obě strany. Opakujte třikrát,“ radí Shalu Ramchandaniová.

3. Vytvořte si seznam

Hodně práce v časové tísni může někdy lidi přivést do spirály stresu a úzkosti. V těchto případech může pomoci zapsat si všechny své úkoly, rozhodnout, které položky mají nejvyšší důležitost, a podle toho si naplánovat další činnost.

„Dostat své úkoly z hlavy na kus papíru může být pro lidi velmi užitečné,“ říká Michelle Dossettová. Podle ní vám to pomůže stanovit si priority a soustředit se na ně, místo abyste se báli, že něco důležitého nestihnete.

Dnes má Michal lupénku pod kontrolou - trochu ji má na loktech a kotnících, občas horší, občas lepší

Stres jako spouštěč lupénky? Objevila se u mě před mým coming outem, říká Michal

4. Pomoc z přírody

Pobyt v přírodě je důležitým bojovníkem proti stresu. Ale co si počít, když je příroda daleko a stres blízko? Jedna studie zjistila, že lidé, kteří se pouze dívali na obrázky stromů, se cítili méně vystresovaní. Přírodní prostředí může automaticky upoutat pozornost a zároveň vyvolat pocity potěšení.

„Lidé mají tendenci být uchváceni přírodou a ponoření se do přírody může odvést vaši mysl od všeho, co vás trápí,“ poznamenává na svém webu univerzita v Minnesotě

5. Hrajte si

Podle odborníků pomáhá antistresový míček. Zkuste jej několikrát silně zmáčknout, abyste přerušili tok svých tíživých myšlenek.

Zkuste několikrát silně zmáčknout antistresový míček, abyste přerušili tok svých tíživých myšlenek.Zdroj: ShutterstockPodobně působí i antistresová pomůcka fidget spinner. Původně byl určen pro děti s autismem, úzkostí a ADD/ ADHD, ale hračka na principu setrvačníku dokáže pomoci i lidem, kteří mají problémy se soustředěním, jsou nervózní a potřebují neustále něčím zaměstnávat ruce.

„Cokoli, co vás rozptyluje a posouvá vaši pozornost, může přinést úlevu od stresu,“ uvádí web Everyday Health.

6. Meditujte

Zkoušeli jste meditovat? Meditace může navodit pocit klidu, míru a rovnováhy a odvést vaši pozornost od stresující změti myšlenek. Dnes existují speciální aplikace zaměřené na meditaci, pomocná videa můžete najít i na YouTube.

Meditace pro odstranění stresu a úzkosti:

Zdroj: Youtube

RELATED ARTICLES